Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3725 ggr
Eywa
0

Ni med rottweilers

Jag gör ett arbete om rottisar i skolan och jag behöver lite info som jag hoppas ni som äger rottweilers kan hjälpa mig med. Frågorna som jag har problem med att besvara är:

- Vad är rottweilers (vanligtvis) största arbetsmotivation?

- Vilken/vilka förstärkningar funkar bäst för rottweilers?

- Vad bör man tänka på när man skall träna rottweilers?

Hoppas jag får många bra svar nu och jag tackar på förhand :)

Stormblomma
0

Kan kan ju svara utifrån den erfarenhet då min förra hund var en Rottweiler. Dock är han tyvärr inte vid livet idag.

**- Vad är rottweilers (vanligtvis) största arbetsmotivation?
**Jag tror att de flesta hundar jobbar bäst för riktigt god matbelöning (tex köttbullar) Förutom detta är väl kamptrasa och boll det vanligaste. Min hane jobbade för korv och kamptrasa om han fick välja.

Vet inte riktigt vad du menar med förstärkning här? Pratar du om positiv och negativ förstärkning då? Som i "belöning/bestraffning"? Som ovan står tror jag att favoritbelöningen generellt sett alltid är den bästa beteendeförstärkaren.

Det beror ju helt på vad det är man tränar och hur den individ man har är. Jag som främst tränar lydnad fick lägga stort fokus på fart och smidighet då min hane var stor och ganska okordinerad. De är tunga hundar och skall de kunna mäta sig med alla BCs och Aussies i lydnads eliten gäller det att jobba hårt på kraft och fart i momenten.

Lycka till med ditt arbete!

Med vänliga hälsningar
Sandra och flocken

http://wingforsflocken.blogspot.com/

Eywa
0

Tack så mycket för ditt svar :)

Ankilika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

**- Vad är rottweilers (vanligtvis) största arbetsmotivation?
**Alla hundar är individer, men tycker rottweilers är allmänt mat- och bollglada.

Belöna alltid med det bästa hunden vet, och gör hunden fel så kör ej med bestraffning utan istället utebliven belöning

Att de är mycket mjukare än ex schäfer. En schäfer kan man lägga ett krav på för att sedan plocka upp igen. Det kan man ej med rottweiler. Här måste det hela tiden vara kul för hunden. Ett exempel: Jag har (och även många duktiga i min närhet som tävlar på hög nivå) tidigare lärt in (på schäfer) att inte tugga på apporten genom att helt enkelt lägga en hand på snoken när denne gör det, utan att säga någonting eller så, utan helt plant bara lägga en hand på och belöna när hunden gör rätt. Gjorde detta på min rottweiler en gång och sedan tyckte han inte alls att apportbocken var rolig utan bara jobbig. Gör en rottis fel så straffa inte, utan kör med utebliven belöning och gör om istället. Då får man en snabb, energisk rottweiler som älskar att göra rätt