Vom og hundemat
Min lillfis har nu bestämt sig för att matvägra och jag har efter en tids provande med olika metoder för att få honom att äta torrfoder insett att med hans omsättning och vår aktivitet inte har råd att hålla på såhär. Han tappar både hull och muskler utan dess like. Så nu har vi bestämt oss för att ge färskfoder en chans.
Tanken är Vom og hundemat då det känns bäst av de foder jag läst på ordentligt om (Fodax, nordic, klass och VoH)
Så nu kommer en fråga till er som ger sina hundar VoH.
Hur tycker ni att det fungerar? Något jag borde tänka på?
Och vad kostar det där ni köper fodret?
Tack på förhand och fortsatt trevlig kväll!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
http://wingforsflocken.blogspot.com/
Förlåt men jag tänker låna din tråd lite för ännu en fråga om VoH, hoppas det är ok!
Hur ofta måste ni köpa ny mat, hur fort går den åt för er alltså?
Den kan jag faktiskt svara på.
Man ger hunden ca 2% av dess kroppsvikt. Så det beror ju helt enkelt på hur mycket du väljer att köpa in :)
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken
Jag har använd VoH i många år till mina hundar och är jättenøjd. Det besta fodret tycker jag det är. Hundarna är aldrig sjuka i magen och det är dessutom billigt. Jag køper 20kilo värje månad och det kostar 250 NOK. Då har jag mat till fyra små hundar och även två bondkatter. Jag køper 20kilos blokker och pakkar och fryser ned själva. Jag kan tryggt rekomendera fodret.
#2 Haha, ja vad dum jag är :s
tycker det är super! köper 4 korvar per månad och delar, ho kan äta vad som helst o pajar aldrig i magen :) ger voh m lax :)
Jag tycker det fungerar utmärkt, fin i päls, hull och mage. Pigg och glad, äter med god aptit.
Jag köper 10 st. á 500gr korvar åt gången och det kostar 170:- men de har även haft stora 5 kg's korvar och en sådan kostar 160:-.
Jag ger numera hälften hälften av VoH och Nordic. Detta för att min ena hund skulle få äta så yttepyttelite annars då VoH är ganska fett och hon lätt lägger på sig av enbart VoH. Samtidigt vill jag ha högre andel animalier än 45% som är i Nordic - så jag ger däreför av båda:)) Fungerar bra.
#7, har du provat om hon lägger på sig av VoH? Det brukar vara kolhydraterna som är boven i viktdramat och inte fettet. VoH är det enda spannmålsfria (och även kolhydratfria) fodret på marknaden, så det bör vara utmärkt att banta sin hund med!
Som svar på TS fråga svarar jag att VoH är det bästa som finns tillgängligt att ge sin hund om man inte vill ta steget fullt ut och BARFa!
#8 jodå, hon fick från början enbart VoH och får även numera även endast VoH periodvis, men lägger som sagt lättare på sig då. Det är en anledningen till att jag började köpa Nordic eller Bravo och blanda med.
En annan anledning är att kunna ge även rött köt av olika slag - så ibland blir det Nordic ibland Bravo - beroende på vart jag handlar. Det fingerar i alla fall bra och jag kan ge lite större giva utan att få rultig hund
och hundarna blir gladare av att få lite varierat köttslag.
#8 min förra hund kunde inte äta VoH alls - hon gick upp enormt av det. Många hundar går upp av för mycket fett och hon var en av dom. Hon var en shar-ei av det lugnare slaget och enda färdiga färskfodret hon kunde äta för att hålla formen var Nordic eller Bravo och då endast deras magra sorter (med enbart vom som animalisk källa). Jag blandade själv åt henne relativt mager kost bestående av hälften Magnussons Blanda och hälften ren vom pch etd fungerade bäst för henne.
Sorry - hamnade utanför ämnet här
men tyvärr saknar jag färskfoder utan kolhydrater/med minimalt med kolhydrater som inte är så fett - men de flesta verkar göra feta sorter som inte alla hundar kan äta. Det borde kunna gå göra även normalmagert färskfoder som även är mest av animaliska råvaror - men då får man välja bort de festaste delarna och det kanske blir dyrt….
Absolut största delen av det vi äter bestär av de tre makronutrienterna fett, protein och kolhydrater. Tar man bort kolhydraterna blir det fett och protein kvar. Tar man även bort fettet (eller mycket av det) så blir det bara protein kvar. Där har du anledningen!
Det är naturligt för hundar att äta protein och fett. Vid övergången från kolhydratrik mat har hunden (eller människan för den delen!) kvar hungerkänslorna och känslan av att magen fortfarande är halvtom efter ett lagom stort mål som saknar kolhydraterna. Men minskar man på maten så försvinner de känslorna snabbt och man blir mätt på mycket mindre mängd än man åt tidigare. Kolhydraterna får blodsockret att stiga och när kroppen har tagit hand om det så sjunker blodsockret igen och man blir hungrig eller "sugen". Ett tips är att ge hunden ett rejälare mål en gång om dagen så att den verkligen får bli mätt. Hundar är ju faktiskt inte ens gjorda för att äta så ofta som varje dag!
Tack snälla ni för era svar, och även för lite extra kunskap!
Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken