Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2819 ggr
Supernajs
0

Bångstyrig hund

Hej.

Ska försöka hålla det kort men ändå få me dom främsta problemen.

Min hund som är en okastrerad hanne är väldigt jobbigt när vi är ute och går. Han lyder mig väldigt bra inomhus dock. Men när vi går i koppel så drar han och drar. Har provat alla olika sorters selar och koppel och dressyrselar men inget hjälper.

Jag är konsekvent och säger till han när han drar och tar han tillbaks till min sida, samt att jag tvärstannar och kallar han till mig så går vi vidare när han satt sig. Jag har en sambo som har mycket mer pli på honom, och min pojkvän kom in senare i bilden. Min hund lyder han mycket bättre och går mycket bättre med honom.

Jag kan tillägga att jag har lite kass psyke från och till och blir väldigt nere vissa perioder och misstänker att jag aldrig riktigt satt min hund på plats och därav att han totalskiter i vad jag säger?

Han är väldigt skällig och ibland aggresiv mot andra hundar som vi möter när vi är ute och går. Då lyssnar han oftast på pojkvännen och blir lugn, medans är det jag som säger till så skiter han i det och fortsätter skälla som en dåre.

Inomhus är han väldigt morrig av sig, t ex sitter han och man börjar putta på honom lite så morrar han, och slänger man ner han från sängen så går han igång ordentligt och det slutar med att han morrar så tänderna skakar och han blir riiiiktigt arg. Då brukar min pojkvän plocka ner han, utmana honom så hunden blir i underläge. Nu har jag även börjat göra det för de är de enda som verkar bita på honom.

Kan tillägga saker som INTE funkar på honom ute, godis (funkar en stund sen slänger han bara i sig det och fortsätter va bråkig), stanna och gå metoden när han drar. Inte för mycket beröm i form av röst för han blir bara uppspelt.

Usch vad mycket detta blir, men snälla jag behöver råd, tips, eller någon som kanske bor nära mig som vill hjälpa mig. Eftersom våra rundor slutar det oftast med att jag blir ledsen och blir besviken över att jag inte kan. Jag vill verkligen få bukt med detta och det tar på mig psykiskt. Snälla snälla!

thilda-
0

träna ögonkontakt :) och har du möjlighet till agility så träna det med!

Maja2
1

Du måste nog börja jobba upp en bra kontakt med din hund. Gör saker ihop så att han börjar lita på dig, och ser dig som en resurs att se upp till. Ta med dig hela morgonens fodergiva och ge utomhus, tex som belöning eller att du låtsas Hitta mat.   Funkar det bra inne, men inte ute, har du tagit för stora steg, lagt ribban för högt. Träna något först inne, sen ute på gården (om det inte är för mycket störningar där förstås) öka störningarna efterhand.

Har du gått någon kurs med honom? Hur gammal är han och vilken ras? Hur länge har du haft honom? Vad aktiveras han med ?

Changrila
5

Varför i hela fridens namn ska ni hålla på och putta på hunden inomhus, "utmana honom" osv? En hund som morrar visar att den inte vill att man kommer närmare, vilket oftast grundar sig i osäkerhet. En osäker hund blir INTE tryggare av att man är dum mot den, utan genom att man visar den respekt och är lugn osv.

När det gäller hundmöten tipsar jag om skvallerträning: http://profiler.aktivhund.se/Laine/Skvallertr%C3%A4ning-b3113.aspx

Förövrigt tycker jag att ni ska leta upp någon bra brukshundklubb eller trevlig privattränare och gå en kurs.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Supernajs
0

Maja2: Okej tack för ditt tips.

Jag har gått lydnadskurs med honom, men han fick träna själv för att han inte kunde va ihop med andra hundar. Gick rätt så bra i slutet men det va inte lätt att få ögonkontakt med han. Han söker ingen kontakt överhuvudtaget. Så man får stå lääänge och försöka få hans uppmärksamhet. Han är 2,5 år, blandras mellan spets, Pudel, labbe och dobbis. Haft han sen han va 12 veckor.

Jag brukar aktivera honom men att gömma godis inne, träna honom på att stanna på ett ställe medans jag går. Hålla hans favoritleksak i handen så han får kämpa för att få den dvs gömma den bakom rygg, under kudde. Ute så tränar jag främst kontaktsökning.

Supernajs
0

Changrila: Självklart sitter jag inte och provocerar honom, putta på honom om han ligger på ens fötter, eller om han sitter i soffan och man ska flytta sig. Tror du jag är dum mot min hund?

Jag är väldigt lugn med honom men morrar han så morrar jag tillbaka. Vilket har visat sig rätt effektivt, då han långsamt lägger sig på sidan sen på rygg.

Maja2
0

Ok.

Det låter som en väldigt osäker hund ….  Han måste nog aktiveras mer skulle jag tro, få jobba mer helt enkelt. Dra, bära, gå spår, söka … inte bara söka godis inne, utan lagda spår, söka människor, söka leksaker ute, agility, det behöver inte vara på bana, utan skogsagility är åxå bra.

Han måste få jobba betydligt mycket mer än vad du berättar … både för att bli av med energi, men åxå för att höja självförtroendet.

Hur resonerar du och sambon kring uppfostran? Vilka metoder använder ni? Är det första hunden?

Supernajs
0

Maja2: Ja jag tror han är det, det är min första hund och jag har ingen erfarenhet men vill så gärna få bukt med problemet, för jag vill känna att det är kul och gå ut med honom. Inte bli ledsen.

Vad bra tips du ger, det där man söka älskar han, ute i skoj, efter godis, människor. Han är duktig med.

Är det frustration han känner då? Att det byggs upp mer o mer?

Min sambo är duktig med hundar och har tränat en del, men han säger att Bobby är väldigt svår just för att han söker inte kontakt över huvudtaget. Samt att han nosar extremt mycket och finns det en tik i närheten så blockar han allt annat. Vi är väldigt konsekventa och låter inte han styra alls vem som ska gå ut ur dörren först, han får inte vara med om han blir bråkig och istället lägga sig i korgen. Vi använder inte speciellt mycket av ordet nej utan kort vasst "tssch".

Maja2
9

#7 Ja, jag skulle säga att han bygger upp både energi och frustration just för att han är osäker och inte får ordentliga uppgifter och ordentligt jobb för att göra av med energin.

Att han inte söker kontakt, beror förmodligen på att han inte litar på er, och att han inte ser att det lönar sig att ha kontakt med er.

Att vara konsekvent, betyder inte att inte låta honom tex gå ut genom dörren först. Att skicka en hund till korgen för att han varit bråkig, det förstår inte en hund överhuvudtaget. En hund gör vad som lönar sig, och blir han bestraffad för det, så förstår han inget, och lär sig inte ett smack.

Ta och börja om från början helt enkelt. Läs om hundar och hunduppfostran. Jag rekommenderar att ni läser "kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt ,och "lystra" av Memea Mohlin. Det finns hur många fler bra böcker som helst, men jag skulle rekommendera att börja med dem. Det är aldrig för sent att ändra sitt sätt mot hunden, och göra Rätt :)  Får man bara kunskap, så kan man ändra sig :)

Supernajs
0

Men om jag tar ett exempel.

Jag bobby och sambon är ute och går, vi går och pratar och vi stannar till för att jag ska göra något. Han luktar verkligen frenetiskt på en urinfläck som antagligen en tik har gjort eftersom han smattrar med käkarna?

Då drar min sambo bort honom och säger "nej", i samma stund så morrar bobby till. Vad ska man göra i en sådan sits? Nu vill jag påpeka att morrandet inte alltid funnits där utan ökat bara på dom senaste månaderna.

Supernajs
0
Supernajs
0

Kan någon låsa denna tråd?

Supernajs
0

Moderator kan ni låsa denna tråd?

Maja2
0

#9 Att hundar luktar på fläckar är helt naturligt, så att dra honom därifrån med ett Nej, förstår han inte.  Däremot att han morrar, gissar jag beror på att han inte har förtroende för er, såvida hunden är frisk och inte har ont någonstans.

[Forest]
0

9 det är så att det är ganska mycket löptikar nu med, och hanhundar brukar smattra lite för att få in alla lukter behöver inte bara vara löpkiss de gör detta med. men att slita bort han o sen säga nej anser jag lite fel. Det märks att det ni behöver träna på är det andra har sagt kontakt sen även tar maja2 upp mycket bra saker, ni har en osäkerhund arbeta rätt så får ni snart en stabil lugnare o lydigare hund Flört

Supernajs
0

Maja2, Forest: Man får bokstavligt dra han där ifrån. Vanliga kissfläckar som han bara snabbt nosar på och kissar över gör mig ingenting, men när han skiter i allt och fokuserar på en viss sorts kiss. Jag kan stå och vifta med 100 bitar lever framför näsan på han och han reagerar inte. Nej han har inte ont någonstans.

Maja2
0

#15 Ja, jag förstår problematiken, och det är för att han anser att 100 bitar lever inte är belöning nog - att lukta på fläcken är större belöning. Det gäller att hitta en belöning som han helt enkelt inte kan motstå, tills dess att ni har kommit dithän att han lyssnar på er.

Provat med en färsk oxfilé runt halsen?  En mamma scans köttbulle fasttryckt i ögonlocket?   Nu menar jag inte bokstavligt, men ibland kan man måsta jobba hårt för att hitta en belöning som är stor nog.   Eller använd nosandet som en belöning. Dvs, gör NÅGOT som får honom att titta upp - slå i pannlock eller whatever. DIREKT han tittar upp - belöna.

Erika89
0

Jag håller med ovanstående, han har inte så mkt förtroende för er än, där av morrandet. 

När det gäller kissfläckar så är det tyvärr en grej man nästan får leva med när man har hanhund. Dock kan ni träna in att ni själva är en resurs så han väljer att inte nosa på just den doftfläcken.

Jobba med kontakt och hitta en bättre belöning än leverbitar. Skinka, ost, frolic, oxfile, kokt kycklingfile, leverpastej, blodpudding, det finns massor att testa!
Och variera även belöningen då hundar faktisk kan tröttna på ett sorts godis :)

Supernajs
0

Maja2: Ska prova lite olika goda saker och se om jag kan få någon kontakt. Vad ska jag säga när han tittar på mig eller det räcker att ge han godbiten?

Maja2
0

#18 Du kan ju säga tex Bra  med glad röst :)  Hoppas verkligen att det reder upp sig och att det börjar gå bättre för dig.

Supernajs
0

Ja, dock inte med för ljus röst för märkt att han far iväg då och blir lite för glad. Tack så mycket, och tack för dina tips och råd. Ska försöka läsa lite och skaffa mig mer kött på benen om vad det gäller att ha hund egentligen. Jag vägrar ju ge upp bara för att jag inte får till det, har jag skaffat han så ska jag ta mitt ansvar.

Maja2
0

#20 Perfekt att du lärt känna honom såpass att du vet att du inte kan ha FÖR ljus röst, fortsätt lära känna honom, skaffa mer kött på benen, borra ner skallen och Jobba :)   så ska du se att det blir bra

Stort Lycka till!