hunden pissar
Hej jag har en blandis mellan chihuhua och griffon på 1 år snart, och han pissar alltid hemma hos folk och det är så himla pinsamt jag säger alltid åt honom och så men finns det något man kan göra så att han slutar med dessa dumheter?
Kastrera?
Skaffa skvättskydd?
Skvättskydd som #2 tipsar om är jätte bra, det hade vi till våran ena hane när han var unghund då han markerade hos mina svärföräldrar på deras gardiner
Sen växte ha ifrån det.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Skvättskydd kan vara en bra idé, men jag skulle faktiskt hålla honom nära mig när jag är borta hos folk, så att han inte ens hamnar i den situationen. Skättskydd gör inte att han slutar, så han kan få en ovana som inte alls växer bort.
#4 Håller även med dig, men skvättskydd fungerade för oss så länge tills det växte bort. Men givetvis så måste man hålla koll på hunden också.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi hade precis samma problem, en enkel lösning var att vi kastrerade honom och sen såg till att ha full koll på honom de första gångerna, samt gick ut och kissade ofta så han inte hade något kvar i blåsan. Eftersom han höll sig runt mig så kunde man ertappa honom på bar gärning och då fick han sig en tillsägelse (lät hårt haha) och nu gör han det inte längre.
okej kanske ska skaffa skvättskydd sålänge, har tyvärr inte råd med en kastrering just nu tyvär,r tack för alla svar :)
Jag hade skvättskydd till min hanhund när han markerade hemma hos folk en period. Funkade jättebra och sen har han faktiskt slutat. Såg till att hålla koll på honom också för att kunna ta honom på bar gärning.
Ni som provat skvätt skydd, kissar de i skyddet eller ger de upp markeringsförsöken helt och hållet?
De kissar i skyddet
Fast märker oftast till sist att det inte lönar sig att kissa, det blir blött och äckligt i skyddet och det kommer inget på stället man vill kissa på! :)
#11 En del kanske reagerar så, men det finns alltför många hundar som inte bryr sig ett smack om att det blir blött, och inte verkar haja att det inte kom nåt på det ställe de pinkade, kanske snarare tvärtom, de försöker än mer att få dit en skvätt till….
#12 Ja, min gjorde det i vart fall. Det var bara ett fåtal gånger som han verkligen kissade i den, sen hade jag den bara på för att han inte skulle kissa. Då var bara själva grejen med att den var där viktig.
Kan det inte vara så att hunden är rädd för golvet?? akillez gillar inte parkett / klick golv eftersom han halkar på det och vilket resulterar att han blir rädd och "kissar på sig" när han halkar..
#9 Min kissade inte i skyddet nåt särskilt, eller de kanske kom några droppar. La i en binda i alla fall :)
Vi har vår valp kopplad när vi är hos andra. Då har vi koll på att han inte springer runt o skvätter överallt samt att han lär sig att vara där vi är. Finns ju ingen anledning att han ska "titta" runt överallt ;) Samtidigt går vi ut vääldigt ofta med honom, för att minska risken. Det fungerar jättebra! Ibland låter vi honom gå runt lite men går då bakom för att ha koll på vad han gör. Vi använder ett retiverkoppel (tror det heter så). Det är mjukt och lätt och han märker knappt av det :)
Vi gör likadant hemma vid de tillfällen vi ser på honom att risken för skvättandet närmar sig, dvs när han är uttråkad/stressad eller bara vill ha uppmärksamhet. Kopplet åker även på för att vi lättare ska få tag i honom när han gör ofog. Man lär sig snabbt att känna igen tecknen då det glimmar i ögonen och lite hyss är på gång ;)
Vad du kan göra är att du går ut en bra sväng med hinom så han kissar av sig innan du går in till någon med hinom. Sen har du på dig jackan o efter 30sec-1 minut går ut snabbt ut med honom så han får markera lite ute. Detta fick jag göra med daghunden då han annars markera inne hos oss, så hans matte gick först promenad sen fick han vara inne snabbis o sen ut igen för kissa av sig. inte en olycka sen jag gjord detta med honom. Han brukar inte markerkissa men ibland hos vissa kan han lyfta på benet. Markeringskydd visst det får vissa att inte lyfta på benet men ofta så gör dom det med skyddet ändå.
Kastrera det har inte hjälpt då grannens hund är kastrat sen flera år tillbaka 
Är hunden stressad? Då kan det vara så att det kissar på sig eller kissar i ren protest. Eller är det så att han markerar revir över allt så är nog kastreringen det mest efektiva
18 stämmer ju inte med den jag känner helcool hund men trots tidig kastrering så markerkissar han, idag är han 5 år än idag gör han detta. Markerkissning är inget hanhunden slutar med bara för man kastrerad, vissa fall sa vetrinären men man ska inte räkna med det.
#18 En hund kan inte tänka t.ex: Nej nu har matte inte brytt mig om mig tillräckligt idag så nu ska jag vara dum och kissa inne. En hund kan inte göra saker i protest.
#19 Min hundar och vänners hundar har slutat med det efter kastrering.
#20 Min tik kissade inne i protest när jag lämnade henne ensam hemma eller om hon tyckte att det var något som var fel. Hundar kan självklart kissa i protest men det är inte så att dom gör det för att matte inte brytt sig tillräckligt eller för att man köpt fel hundgodis.
#21 En hund kissar inte i protest, däremot kan de kissa av stress, vilket ofta är fallet om de kissar när de blir lämnade ensamma, eller de blir oroliga av olika anledningar
#22 jag pratade med både hundpsykolog och veterinär. Båda sa att hennes beteende var protest. När hon var ensam hemma kan det mycket möjligt varit stress men inte annars.
som jag vet så är han inte stressad inget som märks iaf.
Tror nog mest att han vill sätta revir speciellt hos dom som har hund hemma.
Men ska testa kastrera kan ju vara värt att testa det.
Sen måste jag testa det där att gå ut med han 30-1 min efter jag kommit till någon så han får kissa av sig yttligare en gång ute värt att testa allt just nu:)
tack för alla tips
I detta nummer av Härliga Hund jag fick hem så stod det om just detta problemet och denna tråd dök upp i mina tankar. 
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Sätter h*n sig ner och verkligen kissar eller kommer det bara??
24, Då skulle jag prova på chipkastrering först för att änds se om det hjälper som sagt vet om flera rivirpinkare trots de är kastrater sen flera år tillbaka. Det sitter inte i "kulorna" de sitter iplentat i huvet på dom 
thilda-:han lyfter bara på benet och kissar jätte lite enbart för att markera.
Forest: hehe får testa att chipkastrera honom först och se om det funkar på honom;) annars får jag väl hoppas på att han lär sig med tiden, väldigt pisamt att ha med honom till vänner och sånt
Skit i chipkastrering, den fungerar för väldigt få. Gör en riktig kastrering direkt om du inte tänkt ta valpar.