Aggressiv valp/unghund
Okej jag har en daghund som är jätte aggressiv hemma. När han är hos mig är han en ängel på fyra tassar men kan vara lite osäker å skällig mot främmande människor. Han är 6 månader och nu har han varait elak mot ett barn. Vad ska man göra? Själv tror jag att han har en för högt testosteron men finns det undatag när det kommer till kastrering. Det har blivit så illa att dom har bett mig ta över honom då dom inte vet vad dom ska göra längre, men jag rådde dom att ta kontakt med veterinären först för att höra vad dom rådde till. Kanske skulle tillägga att han är en blandning mellan Bichon Frise, nakenhund och shitsu. Inte för jag tror att det skulle ha något med bladningen att göra..
Har någon här varit med om något liknande å hur fixade det sig?
Allt ordnar sig tillslut
Det är inget ovanligt att hundar reagerar på barn under 5 år, de har inte samma rörelser som större barn o vi vuxna har. Jag har själv fått tränat min hund genom stå utanför skola o dagis just för lära hunden att det är ingen fara. Sen anser jag att kastrering inte är lösningen man måste arbeta bort problemen, ska inte sabba tråden om för o nakdelar med kastrering då det redan finns 79st såna trådar ;)
Men barnet satt bara ner framför tven och hon bara anfaller helt oproveserat, han har aldrig gjort så förut.
Allt ordnar sig tillslut
#2 Om han attackerar oprovocerat, och aldrig har gjort det förut, så skulle han kanske kunna ha ont någonstans?
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Hur ser det ut i övrigt? Hur gammal är hunden? Stress, eller som #3 säger, han kan ha ont någostans.
Har väldigt svårt att tänka mig att en 6 månaders valp har för högt testosteron….
Däremot så testar valpar och unghundar gränserna och i kombination med osäkerhet kan det upplevas som aggressivt. Även det som hunden kan uppfatta som lek, kan uppfattas aggressivt hos oss.
Sök hjälp hos erfare instruktör innan det blir värre - för både valpens och er egen skull.
Läste lite mer noggrant och såg att valpen är 6 månader. En valp på 6 månader…. aggressiv…. låter märkligt. Hur agerar ägarna?

Jag tycker precis som någon skrev ovan, att ägarna ska kontakta någon kunnig instruktör/hundpsykolog för att få hjälp. Men jag vill också tillägga att något som för oss människor kan upplevas vara oprovocerat kan för hunden vara väldigt provocernade. Det kan räcka med en för snabb handrörelse…eller vad som helst…för att hundens ska uppleva det läskigt. Det är väldigt sällan en hund biter eller attackerar utan anledning. Det gäller att försöka förstå av vilken anledning just den här hunden gjorde det…

#5 Små hundar mognar ju mycket fortare än stora hundar gör. Det finns hundar som blir könsmogna väldigt tidigt och med tanke på just denna hundens storlek skulle det kunna tyda på könsmognad och hög testosteron halt.
Veterinären bör kolla igenom hunden så att den inte har ont för det första. Sen kan dom ju diskutera ev kastrering om veterinären tror på det vill säga. Och klarar dom inte av hunden alls nu så hade jag rekomenderat dom att hitta ett kunnigare hem till den för detta är ju något som kommer sätta sig i huvudet på hunden och stanna om dom inte tar tag i det på en gång tyvärr.
Jag skulle börja med att göra en ordentlig veterinär undersökning där dom tittar igenom hunden. Min hund var hemsk men med mycket träning och kastrering så blev han bättre. Han är fortfarande inte helt bra. Jag tränar honom t ex inte att hälsa på barn för ja litar inte på honom utan ja tränar honom istället att undvika barn dvs ignorera dom. Det är mycket träning och läsning av hans signaler men det går inte att gemnföra med hur han var förut:).
På tal om oproveserade atacker. Min hund gjorde något som jag förstod som oproveserade utfall tills jag märkde att han gjorde så så fort en annan männsika han inte kände mötte hans blick. När jag lärde mig det så blev det mycket lättare att jobba med honom
Valpen blev bättre men en dag så högg han barnet i ansiketet å nu är han omplaserad till ett äldre par.
Allt ordnar sig tillslut
Har själv varit med om att en bekants schäfer gjort utfall mot barn under 1 år helt oprovocerat och pratade med andra som varit med om samma sak.
En sa att bebisar luktar annorlunda än en vuxen människa och att dom inte tar de som en "människa" direkt. Sen kanske bebisen gjorde något ljud eller rörelse som hunden kände sig hotad av?
Mvh Jenna