Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3370 ggr
[floudie]
0

hund aggresivitet.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har mammas hund nu Trixie som ja ska rehaba hon är en väldigt osäker 5 årig briard tik som har blivit påflugen många gånger som unghund och därav har hon tappat respecten för andra hundar.

Jag har lyckats att få henne att lita på alla hundar jag presenterat henne för nu små stora kastrerade o katsrerade hanar och tikar lugna och stressade och hon gör ingenting mot dom, nu är hon lung.

Men min granne har en tik som också är osäker och på promenaderna så går dom två och sneglar på varandra hela tiden och får dom ögonkontackt för länge så blir den slags mål….  Men när mammas hund löpte så funkade dom mkt bättre ihop förutom när grannhunden hoppade på henne i lek såklart då blev mammas hund jätte arg så var de slagsmål igen. Någon som har några förslag på lösning?

Vill även kunna ha trixie lös med andra hundar i närheten men då fort dom börjar leka eller springa så är hon polis o biter biter dom i rumpan eller morrar och skäller på dom.
Har ni några förslag på detta problem? 
Även fast trixie är jätte snäll med mig nu mot hundar på promenader och träffa så är hon fortfarande lika dan med mamma.
hur ska ja få henne att bete sig lika dant med mamma?

Är öppen för ALLA förslag.

mvh Natta

Maja2
0

Det är nog inte DU som ska kunna förändra hundens beteende när den är med din mamma, det är HON.

En del hundar går helt enkelt inte ihop, själv skulle jag inte släppa ihop de hundarna med varandra helt enkelt.

[floudie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är jätte många som säger som du när jag har pratat med dom men jag tror inte riktigt på det..

Titta på Cesar Millan the dog whisperer han får alla hundar att gå ihop.
Det är hans metoder som jag använder de är därför jag inte förstår varför de inte fungerar med just dom här två :(

Maja2
11

#2 Men.. varför inte prova? Varför gång på gång släppa ihop hundar som inte fungerar ihop? Varför inte istället låta hunden vara med hundar som den faktiskt fungerar med?   Du är inte CM, varför inte göra det DU kan och behärskar? 

Att gång på gång föra ihop hundar som inte fungerar ihop, vad ger det?

[floudie]
0

dom har aldrig slagits så dom gör illa varandra dom är alltid i koppel så dom komer aldrig åt varandra…. och dom bråkar mindre än vad dom är sams.

Jag frågade om råd hur jag skulle kunna göra för att dom skulle gå ihop eftersom det är min bästa väns hund som jag alltid går på promenad med.

Hade ja inte velat lösa detta problem då hade jag själv kunnat låta dom sluta träffas och då hade jag inte heller skrivit här.

Tror du på sant att jag som är ett cm fan släpper ihop min hund med en hund hon inte tycker om för att jag tycker de är kul?
vi gör ju mer och mer framsteg än bakfall det blir allt mindre utfall ja kan hålla dom i samma koppel och dom går sida vid sida utan problem men de är just ögonkontackten som inte fungerar…

Därför vill jag ha en lösning på hur ja ska kunna få dom att lita på att ingenting händer och att dom ska kunna lita på varandra.

Har du inget vettigt att säga då komenterar man inte heller.

Varför skriver du som om jag vore dum i huvet o tycker de är skit kul att se min hund sloss. tänk på hur du formelerar din meningar om du inte menar och dum förklara…..

Jag har rehabat så sjukt många hundar hundaggresiva, skott rädda, människoaggresiva/rädda, hundar som jagar vilt m.m. Är utbildad djur vårdare och väntar nu på att min hundpsykolog utbildning ska börja….  O ja ska bara finna mig i att min hund inte fungerar med andra hundar BRA problemlösning.

O du tror att CM skulle bara släppa allting och låta det vara som det är så fort han skulle stöta på ett problem?
Det är juh presis så man lär sig nå nytt eller hur?

Denna kommentar har tagits bort.
Maja2
4

#4 oj, där trampade jag på en öm tå. Jag ber om ursäkt om jag varit otrevlig eller klumpig. Jag gav min syn på saken, men kräver inte att du har samma syn.

Jag har inte samma syn som CM, därav att jag inte bryr mig nämnvärt om vad han skulle gjort.

Jag hoppas du får tips av andra, som faller dig bättre i smaken.

Maja2
3

#5 Om du känner att jag behandlat dig illa, så får du gärna anmäla mig. Jag har aldrig någonsin för avsikt att behandla någon illa, men gör jag det så ska jag givetvis få veta det.

Mischa
4

Eftersom du inte verkar vilja få några svar sålänge du inte gillar dom så är det kanske bättre att vänta tills du gått din utbildning om du prompt vill göra på ett speciellt sätt?

Alternativt att du faktiskt anlitar någon kunnig som kan hjälpa dig i verkligheten och ser din hund på plats eftersom vi på forumet inte kan se din hund och troligtvis inte kan hjälpa dig på det sättet du vill.

≧◔◡◔≦

[floudie]
0

Tack för att du bad om ursäkt. det jag strörde mig så himla mkt på var hur du sa det.

Och att varför jag gör saker som jag inte behärskar. De är väl så man lär sig saker genom att göra.

Dom flesta skulle säkert vara jätte nöjda över ditt tips, Men ja såg de bara som en nervärdering eftersom jag jätte gärna vill få det att fungera och jag älskar utmaningar.

Maja2
1

#9 Min avsikt är aldrig någonsin att trampa på någon, men när du ber om råd får du ju vara beredd på att få andra råd än de du vill höra?

[floudie]
0

haha ja men hade jag inte velat lösa problemet så hade ja inte skrivit här då hade ja kunna se till så dom aldrig träffats mer utan att berätta de här.

vilket smart skaft som helst vet att man kan lösa detta problem genom att inte låta dom träffas igen.

Jag frågade ju hur ja ska göra för att få dom att gå ihop.

russin
4

CM:s alla hundar är kastrerade, så det går inte jämföra med våra hundar. CM:s filosofi är inte att föredra….

[floudie]
0

Men nästan ingen hund som han hjälper är kastrerade och han rehabar dom endå.

russin
6

Hundar behöver inte umgås med alla hundar och vissa hundar vill helt enkelt inte umgås.

Det bästa man kan göra med en osäker hund är att ta promenader tillsammans med en snäll OCH säker hund - i koppel. Den dagen din hund fokuserar mer på dig än på den andra hunden och kan slappna av hela promenaden, ja då kan ni fundera på att släppa dom lösa och fortsätta gå. inte stanna, inte låta hundarna stanna och nosa på varandra utan bara gå vidare.

Osäkra hundar behöver tid och inte kastas in i saker på CM:s vis. Du riskerar rasera allting annars och få än än mer osäker hund.

CM:_s filosofi att få en såpass undergiven hund att den inte ens får tänka själv - och det är inte vad jag eftersträvar hos mina hundar. Jag vill ha hundar som kan tänka själva och som kan lösa problem utan bråk.

Jobba med självförtroende på hunden genom att ge den utmaningar som inte har med andra hundar att göra - tankearbeten, balansträning osv. Ju mer du stärker självförtroendet desto bättre mår hunden även i närheten till andra hundar - men tvingar aldrig hund att umgås med andra hundar om den inte vill.

russin
0

#13 och han säger själv att nästan varenda hund som kommer in i hans hägn och är okastrerad gör att det blir slagsmål…..

Maja2
1

#13 Samtidigt är det väl så att de han inte lyckas med … ser vi aldrig på tv eller?

Förut, när jag var yngre, tyckte jag åxå att CM var vettig och bra, och jag säger inte att han är helt ute och cyklar ALLTID, men jag för min egen del, har ändrat uppfattning och syn på mitt hundägande.  Jag jobbar numer med RELATIONEN till mina hundar, samspelet, förståelsen, kommunikation på ett positivt sätt . CM har stora kunskaper, absolut, men jag har lite lämnat det synsättet, och framför allt så har jag sett för många av hans brutala sätt mot hundarna, som jag absolut inte kan känna att jag vill stå bakom.

Visst, har du en stor, väl fungerande hundflock som är balanserad, och släpper in en obalanserad hund, så tror jag åxå att den obalanserade hunden lär sig att fungera och bete sig. Detta för att hundarna kommunicerar på ett sätt som den obalanserade hunden förstår. DET är väl det arbetssätt jag ser som positivt med CM. Hundarna sköter mycket av jobbet så att säga. MEN, om en hund svarar väldigt negativt, dvs utanför hägnet, inte beter sig på ett stabilt sätt, så släpper han inte in den ens.

Det finns många, massor av hundexperter, hundpsykologer, hundtränare, instruktörer …… och MÅNGA olika synsätt och arbetssätt. Det gäller väl att hitta den man själv tycker är jämförbar med sina egna etiska och moraliska värderingar, och sitt eget synsätt på hundägandet.

[floudie]
0

Aboslut att det bygger på förtroeende och säker het men ja vet inte hur ja ska kunna stärka henne på för mer sätt hon är lydnas champion utställnings champion är uppflyttad till högre i bruks och ja träna freestyle och agillity med henne.

Ja kan håller med om att många av Cesar hundar tycker även jag ser låga ut.

Men daddy junior är preis i den sinnes stämningen som en hund ska vara i tycker jag.

O alla Cesar hundar tänker själv den enda gången han lägger sig i är när hans hundar svara eller blir dominata.
Men ja frågade inte vad ni tycker om cesar jag vill ha hjälp med trixie :D

#14 om du läser det som som jag skrev från fösta början så vet du hur långt vi kommit.

Hon kan vara med alla sorters hundar ja presenterat henne för. förutom denna tik.

Hur ska ja få trixie att bli självsäker så hon känner att hon kan hantera situationen istället för att bli rädd och sloss?

Jag släpper aldrig fram trixie till natasha om hon inte vill de är hon som går fram o ja låter inte trixie lukta i ansiktet bara där bak.
men skulle tasch vända sig om o dom får ögon kontackt då händer det någonting.

Jag har mina funderingar på att båda är lika osäkra och både tänker lika dant ja biter innan jag bli biten.

Men är konstigt tycker jag att det är just ögon kontackten som triggar dom så förbaskat.

Vattnadal
0

När Vidar ska vara med främmande hundar brukar jag börja med att skvallra hunden, dvs när han ser den klickar jag och han får godis, sen ska han ta kontakt med mig och ignorera hunden för att få mer klick och belöning. När det fungerar, så kommenderar jag "titta där". Han måste då titta på den läskiga hunden för att få mer klick och belöning.
Det brukar gå bra. Sen slöpper jag aldrig lös honom med andra hundar än de jag vet att han fungerar med. Det är en helt annan sak att gå promenader tillsammans, det brukar gå bra snabbt.
Måste han umgås inne med en främmande hund brukar vi ha dem kopplade de första gångerna. Är det en klok hund som förstår när han ber dem backa så att han får vara ifred, med en morrning, så går det bra, annars fortsätter vi med koppel.

Vi har bekanta där Vidar och deras hane absolut inte går att ha tillsammans. Vi löser det genom att alltid ha dem kopplade eller en av dem i bur när vi ska äta ed.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Maja2
0

Man kan inte tvinga hunden att tycka om en annan hund. Så långt kan vi väl vara överrens.

Det du kan göra är väl  att acceptera att TRixi inte så gärna umgås med den andra hunden, utan det får ske genom kopplade promenader?

[floudie]
0

Jag vill ha sånna tip och råd som kan hjälpa mig att komma närmare trixie och stärka henne i sitt hund språk.

Vill även veta om ni har nån aning om varför trixie jagar och bitar dom andra hundarna när dom leker. Det kan vara långt ifrån henne men hon springer dit och tjuvnyper dom i rumpan…

Jag tror att antingen så blir hon orolig och vill stoppa dom eller så vill hon leka med vet inte hur hon ska bete sig.

Hur kan jag få henne att sluta bita dom i rumpan vill att hon ska kunna vara med och vara social..

Hon leker jätte fint med min pomeranian inomhus men utomhus gör hon lika dant mot honom.

Maja2
0

#20 Det är inte ovanligt alls att hundar stressar upp sig när de springer tillsammans, och det blir någon form av överslag, och kan bli, om inte slagsmål, så urarta i någon form av mobbing eller nafsande.  Jag tror att det handlar om stress sådana gånger.

[floudie]
0

absolut att jag inte kan tvinga henne till det.

men ja tycker att dom ska kunna respectera varandra. dom behöver absolut inte pussas o leka men ja vill kunna gå på en avslappnande promenad med min kompis utan att behöva ha hundarna vid sidan och ha sten koll på dom.  Det fungerar som sagt mkt bättre mellan dom nu,

Men ibland blir det små tilbaka steg dom fungerar mkt bättre ihop när jag har dom själv än när tasch ägare är med

LeS-
0

#3 Jag måste tyvärr säga att jag tycker att du skriver lite kaxigt. Stora bokstäver med betoning på DU och HON, nödvändigt?

Tycker absolut att du ska skriva ner dina råd men du får kanske tänka på hur du uttrycker dig?

Tex din kommentar: "Du är inte CM, varför inte göra det DU kan och behärskar?
Det är givet att hon inte är CM, men hon kanske har honom som idol och ser upp till honom? 

Folk blir lite kaxiga så fort det handlar om forum, för jag tror aldrig du hade vågat ge en sådan kommentar öga mot öga till någon du inte känner? Glad

LeS-
1

Maja 2 tänk även på att floudie är mkt yngre än dig.

Maja2
0

#23 Jag har inte för avsikt att vara kaxig eller elak mot någon, däremot så svarar jag på inlägg och betonar ord som jag vill betona.

Och, ja, jag säger absolut inget här inne som jag inte säger till människor jag pratar med öga mot öga.

Att hon har CM som idol det har jag förstått, och som jag skrev i ett inlägg så tyckte jag förut att han var bra, och såg upp till honom jag med. Nu har jag dock med åren som gått, lärt mig mer, och ändrat uppfattning.

#24 Jag brukar inte kolla åldern på de som skriver, innan jag svarar, men är jag elak i något sammanhang, så står det alla fritt att anmäla mina inlägg.

Jag bad TS om ursäkt när hon uppfattade mig elak, och hon godtog ursäkten. Det räckte för mig i alla fall.

[floudie]
0

Tack för stödet #24

Tyckte väl jag också att det var kaxigt.

Började fundera på om ja uppfattade de fel när andra börja skriva kaxigt och förklara hur dålig cesar var och att ja skrev på fel ställe om ja vill ha råd på ett speciellt sätt.

Jag skrev för att ja ville ha hjälp med ett problem inte för att bli påhoppad av mina åsikter om Cesar. 
Det är jätte roligt att be om hjälp när man får sånna svar.

#18  Jätte bra tips har kört mkt skvaller med trixie och hon kan det det är jag som har varit lite lat och inte tagit med mig på godis på promenaderna men ja ska börja med det igen….
Men tror du att det fungerar när vi går tillsammans med den läskiga hunden?

har bara gjort så med hundmöten.

LinaK
0

floudie: Det förekommer ingen mobbing här, mailet du fick var ett sk troll (denne har spammat oss Medarbetare och medlemmar här inne på hundar, det är alltså en person som vill förstöra)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

Floudie: Det är det troll som har skickat till dig, så det stämmer inte.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[floudie]
0

#13 Cesar släpper alltid in hundarna till sin flock.

Han gör dom lunga och innan han släpper in dom till flocken bara.

[floudie]
0

menade #16 på de sissta inlägget

Men detta är ingen diskution om cesar vill ni prata om han och hans ideer och tillvägagångsätt så får ni vända er till

diskusionen dog whisperer!

Jag tycker de han gör är underbart och fungerar alltid.
o de är inga dumheter han gör eller (sparkar hundarna) ja gör lika med mina och dom har aldrig markerat på att de gör ont.

Inge mer Cesar diskusioner här.

Vattnadal
1

#26 Börja att belöna när hon tar kontakt med dig och går fint fot. Det kan fungera fint utan klicker oxå, men en riktigt bra belöning behövs, och godis kan vara bättre än leksak, då leksak kan få henne att vakta resursen leksak mot den andra hunden. Kan du belöna genom lek med handen (jag har som absolut bästa belöningen på min golden att vi busar, jag nyper i nos och kinder, hon får bita i min hand, tom hålla den och kampa försiktigt) eller bara röst, gör det. Dock är det viktigt att belöningen är riktigt bra, om hon verkliogen sköter sig.

Sen börjar du be henne titta på den nadra hunden, och bara en snabb blick, ett ögonkast, belönas. Där är det bra att ha klicker för att få tajmingen rätt. Sen börjar du belöna att hon tittar längre och längre, men ändå uppför sig. Att titta på hunden gör då at hon får belöning och kanske kan få gå fot för att få mer belöning.

Jobba voidare så med båda hundarna tillsammans länge, till ni kan gå med dem och de tittar på varandra som trick, istället för att mucka. Såsmåningom kan ni försvåra det mer och mer, men gå aldrig fort fram, och backa alltid något steg när ni startar en ny promenad.

MVH Elin

Maja2
1

#30 Det var inte meningen att det skulle bli en diskussion om CM heller, men eftersom du själv tog upp honom redan i början, så kändes det lite naturligt att använda samma resonemang. Ber om ursäkt för det åxå.

[floudie]
0

haha det är inget att  be om ursäckt för de är lätt hänt.

hade gärna kunnat diskutera cesar men inte just nu.

Tackar Det ska ja absolut göra :D
Trixie älskar att kampa det är 10ggr bättre än godis men tyvär så kan ja inte använda de för det blir för mkt upphestning för henne så mitt i kampen kan hon släppa göra ett utfall och fort tillbaka till leksaken igen.

Hon är väldigt orolig med att släppa blicken ifrån henne ifall hon skulle hugga.

Men klicker och godis blir det:D

Blie så himla jobbigt dock för jag har nästan alltid 3 hundar.
O min den lilla är ny opererad så han får bara skritta max 20min och sen så har jag trixie som jag måste jobba med i promenaderna sedan har jag en massa andra hundar som jag brukar passa till och från och nästan ingen av dom kan gå i koppel så det låter som att jag får gå tre olika promenader :D jobbigt i denna kyla :D

Men finns det nå mer sätt som man skulle kunna göra för att stärka hunden självförtroende?

:D

Vattnadal
0

För att stärka din hunds självförtroende måste hunden få ha en huvudroll, dvs där den styr lite. Du kan tex pyssla med spår, där hunden får jobba och du bara hänger med. Det ger jättemycket för dem.

De måste få lyckas med saker, så att vinna i dragkamp, övervinna rädslor, ta sig fram i oländig terräng od är bra. Att bygga upp balans är oxå bra, hoppa upp på stockar och stenar, hoppa upp på en sten ed, sen kunna sitta på den, sitta och vinka, kanske sitta fint. Gå balansgång på en stock.

MVH Elin

[floudie]
0

Okej det är det som jag tycker är lustigt hon är ju uppflyttad i högre spår ja kör agillity med henne och kampar hela tiden.

men ja får ta mig ut i skogen o hitta lite baland grejor åt na :D

fettmedkevlar
1

#22 Hundar är inte som människor, hundar respekterar inte varandra på samma sätt som vi människor gör mot människor.

Jag tycker du ska acceptera att alla hundar går inte ihop med alla hundar, det är samma sak med oss människor. Jag t.ex går inte ihop med alla människor jag stöter på, och jag "tvingar" inte mig själv till att vara i närheten av dem jag ogillar.

Så mitt råd är att du helt enkelt struntar i att försöka få din mammas hund att respektera/gilla/leka med den hunden som hon ogillar.

Att din mammas hund springer och nyper tag i baken är rena fulheter och det kan orsaka bråk, har själv varit med om det. Så det bör du/din mamma genast ta tag i för att det inte ska bli ännu värre.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Rafflan
0

I ceasars flock är alla hundarna stabila + att ceasar har ett väldigt tydligt flockledar beteende, alla hans hundar får inte plats och gosa sängen och soffan eller tigga vid matbordet. Så dem är inte som våra hundar som bor i hemmet.

Och ceasar för ihop 1 osäker hund med stabila hundar som har kropps spåk som passar för den osäkra hunden. Har han tex en hund vars signalerinte funkar med det nya plockar han nog tillfälligt bortn den ur sin flock innan han tar in den nya.

Det du försöker göra är föra ihop en osäker med en osäker + föra ihop en osäker med alla andra typer av temperament, och alla passar inte med en osäker.

[floudie]
0

Nej de är ju de ja menar hon har fungerat med alla förutom den osäkra…

Men herregud ja vet väl vad Cesar gör…..

Men han för även ihop i många program två hundar som hela tiden ska mörda varandra och dom får han han gå ihop tms….

Vad håller ni på med gå o bråka på någon annan istället.

Jag vill få min hund att känna sig så jäkla säker med alla sorters hundar så att ja kan känna mig säker när vi stöter på någon.

Mamma har den filosofin att hundar ska inte träffa andra hundar för att det är inte normalt. o de håller jag med om med det har bara gjort trixie osäkrare…. så därför behöver hon träffa hundar.

Ja skulle vilja se Cesar säga att nej de här går inte för ni har två osäkra hundar jag tycker att vi ska acceptera att dom inte går ihop så ni får helt enkelt inte träffas när ni har hundarna med er…..  "mkt troligt"

Men va håller ja på med ja ska inte behöva försvara mig mot en massa idioter som bara antar istället för att fråga och som tror att dom vet allting…..

Men nu är vi inne på Cesar igen VAFAN.
Som redan sagt…. hade ja inte velat ha hjälp med hur ja ska få dom att gå ihop så hade jag inte skrivit här jag fråga inte varför ska ja inte få dom att gå ihop…………………………………

LinaK
1

**#38 Snälla, kalla inte folk här för idioter. Det är inte speciellt trevligt. Och svär inte! // Lina Medarbetare

**Och till er andra: Det finns andra trådar att prata om Cesar Milan, nu håller vi denna tråd fri från diskussioner om CM.

Rafflan
0

#38 finns ett anvsnitt där ceasar tar familjen pitbull och behåller den och ger dem en annan hund då hunden + ägarens psyke inte matchar, så hitta han 2 hundar som inte passa skulle hon nog göra samma sak ;)

LinaK
0

#40 Snälla läs mitt inlägg #39 tack!

[floudie]
1

ja men dvar för att dom skulle få barn och d skulle ta för lång tid och och för mkt angagemang från ägarna därav att han fråga men hade dom sagt nej så hade han fixat hunden o lämna tillbaka den.

Men nu ere nig ja kommer inte svara nå mer här hejdå.