Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2563 ggr
Viccan92
0

Är jag elak?

Lite bakgrundsfakta innan jag kommer till frågan. Jag är dagmatte till en 10mån tik och det tar ca 40min med buss för mig att åka till henne och sedan lika lång tid hem. Jag har en otroligt frusen amris hane.

Iaf min amris Tintin har precis börjat få följa med mig till jobbet. Han har fått göra det nu i två veckor. En dag i veckan än så länge och ja dem gillar varandra. Dock är det så att Tintin fryser båda bussturerna och inne i lägenheten. I lägenheten så försöker jag lägga filtar över honom och på bussen har han overall eller täcke. Men han ligger ändå och skakar och även när vi väntar på bussen. Är det då elakt att ha med honom när jag vet redan innan att han kommer att frysa så mycket som han gör. Jag vet ju att han älskar att vara med mig men det är så hemskt att se hur han skakar. Vissa gånger är det ju riktiga skakningar. Så hur ska jag göra? Jag kan inte klä på honom mer än vad jag redan gör.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Sophie&Segra
0

Är det daghunden eller din egen hund som fryser så och som du tar med till jobbet?

Skyller på klockan för att jag inte fattar Oskyldig

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Viccan92
0

#1 Håller med det är lite för sent egentligen men jag börjar jämt framåt nio.

Det är min hund som fryser. Daghunden är mitt jobb så hon behöver jag ju inte ta med någonstans. Har förövrigt aldrig sett henne frysa. Hon har bättre päls.

Rafflan
0

Funderat på att röra er när ni väntar på bussen? min hund börjar skacka så fort han står still men rör han på sig helatiden går det.

Och även på busen kanske det beror på rädsla? att han tycker det är läskigt/obehagligt att åka buss?

ahlbergaren
7

Tänker också att det kanske inte enbart handlar om att hunden fryser… Det kan bero på spänning/stress.

Viccan92
0

#3 Försöker  röra oss när vi väntar på bussen iaf lite.

Vi har åkt buss tillsammans i 2½år och han skakar inte på våren, hösten och sommaren. Tidigare följde han ju med mig till skolan 3-4dagar i veckan. Han älskar att åka buss. Han rusar upp så fort han kan och kan lägga sig och sova. Om det nu är tillräckligt varmt.

[Sarahansson1]
1

hundar som har näringsbrist kan skaka äter han bra?

ahlbergaren
2

Har han skakat på bussen även innan då ni inte åkte till tiken? Han kanske kopplar bussturen med att få träffa tiken och därmed skakar av förväntan/stress/spänning.

Låter väldigt konstigt att han skulle skaka av köld när han har så mycket kläder på sig. Jag har ju aldrig träffat hunden men det låter inte som att han fryser.

Susanna_w
0

Fast bara för att en hund har kläder kan h*n ju frysa. Min kille både fryser och får köldeksem när det är ett par minus grader ute efter en längre stund så man ska nog inte utesluta det helt.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

ahlbergaren
1

Menar inte att man helt ska utesluta att han fryser, men att hunden fryser så den skakar inomhus (i lägenheten) känns lite väl extremt… Därför tror jag att skakandet har andra orsaker.

Susanna_w
0

#9 Jaha jag missade den biten med inomhus! Kanske ska börja läsa lite bättre innan jag kommenterar ;)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Viccan92
0

#6 Japp han äter bra. Nu de senaste 2-3dagarna har det varit lite dåligt men tikarna hemmavid löper så inte så konstigt.

#7 Japp det var tidigare också tyvärr. Även om vi ska till skolan eller iväg till något annat ställe. Även i bilen men där blir det ju varmare snabbare. I bussen blir det ju aldrig så varmt. Det är jämt så varje vinter. När vi gick i skolan var jag ju tvungen att ta med honom. Nu är jag ju inte det eftersom mina föräldrar eller bröder kommer hem tidigt och jag åker sent.

Han fryser hemma med ibland men då tar jag bara och sätter honom framför våran kamin och då blir han ju snabbt varm. Tyvärr finns det ju ingen kamin på jobbet.

Viccan92
0

Putt

[Mindless]
0

Jag har en chinese crested som är otroligt frusen. Han följer med mig på jobbet och vi står och väntar på pendeltåg och buss. Han har bra med kläder på sig men fryser ändå. Visst tycker jag det är synd om honom när han fryser, men hade tyckt mer synd om honom om han skulle vara hemma istället för att följa med till något han tycker är så kul :)

[Tess86]
0

Vad har du för overall på honom då? Jag förstår om du inte kan ha mer än en overall på honom men det kanske finns en overall av ett annat märke som är varmare. Och så kan du testa att gnugga honom varm, gnugga med lite tryck och ganska snabbt över honom så kanske han får upp lite värme och får igång blodcirkulationen.

Viccan92
0

#13 Så det dåliga kanske uppväger av det bättre. Han älskar ju att vara med mig.

#14 Har ingen aning om vad det är för märke. Är svårt att hitta rätt storlek. Jag har själv gjort en overall av fleece men ja han ser ut som en stoppad korv och har lite svårt att röra sig i den. Men varm hade han nog varit.

Jo jag gnuggar och håller på men det är ju bara då jag gör det som han inte skakar. Så fort jag slutar så sätter han igång igen.

[Tess86]
0

#15 Du kanske skulle prova en Hurtta-overall eller någonting liknande, något märke som är känt för att sitta smidigt och praktiskt men ändå vara varmt. Om det är svårt att hitta en storlek som passar kanske du kan ta en storlek som är något för stor, så länge han kan röra sig i den, för är den större blir det ju varmare också.

Ja, det kanske inte hjälper så länge att man gnuggar, värmen försvinner ut fort igen om inte overalltyget isolerar bra. Om man har ett tätt och bra tyg i overallen så stannar ju värmen som du gnuggar fram kvar längre.

Viccan92
0

#16 Tror du att det går att hitta begagnade? Min nuvarande overall är för stor när han är helt nedklippt och för liten när han har päls. Han behöver vara något mittemellan och det är han just nu. Den overallen håller nog inte värmen så bra men den håller honom iaf torr och det är ju iaf bra.

[Forest]
0

Fryser inne o bussen hmm nja det tror jag inte har med frysa o göra utan det som 4 tar upp stress och spänner sig. Så varför dallta med ta fram filtar mm det gör han ännu mer orolig/stressad. Sen visst är du ute på promenad och han fryser då kan man köpa varmare täcke eller overall.

Maja2
0

Fryser han bara när han följer dig till jobbet?  Fryser han inte i övrigt när ni är ute?  Är det enbart när han är hemma, som han inte fryser?

[Tess86]
0

#17 Det kan vara lite knöligt att hitta begagnat när det är en specifik storlek man ska ha, men håller man ögonen öppna kanske det dyker upp, på Tradera eller så, men risken finns ju att du får leta tills vintern är över.

[Mindless]
0

#17 Vad har du för mått på hunden? Jag har några fleeceoveraller som är vind- och vattentäta ifall någon av dem kan passa :)

Viccan92
0

Men han fryser ju hemma hos mig med. Om jag sitter på toa kan han lägga sig och skaka. Han skakar ibland av stress och iver men det är liksom skillnad på det. Bara han rör sig ute så funkar det. Tyvärr kan han ju inte hålla på och gå på bussen eller tåget.

#17 Jag kan mäta honom sen när jag kommer hem. Men har inte du kines? Lite litet till en amris.

[Mindless]
0

#22 Har några större men har inte måtten i huvudet på dem, men kan kolla om någon passar :)

Viccan92
0

#23 Okej men jag ska mäta honom. Vet dock inte när jag är hemma. Valpens ägare har nämligen inte kommit hem än så jobbar fortfarande. Men hur mycket hade du tänkt ta betalt då?

[Mindless]
0

#24 En hundring bara då jag inte har någon användning för dem längre. Har ingen hund som kan ha nån av dem :)

Viccan92
0

#25 Okej det låter jättebra. Hoppas då att du har någon som passar. Var lite rädd har ju inte sådär jättegott om pengar. Men vad gör man inte för sina älsklingar så jag hade nog köpt oavsett vad det kostat.

Katti
0

Om en hund fryser så mycket tror jag att det är något fel. Jag skulle absolut kolla upp det hos veterinär. Okej om en pytteliten korthårig hund fryser inomhus ibland, men inte att en normalstor pälsad hund gör det ofta. Det låter jätteskumt tycker jag.

Här hittade jag ett ganska allmängiltigt svar från en veterinär http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/skakar/12385

Viccan92
0

#25 Ryggmåttet är iaf 40cm. Vad behöver du mer för mått?

#27 Tror du verkligen att det är något fel på honom. Vore hemskt. Har varit hos veterinär runt 6-7 ggr under de två åren jag haft honom. Jag ska fråga hans uppfödare hur mycket hennes hundar fryser ute. Hon bor länge upp i Sverige.

[Mindless]
0

#28 Bröstmåttet iaf :)

Viccan92
0

#29 Hur ska jag mäta då? Från vilka punket liksom?

Katti
0

#28, förhoppningsvis är det inget fel, men det verkar konstigt så jag tycker att du ska kolla upp det i alla fall. Bättre en gång för mycket än en för lite ju!

Viccan92
0

#31 Ska ev ringa veterinär på måndag ändå. Kan fråga då. För det har ju varit så enda sedan jag fick honom. Han är ju liksom inget fel på annars. Är bara den förbaskade allergin. Men kvalsterallergi kan väl inte ha något att göra med att han fryser.

[Mindless]
0

#30 Mät där är han är som bredast :)

Maja2
0

#32 Hur behandlas allergin?

Viccan92
0

#33 Okej tar det när jag  kommer hem ikväll då

#34 Just nu med bad. Men det är inte så ofta. Runt en gång i månaden. Det är över ett år sedan han fick medicin mot allergin och då var det kortison.

Viccan92
0

#33 13cm om jag mätt rätt.

[Mindless]
0

#36 Då har du inte mätt runt bröstkorgen. Det är det måttet jag behöver :)

Viccan92
0

#37 Oj nej så dum jag känner mig. Skyller på att jag är stressad och trött vilket jag är. 60cm..

[Mindless]
0

#38 Då blir den tyvärr för liten ändå. Den jag har är 58 men det behövs ju några cm extra för att få i frambenen. Synd! :/

Viccan92
0

#39 Ajaj inte bra det. Får väl fortsätta leta då och se om jag hittar något. Är ju så dyrt annars.