Hundskor & klippning
Jag köpte hundskor till Klenod och Timme för att de hanterar saltet och kyla så dåligt tyvärr :( Timmie är mer känslig än Klenod.
Nu ikväll har vi varit ute och gått i 1½ timme med skorna på :D vilket vi inte kunnat göra på väldigt länge p.g.a att det gör så ont i de små och stora tassarna.
Det var verkligen en bra investering, 25:-/st så då blir det ju 200 kr för två hundar och det är det helt klart värt! Köpte dem på www.bjorkis.se
Har era hundar problem med salt?
Förresten så är det jag som har klippt Timmie :D Andra gången i hela mitt liv hehe. Vad tycker ni?
Medarbetare på Hundar.ifokus
Så sött med skor på hundar! Kanske ska ha det på Rosette då hon ska gå på alla läskiga golv så kanske inte monstrena hör att hon går där å låter henne vara ifred ^^
Här är det bara grusat på vägarna där det är is. Det finns en del bar mark också att skutta på. Annars går vi ju en del i skogen. Där är det bara snö, is och vilda djur. ;)
Tycker Timmie är väldigt fin, nyfriserad å allt.
MVH
Sofie
#2 haha lilla Rosette då ^^ så gulligt!
Tack :)
Ja i skogen är det ju fritt fram att gå i utan att få salt i tassarna som tur är :)
#4 syns verkligen inte på bilderna att han är så gammal. :)
ja, det är väl tur det, att det inte saltas i skogen! När jag vart iväg med hundarna på vintrarna innan så har jag itne märkt något i å me saltet.
ja, det är inte lätt att vara liten å rädd. Hon påminner om Nalle Puhs vän Nasse.. Hade hon vart en pojk hade jag döpt om hunden till Nasse…
Men jag ska testa, skorna du har var ju inte så dyra. Kanske funkar det, i så fall kan hon ju i alla fall gå på golven och jag slipper då alla blickar å kommentarer om att det är sååååå synd om henne för att hennes matte e elak å tränar henne i att förstå att golv inte e läskiga..
MVH
Sofie
#5 Nä det tycker inte jag heller att det syns :) så kul.
Men herregud, folk alltså :S ja de känns ju värt att prova och om det inte fungerar så är det ju ingen jättesumma man lagt ut. Hur är det med den schäfer? är hon tåligare med salt. jag vet två av mina kompisar som har schäfer och ingen av de känner av det alls medan den ena kompisen också har en lagotto men den haltar direkt. konstigt att det kan vara sp stor skillnad på hund och hund.
#6 Känner att det blir OT här, sorry för det!
Schäfern har, vad jag vet, inte brytt sig. Hon bara går, hehe. Hon går ofta stolt bredvid mig när vi är iväg nånstanns. Bär huvudet högt, kollar på allt å alla och sträcker på sig lite. Tror inte hon har tid att känna efter om vi går där dom saltat.
Haha ja, ja har hört flera mummla om att det är SÅ synd om henne. Dom har blängt på mig också , och skakat på huvudet. ^^ Det ser väl ut så när hon kryper på golvet, men hon måste ju tränas på det med. När hon väl går framåt gäller det att hänga med, sträcks kopplet så är det bara till å vänta, för då är det lika läskigt igen.. Tur att schäfern har tålamod! Tror du den minsta storleken kan passa på fleeceskorna? Eftersom hon inte kommer ha dom ute. Dom ser stora ut, men det kanske dom inte är. Kanske XXXS passar bättre.. vad har du för storlek till Timmie på dom du köpte?
MVH
Sofie
Jag hade stora problem med att det var kallt och vasst under ett par vintrar sedan. Bodde på landet och hade 5km att gå till tåget för att komma till jobbet. Alldir hunden med. Men han skar nästan sönder en trampdyna. Då flörtade jag till mig min kompis gamla barnstrumpor med högt skaft. Gick skit bra :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja jag har också märkt att det kan vara olika hur de reagerar på saltet.
Min lilla sheltie får ont direkt, haltar och vill komma upp i famnen, det har även hänt att hon har fått ont i alla fyra tassar och då lägger sig ned :(
Daghunden å andra sidan verkar inte känna av det alls, han är en stor golden retriever. En väns amstaff får också jätteont direkt.
Jag har också funderat på såna sockar eller liknande, man kan ju lätt sy själv men jag får aldrig tummen ur för sådant.
Jag har också kollat på dessa: http://www.ekipage.nu/paws-engangsskor-av-gummi/171-0 men de har ju inte samma värmande effekt som fleecesockar utan skyddar bara tassarna från salt och annat.

Vilkeln jättebra idé. Tack för tipset.
>>>Malum domesticum<<<