Kissa inne
Har två whippetar 9 och 8 år gamla. De har varit rumsrena sen 6 mån ålder.
Den yngre av dem, Hjalmar, har nu börjat skvätta inomhus. Det blir inga pölar utan det är "ett benlyft" ibland.
Jag har svårt att tro att han skulle vara sjuk på något sätt eftersom han annars beter sig normalt och kan hålla sig om han vill osv. Jag har känt honom i 8 år och märker inget konstigt alls med honom.
Det har inte skett några förändringar i deras tillvaro.
Detta beteende började för ca 3 mån sedan efter att min hundvakt blev akut magsjuk och kunde inte ta ut hundarna som det var tänkt och de fick vänta väldigt länge på nästa rastning. Då hade Hjalmar kissat inne, två ganska stora pölar. Och det är helt naturligt, han kunde väl inte hålla sig stackaren.
Men efter den händelsen är det som att en spärr har släppt. Han markerar inne lite då och då. Jag försöker numera se till att han inte ska behöva hålla sig så länge men det är som att hans gräns sjukit rejält.
Jag har tyvärr aldrig tagit honom på bar gärning då det nästan verkar som att han gör det när jag sover eller inte är hemma så det har inte gått att tillrättavisa honom.
Vad ska jag göra?
Sätt på honom ett skvättskydd för hanar, så lär han upptäcka det är mindre trevligt att pinka inne = han blir blöt….
Vissa fungerar det på, vissa inte. Har själv aldrig provat då jag inte har hane, men vet dom som har.
Skulle dock först göra ett veterinärbesök för att kolla prostatan och ta med ett urinprov för att utesluta UVI.
Medan jag läste ditt inlägg så planerade jag ett svar som var precis som Lo-katts!