Hund epilepsi
Hej!
Jag undrar bara om det är någon utav er som har en hund/hundar som lider utav epilepsi?
Min hund, Saga som är en japansk spets på 3½ år fick sitt 4:e epileptiska anfall inatt. Och hennes första kom kanske för cirka 1½ år sedan. Hennes första kom på nyårsafton då hon var jätte rädd för alla smällar. Men de andra 3 som hon haft har kommit bara sådär.
Men i vilket fall, inatt vid 4:e tiden vakna jag utav att jag hörde att hon höll på jätte mycket med bena under min säng mot parkett golvet, jag trodde först hon kanske klia sig eller något, men detta fortsatte ett tag (och dum som jag va så fatta jag ju inte först att de va ett epileptiskt anfall) men Saga reser på sig till slut och går bort mot dörren i rummet, men när hon går är de liksom som att hennes ben inte riktigt hänger med.
Väl framme vid dörren sätter hon sig ner och sitter och tittar runt i hela rummet fram och tillbaka med huvudet flera gånger. Efter en stund är hon normal igen så då går jag ut med henne på en kort promenad, för jag visste inte vad jag skulle göra?
Nu har jag läst på lite om just hund epilepsi och efter ett anfall kan de känna sig förvirrade och inte riktigt veta vart dem är. Så det var nog därför Saga satt som hon gjorde och bara kollade fram o tillbaka med huvudet i rummet inatt.
Men till min grej med hela inlägget, har ni vart med om liknande? Kan ni dela era erfarenheter med mig? Jag vet inte om jag ska ta med henne till en vetrinär så de får undersöka och se om hon behöver medicin osv? Vet någon om det är vanligt med epilepsi på just rasen japansk spets?
Jag rekommenderar att ni tar henne till veterinär för undersökning.
Just den rasen har jag ingen erfarenhet av men vi hade en bostonterrier när jag var i tonåren som led av epilepsi.Just det du beskriver så blev han förvirrad en stund efter anfallet och ju ädre han blev så kom detta allt oftare.
Jag skulle rekomendera att uppsöka veterinär för idag kanske det finns mediciner även för hundar,på den tiden hörde jag inget om att vår hund fick medicin men vi åkte regelbundet till veterinär och kollade upp honom.
Utvecklingen har ju gått långt sen dess och idag har jag inte hund utan katter men ta ett besök och förvissa dig om vad som är bäst för just din hund och din ras.Bättre ett besök för mycket och jag förvånas inte om det idag kan finnas medicin för just epilepsi hos hund.
# 2
Då som nu ges Fenemal, samma som till oss tvåbeningar. Dock medicinerar man nog inte en hund som har så sällsynta o lätta anfall som TS beskriver.
Men natrurligtvis är ett vetbesök på sin plats.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag kände en hund som fick medicin mot epilepsi. Tror bara han fick ett eller ett par anfall hela livet sedan han började äta den. Om jag var du hade jag bokat en tid så fort som möjligt :)
Min ena hund Junior har flera gånger fått epilepsianfall. Jag rekommenderar verkligen att du går till veterinär med henne. Att de får anfall kan bero på andra saker än just epilepsi. Medicin brukar man bara ge om det är kraftiga anfall och/eller om det händer ofta.
Juniors anfall brukar se ut så att han börjar vingla mycket med kroppen, även fast han ligger ner så vinglar hela han som att han vore på en rejält gungig båt. Hans huvud brukar dras åt alla håll. Han brukar dregla lite grann också. Jag brukar klappa och tala lugnt till honom för att han ska känna sig lugn och veta att jag är där. Vad jag kan se på min hund är att han ser ut att vara vid medvetandet hela tiden, vissa hundar kan bli medvetslösa. Efteråt brukar han alltid spy och då vet jag att anfallet är över.
Min hund behöver ingen medicin eftersom det kommer så sällan.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Du borde absolut gå till veterinären. Min hund har inte haft det men en vänn har precis fått avliva sin hund pga medecinen hjälpte inte och anfallen blev mer och mer :(
Mvh Emelie och hunden Kelly 
Hur kan ni veta att det är epilepsi om ni inte varit till veterinären för detta?
Det är inte alls något som är vanligt inom rasen.
Hör av dig till din veterinär snarast möjligt.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#7.
Jag vet inte att det är epilepsi men jag förutsätter att det är det då jag läst på mycket om det och Saga beter sig exakt så som de beskriver när en hund får epilepsi. Krampar osv.
Men ska genast boka en veterinär tid så vi får veta vad detta är och om hon ska ha medcin eller inte.
Vill ju bara mitt lilla hjärta allt gott och det är fruktansvärt att se henne få dessa "anfall" även om de inte hänt så många ggr.
För en del år sedan läste jag alla hundböcker som fanns på biblioteket och i en av dem läste jag om vad som kunde utlösa anfall. Om hunden inte klarar av sin roll i familjen ökar anfallen. Författaren (jag tror det var en veterinär) hade sett åtskilliga hundar med epilepsi och de värst drabbade var hundar, som det daltades med och som fick en hög rang i familjen, något som den inte klarade av. (En chefsbefattning utan utbildning och kompetens blev för stor stress)-
En tid senare såg jag ett exempel på just detta och den hunden fick avlivas. Det var enklare för ägarna än att ge hunden den plats i familjen den borde ha.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#8 Okej.
Hur som helst är det ju alltid jobbigt när ens bäste vän inte mår bra. Hoppas det kan lösa sig med hjälp från veterinären.
#9 Det låter som någon gammal skräpbok. Angav författaren några referenser till sitt uttalande om att sådant skulle orsaka epilepsi?
#10 Författaren hade mångårig utbildning och stor erfarenhet.
De, som avlivade sin hund ville inte ta till sig kunskap från en som begrep mer.
Det var bra för mig att lära och veta, för min dåvarande hund hade sporadiska anfall. Jag tyckte det var bra att få ta del av erfarenhet, så att jag inte förvärrade för min hund. Det är ju annars lätt hänt, när man tycker synd om sin bästa vän.
Saga är en hund som vet sina gränser, vad hon får och inte får och lyssnar alltid noga på oss i familjen, vill alltid vara oss till lags. Så att hon skulle daltas med osv stämmer inte in, inte heller att hon är "bossen" i vår familj.
Men det är helt klart en tanke och det skulle säkert mycket väl kunna vara så, i familjer där det behandlar sina hundar som "barn". Själv är jag mycket emot sådant dalteri och att djur behandlas exakt som människobarn.
Men som sagt, jag ska uppsöka veterinär snarast och därefter kan jag konstatera om hon lider av epilepsi eller inte och om hon ska få något hjälpmedel eller inte. Så vitt jag förstått är det mest hundar som får anfall väldigt ofta som får medicin.
Jag hoppas stort på att hon inte ska behöva få några mer anfall..
#11 Utbildning och erfarenhet i/av vad?
#12 Det verkar som om din hund inte är så hårt drabbad och det låter som om du även har förklaringen till varför. Då har tydligen våra hundar haft tur.
#13 Hundar (och andra djur). Deras hälsa, hanterande och annat som hör till. Det är väl ändå det det ska handla om på denna sajt.
Veterinärer har en hög utbildning. Har de sen utövat yrket i många år har de dessutom skaffat sig stor erfarenhet.
#14 Jo, jag vet vad en veterinär är och vad de är utbildade i. Det är medicin och inte beteende de är utbildade i normalt, därför frågade jag. Eftersom denna veterinär har utbildning i beteende på något vis? Och som sagt, grundades denne veterinärs uttalande på något annat än egna erfarenheter? Epilepsi är ju en (en grupp sjukdomar) sjukdom, så det verkar konstigt att det skulle påverkas av beteende.
Att EP anfall skulle ha med rang att göra skulle jag gärna se belägg för.
# 11
Skulle EP beero på andra saker hos hundar än hos andra däggdjur?
Som vi människor t ex?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#17 Har ditt barn EP så vet den inte sin plats i familjen! 
Eller?.. Nä det låter helt galet.
- Mvh Emma
Vår hunds pappa fick epilepsi vid ca 3 års ålder pga fästingsjukdom.
Dock bort honom när han var 4-5 år gammal, för han fick många anfall/dag, så dem valde att ta bort honom.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag bor på landet och anlitar bokbussen. Nästa gång den stannar här är om en och en halv vecka. Jag ska beställa de böcker de har av den författare jag tror det var. Hon är med dr. med vet. och har arbetat med forskning och undervisning. Hade jag varit 100% säker på att jag minns rätt beträffande författaren, så hade jag skrivit namnet här.
Tills jag kan berätta mer avvaktar jag med fler svar.
#20 Du minns inte namnet på bok/författare?
#21 Ja, alldeles riktigt. Du har läst rätt. Jag är inte 100% säker på att jag minns rätt. Kan du med 100% säkerhet namnge varje författare till de senaste c:a 6000 böcker du läst?
#22 Oj, nu tror jag det blev ett missförstånd. Jag undrar om du kom ihåg författare eller titel för att jag var intresserad. Tänkte då att man själv hade kunnat kolla innan du hade möjlighet att få tag på samma bok igen. Inte så att jag anklagade dig för att inte komma ihåg.
Jag tror att det var:
Husdjuren och deras människor
Folk och fä under 18000 år. Av Bergljot Børresen.
#24 Ok!
Min hund har epilepsi och får Fenemal 50mg morgon och kväll och kommer få det livet ut, med ev ändrad dos. Han har fått två anfall med 4 månaders mellanrum, men båda var mycket kraftiga! Han springer okontrollerat i början av anfallet och kan skada sig svårt genom att springa in i saker, sen krampar han kraftigt i flera minuter och blir blå i munnen och kissar/bajsar på sig samt tuggar fradga. Därefter ligger han och morrar åt allt som rör sig, helt förlamad i ca 10 min, för att tillslut resa sig upp och vara helt normal igen. Sedan han fick medicinen så har han inte haft något mer anfall, men får han det så hoppas jag att de blir mildare.
Du ska gå till veterinären, inget bör. Ska. Min veterinär vill att jag kommer in direkt efter de första anfallen, för då kan man kolla om det beror på något annat med hjälpa av blodprover mm. De vill alltid kunna utesluta sånt innan man sätter "diagnsen" EP.
Man måste hålla koll på epilepsin, eftersom den kan bli värre ganska snabbt. Och man ska blanda in veterinären så tidigt som möjligt!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus