Annons:
Etikettvalpar
Läst 8334 ggr
Vovvie94
2012-02-14 14:19

border collie valp aktivering^^

jag är inne på att skaffa Bc, men är lite "rädd" för aktiveringen som valp/unghund. kmr satsa på vallning och agility men inget av det kan "tränas" så unga. med agilityn kan man bara täna gå mellan hinder och startkomandon m.m.

vallninen börjar inte riktigt fören vid 5månader och jag kmr bara valla 2-4 ggr i veckan så det kmr inte heller gå så ofta.

har någon något bra förslag på aktivering till en väldigt aktiv valp??^^

Annons:
Belethien
2012-02-14 14:29
#1

Valpar ska man försöka ta det lungt med så mycket man kan. Annars finns det risk att överaktivera dem och detta gäller även border collie! Att åka ut med bussen till stan och bara sitta, hälsa på folk, titta på när barn leker i lekparken o.s.v. är också en form av aktivering för valpen som kräver mycket mentalt av dem. Att passivitetsträna är också superviktigt!

Förutom det kan man försiktigt trickträna och lära hunden att tänka på "agility sättet". Då kan man hemma i vardagsrummet lära hunden att springa iväg och markera olika föremål med nosen för att få en självständig hund som kan skickas iväg. Eller lära valpen att ställa sig med alla fyra i en låda för att få den att bli mer medveten över sina bakben. Småsaker som att bära saker o.s.v. kan man prova - så länge man inte har några krav och bara tränar små stunder om dagen. Och att man är noga med att leta efter "överaktiverings-tecknen" som att valpen hela tiden kräver uppmärksamhet, inte kan sitta stilla, gnäller, skäller, blir hyperaktiv o.s.v.

Sen kan man självklart ta promenader med sin valp om den får gå i sin egna takt.

Sist men inte minst: all aktivering är inte nödvändigtvis kommando träning. Köp ett gott märgben eller tuggben som valpen kan sitta och gnaga på i några timmar så blir den nöjd!

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Vovvie94
2012-02-15 09:12
#2

tack för tipsen! :D

är inne på sådant spår eftersom, som du säger, så aktiveras dem av småsaker oxå;)

zabelle
2012-02-15 12:50
#3

De är ju smarta hundar och vill verkligen vara till lags.
Även en valp kan börja lära sig hämta saker hemma.

Såg den här fantastiska hunden på You tube:

Zabelle   

Mimmsis
2012-02-15 13:53
#4

#1: Tycker jag var mycket bra förklarat!

Vovvie94
2012-02-16 08:27
#5

#3 har sett den där, helt otroligt! ^^

Jag tror faktiskt det blir en BC ;) om veronica bache kan ha 5 hundar i centrala stockholm och iprincip bara köra agility kan jag ha en i västerås och köra vallning, sgility, freestyle, treibball, lydnad och rallylydnad! :D

zabelle
2012-02-16 08:34
#6

#5 Jag har haft många olika hundar och har alltid sagt att jag ALDRIG ska ha någon hund som ens har varit i närheten av en Border collie.
Hade dessutom bestämt mig för att inte ha fler hundar (jag är 53)

Då flyttade Hebbe in…8 år gammal blandras Borde collie / Golden.
Nu är han 13 och den absolut mysigaste, klokaste mest tillgivna hund jag haft :)  

Det är en härlig ras om man vill ha en kompis som är med på ALLT.

Zabelle   

Annons:
Vovvie94
2012-02-16 08:52
#7

#6 va härligt det låter!:D va likadan själv, ALDRIG en border collie liknande ras, det går inte! men! då träffade jag fyra underbara BC's, sen fyra till, sen tre till och nu är jag fast! ^^

Belethien
2012-02-16 11:31
#8

Alltså en border collie som har en bra, vettig uppfödare bakom sig ska man inte vara rädd för. Så länge man är medveten om att de behöver valla och kräver mycket förebyggande träning (passivitet, stresshantering, träna fram en tydlig på-av-knapp etc.) så är det en härlig ras. Och man måste vara beredd på att de KAN växa små djävulshorn när de blir tonåringar. Så det är superviktigt att inte fastna i någon stolthet där man vill fixa saker själv och inte ta hjälp av andra - är det något du blir osäker på ring uppfödaren, BK, hundkunniga kompisar etc. och prata om det. Håll dig nära människor som kan rasen och som vet vad du går igenom. Du blir inte den första som i värsta fall skulle misslyckas men du blir absolut inte den första som skulle lyckas. Det finns massor som har en border collie och är supernöjda! Bara du omger dig av duktiga människor, är ärlig mot dig själv och din uppfödare samt ger valpen en bra grund så finns det stor chans att du lyckas.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

Upp till toppen
Annons: