beter sej konstigt? :(
Hej igen, frågar er här som vanligt eftersom jag alltid fått bra råd av er. :)
Var nyss ute på dagspromenaden med Hugo , och allting gick jättebra han gick fint som vanligt och betedde sej som vanligt. Men helt plötsligt efter halva promenaden från ingenstans, började han hoppa på mej, bita mej i händerna, armarna , i kopplet och han slutade inte. Jag försökte lugnt säga Nej och visa att det inte är okej, satte honom ner och så men han fortsatte bara, att jag blev smutsig skiter jag i men beteendet är inte okej. När mitt lugna sätt inte fungerade så började jag istället bli irriterad och va tvungen att höja knänen mot honom för att han inte skulle bita mina armar.
Jag försökte ignorera honom också men ingenting jag gjorde reagerade han på, försökte avleda honom med att fortsätta gå men han bara hoppade.
Det tog mej 45min att komma hem även fast jag var 15 min från huset, fick ta tag i selen på honom och "halvt lyfta" honom för att dra hem honom..
Nu är jag ganska ledsen på honom och jag fattar inte vad som hände. :(
Varför blev det såhär och hur kan jag göra nästa gång för att få honom att sluta?
Är jättetacksam för svar..
Just det, när vi kom in så gav jag han maten och sen mitt i maten så gick och kissade mitt på golvet bara.. han har inte kissat inne på nästan två månader :(
Det låter som att han blev övertrött. Min valp blev så när jag var ute och gick lite längre än han egentligen orkade. Att han kissade inne igen beror förmodligen på att han hunnit bli kissnödig igen när ni var ute men var för stressad för att kunna kissa, men sen när han var inne så släppte spänningen och han kunde inte riktigt hålla sig.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Vet inte hur gammal han är, men det låter som det gäller en valp. De kan få sådana ryck.
#2 Ja så kanske det är, gick samma längd som vi brukar gå och han brukar dock inte bli sådär :/
#3, Okej, ja han är 5 månader så han är valp..
tidig spökålder?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Men han kanske var trött/överstimulerad av annan anledning.. jag tänkte eftersom ni gick lika långt som ni brukar.. han kanske haft mycket annat under dagen som stimulerat?
#6 vi hade faktiskt inte gjort nånting annat innan förutom lite kontaktövning inomhus :/
skulle ju vara skönt att veta hur man kan undvika detta, eller få honom att sluta.. men jag kanske helt enkelt bara ska testa gå lite kortare promenader?
Vår hund beter sig precis likadant. Nu händer det väldigt sällan, kanske nån gång i månaden, men när hon var yngre hände det flera gånger i veckan. Det enda som fungerade för oss var att hålla i henne tills hon lugnade ner sig. Vi satte oss på marken och höll i henne. Kom hon igång igen när vi släppte henne fick vi hålla henne igen, lite längre tid. Har man en stor valp kan man t.ex. lägga bröstkorgen i ens knä men så att man kan hålla bort huvudet om hunden försöker bita.
Senast hon kom igång, för ett par veckor sedan, bet hon i mina skor och morrade. Om man då vänder sig mot henne och säger nej går hon mot armarna. Därför provade jag istället att stå blickstilla så fort jag kände att hon gick mot skorna, och då höll hon sig där. Hon bet ett par gånger, morrade och slutade. Jag gick vidare, hon började igen, jag stannade igen. Andra gången började hon skälla, som att hon var sur för att hon inte fick någon reaktion, då förstod jag att det fungerade. Jag stod still, hon slutade och vi kunde fortsätta vår promenad utan fler konflikter.
Men jag känner igen det där med att halvt bära hem hunden i selen. Man gör vad som helst bara för att komma hem igen. För oss har jag inte kunnat koppla reaktionen med en långpromenad. Ofta har det utlöst av att hon inte har fått göra vad hon vill, t.ex. inte fått springa efter vilt eller hälsa på en annan hund. Hon tar ut frustrationen på oss och vill leka men är för uppspelt samtidigt.
Det viktiga är att bli glad på hunden igen så fort den slutar. Jag känner igen det där med att vara ledsen och besviken på hunden efteråt, men det är mindre risk att det upprepas igen om man blir glad på hunden i exakt det ögonblick som den slutar. Men man får inte bli för uppspelt och sprallig med hunden för då kan man trigga igång beteendet igen. Bättre är det att vara berömmande men lugnande.