Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 14601 ggr
[Surina]
8

Hund i mataffär ?

Hej alla!

Jag hade bara en lite tanke… jag kommer ju aldrig att våga lämna min lilla pom utanför en mataffär! Det händer ju mer och mer att folk snor hundar! Tycker det är skit tråkigt att man som männinska kan ens tänka att jag ska sno en annans bästa vän!!?Blir så sur!

Det är ju en bit till min närmaste mataffär så det skulle vara en prefekt promenad! En fin gång för hundarna till och med… Men jag kommer aldrig kunna ta med mig min hund till affären pga detta!

Det skulle ju vara bra om affärer kanske kunde hitta på nått sätt? Som IKEA har en barnavdelning så kanske nån hund avdelning? Där det är varmt och säkert? Iaf nått känner jag ibland.

Jag kommer att försöka prata med min ica affär om det kommer vara okej om jag har med mig min hund in men i en liten "säck väska"(vet ej vad det heter)

Så att hon inte går omkring där och är lung och tyst… Kanske inte om jag ska stor handla men jag tänker tex köpa flingor och fil? Det tar mig bara 5 minuter kanske om inte kön är lååååånnnngg…. :S

Jag hoppas iaf att jag kommer kunna få det godkänt! Annars är det bara så.

Men blir inte ni också lite upprörda att det finns folk som snor andras hundar??! Det gör mig sjukt upprörd! Kan inte vissa männinskor bara lämna andras saker/liv vara i fred!!!

Fridaaaa
3

Tycker inte man ska lämna hundar ensamma utanför affärer över huvudtaget. 
Dem kan bli stulna, slita sig, okända barn/vuxna kan gå fram och kanske göra något man inte ser som hunden inte gillar mm. Och definitivt inte vid huvudingången eller nära där som många gör, med tanke på hundrädda och allergiker.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

meilin
18

Bäst är väl att man lämnar hunden hemma när man handlar? Att ta med hunden in i en mataffär är nog inte en så bra idé, med tanke på hygien, hundrädsla, allergier osv.

Fridaaaa
0

#2 Man får inte ta in hundar i en affär, mer än dem med ledarhund :)

Michaela-N
9

Lämna hunden hemma, det är fruktansvärt respektlöst mot allergiker att ta med hunden in, även om den är i en väska!

[Surina]
0

Det som är så tråkigt med att lämna min hund hemma då hon kommer vara min terapi hund så det har ju med min hälsa att göra och det är lite synd.

Men tyvärr så står inte sån terapi som jag har på papper på samma sätt som om jag vorre blind :( Väldigt synd.

Därför skulle det ju vara smart med ett typ hunddagis i vissa affärer? Det har de ju på tex Ullared. Inte för att jag skulle lämna min hund där.. men små ställen bara en möjlighet.. just i min lilla stad så bor det väldigt många hund männinskor så det är ju skumt att det inte finns så mycket stöd?

Cassii
10

Tycker lugnt man lämnar hunden hemma! Det tar inte speciellt lång tid att handla och den tiden får man nog räkna att vara borta från sin hund. Det är respektlöst och ohygieniskt.

[Surina]
0

Känns bara lite trist, jag får hoppas att min killa kan stå ut och gå med mig och hunden så får han gå in och handla åt mig så stannar jag utanför och kanske går ner till parken samma sväng.

meilin
2

#3 Hmm, det skrev jag väl inte heller? Tungan ute

Karmatarerskanise
1

Tyvärr finns det idioter som snor hundar. Men vanligast är nog att folk på olika sätt irriterar,skadar och skriker på bundna hundar.

Att ta med hunden in i affären ser jag inte som något alternativ.
Är det en bra hundväg till affären, så får man väl ut en gång till med hunden bara :)

Fridaaaa
0

#8 Jag tolkade som att du menade att man får det men att det ej är lämpligt

[jakke94]
2

#2 det är upp till affären själv o välja, finns inga lagar på det, sålänge dem inte sysslar med opaketerat livsmedel. 

På köpcentrumet jag jobbar på får man ta med sig hunden in. :)

Fridaaaa
0

#11 Aldrig sett en enda affär här där jag bor som man får ta med hund i ;) Eller någon annan stanns jag varit, måste vara ovanligt?

meilin
2

#10 Ok! :)

#11 Nej, någon lag på det har jag inte heller sagt att det finns. Sa bara att det kan vara olämpligt. ;)

Cassii
0

#7 Men hur gör du nu då när du inte har hund? Ligger affären nära så borde det inte ta mer än 20-30 min att handla.

Maja2
1

Ts, jag tycker att det är både vettigt och klokt att du reflekterar över det :)   Själv bar jag valpen i en ryggsäck, och det var helt ok att ta in den på den lokala livsmedelsbutiken så länge den satt i ryggsäcken  :)

Amoz
6

Tycker faktiskt det är respektlöst att ta in hunden i affärer (likaså tycker jag det är respektlöst med för mycket parfym m.m) av den anledning att det kan orsaka allergier.
Enda gången jag tar med något av mina djur vid affärer på så sätt (in i ett "köpcentrum" som inte tillåter djur) är när jag ska till djuraffären dåd de har byggt väldigt dumt med möjligheter att ta sig runt.
Tar jag med hunden till affären är någon utanför, aldrig att jag skulle lämna någon av dom eller komma på tanken att ta med den in.

Jenna_Nord
1

Sånna här borde dom kanske börja ha utanför affären för dom som bara snabbt ska in och handla en liter mjölk :) Inget jag skulle lämna min hund i under en längre tid.. Men en bra tanke :)

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=986&artikel=3679349

Mvh Jenna

Smullis
3

Varför är det ohygieniskt?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

PetraKarin
1

Jag lämnar aldrig min hund utanför affären. Aldrig. Skulle jag glömt att handla något eller behöver busskort eller liknande får jag helt enkelt gå hem och lämna hunden, handla och sedan hämta hunden igen.

Är vi två eller fler står en utanför med hunden.

Även om det finns viss stöldrisk (särskilt på små söta hundar och hundar av bull- och terrierraser) så är det inte att hon ska stjälas som jag är mest rädd för utan att någon ska gå fram till henne, släppa fram sin hund till henne eller göra något elakt. Jag har sett andra uppbundna hundar bli utsatta för hälsande hundar och barn och det är inget jag skulle vilja utsätta min hund för. 
Dessutom tycker jag att hela situationen att lämna hunden uppbunden, ensam på en främmande plats är otrevlig.
Klart att det kan hända akuta grejer där man ändå måste lämna hunden en kort sund och det dömer jag ingen för men jag tycker att man ska undvika det så långt det går.

Jag tar dock gärna med min hund in i affärer och på caféer och dylikt där det är okej, är det en mindre affär brukar jag fråga först och på stora gallerior och dylikt är det ju allämnt tillåtet. Skyltar och folk som säger till attt det inte är okej repsekterar jag självklart och att hundar inte är tillåtna i mataffärer tycker jag inte är några konstigheter, det finns ju väldigt många exponerade varor. (Dock tycker jag att det är obehagligt med barn och vuxna som tar i varor hur som helst också men det är en annan tråd ;) ).

Lagen reglerar ju i detta fallet endast att djur inte är tillåtna i utrymmet där maten tillreds och detta är ju självklart, likaså att människor som inte är personal inte ska vistas där heller.

PetraKarin
0

Ursäkta att det blev lite långt, jag tycker att detta är en intressant diskussion ;)

PetraKarin
1

#17 Haha den buren var ju uppe i media mycket för ett tag sedan. Jag tycker att det är en väldigt god idé som borde utvecklas. Som den är idag skulle jag dock inte använda den eftersom även om den minskar stöldrisken så är ju hunden fortfarande väldigt utsatt för närgångna människor och hundar.

TjockaBerta
0

Visst ser man folk som har sina småhundar med inne i affärer, även i matvaruaffärer. Det är småhundar som bärs i väska eller innanför jackan men även som går själva i koppel.

Verkar som om toleransen är större ju mindre hunden är.

Själv vågar jag absolut inte lämna min hund ensam utanför. Han får vänta hemma.

>>>Malum domesticum<<<

LostMySelf
2

Tycker det är ok med små hundar då man kan ha dom uppe i famnen/i nån väska som folk redan skrivit. Men är det inte just av denna anledningen man ensamtränar hundar, för att dom inte ska behöva följa med när man ska handla osv?

Visst kommer det alltid komma upp udda situationer som att du är ute och går med din hund och kommer på att du måste handla nåt på vägen hem och kanske inte har bil.

[Lostmybrain]
10

Jag förstår inte varför det är ohygieniskt? Är hundar mycket ''smutsigare'' än vi med ytterkläder, skor, sjukdomar, vi nyser, hostar, pruttar, tar i grönsaker, bröd. m.m :P Eller ett litet barn som petar på allt eller går runt och snorar Flört

Respektlös kan det vara, men varför är det mera respektlös i en mataffär än i en vanlig? Jag ser ofta folk som tar med hundar in i klädesaffärer och så. Vad är skillnaden egentligen? Obestämd

Susanna_w
0

Tycker man lämnar hunden hemma, både för hundens, mattes och andra ,änniskors skull. Tycker inte det är särskilt snällt att binda hunden utanför helt ensam.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

russin
0

Hundar har inget i mataffärer att göra.

Jag lämnar hundarna hemma eller oxå så går vi två kompisar (när vi ändå är ute) och så går vi in varsin gång i affären och så står den andre utanför med bådas hundar och väntar. Här stjäls hundar så aldrig i livet jag skulle lämna en hund utanför - allra helst inte mmindre hundar som är lättare dra iväg med.

GabbiS87
0

Det positiva med att lämna hunden hemma är ju att den blir ensamhetstränad! Jag skulle aldrig varken lämna min hund utanför affären eller ha den med in om det inte var tydligt att hundar var välkomna. I vissa köpcentrum, iaf här i Stockholm, får hundar följa med in när man handlar. Då tycker jag det är ok, oavsett hundens storlek.

Jag har då aldrig sett en blindhund gå inne i mataffärer heller?! Har ni sett det?

Jenna_Nord
0

#21 eller hur! ;D
Nä det enda som fattas är ju typ ett extra galler några cm rundom själva buren också. Sen hade jag nog kunnat lämna min hund där ifall de är en kort stund. Ingen veckohandel direkt ;P

Mvh Jenna

Adalissa
0

Jag kan förstå problematiken med vad man gör med hunden om man tex skall handla. När den är liten kan/ska den inte vara ensam hemma och är man då ensamstående kan det ju vara svårt att fixa så att någon är med hunden medan man handlar.
Sedan tycker jag att det är rent vansinne att man inte skall kunna lämna hundar ensamma utanför affärer - detta pga att andra inte kan visa hänsyn. En dag när jag kom ut från affären hade jag min förra hund sittandes utanför och då stod tre tonårsgrabbar och slängde smällare mot henne. Behöver jag tillägga att jag gav dem en urskällning utan dess like. Sedan är det ju också som andra har skrivit risk för att andra människor (inte bara barn) går fram och stör samt andra hundar. Förutom risken att de blir stulna såklart.

Min nya hund kommer jag inte att lämna ensam utanför affären, antingen kommer den vara hemma, sitta i bilen eller så får jag eller sambon vara ute med den medan den andra handlar. Men inte alla har de möjligheterna så jag förstår att det kan uppstå problem.

Vet inte riktigt hur jag ställer mig till huruvida hunden skall få följa in i affären. Är nog lite ambivalent i den frågan. Gällde det bara allergi så är det större risk att allergiker reagerar på katthåren jag har på kläderna än hunden som räknas som mer allergivänlig. Men då gäller det ju inte alla hundraser. Fast det är ju inte bara det som skall tas hänsyn till, det är ju också de som är hundrädda, tycker att det är ohygieniskt osv.

#17 Det där skulle vara något tycker jag. Hoppas det är något de undersöker närmare :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Amoz
0

Jag tycker det är respektlöst oavsett vad för affär det är, med undantag för djuraffärer samt ute serveringar (eller ställen som tydligt markerar att det är okej att ta in hund. så att folk som är allergiska inte blir utsatta)

Fridaaaa
0

#24 Tycker inte man ska ta in i dem kläderaffärer man får heller, med tanke på allergiker och hundrädda…

Rafflan
0

vad är en terapi hund?

Satum
0

Jag skulle aldrig lämna Mogge utanför en affär alldeles ensam. Jag litar inte på nån, vem som helst kan ju bara ta honom stackarn..

JA det är hemskt!!! Man blir så arg!!!

Jag förstår samtidigt varför man inte får ta med hund in i mataffär, även om det bara handlar om 5minuter. Inte så hygieniskt direkt.

Är glad att man fortfarande får vandra runt med hundar på stan i gallerior och dylikt. Iallafall här där jag bor :)

Michaela-N
3

#24 Jag vill inte ha hundhår i maten eller nära matvaror jag ska äta. 
När jag äter ska min hund absolut inte vara i köket (eller när maten förbereds heller.) Helst ska inte hunden vara i köket alls. Blotta tanken på att ta med sig en hund in i affären som dregglar över chokladen i godisavdelningen gör mig spyfärdig… Jag tror jag är överkänslig haha. 
Men det har jag sett, och det var vidrigt.

Nej, hundar har inget i mataffärer att göra.

Jag brukar dessutom låta bli att hosta eller prutta i mataffärer, är jag ensam om det? Glad Nysa är ju i den mån det går, om jag måste göra det så vänder jag mig om så att det inte kommer på maten haha.

Men kan absolut hålla med dig, barnförbjudet i mataffärer vore ju ultimat - barn upp till fem år får vänta utanför butiken! Skrattande

Smullis
0

#34 haha :D Fast vissa hundar fäller absolut ingenting.. Som min hund! Ingenting alls! Han dreglar inte, inte för att han skulle få gå lös med loppet i en mataffär. Eftersom han ej fäller är det helt ok att ha honom i köket. Kanske inte så överkänslig, det ör det nog många som är :) Jag pruttar ALDRIG kan jag säga ^^ tycker det är otroligt ofrächst. Speciellt om man är vid andra. Hosta brukar jag inte behöva och inte nysa heller :) Ja, jag tycker nog det är liiite värre med snoriga barn som plockar på sig matvaror som de gärna vill ha med hem, men sedan lämnar tillbaka bland allt annat. Då skulle jag nog hellre vilja att en hund fick följa med i ryggsäcken. Det bästa är nog att hålla hunden hemma, men förstår givetvis att det skulle vara roligt att kunna ta med den, eftersom vi hundmänniskor inte tänker likadant som de utan hund :)

Noa-Nisse
7

#35 fiser du aldrig? :O skulle vilja se hur du ser ut Oskyldig

Jag känner att det är vanligt folkvett att man inte tar in sin hund i en matvaruaffär. Man måste inte ha med sig hunden överallt. ibalnd får den vara hemma helt enkelt.

Storleken gör ingen skillnad, jag tycker det är lika respektlöst att ta in en Chihuahua på t.ex. WILLYS eller om jag skulle ta in min grand danois… hund som hund liksom.

Medarbetare på Hundar.ifokus

vallhund
3

# 35 det är inte håren som fälls som är problemet för bl a allergiker, det är de döda hudcellerna som virvlar omkring.

Skulle inte falla mig in att handla kläder i en affär som tillåter hundar, oavsett om de dräglar, fäller eller inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Smullis
0

Men det var någon som sa att de inte ville ha hundhår. Ja, det är ju klart att folk som är allergiska skulle bli väldigt besvärade, så att man inte får ta in hunden på mataffären förstår jag ju på så vis. Samma gäller andra affärer, men köpcenter och gallerior är det helt ok att gå runt med hund. Det är tur. Nej jag foder aldrig ^^ försöker hålla mig hela tiden, så nu har jag inget behov av att göra det :) haha vad är det vi snackar om egentligen XD Du har helt rätt :) hund som hund.

Michaela-N
0

#37 Det är olika för varje allergiker, ibland är det pälsen, ibland saliven och ibland döda hudceller.

Mischa
7

Det finns allergiker som är väldigt känsliga, det finns också hundar som lyfter på benet vart dom än hamnar eller plockar åt sig av gott som dom kommer åt.

Jag tycker inte att djur hör hemma i en livsmedelsaffär, då kan man lämna hunden hemma den stund man skall iväg och handla.

≧◔◡◔≦

Fridaaaa
1

#38 Tycker det är fel att ta in i gallerior om man får det, just pga allergiker.
Borde bara vara tillåtet för dem som har blindhund eftersom dem måste ha ha det…. Ska man shoppa, är det bättre att lämna hunden hemma

Smullis
0

#41 har ännu aldrig tagit in en hund i galleria. Men jag tycker att det borde vara tillåtet. Man får ju ha hundar på bussar och det borde ju ändå vara mycket värre.

Lilllens
0

Kan du inte lämna hunden ensam för att handla?

Smullis
0

Menar du mig?

Lilllens
0

Nej, TS såklart :)

Smullis
0

Jaha ^^ men varför säger alla TS? Vad står det för :)

Lilllens
0

Trådskapare vad jag har förstått Flört

Smullis
0

Jaha! Alltid lär man sig något nytt! Tack ska du ha!! :)

Fridaaaa
0

#42 Alla bussar får du inte ha hundar:) Med tanke på hundallergiker är det bara idioti att ta in hundar i affärer och gallerior. Bättre för hunden och för andra att hunden är hemma. Finns inget logiskt med att ta med hunden in.

Rafflan
1

#42 på bussar ska hunden sitta längst bak så allergiker kan sitta längst fram :)

Och varför ska du ha med hunden till gallerian? den får ju ändå inte va i affären, så lika illa att binda den utanför ica som utanför en affär i ett galleria ju?

fidojunior
0

På en buss tycker jag det är självklart att en hund får åka, man måste ju kunna ta sig till olika ställen på något sätt. Men i affärer/gallerior så förstår jag inte varför man ens ska ha med sin hund? Ska den hjälpa till med inköpslistan eller dra korgen åt dig?

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Fridaaaa
0

#51 Dock måste ju allergiker få ha chans att åka buss med, det är därför alla bussar inte tillåter djur. För finns dem som reagerar trots att dem sitter längst fram i bussen och hunden längst bak.

Maja2
6

Märkligt att de som har massor med parfym på sig, inte måste sitta i ett speciellt bås i bussen….  Finns ju människor som är starkt överkänsliga mot dofter åxå :)

Rafflan
0

#52 jo men dem bussarna har jag aldrig stött på ännu :)
Och åkte mycket buss i örebro ;)

Fridaaaa
2

#53 Ja jag tycker vissa överdriver väldigt mycket med parfym. Till & med jag som inte är allergisk reagerar ibland på vandrande parfymflaskorSkrikandes

Fridaaaa
0

#54 Okej men det finns ;)

Rafflan
0

#55 jo endel kan man knappt andas bredvid XD

#56 endel är ju så allergiska att dem inte ens kan stå bakom en hundägare i mataffären, tycker synd om dem :(

Fridaaaa
0

#57 Ja jag tycker synd om dem :( Kan inte vara lätt, speciellt inte med tanke på hur vanligt det är med just hund

Smullis
0

Nu är det så att jag inte har sagt att jag tar med min hund i gallerior.

Fridaaaa
1

#59 En fråga: Varför tycker du att det borde vara tillåtet?

Smullis
0

#60 många gallerior är stora, så det brukar vara enkelt att gena genom t.ex nordstan. Har faktiskt aldrig gjort det själv, men kan tänka mig att man kanske har väldigt bråttom till något. En enkel genväg bara :) annars ska man ju försöka undvika det om man kan, men att det i allafall finns den vägen också.

Fridaaaa
2

#61 Fast då respekterar man ju inte allergiker och hundrädda bara för att man själv är lat ;) Det är ju inte rätt…

Smullis
1

#62 sant ;)

PetraKarin
1

#56 Ja vissa långfärdsbussar tillåter ej hund, de hänvisar istället till tåg. Men så vitt jag vet är det tillåtet med hund på alla länstrafikbussar/-spårvagnar/-tåg/-båtar, de som inte har råd/möjlighet att ha bil måste också ha rätt att färdas tillsammans med sin hund.

Smullis
0

Men om man går ut med hunden så blir ju ändå allergiska och hundrädda lika rädda och lika allergiska för det.

Maja2
0

Nu känns det som att vi hamnat lite bredvid ämnet- hundar i mataffärer, men grundtanken är väl att vi måste samsas, hjälpas åt, visa hänsyn oavsett var vi befinner oss.  Man får ju ta hund på flyget åxå, som handbagage, om man har den i en väska eller bur, och sitter längst bak. Har aldrig hört någon som blivit sjuk av det.

När min yngre dotter flög i somras, blev alla passagerare uppmanade att INTE äta godis som innehöll nötter, de fick inte öppna förpackningar ens…. för de hade en grav nötallergiker ombord.   Tänk att vara såå fruktansvärt allergisk!!!

Fridaaaa
0

#65 Ute i luften är det sällan allergiker reagerar plus att dem kan gå undan hur lätt som helst eller byta riktning, kan man ej i en affär

Cornelija
1

#0 Håller med. Sjukt störande att man inte kan rasta hunden och göra ärenden samtidigt. Tycker också det borde finnas antingen någon slags hundställe där man kan lämna hundarna eller att man kan ta med dem in.

I stockholm tar folk inte hundarna i vissa butiker.

Och speciellt om den bara ska sitta i en väska och du ska in snabbt, självklart borde det vara okej tkr jag.

Allergiker drabbas inte hårt om det är snabbt i en mataffär. Luften är bra där och då är det väl samma sak för dem om de går förbi en hund ute..?

Jag är själv allergiker, men har allergihundar… ;)

Hälsningar

Cornelia, medarbetare på Sång iFokus

Cornelia Webdesign , Min privata blogg

Fridaaaa
1

#68 Finns inget som heter "allergihundar" ;)

[Star-Di]
3

Personligen tycker jag inte att hundar har i en mataffär att göra. Jag vill inte ha en massa hundhår i mina matvaror.

Visst kan det kännas tungt när man är trött och först motionera hunden och sedan behöva gå och handla, men så är det. Då får man dubbel motion Själv. ;)

Cornelija
0

#69 Jo, det finns det. Men det är olika för olika allergiker. Det beror på vad man är allergisk mot. Det är inte samma hundar som passar för alla allergiker ;)

Hälsningar

Fridaaaa
1

#71 Nej det finns det inte, eftersom olika personer tål olika hundraser :)

Cornelija
0

#72 Det var ju det jag sa ;) Men tex så är bichon hundar allergihundar för mig ;) för någon annan kanske det är taxar.. så visst finns det allergivänliga raser ;)

Hälsningar

Smullis
0

#72 många kaller t.ex. pudlar för allergihundar. Det finns ju allergikatter :)

Rafflan
2

#68 riktigt respektlöst att ta med hunden in i en affär, även om den är i en väska och inte fäller…

Fridaaaa
3

#73 I förra inlägget skrev du att det fanns det;)

#74 Nej finns inte allergi katter heller:) Finns katter som oftast är mer allergivänliga men allergiker kan även vara allergiska mot dem! :) Så nej finns inte det heller;)

Smullis
2

#76 nej de är absolut inte 100% allergivänliga, men kan vara ett alternativ för dem som är allergiska. Fast så är det ju olika för olika personer. Men det är dom hundraserna som är bättre alternativ för allergiker som man brukar kalla allergihundar :) men men..

Fridaaaa
3

#77 Fast finns ingentligen varkens hundar eller katter som är bättre.
Utan allting handlar om personen som är allergisk :)

brukis
0

Sry för OT Själv är jag Tok allergisk mot Häst & katter har bara träffat En katt i mitt liv som jag har kunnat gosa med och bara haft små små känningar av allergin den var faktiskt en norsk skogskatt vilket jag har hört ska vara väldigt allerrgiframmkallande men jag är inte hundra på de. Jag är även allergisk mot kort/strävhårigt kan inte ens vara i ett hus med en *worster vet inte om de stavas så..:P om någon skulle hälsa på mig och vart hos någon med häst/katt eller worster så hade jag också reagerat direkt. Men långhåriga hundar har jafg inge problem med vad vad jag har märkt än så länge. :) så går jag på konsum i lilla hålan jag bor i och någon framför mig i kön har gått med sin korthåriga hund till butiken men lämnat den utanför så lär jag ändå känna av detta så till topic väldigt irriterande att vara allergisk och lite respektlöst som tidigare har sagt att ta med sin hund in på butiker.

You can never change the past but you can do different in the future

Cornelija
0

#78 Ja, jag skrev det i förra inlägget och säger fortfarande det. Att det finns allergihundar fast det är olika raser för olika personer.

Hälsningar

Fridaaaa
2

#80 Då skulle ju stort sätt alla hundraser vara "allergihundar"? Efter folk kan reagera olika?

htt
0

Jag hade tyckt det var ok om hunden satt i någon sorts väska. 
Det är ju tillåtet på bussar, och jag tycker att det om något är respektlöst. I en affär kan man ju alltid gå undan, men det är inte lika enkelt som allergiker om man har en stor flåsande hund bakom sig :s

Fridaaaa
0

#82 Allergiker och hund sitter inte ens i samma del av bussen….
Och sedan ska inte allergiker anpassa sig, det är andra som ska anpassa sig efter allergiker.

Michaela-N
5

#82 På fullaste allvar så tycker du att allergiker ska anpassa sig efter hundarna? 
Så när en allergiker ska plocka ner lite mjölk i kundvagnen, och snabbt känner att "shit jag kan inte andas, det rinner ur ögonen och min näsa kliar" så ska han eller hon lugnt och sansat flytta på sig och komma tillbaka senare?

Kom igen, hörni.

Cornelija
1

#81 Ja fast de raser som DE FLESTA allergiker tål brukar kallas allergihundar.

#84 Så farligt är det inte. Om någon går in i 2 minuter med en hund i en stor mataffär och råkar gå förbi en allergiker i 5s så får den inte svårt att andas och rinnande ögon. Det är om den utsätts för hunden en längre tid (är själv alleriker)

Och om det finns folk som är SÅ allergiska så skulle de inte ens kunna vistas utomhus om de kommer en hund och går förbi.

Det blir fler och fler hundar i samhället så varför inte utveckla så att hundarna får delta mer i vårat vardagliga liv?

Hälsningar

Amoz
2

Om matvaruaffären har kläder också då (eller att det är en klädaffär) och hundens päls fastnar på kläder, får en allergiker som kanske köper det då skylla sig själv för "luften är ju bra"?

Kalli
0

#61: Hundar är välkomna in i Nordstan så det är bara att gena.

#79: Vorsteh. :)

Mischa
6

Saken är också att skulle man tillåta hundar i matvarubutiker så går det inte att bara tillåta vissa hundar och diskriminera andra utan ALLA hundar är välkomna oavsett hårlag eller storlek eller om dom har problembeteenden.

Plus att man då heller inte kan hindra andra pälsdjur att tar med in i butiken.

Jag personligen tror att det skulle bli en jäkla cirkus…

Hundar som är lagom stora att dra läpparna längs med charkdisken, distraherade damer med dvärghundar i flexikoppel, rumpnosande, utfall och lekinviter i kassakön etc..

≧◔◡◔≦

brukis
3

#87 tack :)

Håller helt å hållet med #88

#85 Men du måste ju också tänka på att om dom nu skulle tillåta detta så lär det ju inte BARA vara du och din hund! Utan då kmr de ju vara flera stycken hundar inne i affären. Då lär nog folk med allergi att reagera ÄVEN om man BARA är inne 2min!

You can never change the past but you can do different in the future

LinaK
6

Nej tycker absolut inte att hundar ska få komma in i mataffärer/klädaffärer eller andra affärer. Vi som hundägare måste respektera dom som är allergiska och hundrädda. Ser ingen anledning till att hunden promt måste följa med in på affären. Kan man inte lämna den ensam får man väl skaffa hundvakt åt den.

Sen finns det inga hundra procentiga allergihundar, det är individuellt VAD man reagerar på hos en hund.

#85 Alla andra allergiker behöver ju inte reagera som du gör mot pälsdjur, vissa allergiker reagerar fort på det dom är allergiska emot.

Nej för mig handlar det om respekt mot mina medmänniskor.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Rafflan
0

god man skulle inte ens kunna gå i gångarna, kan ni tänkta ewr gå där med eran labbe och möta en amstaff, aningen smalt ;)

Sen kommer tant agda och ska också in där, nej fy vad trångt XD

sofiek90
0

Jag har bara skummat igenom tråden. Men jag tycker inte hundar ska få följa med i en mataffär för hygienen. I så fall får det öppnas speciella affärer där hundar får vara med och då med bredare gångar, bättre matförvaring m.m

på alla bussar/tåg/pendeltåg som körs av västtrafik får hundar vara med, dock är det upp till föraren hur många hundar som får vara på samma fordon. Hundarna ska vara längst bak eller så långt bak som möjligt, allergiska människor och rädda människor får helt enkelt vara längre fram. Jag har ingen koll på när hundrädda människor sitter/står längst bak i buss/spårvagn/pendeltåg och jag ska vara där med mina hundar. Mina hundar Får inte vara längst fram. Fick en gång skäll av en tant som skulle till nån allergisk människa och jag var bredvid henne med mina hundar. Hon vägrade flytta på sig - och jag fick inte gå längre fram. Dilemma för tanten Flört

Jag har även med hundarna inne i Nordstan. Det är stort och folk kan gå förbi utan att vara rädda. Jag har koll på hundarna och har dom i kort koppel alt. Rosette i famnen och vicki i fotposition. Det är bra att kunna igenom Nordstan för att gå från t.ex. Brunnsparken bort till Centralstation eller Nils Ericson Terminalen.

Jag tar dock inte med hundarna in i någon av affärerna i Nordstan/Femmanhuset/Arkaden förutom Arkens Zoo där jag vet att dom får följa med in. En gång då jag var med min syster inne i Arkaden och Vicki var med (Jag och Vicki mötte henne i stan) så fick hunden följa med in i en liten klädbutik, men då var det hon som arbetade inne i butiken som sa attd et var okej. Jag stod ju snällt utanför och väntade tillsammans med Vicki på min syster. Är jag hungrig finns det ju både mcdonalds och Burgerking att köpa mat från över disk. Även en mugg med vatten till hundarna (om det jag har med tar slut) går ju att få därifrån.

Jag gick igenom Nordstan i fredags efter promenaden och då satt jag på en av bänkarna där inne å så låg hundarna på golvet under bänkarna. Rosette gosade in sig i Vickis päls å så låg dom där och väntade på deras sega matte.. Dom charmade många, men dom som inte gillade hundar eller så hade möjlighet att gå runt.

MVH

Sofie

Fridaaaa
0

#92 Det gäller inte överallt i Sverige att föraren får bestämma antalet hundar på t.ex buss. För min pojkvän är nyutbildad buss-chafför och han säger att det inte finns någon gräns, så länge hundarna kan hållas sams.

Beckibus
0

Rikigt spännande tråd faktiskt! :)

Jag är faktiskt lite kluven.

Skulle ju vara suuper skönt att kunna ta med hunden till affären!

Men jag tycker faktiskt synd om allergiker och hundrädda.. Men blir samtidigt lite förbannad på folk som tror att en hund bara bits, dreglar och hårar ner! Skrikandes Det är ju en familjemedlem… Enligt mig….

Men tycker faktiskt inte att en hund ska vara i en klädaffär dels föratt det lätt kan bli så att pälsen från hunden fastnar på kläderna och allergiker kan ju inte köpa det klädesplagget..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Amoz
0

På västrafik är reglerna två hundar, för en person. Två hundar från olika personer är inte okej, och inte heller fler än 2. Dock har de ibland överseende med detta men om en kontrollant går på så vet jag inte

Karmatarerskanise
0

#95 Hur menar du med  "Två hundar från olika personer är inte okey". De kan ju inte kolla upp vems hundarna är om man kommer med två st? Eller menar du att det inte får förekomma mer än "en familj" per buss?

sofiek90
0

#96 Det står på västtrafiks hemsida att det är max 2 hundar per fordon som gäller. Dock åkte det 4 hundar totalt på spårvagnen på väg hem efter promenaden i fredags. Det var då mina 2, en liten Tax som redan var på spårvagnen då vi gick på och sedan en stor vovve som åkte en kort bit bara. Jag vet att vissa chafförer accepterar flera hundar per fordon så länge det är lugnt och stilla.

MVH

Sofie

Karmatarerskanise
0

#97 Okey :)

Amoz
0

Två hundar med samma ägare.

Hayley
1

#95 fast västtraffik har skumma regler.. en barnvagt per buss (jätte kul när jag åkte mycket buss och det var vårmarknad och alla barnfamiljer skulle åka buss med bara en barnvagn per buss) och det är sällan som jag åkt buss och dom tillåtit fler än 1 hund per buss.. vilket betyder att det är inte helt säkert att man fick åka med bussen när jag åkte med min dåvarandra vovve utan ofta kunde jag få vänta en timma till på nästa buss…. Visst förstår jag att man inte kan ha 25 hundar i en buss men jag hade en liten blandras då, hon tog inte mycket plats.. då tycker jag det är värre när dags/lågstadiet ska åka buss, DÄR kan vi snacka kaos..

sofiek90
0

#100 Skolor kan ringa och beställa n extra buss. Att det är fullt på bussarna när dom åker gör att det blir ännu mera kaos.

Att det bara skulle vara en barnvagn per buss har jag inte hört innan, tycker det bruklar va 3-4 st på samma fordon..

MVH

Sofie

Hayley
0

#101 stadsbussarna tar fler men på typ 155 osv så tar dom bara en, vissa fall två beroende på storleken..

sofiek90
0

#102 Aha okej. Fast det finns ju stadsbussar som bara har en plats för barnvagnar (det 'r ju säten ibland vid de andra dörrarna där barnvagnar annars kan vara) och en gång skulle det få plats 4 vagnar där.. ^^ Chaffören sa inget, dock.

MVH

Sofie

vallhund
6

Så söta miniatryrhundar skall vara välkommna i väska, varför får då jag inte ta med mig en Irläändsk varghund i en hockeytrunk?

Det där med att generalisera utifrån sin egen milda allergi är att utsätta andra medmänniskor för ev livsfara, reagerar personen med status astmatikus o cirkulationskollaps så kan man alltid ursökta sig med att: Jag är allergiker o det går jättebra, bara det inte är för många minuter.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.