Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4021 ggr
Adalissa
0

Vintertäcke eller inte?

(Vet inte om jag lagt den på rätt plats men annars kanske den går flytta?)

Jag får hem min valp om drygt en vecka. Det är en korsning Shih tzu + Bichon Havanais.
Jag bor i Umeå och där härjar vintern på fortfarande och det är ett bra tag kvar till våren och värmen. (suck…) Nåja. Jag har kollat lite på ett fodrat täcke till valpen men jag vet inte om det är något som behövs eller om jag är överbeskyddande?
De hundar jag har haft tidigare har jag skaffat på våren och de har då haft rejäl päls när det väl blev vinter - men jag har aldrig haft någon liten ras förut och inte valp på vintern.

Så vad tror/anser ni?
Hur gör ni/har ni gjort?

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Fridaaaa
0

Du ser om valpen fryser. Skakar den och fryser bör du ha täcke, men gör den inte det, utan leker, busar och beter sig normalt behöver du inte ha det.
Så hade jag gjort i alla fall :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Erika89
0

#1 Jag håller med dig, titta på valpen och se om den fryser, om den inte gör det behöver den troligtvis inte täcke :)

Adalissa
0

Tack så mycket för svaren. Hade tänk göra så först jag också, men sedan kom jag på att det kanske var smartare att köpa täcket innan jag hämtar henne - därav frågan.
Men, det är klart att det går att köpa efter att hon har kommit hem :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

russin
0

Jag skulle inte då valpen ändå är ute så korta stunden i början.

Har själv en korthårig valp nu på knappt 14 veckor och har inte haft täcke på henne i vinter. Nu har det inte varit superkallt och hon är heller inte speciellt frusen, men blåsigt och kyligt ute. Det kommer bli köldboom till helgen, men då kör vi kortare stunder ute istället.

sarae
2

Jag hade inte tänkt skaffatäcke till min valp, i alla fall inte i första taget. en redan samma dag jag hämtade henne från uppfödaren fickjag kasta mig in i en djurafär och hitta minsta kroppstrumpeliknande täcket eftersom hon frös så hon skakade och vägrade att kissa utomhus. Även med kroppstrumpan på frös hon så illa at hon bara parkerade sig vid ytterdörren och skakade. Det blev till att köpa ett varmare täcke, varpå hon glatt skuttade ut i snön. Sen blev det ännu lite kallare, varpå hon frös om tassarna. Stod bara och skakade med en tass i vädret i taget och ville upp. Då fick jag skaffa sockor till henne. Så mycket för att jag skulle lyckas vägra ha kläder på min hund ;) Att hon frös gick inte att ta misste på, och hade hon fortsatt att frysa skulle jag nog ha fått problem med att få henne rumsren eftersom hon vägrade gå ut.

Jag tycker ändå du ska vänta med att skaffa täcke tills du fått hem hunden, då vet du om hon/han fryser samt att det är så mycket lättare att hitta ett täcke som sitter bra om du har hunden med dig att prova på.

LinaK
0

Man brukar se på valpen om den fryser som de andra säger.

När min bichon havanais var valp hade jag inget täcke till honom, jag fick hem honom på vintern då det var snö och lite ruggigt. Dom har en ganska tjock valppäls dom små Glad Dock tycker jag att det täcke kan vara bra vid regn istället då speciellt havanaisen har en päls som suger åt sig fukt. Så rengtäcke hade jag till honom tidigt då jag märkte att han frös när han blev blöt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Labolina_73
0

jag fick hem min hund (tibetansk spaniel) förra året i januari, jag hade inte täcke på henne,, då man inte är ute länge när dom är så små så blir det mest bara klumpigt för den lilla (dom är väldigt små) med ett vinterfodrat täcke på.

däremot bör du efter att ni varit ute hålla valpen varm, linda in i filt en stund,, torka mage och tassar noga.

//Linda

PaulineChristine
0

Alla tycker lite olika om det här med täcke. Valpar växer ju ofrt så man får kanske satsa på ett billigt, och lite för stort. Men jag rekommenderar verkligen ett täcke, om inte annat så för att förebygga sträckningar och muskelskador som lättare uppkommer om kroppen blir kall. Så är det ju skönt för hunden att slippa frysa!

Men satsa annars på kortare och raska promenader och låt inte hunden sitta på kallt underlag.  

Pauline

LostMySelf
0

Denna köpte jag till min chi-valp och den är helt suverän!

http://www.theodogfashion.com/?prodid=11

Chanku
0

Jag skulle köpa ett billigt täcke direkt :) Det är ju inte direkt varmt i Umeå vid den här tiden på året. Jag bor iofs ännu längre upp (ovanför Luleå) och imorse var det -26.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

LostMySelf
0
Labolina_73
0

hur blev det TS,, hittade du nåt täcke?

//L