Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 26617 ggr
Nicklasangora
1

När får man börja sova? :/

Hej! Jag har nu haft min valp i 10 dagar. Min fråga är när får man börja sova? Jag menar han måste ju ut minst 2ggr under natten och jag är ganska trött då kan jag säga! xD

Sååå när börjar dom sova hela nätterna? :)

LinaK
0

Oj det där varierar nog väldigt. Har ju haft två valpar och jag har aldrig behövt gå ut med någon utav dom på natten. Jag har haft dom i en hage nedanför sängen. När havanaisen var valp så sa han aldrig till utan han gjorde nån pöl i hagen ibland på natten, men det var någon enstaka. Jack russelln gjorde aldrig något inne på natten. Gick ut sent, alldeles precis innan läggdags, sen ställde jag klockan på 5-6 nånting och gick ut.

Säger din valp till på nätterna eller?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

sarae
0

Min tös sov hela natten från det att hon kom hem till mig (ca 10 veckor gammal), och hade tydligen även gjort det en tid hos uppfödaren. Så oavsett om sista kissrundan är vid 22 eller 24 håller hon sig till 9 tiden nästa morgon. Så ja, för min del har det vart ganska enkelt (vilket så klart inte hjälper dig)

När går ni ut "sista" gången innan läggdagsoch när skulle du vilja gå upp? Blir du väckt av valpen som vill kissa, eller ställer du klockan och går ut och förutsätter att valpen vill kissa?

Royalz
0

Jag slutade nog gå ut med min valp efter en vecka.

Vaknar valpen på natten och trampar runt eller är det du som väcker valpen och går ut?

Maja2
0

Det är helt olika. En del sover hela nätterna redan vid 8 veckor, en del måste ut åtminstone en gång per natt tills de är betydligt äldre.

pius314
0

Oj det är nog olika,

när vi fick hem vår valp så sov jag brevid hans bädd (vi vill inte ha honom i sängen) från och till upp till två veckor kanske, sen började han sova själv hela nätterna. Han blev dock snabbt rumsren. Tror att det är väldigt individuellt!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
LinaK
1

Oj det hör nog inte till vanligheten att fem stycken personer skriver svar precis på samma minut Tungan ute

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

pius314
0

#6 Ja men precis, jag trodde jag var först Skrattande

Hajjade inte någe när jag såg att det var 4 som kommit före mitt svar…

Sorry TS, men vi skrev ju lite samma sak iaf, inte helt motsatt info Flört

[Sarahansson1]
0

Det är olika från hund till hund. Jag ahr ahft båda mina innanför kompost galler på natten. Amadeus den äldsta har alltid älskat och sova på morgonen så han sov de första nätterna hos oss till 09:00. Gjorde aldrig ngt innanför kompost gallret.

Men min andra hund Elton av samma ras havanias. Hade mkt svårt att sova på nätterna var orolig började skrika om att han ville ut 02:00 tre nätter irad. Och jag gick ut med honom precis innan vi skulle sova.

Lösningen var att jag fick lägga ett litet gnagben i buren. Och det funkade.

Låter alltid mina hundar fortfarande gå ut precis innan läggdags.

LostMySelf
0

Min valp har hållt sig hela natten ända sen jag fick hem honom vid 8 veckor. Brukar lägga mig runt 23 eller 00 och han håller sig tills vi vaknar runt 8:00 :)

Satum
0

Oj, vad jobbigt!

Vi behövde aldrig gå ut med Mogge mitt i natten, han har ända sedan han var liten valp sovit hela nätterna (12h-nätter) och gör fortfarande det och han är strax 1 år hihi.

Ibland så hade han ju förstås kissat någonstans i lägenheten under natten, men enstaka gånger.

Det är nog olika det där, men försök skapa en bra rutin redan från början så han inte vänjer sig med att få gå ut på natten bara!

faw
1

Jag har aldrig haft några problem med någon av mina valpar. Dom har alltid sovit hela natten, dock kan det vara så att jag är seg upp någon dag och att han då har pissat eller skitit inne, men för det mesta är det inte så :)

[Forest]
0

Donna var rätt gammla när hon kom 5 mån pga blivit opererad o hade på sig tikskydd som hon verkligen hatade så klaga hon därefter. Så fort jag insåg att hon sov hela natten när tikskyddet var borta så skippa vi skyddet. Enja har alltid sovit hela natten från dag 1 (8v+1dag), hon sov i sängen o kurra ihop sig så nära hon kunde på mattes kudde. Upp gick jag första 2 v kl 6 därimot om hon inte väckte mig vid 5 genom pussarna. Men så gick man o la sig nån timma till efter vart ute o kissat o bajsar :)

Nicklasangora
0

Han springer runt mitt i natten och gnyr som bara den… Jag vill inte att han ska vara i sängen så det kanske är därför han gnyr??!

[Forest]
0

13, vet flera som väljer som du att hunden/valpen ska sova i en bädd. Då har flera av dom jag känner fått sova med valpen första nätterna på golvet så de känner lite trygghet, men då ska man inte tillåta den sova på madrasen ;) Eller så har en haft handen ner o bädden nedanför sängen så den funkar oxå

pius314
2

#13,14

Vi sov på en viksäng brevid hans bädd. Vad gör man inte för kärleken!? ;-)

[Forest]
1

15 håller med vad gör man inte för kärleken o lite sömn Flört

[Doglovers]
2

TS  Sätt upp ett enkelt kompost nät  till hageoch lägg in bädden där. Och ha den alldeles intill din säng. Det är inte bra att valpen springer runt då den kan ge sej på sladdar och dylikt. Förstår att du inte kan sova, stackars dej.

Jag har under många år haft en stor bur intill sängen där min valp fått sova. Den har gett trygghet och varit valpens säng resten av livet, så att säga. Men nu lever man farligt om man nämner ordet "bur" då det är förbjudet. Men ärligt talat är den det säkra sättet för valpen då den inte kan springa runt och bita på sladdar  och annat farligt under tiden vi sover.

Se även till att valpen inte får sin mat allt för sent innan lägg dags. För det som kommer in behöver ut ocksåFlört

Hoppas det löser sej för dejSkrattandeför sömn måste man ju ha lite då och dåSkrattande

MoaThea
1

Se till att lillvalpen har en trygg plats, min har alltid sovit i (öppen) bur och försök få till rutiner. Ju striktare rutiner tidigt ju lättare blir det med rumsrenheten. I början hade jag ställt klocka 2 ggr/natt (sista promenaden 22, larm kl 3 och kl 06) o efter ett tag så kunde jag ta bort ett larm o slutligen bägge. Hela första månaden gick jag ut varje timme dagtid, kissnödig eller ej för att hon skulle lära sig att ut kommer man alltid tids nog.

hoppas det lugnar sig :)

M.

Nicklasangora
2

efter som jag och min sambo blir väldigt trött under dagen så har vi nu lagt ner en madrass på golvet så förhoppningsvis så kanske vi får sova lite! :) Tack för tipsen!

Och till #18 han blev rumsren efter bara 3 dagar! Han gnyr som bara den när han behöver gå ut! :)

[Forest]
0

19 vad duckigt av han att säga till när han är nödig oxå :)