Hundrasen som passar?
Jag söker efter en hundras som passar mig, så mycket som möjligt ^^
Mina önskemål är en social ras som vill ha kontakt, är inte för klumpig i agilty, gillar lydnad och gärna spår. Storleken är mellan 30- MAX 50cm
Rasen ska hälst inte börja frysa vid -10 till 15 C
Lättlärd är ett stort + och en ej vällditg krävande ras men jag är villigatt arbeta ;)
Stjukdom tex höft vore bra om det ej fanns men finns i inprincip alla raser i större eller mindre skala (tyväär :/)
Hundrasen MÅSTE gå ihop med andra hundar lätt (med valpträning ofc)
Förslag? :)
Dansk svensk gårdshund kanske? En liten (ca 40 cm i mankhöjd tror jag) och alert ras som hänger med på allt! Väldigt flockkänslig, lättlärd och kelig, och social mot allt och alla
. Dock är det ju en gårdshund så man får räkna med ett par skall när man får besök!
Ett minus är iochförsig att den är korthårig och antagligen fryser ganska lätt, men det finns ju kläder 
Andra förslag: Lagotto Romagnolo, Australian Kelpie (ganska mentalt krävande, men ingen BC), Dvärgpudel/mellanpudel
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Hur mycket aktivitet kan du erbjuda hunden varje dag?
Sheltien är en mycket mångsidig ras som anpassar sig väl, som jag varmt rekommenderar!
Har själv två shelties du kan läsa om här: http://www.hundliv.webb.se
Besök även http://www.sssk.org för mer info om rasen!
Mvh Emelie 
Cavalier king charles spaniel? 
Jag har en tik på lite över 1 år. Hon är jätte social mot allt och alla.
Vi har tränat och tävlat i agility, även tränat sök.
Hon älskar alla sorts utmaningar,jätte lättlärd och vill inget hellre än att vara till lags.
Cavaliern är jätte smidig och liten vilket gör att den är som gjord för agility. Min tös har även ett jätte bra luktsinne så hon gillar chansen då hon får använda den tex. närvi tränar människor sök eller bara gömmer godis :)
#1 Vad menar du med flock känslig? #2 Det varierar jag ska ha med hunden till ett hundgymnasium hösten 2013 och planerar att skaffa en hunden nu till våren/ hösten då jag har extra mycket tid i och med sommarlovet :) #3 Jag är inte så jätte intresserad av spaniels i allmänhet, är dom inte små? :o
Ska du aktervera den hyffsat varje dag så tycker jag du skulle passa in på jack russel. Söta, aktiva,krävande, ofta väldigt glada hundar som tål en del
#4 Att den inte är så självständig, den sticker inte gärna iväg från familjen i skogen t ex. Den gillar att vara med helt enkelt :)
8/5-13 & 1/6-13
6 fast det där hör väl inte bara till rasen utan att man faktist tränar hunden att ha god kontakt med personen som är ute o traskar med den.
#7 jag det är klart att träning spelar in mycket, men vissa raser är helt enkelt mer självständiga än andra! För att ta ett exempel; Det är oftast (inte alltid) lättare att lära en hund av vallhundsras att komma på inkallning och hålla sig nära på promenaden, än vad det är att lära en terrier samma sak 
8/5-13 & 1/6-13
Tack för svaren, jag hade skrivit en ca 30 lång *skrivelse* men tryckte på någon xxx knapp på tangentbordet så det backade och allt försvann :[
Men kan så många som möjligt placera in:
Agility
Spår
Lydnad
Arbetsvilja
Skällighet
Barnvänlighet
Eftersök på djur, spårlina efter djur
Anpassningsförmåga
Binda sig till en person
Minnst stjukdommar
Du ska göra såhär (tex)
Agility - Jrt
Spår - Sheltie
Lydnad - Sheltie
Arbetsvilja - D/s gårdshund osv
Skällighet
Barnvänlighet
Eftersök på djur, spårlina efter djur
Anpassningsförmåga
Binda sig till en person
Minnst stjukdommar
Du får gärna skiva 2, en med sheltie, jrt & d/s gårdshund och en med övriga raser… Jag hoppas ni förstod :o :p
Tycker som #3 en cavalier?
#Hm okej vilka *alternativ* passar en cavalier in i?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu är jag inte så hemskt insatt i ex. cavalier och JRT. Så jag får helt enkelt utgå från min egna hundras. Sheltien. Då jag tycker den rent allmänt passar in i din beskrivning på vad det är för hund du vill ha.
Agility - sheltie!!
Spår - Sheltie (min ena sheltie är en stjärna i spårskogen. Bara jag som inte har intresse… Tyvärr känner jag inte så många som tränar spår med sina shelties.)
Lydnad - Sheltie! (tävlar lydnad)
Arbetsvilja - Sheltie
Skällighet - Sheltie (lättare för skall många gånger. Viktigt att träna redan vid valpåldern om man önskar en mindre skällande hund)
Barnvänlighet - Sheltie (våra fungerar utmärkt med barn iaf. Men likt alla hundar så är det viktigt att lära både barn och hund att acceptera varandra)
Eftersök på djur, spårlina efter djur - Viltspår kör vi också på med våra shelties som aktivitet.
Anpassningsförmåga - Våra shelites anpassar sig väldigt efter oss
Binda sig till en person - Familjen är sheltien käraste ägodel
Minnst stjukdommar - eh… sheltien har ögonsjukdomar och kan likt alla andra hundraser ha höftfel ex. Många shelties har känslig mage. Detta har vi dock inte haft oturen att få på våra hundar. Vår ena tik är dock ytterst påverkad av stress. Därav är hon inte den ultimata tävlingshunden.
Dock kan vilken hund som helst passa in i ovanstående skulle jag kunna tänka mig. Visst, beroende på anpassningsförmåga kanske inte en BC kan anpassa sig så enkelt till ett stillasittande liv (då den är av naturen en riktig arbetsmaskin) Men i helhet så är sakerna ovan något man kan träna med vilken hund som helst. Som att träna upp arbetsviljan på ett positivt sätt ex.
Jag fick min första sheltie när jag var 12 år gammal. Efter det har det fortsatt. Jag vet flera som gått / går på hundgymnasium. Och för dem har det fungerat utmärkt med sheltien. Ett väldigt behändig hund i behändigt format. Som samtidigt har attityd och arbetsvilja. (mankhöjd omkring 35-39 cm)
Mvh Emelie 
då provar jag med bara en ras jrt o ja nej Agility
Spår-Ja
Lydnad-ja o nej, egenvilja har dom
Arbetsvilja-Ja den är hög trots egenviljan
Skällighet-uppfostran sak anser jag
Barnvänlighet-de jag känner är jätte barnkära, nästan jobbigt kära i barn. Men går att avleda dom med nån leksak
Eftersök på djur, spårlina efter djur-jrt är grythund o bra nos finns
Anpassningsförmåga-träningsak med, men säger helk klart ja jrt är mångsidig.
Binda sig till en person-det har jag inte uppleft dom som alltid, men då har det vart familjehundar där 2 tränar dom aktivt
Minnst stjukdommar-denna fråga hoppar jag pga jag inte vet, tydligen kommit fram en del sjukdomar ang allergi o sånt. Detta bör man läsa sig till.
Lättskött hund som har energi till max kräver att den får andväna nos o hjärnan för bli trött men upplever dom på G efter mindre vila. Jag känner som sagt var bara denna ras inte ägt någon men tycker de är rubusta trevliga aktiva, dessutom väldigt roliga.
Kanske en finsk lapphund? :)
Agility - Ja, är rätt smidig och funkar bra. Men kan ju inte jämföras med BC, sheltie osv.**
Spår** - Ja, kan vara väldigt duktiga där också.
Lydnad - Är väldigt lättlärda!
Den finska lapphunden är en väldigt bra allround-hund!
Arbetsvilja - Tycker om att samarbeta, är trots allt ursprungligen en vallhund.
Skällighet - Tror jag är individuellt och hur man uppfostrar. Har träffat på väldigt bjäbbiga. Min är tyst som en mus så länge de inte ringer på dörren.
Barnvänlighet -De jag träffat tycker om människor i sig. Accepterar mycket tycker jag även om de är en situation den inte gillar.**
Anpassningsförmåga** - Min lapphund anpassar sig väldigt bra, finner sig snabbt i nya hem osv. Är väldigt lugn av sig hemma hos andra.
Min är även väldigt snäll mot andra djur. Både hundar, katter, kaniner, hamstrar etc.
Binda sig till en person - En väldigt bra familjehund men föredrar självklart husse/matte!
Minst sjukdommar - Den enda största genetiska sjukdomen är ögonkatarakt, vilket ändå är väldigt lite. En mycket sund och frisk ras då den inte funnits i Sverige så länge.
Finska lapphunden har en ideal mankhöjd på:
Hane 49 cm +-3
Tik 44cm +-3
De har också bra med päls som skyddar från kyla. Har aldrig behövt ha täcke/skor på min. Ligger gärna ute i snön och tar de lugnt.
En mycket vänlig ras tycker jag! :)
Finns i alla möjliga färger, vilket är roligt! De blir väldigt individuella på de sättet.
Kräver lagom med motion.
Och en bild på min 4åriga tik Ayla :)
Mvh Jenna
#14 Så fin
.
8/5-13 & 1/6-13
Cavalier king charles spaniel Agility: Cavalieren passar utmärkt till agility, själv tävlar jag med min och det går jätte bra. Det är bättre att öva agility med en hund som inte stressar så lätt en som en cavalier den håller sig lätt lugn så dom passar bra. Spår: Min cavalier älskar att spåra! Det bästa som finns. Lydnad: eftersom rasen vill sammarbeta så passar den väldigt bra till lydnad men Rally lydnad passar nog bättre dom vill få beröm :) Arbetsvilja: rasen älskar att arbeta och vill alltid göra rätt Skällighet: inte en skällig ras min skäller ca1 gång i månaden. Barnvänlighet:snällare ras får man leta efter! Dock så är dom lite känsliga i öonen och gillar inte då barn drar i dom tex Eftersök på djur, spårlina efter djur: vet inte tror att det skulle funka :) Anpassningsförmåga: En cavalier anpassar sig bra till nya miljöer. Binda sig till en person: dom älskar sin familj och binder sig vid en person ganska lätt. Minnst stjukdommar: rasen har en del sjukdomar men inte mer än andran raser. Många tror att det är en jätte sjuk ras men det är inte så. Såklart kan dom få problem som alla hundar.
Kan tillägga på # 16
När det kommer till arbetsviljan så är Cavalier jätte duktig och noga. Ger jag min tik en uppgift så blir hon fast besluten vid att utföra den rätt och struntar i allt annat.
Skälligheten är minimal. Min tik skäller enbart när någon ringer på dörren,hon har aldrig skällt på människor eller hundar utomhus.
Eftersök/spår är jätte bra att träna med en Cavalier, då dom jobbar med nosen. Eftersom rasen inte har någon vakt i sig så reagerar dom inte lika mycket på andra ljud utan använder mer nosen för att känna av omgivningen. Jag har tränat både människo sök och spår med min tik och hon älskar att arbeta, vara till tags är hon som gjord för. Sålänge hon får något som hon kan visa sig stolt över så tar hon chansen.
Barnvänlighet/Sociala biten. Det är väldigt olika beronende på hur man uppfostarar hunden. Cavalier är en människor kär ras,dock måste man träna med dom så att dom inte blir"kära" i alla människor som går förbi. Barn är inga problem heller, min tik föredrar yngre barn som inte är så busiga.
När det kommer till andra hundar är min tik lite försiktig i början, men det är så indeviduellt(precis som med alla hundraser) Då hon har lärt känna en hund dvs träffat några gånger så är hon bästa vän med alla. Hellre än att utmana tebax en dominant hund, backar hon undan och är underlägden mot alla. Vilket gör att hon kommer överens med alla hundar,stora som små.
Annars håller jag med # 16 på alla punkter 
#15 Tack! 
Mvh Jenna
#12 Är det ofta som shelties är lättstressade? :o #13 Vad menar du med ja nej agility? :s Agility är en viktig *grejj* #14 min kompis har en tik som gnäller imprincip hela tiden och är dessutom aggresiv mot de flesta hundar är det något med rasen? Nog för att jag stjälv tror att det är fel i uppfostringen……. #16 Jag är fortfarande ganska skeptisk mot spaniels…… Sheltien verkar mycket intressant…… Hur är det med pälsen? Hur ofta måste den badas osv? Några allmäna intryck av sheltie? :)
Oj, nej verkligen inte!! :S Har aldrig träffat en finsk lapphund som visat minsta tecken på aggresivitet, varken mot människor eller djur! Så där är det nog tyvärr fel ägare…. Till rasen är de verkligen gudasnälla!
Såhär står de på lapphunds klubbens hemsida om den:
"en intelligent, modig, lugn, läraktig och arbetsvillig hund med mjuka drag."
"Den finska lapphunden är väldigt social, följsam och trevlig, den passar därför bra som familjehund."
Och de stämmer verkligen in på de jag träffat :) Men sen beror det självklart mycket på ägaren, men så är de ju med alla hundraser.
Mvh Jenna
19, agility ska inte vara med där, måste blivit kvar då jag raderade det första jag skrev
. Utan mer att jag svarar Ja eller nej på frågorna då gällande rasen jrt som jag upplevter jrt :)
Okej :) Kan någon tipsa om någon uppfödare med sunda frika arbetsglad och sociala hundar? Jag ska tänka på saken, men som sagt shelite verkar intressant… Jag skriver på mobilen det som står här åvanför ska vara i mitten….. Hoppas ni förstpr ändå :o
Det beror ju helt på vilken ras. Finns väl många bra uppfödare i landet så listan kan ju bli lång :p
Mvh Jenna
#22 Du kan ju börja med att kolla in respektive rasklubbar till de raser du är intresserad av, där finns uppfödarlistor!
8/5-13 & 1/6-13
#19: Nja.. Har väldigt många som jag känner som har shelties. Ingen har dessa stressproblem som min Ronja har. Hon lider av stress vilket påverkar hennes mage. (typ magkatarr) på ett negativt sätt. Detta betyder inte att hon inte fungerar på tävlingsbanorna eller på uppvisningar. Hon tävlar idag i klass 3 agility (dvs. högsta klassen), tävlar rallylydnad och lydnad med goda resultat. Dock kan hon bli krasslig dagen efter en tävlingsdag (typ dålig i magen)
I helhet skulle jag nog säga nej. Stress är inte något som ska vara typiskt för rasen. Dock kan ägaren forma hunden till den stressnivå den önskar. För stress behöver inte alltid vara negativt. :)
Jag har idag två shelties (en tredje på G). Och i ärlighetens namn så hade jag aldrig klarat av pälsvården på en hund som hade haft krävande päls. (då det är en av mina minsta intressen). Jag borstar mina hundar någon gång i månaden, vilket duger utmärkt för dem. Tvättar dem så sällan som möjligt. Viggo, som är 3 år, tror jag har tvättats ordentligt omkring 3ggr. (vid årsskiftet)
Från SKK:s beskrivning av sheltien
Shetland sheepdog, oftast kallad sheltie, är omåttligt omtyckt tack vare sin speciella karaktär, som funnits med från begynnelsen. Livlig, kvicktänkt, arbetsvillig, följsam och hängiven. Denna mångsidiga ras passar såväl barnfamiljen som den äldre personen samt utställaren eller den tävlingssugna ungdomen. I hundsporter som utställning, lydnad, freestyle och rallylydnad håller sig den sig väl framme. Men det är framför allt som agilityhund som rasen ligger i topp internationellt. Det finns också ett antal duktiga individer som utbildats till servicehundar.
Vighet och snabbhet med en stor hoppförmåga är typiska kännetecken för rasen. Sheltie älskar att vara till lags och är otroligt lättlärd. Den är tillgiven, alert och nyfiken. En viss reservation mot främlingar kan accepteras, men den får aldrig vara rädd eller nervös. Egenskaperna är drag som finns kvar sedan tiden som gårdshund. Genom rasens framgångar på utställningar och i alla fartfyllda sporter upplevs den i dag oftast som glad och frimodig.
Sheltie har få rasbundna sjukdomar. Tillfälliga magåkommor och felväxande ögonhår förekommer. Även CEA och PRA (ögonsjukdomar) drabbas rasen av. Rasen är matglad och får inte bli fet, då det kan medföra hälta och ledproblem.
Typiskt för rasen är att den umgås konfliktfritt med andra hundar, vare sig det är hanar eller tikar. Sheltien älskar motion, men anpassar sig gärna till ägarens aktivitetsnivå. Rasen är erkänt anpassningsbar även i olika klimat och miljöer. I många länder återfinns den på topplistorna över de mest populära hundraserna. Med sitt vackra yttre, vänliga temperament och behändiga storlek vinner den ständigt nya anhängare.
Mvh Emelie 
Sheltien verkar passa som handen i handsken :)
Hm… gillar shelties att bada & hur mycket pälls fäller dom?
Visst finns sheltien i merlie, brun och svart (samt svart med bruna tecken) och med vit krage & halls även ofta tassar?
Har jag rätt? :o :p
I förra inlägget/komentaren skrev jag att jag sökte en uppföadre/kennel, jag menade en sheltie uppfödare/kennel men min mobil gjorde som den ville :/
Kenneln får gärna vara i norrbotten/västerbotten men om det finns nåon mer söderut så skirv ner den också :p
Avståndet är ju inte det viktigaste ^^
#26 sheltien finns i sobel, blue merle, trefärgat (tricolor tror jag det heter med ett finare namn) och svartvit :) är oxå ett fan av sheltien ch om vi skaffar hund till sommaren blir det en shelite ;) en underbar ras!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#26: Om de gillar att bada är väldigt individuellt. Vår tik är totalt tokig i vatten och älskar att bada! Vår hane är däremot mer kinkig och föredrar att springa runt vid strandkanten. ;) När det gäller ex. dusch eller liknande har de inga som helst problem. Men det är vad man lär hunden…
Sheltien fäller inte fruktansvärt mycket. Men visst, de fäller. Tikar mer än hanar (av personlig erfarenhet). Dock så fäller de inte enstaka hår, utan vanligtvis blir det typ "små bollar" som mycket enklare kan städas bort. Väldigt praktiskt! Våra shelties fäller enbart under fällperioderna (dvs. ungefär 1-2ggr per år) Borstar man lite varje dag så kommer inte fällningen vara långvarig.
SSSK's hemsida finns det flera bra uppfödare. http://www.sssk.org
Mvh Emelie 
#28 borde vara fullständigt förbjudet att lägga ut sånna underbara videos… jag smälter! underbar är den!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
En mittelspitz kanske?:) Agility - absolut Spår- absolut Lydnad- absolut Arbetsvilja- mkt arbetsglada hundar utan att vara "krävande" Skällighet- olika, beror mkt på individen och vad ägaren tillåter. Dock är de signalhundar från början och kan ha "lätt" till skallet Barnvänlighet- urgoa Eftersök på djur, spårlina efter djur- funka fint med mina ena iaf;) Anpassningsförmåga- otroliga! Binda sig till en person- har en ledare men brukar gå överens med många Minnst stjukdommar- patella och PRA förekommer i rasen Www.paradisemittelspitz.n.nu min hemsida, finns bilder o kopia på rasatandard:)
Med vänlig hälsning, Petra
Hundarna- www.paradisemittelspitz.n.nu
Hästarna- www.paradiserehab.weebly.com
#30: Har ett par som har mittelspitz, även uppfödning. Supergoa hundar! Nu har jag sheltie. Men mittel är verkligen en hundras som jag gillar skarpt! Påminner till viss del om sheltien tycker jag.
Mvh Emelie 
#31 det tycket jag med att dom gör, haren kompis som har shelties, skillnaden mellan mina o hennes jag sett är att jag upplever mina lugnare o stressar inte upp på samma sätt men detta ärlig även olika från individ till individ:)
Okej vet inte vad jag ska säg riktigt :)
Jag ska kolla in lite på mittelspitz och kolla in hoss uppfödare på SKKs hemsida :)
Gör det:)
Japp :)