Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3161 ggr
[memyselfandii]
0

Få hunden motiverad?

Vissa dagar när vi tränar så går det sjukt bra, det är sjukt kul och hon är sjukt lättlärd.

Men sådana här dagar som idag är hon hur omotiverad som helst, trotts att jag tränar med hennes älsklings boll. Allt annat är roligare, fågeln som flyger, barnen som leker, en buske som rör sig lite osv. osv.

Det gör mig irriterad och då går jag bara in och struntar i att träna på några timmar och går ut och gör nytt försök men får oftast samma resultat.

Har hundar också sina dagar där dom inte orkar och bara vill vara liksom? Som oss människor?

Jag tycker hon borde kämpa mer än hon gör - hon är ju faktiskt en schäfer. Känns som att jag är mer för träning och motion än vad hon är.Obestämd

Maja2
0

vad tränar du med henne? På vilken nivå? har du provat variera träningen?

[memyselfandii]
0

Vi tränar för tillfället grunder i freestyle och lydnad. Med variera menar du då att jag kör lydnad en liten stund och byter därefter till freestyle, för isåfall gör jag det och det fungerar som sagt bara ibland.

Maja2
0

Om en hund tappar motivationen så handlar det ibland om att man ställt för höga krav, att den är uttråkad/omotiverad för att man kört på samma grej för länge, eller att hunden helt enkelt är trött i skallen av annan anledning.

Tar du pauser ofta, eller kör du länge i taget?

[memyselfandii]
0

#3 Hmm okej. Vi tar ofta pauser och de pauserna är små promenader, sitta och vila bara och så kör vi igång igen.

När jag märker att hon tappar fokus/motivationen så brukar jag säga ett trix som hon älskar att göra och då fungerar det en stund till.

Vi håller på med platsliggning i lydnaden och lär henne just nu att få hennes huvud att ligga på marken.

I freestylen (det är det bästa hon vet!) så tränar vi alla möjliga trix men även där kan det försvinna fokus.

Maja2
0

Hur lägger du upp träning/motion? Är det båda delarna varje dag, eller varvar du så att hunden vilar vissa dagar från träningen?

[memyselfandii]
0

Vi börjar med en promenad på 2-3 (ibland 4tim beroende på väder) timmar på morgonen utan träning, hon springer lös på fält och leker, gör som hon vill på mina villkor.

När vi kommer hem så går vi ut på gården och tränar lite. Det brukar vara saker som ett nytt trix eller ögonkontakt och ibland kör vi på freestylen, efter vi tränat klart brukar vi ta en koppel promenad för att varva ned.

Sen får hon vila 4 timmar. Vi går ut igen och då springer hon lös i skogen här i närheten i 30min till 1tim och då brukar vi göra leksaks sök sen kommer vi tillbaka och då tränar vi inte fören kvällen. Hoppas det inte blev rörigt, detta gör vi en ledig dag.

Annars varierar det, vi går minst 2 timmar varje dag och tränar freestyle och lydnad men även kontaktövningar.

Jag försöker få med båda varje dag men det finns undantag och då brukar vi leka och träna balans på stenar och sådant istället, just för att variera.

Maja2
0

Om det är så ni gjort, så kanske det kan vara idé, att åtminstone en period, INTE träna varje dag, utan kanske varannan. 5 timmars springande lös, PLUS träning … kan bli lite för mycket … så dagar när det blir mycket fysisk aktivitet, kanske du skulle avstå annan träning.

[memyselfandii]
0

Jaha okej! Så hon är alltså för trött när jag sätter igång med träningen?

Maja2
0

Kan ju mycket väl vara så.

indra-bus
0

Jag skulle varva med spår de lungnar. De låter som hunden är lite stressad. Över stimulerad. Hundar behöver oxå vila ;) O att fortsätta att träna när man blir irriterad är inget bra bättre att fortsätta nästa dag.

Hur gammal är hunden??

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[memyselfandii]
0

#9 Okej då vet jag, tack Glad

#10 Jo jag tänkte på det idag faktiskt haha. Nej när jag blir irriterad så går vi in så det gör jag absolut inte!

Hon är 4 år, blir 5 i november!

indra-bus
0

Ok, Ung hundar blir ju lätt "lite spellivinkiga". Men de är ju schäfrar vi har o de blir nog aldrig vuxna Tungan ute Min blir 6 i juni o kan jaga löv i timmar Skrattande

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

sagaindia
0

Jag skulle prova att korta av promenaden innan träningen så att det finns energi kvar i hunden. Hon kan gärna få ha lite tråkigt när ni inte tränar så blir träningen mera värd för henne. Korta träningspass och sluta medans hon fortfarande vill göra mer. Om hon är ointresserad av att jobba med dig  ska du se till att det blir tråkigt och trist……Håll inte på och gör dig till för att få henne intresserad. Det där med att hon får göra ett trix som hon älskar när hon är ofokuserad blir ju faktiskt en belöning! Det trixet ska hon få göra när hon fokuserar på dig - en belöning! Lycka till!

[memyselfandii]
0

#12 Haha precis, min tik leker som en valp, beter sig som en valp ;)

#13 Jaha det tänkte jag aldrig på att det blir som en belöning Obestämd Men bra att jag vet det nu iallafal! Så du tycker alltså att jag ska sluta träna när hon själv vill träna som mest? Och att när hon slutar fokusera ska jag bara bli tråkig? Jag är lite trög ^^

sagaindia
0

Helst ska du sluta att träna när hunden fortfarande VILL träna mer. Hellre korta pass och en hund som fortfarande vill när ni slutar.

Om hon inte bjuder till när ni tränar ska hon få det  tråkigt. Hon ska inte få hitta på något eget skoj istället.

Maja2
0

Själv skulle jag inte se till att hunden får tråkigt om den inte vill jobba med mig, jag skulle rannsaka mig själv och se till att vi får bättre kontakt istället, så att hunden VILL samarbeta :)

sagaindia
0

#16 Man kan nog göra både ockGlad

Maja2
0

#17 :)