Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3027 ggr
[Surina]
0

Tandborstar och tandkräm?

Hej alla !

Känner att jag snart spamar forumet här xD

Men till saken iaf…. jag ska ju ta hand om min framtida hunds tänder då det kan få ganska lätt tandsten annars..

Men nu är ju frågan… det finns ju mycket i det området också? Någon som skulle rekomendera nått speciellt så jag kan få höra lite ?

Tänkte köpa mig en tandstens skrapa ifall det skulle bli för mycket belägning och verkar som folk säker att det ska vara jätte bra att ha!

Men tandkräm och borstar osv??? Det är ju en pom.. så stor mun är det ju inte direkt ?

Några tips?

Elshira
1

Det viktigaste för att förebygga tandsten är att se till att inga bakterier (som stelnar och blir tandsten) någosin kommer dit.

Bakterierna lever på sockerarter, dvs glukos, fruktos och sackaros, och undviker du foder med mycket utfyllnad (så som spanmål, potatis och frukt) så minskar även mängden "mat" till bakterierna :) Undvik även hundgodis med sama innehåll.

Men givetvis är det bra att ha en skrapa hemma, var bara försiktig och stadig i handen när du använder den så går det bra. Men med rätt foder så borde det som sagt inte vara några problem! ^^

Hakuna matata!

[Surina]
0

Tack för den infomationen !! :D

fidojunior
0

Jag tycker det fungerar bra med en barntandborste (har små hundar). De är mjuka också. Jag har haft tandkräm med leversmak och mintsmak. Den med mint var inte så omtyckt men den med lever gillade de så det blev ju lättare att borsta då.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Elshira
0

Något att tänka på vad det gäller tandsten så tar det olika låg tid innan själva placket blir tandsten, men det kan räcka med någon vecka för att det ska bildas ny tandsten.

Med andra ord får man inte bort precis all plack ett par gånger i veckan kommer det ändå bildas tandsten.

Att borsta tänderna på hunden är inget dåligt, men oftast onödigt att göra om hunden inte redan har bekräftat att den har problem med plack. De kan även få plack av saliven och är då inget som går att borsta bort.

Men ska man/behöver man borsta tänderna på sin hund bör man göra det i.af varannan dag för att inte placken ska hinna stelna och bli svårare att få bort eller hinna bilda tandsten.

Hakuna matata!

moonlights
0

Vad jag har lärt mig (på djursjuvårdskursen) ska man INTE skrapa tänderna själv med en tandstensskrapa för hemmabruk, då du aldrig kan komma åt med en sådan tandstensskrapa ordentligt i tandköttsfickorna. Du får alltså bara bort den tandsten som syns på tanden, så det kan se ut som att hunden har "friska" tänder men i själva verket så är det inte så, och detta kan leda till tandlossning. Det bästa sättet att hålla tänderna fina är att borsta regelbundet och att hunden får ben att tugga på. Om det skulle vara så att hunden redan har tandsten så ska man ta den till en veterinär som får skrapa tänderna och rensa tandköttsfickorna, och sedan hålla efter ordentligt. Glad

När man börjar vänja hunden vid tandborstning kan man börja med att linda en bit gasbinda runt fingret och "borsta" med det för då känner du vart i munnen du är och det blir inte lika "obehagligt" för hunden. Glad

Maadeleine
0

#3 Jag borstar också tänderna på min hund men han gillar inte tandkrämen, nu har vi nog ingen smak och undrar var du köper tandkräm med mintsmak? Har letat på apotek och djuraffärer men hittar inte :/

fidojunior
0

#6 Det var en sådan här jag köpte. Fast det var länge sedan så den kanske inte finns kvar eller så kanske utseendet är annorlunda.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

Luisa
0

Jag tror nog att den med leversmak smakar godare för hunden och då blir det lättare att borsta :)

LostMySelf
0

djurmaxi.se/tandborste-finger-petosan-p-1609.html?cPath=1_17_134

Noa-Nisse
0

Jag har provat både leversmak och mint. Jag tyckte att mintsmaken var bättre för hon gillade leversmaken så pass mycket att hon hela tiden slickade sig om munnen och försökte bita/tugga på tandborsten ^^

Jag borstar tänderna ca 1 gång i veckan samtidigt som jag klipper klorna och Klenod har krit-vita tänder =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maadeleine
0

#7 och #9 Tack :D så mycket för svar :)