Söker uppfödare - del 2
Jag tänkte att en nystart på den gamla tråden skulle vara i sin ordning, då den blivit så stor och mycket har hänt/skrivits.
Dom som vill läsa den första tråden är välkomna att göra så, vill ogärna upprepa saker jag har sagt i tråden och tror jag har besvarat en hel del där redan.
Söker uppfödare för olika hundraser
Som sagt, jag och pojkvännen vill utöka vår kunskap om hundar och hur dom är som ras, så vi kom till hundar i fokus för det ändamålet. Men innan jag skriver något mer så vill jag påpeka några saker som inte verkade vara uppenbara i den förra tråden, ber om ursäkt om det låter otrevligt jag tycker bara att det är jobbigt med upprepningar ._.
Vi skapar tråden för att komma i kontakt med erfarna hundägare/uppfödare för att veta hur hunden är, information osv kan vi finna men inga 'egna' upplevelser via SKK. Vill gärna kunna ha kontakt med hundraserna innan vi ens tänker köpa en hund, alltså träffa se och känna.
När vi säger sällskapshund så vill vi ha en hund som kan umgås med oss och vara med oss, vi menar inte en trofe hund som ska sitta som en prydnad. Det är bara vår syn på hunden, alltså en kompis som har lust att vara med oss och göra saker med oss. Vi har inget emot träning osv, då vi gärna vill lära oss aktivering och annat. Personligen är jag intresserad av agillity, lydnad och en sport som jag har glömt vad den heter men tydligen använder brukshundar den ofta :/
Hundvana - Vi har haft olika hundar genom livet, pojkvännen är dock van små hundar som shih tzu medan jag har varit i kontakt med jakt/fågelhundar till vinthundar . Vi är alltså inte helt nya på spåret, men vi vill gärna ändå ha folks åsikter och anledningar. Inte bara ' nej inte en sådan hund, så är det bara' utan förklaringar och jämförelser, även om det hade varit coolt kan vi inte läsa tankar :)
dock blir detta första hunden som jag har haft från 'början', alltid varit med vuxna hundar annars. Så detta med valpträning osv ska ses över med stor omsorg, inhandlat en del böcker för att lära mig, tips är välkommna på bra böcker.
Köpa hund - Detta är till för framtiden, vi kommer inte om en vecka åka iväg och impulsköpa en valp. Detta är 1 till 5 år frammåt i tiden, vi vill bara ha en stabil grund med information och sådant som är bra att veta. Lära känna olika hundraser, se om deras sidor och styrkor passar till vårat liv osv.
har nu djur annars? - Ja, vi har två katter, en hund ( shi tzu som heter Dizzy, alltså en liten hund ) samt en flock med råttor så att hunden klarar av ett hem med många olika djur är en bra sak.
Vad söker du/ni hos hunden? - Jag vill ha en hund som kan vara ute i våran kyla och mängd snö. en lite större hund än en chiauaua och shih tzu, då det är lätt att det blir en 'snö mullvad'. Jag vill ha en hund jag kan aktivera samt aktivera mig själv med, någon som kan följa med, leka, lära, och finnas med i bla skog och snö. Hunden lär nog få lära sig många miljöer, både stad och skog. Vill ha en hund som vill lära sig, och är smart. Men jag blir lite förvirrad över att det verkar vara skillnad på vara smart och lära sig saker?
Vad har ni att erbjuda hunden? Det kan vi inte svara på nu, vi vill ha bra grundförhållanden innan vi skaffar hund. Vi vill ha jobb, en bättre bostad etc. Så det är inget vi kan ge er i dagsläget. Bara att vi vill bo större och ha tillgång till nånstans där hunden kan leka / springa.
----------------------
Tror det var bas delen som kan vara viktig att veta, nu kommer hundarna vi är intresserade av osv.
Australian shepherd - kommit fram till att det är en för svårt ras
Borzoi - Eftersom vi har vanan av borzoi finns den kvar, ska låna min mammas hund så pojkvännen får känna hur det är att ha en sådan stor hund.
Cavalier king charles spaniel - Jätte fina hundar, men har klart blivit avskräckt tack vara ' pedigree dogs exposed '- även om det verkar vara mest om hundar just i england. Man vet ju inte hur det ser ut i sverige, annat än att det ska vara bättre än i england .
Collie / Shetland sheepdog - pojkvännen är frälst medans jag tappar intresset
Groendahl / Belgisk vallhund - lutar åt samma håll som med australian shepherd. men vill ändå träffa en i verkligheten även utan intresse att köpa
Norsk Lundehund - Inte fått nog med info
----------------------------------------------------------
Nya intressehundar
Finsk lapphund/Lapsk vallhund/Svensk lapphund
Eurasier
Om fler förslag på hundar kommer så är dom välkomna, vi är som sagt intresserade av information, upplevelser, tankar, känslor osv.
Hoppas tråden gav er nog info? och tack på förhand!
Jag tycker ni ska kika på shetland sheepdog också :)
När jag läste ditt inlägg satt jag bara och tänkte Lapphund, lapphund, lapphund! Som i svensk lapphund då. Jag är inne på min andra svenska lapphund, min första var min första hund någonsin och jag skulle inte vilja byta ras! Visst, jag skulle kunna tänka mig någon annan ras som komplement till mina (dom kommer bli fler
) lapphundar men aldrig som ersättare.
Lapphunden är en riktig allroundhund och brukar tycka att det mesta är riktigt roligt. Min hund hänger med på i princip allt jag gör, oavsett om det är att jobba i mammas butik, att kolla på fotboll, att åka på hundutställning eller gå en hundkurs.
Lapphunden är en smart och envis hund som gärna vill vara till lags, men som också kan ha lite av attityden "kan du inte göra det där på något bättre sätt, är det bättre att jag gör det själv!".
Utöver det är lapphunden en frisk ras med en lång historia, registreringsnummer 1 och 2 i den första stamboken av SKK var svenska lapphundar. I typ och mentalitet är det inte mycket som har förändrats, lapphunden ser ut nu som den gjorde då. Här finns några bilder på lapphundar från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Även här finns det några gamla bilder, som jag skulle vilja datera från 1950-talet och framåt.
Jag skulle kunna skriva en roman om lapphundar, känns det som. Men jag sätter punkt här (med några länkar för att läsa vidare) och ber dig istället att fråga om du undrar något.
Min beskrivning av lapphunden på Spetsar och Urhundar.
Beskrivning och kuriosa om lapphunden, skrivet av en uppfödare.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Jag kan berätta om min erfarenhet av Norsk lundehund!
Till att börja med är det supermysiga hundar som älskar att vara med sin ägare och ofta utvecklar starka band!
Den älskar att vara ute i skog och mark och att gå långpromenader, de passar utmärkt som sällskapshund bara de får nog med motion (cirka 2 timmar per dag.) Den vill vara med sin ägare och tycker om att prova på nya saker, men om du vill komma långt i agility eller lydnad så tror jag inte att en Norsk lundehund är ultimat, men vissts skulle den tycka om att träna det (på sina egna villkor ;))
En sjukdom som tyvärr är vanlig inom rasen är IL, intestinal lymfangiektasi, kräkningar och diarréer.
Men i övrigt är det en väldigt frisk ras!
Lycka till med rasvalet! :)