Jag blir så arg
Är det bara jag som irreteras över hundägare som inte kan uppfostra sina hundar till att inte ro skälla och slänga sig mot folk när man möts. Jag tycker det är jätte irreterande då min hund är så osäker och rädd då någon hund skäller. När man går förbi/möter en hund på behörigt avstånd (så att deändå inte når varandra, så klart) tycker inte jag att hundarna ska slänga sig i världens fart.
Jag menar självklart inte alla hundägare nu och inte alla hundar, som själva kan ha utstats för något, utan jag syftar på dessa hundar som av ren olydnad hoppar och flänger, väldigt iretterande.
Jag tycker inte man ska möta andra hundägare då om man vet att man inte kan kontrollera sin hund. Jag syftar inte på dessa hundar som hoppar av glädje och som ägaren får hålla i. Utan på de som råskäller osv… Läskigt om dom sliter sig.
Du anar inte hur arg jag blir varenda dag! Jag förstår inte hur en del kan få skaffa sig hundar, eller ens vill det om promenaderna, som exempel, endast blir till en mardröm? Och alla tanter och gubbar med små skällande, dragande hundar…. Nej usch! Jag har lust att omhänderta dem allihop. För hundar med bristande uppfostran mår inte bra. De behöver en stadig och konsekvent ledare.
Ja men precis inget ont om hundarna alls, ägarna däremot…
Hade en hund på prov förut.. En 2årig shapendoes. Han var verkligen galen! Så fort han såg en annan hund så började han skälla och dra som attans! Och ibland kunde han fortsätta vara så hela promenaden även fast det inte fanns en hund i sikte. Det va lite pinsamt.. Men sen så tog vi beslutet att lämna tillbaka honom. För varje gång jag var ute med honom så var jag rädd att möta på en annan hund. Jag ville ju ha en hund som man åtminstånde kan gå förbi andra hundar med! Han var verkligen en jätte fin kille och allting förutom att han gjorde sådär mot andra hundar…

Min hund skuttar och gnäller men av glädje. Men jag måste absolut hålla med dej, även om min hund är lite olydig…
Han gafflar i alla fall inte som en galning…!
Man får ju även ha i åtanke att även om har en hund som beter sig på det viset du beskriver så behöver det inte betyda att ägaren tycker att hundens beteende är okej. De kanske jobbar för att få bort beteendet, det vet man ju inte. Håller man på att träna bort detta så måste man ju utsätta hunden för hundmöten i viss mån, annars går det ju inte att träna. Och det är nog svårt att undvika hundmöten ändå, om man har hund. Även om man går på mer folktomma ställen som i skogen, så är det ju stor chans att man stöter på andra hundägare.
Men om en hund beter sig illa vid hundmöten och man vet att ägaren inte bryr sig om det och låter hunden härja bäst den vill, ja då kan man ju undra varför de skaffade hund.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Håller med föregående talare.
Jo tycker det är jätte jobbigt då våran yngsta hund blir rädd för hundar som skäller. Vi hade tränat bort det sen möte jag en kvinna som var ute med en stor new fouland och den slängde sig mot våran valp och började skälla och han komma riktigt nära innan ägaren lyckadse dra tillbaka den. Visseligen ville den bara hälsa men det var nog så läskigt för att få våran hund rädd igen och vi fick börja om träningen :/
(inte ägarens fel då hon brukar ha bra kontroll på sin hund)
Gamla hunden är tyst när vi möter andra hundar så länge dom inte regerar på honom (tex drar eller skäller mot honom)
Men det värsta är nog hundar på gårdar eller i hus när man går förb, var enda gång börjar dom skälla. Och sen ser ju inte min hund deras hund och blir då bara jätte jobbigt.
Håller med #5 TOTALT!!!
När jag tränar hundmöten så gör jag precis ingenting med hunden. Jag håller i och går förbi. Det enda jag gör är att kolla om jag kan öka avståndet ungefär till min hunds nivå och letar upp platser där det kan tänkas komma hundar. Det jag vill få fram till mina hundar är att man just ska gå förbi, och det ser inte den som möter oss.
Min äldsta hund har varit riktigt jobbig med hundmöten, men efter att jag kört med "bara gå förbi-metoden" har hon blivit mycket bättre. Då hon varken behöver förvänta sig bråk med mig, slagsmål med den andra hunden eller lek med den andra hunden vid hundmöten, utan bara behöver tänka "frammåt". (och ja det är en metod som tar tid) Numera kan hon nöja sig med ett skall, eller till och med inte bry sig alls om den andra hunden.
Men, i andras ögon ser det just ut som att jag inte bryr mig om träningen alls. De har heller ingen som helst aning om vad jag gör med mina hundar i övrigt, om de bara ligger på soffan eller om de tränas dagligen i t.ex. lydnad.
Dessutom är jag inte precis någon på 40+ med massa muskler. Det ser därför ännu mer otryggt ut att en liten flicka på 154 håller i en "galen" Schäferblandis, folk kan lika gärna tro att det inte är min hund jag går ut med och att jag inte alls vet hur hundar fungerar.
Ofta rynkar därför folk på näsan till oss, vissa skriker "Kan du hålla den där?!", andra går omvägar.
Som sagt tidigare så händer det även ibland att man måste gå förbi en hund på mycket närmare avstånd än man tänkt sig, har man då en hund som inte klarar hundmöten så har man det.
Men visst kan det vara irriterande och ledsamt att se hundar som antagligen aldrig fått veta vad "träning" är för något, dock kan man aldrig veta hur hunden har det endast via hundmöten.
En hund kan även vara en omplacering, därför behöver inte orsaken vara den som håller i kopplet just där och då.
Om ni förstår hur jag menar? 

jag kan hålla med om det du skriver till viss del.
Äger en beardis som har inom sig att han ska vara glad när man hälsar, gärna sätta tassarna på axlarna, men inte hoppar. det är inget problem med de som sätter tassarna på axlarna. Men usch för hoppiga hundar! Hoppas ni förstår vad jag menar :P
Men lägg av! Du har inte en aning om huruvida den ägare du möter kämpar som ett djur eller inte för att få ordning på sin hund. Rom byggdes inte på en dag, och om din hund inte klarar att andra inte uppför sig utan att kissa på sig av rädsla får du väl jobba med din hunds självförtroende, för då känns det ju som att du har minst lika stora problem som folk som har hundar som gör utfall.
Kliv av dina höga hästar.
Jag vill säga så här inte så himmla lätt heller för dom som har skälliga hunder, vet om flera som kämpar med kurser o privatlektioner osv men ändå får de ingen bukt på sin hund. Jag har vart hundvakt till en pissjobbig hund det var inte alls kul o gå ut med henne man fick gå vägar där minst hundar fanns.

Jag håller med. Jag tycker inte man ska skapa en sån här tråd. Du vet inte hur mycket vissa folk kämpar med att få bort problemet.
Vår yngsta gör utfall PGA att hon är osäker och har blivit påhoppad. Vi har gått jätte många kurser med henne och där funkar hon. Hon litar alltså inte på hundar hon möter. Och vi har hållt på i ett halvår och fortfarande inte färdiga.
Sluta dra alla över en kam.
Men gud vilken märklig tråd.. Kanske någon ska skapa en tråd om hur störande det är med personer som har hundar som är så ängsliga o rädda när en annan hund skäller, som du skriver att din hund är? Att du ska ta o skärpa till dig, o ge din hund den trygghet den behöver för att inte känna så, eller..?
Väldigt konstigt påhopp tycker jag, o jag förstår att många kan ta illa vid sig.

Måste säga förlåt för det jag skrev i mitt senaste inlägg, eller det var inte jag som skrev, men nu eftersom "jag" har skrivit så måste jag berätta hur jag VERKLIGEN tycker!!
Jag har en hoppig hund, som har det inom sig att hoppas och sätta tassarna på axlarna. Det är väldigt svårt att få bort det, många har samma problem som jag, jag tycker absolut inte att det är nåt fel på hoppiga hundar!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för det "jag" skrev förra gången.
Måste hålla med många ovantalare om hur jäkla jobbigt många har de med hundar som gör anfall.
Tog mig över 3 månader att få min hund trygg efter senaste överfallet. Det är inge vidare att få elaka och himlande ögon på sig för något man inte kan rå för och jobbar på varje dag.

Idiotisk tråd. Hur hade du tänkt att dom som har hundar som gör så ska kunns få rasta sina hundar då? Och tror du på fullaste allvar att dom kan förutse vart andra hundägare går med sina hundar? Och hur kan du skriva så när du inte vet vilken bakgrund dom hundarna har eller vad dom varit med om? Den hunden kanske har blivit attackerad av en sån ras som du har och är rädd! Näe skärpning och tänk igenom dina inlägg innan du postar dom.

Utöver det Eros skrev - bra inlägg - så undrar jag varför alla ska lägga sig i vad andra gör och hur deras hundar är. Det är ju upp till var och en hurdan man 'vill ha' sin hund.
Håll du koll på din egna hund och planera din väg, än att gå runt och bli arg på var och varannan hundägare du möter. Måste vara otroligt jobbigt och energikrävande för dig.
Jag ger blanka fan i om jag så har 5 galna mopsar eller nåt bjäbbandes mot mig och mina/ hund/ar, så länge dom inte kommer fram till Mig!
Jag koncentrerar mig på Mina Egna hundar och inte Andras.
Knappast så att jag går och startar en tråd på ett föräldra forum där jag beklagar mig över alla skrikiga, snoriga och bortskämda ungar jag möter i min vardag, varför kan inte dessa föräldrar 'dressera' sina barn till kadaverlydnad, som vi hundägare tydligen måste göra!?
Alla är vi olika och har olika krav, så är det bara.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Håller med Nikkis!
Jag håller endast fokus på min hund vid möten och som Nikkis sa, bara den mötande hunden inte når fram till mig och min hund.
Ben är lugn oavsett om den mötande hunden gör utfall eller bara går förbi. Är jag lugn - då är han lugn.
Sedan kan det ju hända ibland att han kaxar upp sig men han gör ju inget utfall.
Det är inte kul att möta agressvia hundar som gör utfall i kopplet…
#20 Nej, det är väl klart att det inte är kul, förmodligen allra minst för hundägaren ifråga. Men om man jobbar stenhårt för att försöka bli av med beteendet så kan man ju inte göra så mycket mer? Hunden måste ut.
Sen tycker jag att det är självklart att om man har en sådan hund så passerar man inte andra hundägare på närmare håll än nödvändigt när man möts.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag blev rätt så irriterad över TS inlägg. Min hund gör utfall och jag KÄMPAR med att få bort det. Jag vill absolut inte att hon ska bete sig som hon gör, men det är inte lätt att få bort det. Har du någonsin ägt en hund som är osäker vid hundmöten och som reagerar genom att göra utfall?
Troja har blivit bättre, men det är en lång väg kvar. Vi har gjort små framsteg. Det är såna som du som får en att tappa hoppet. Varje gång Troja inte gör utfall har jag nästan lust att gråta av lycka. Du förstår inte hur mycket jag kämpar med Troja.
Jag har testat otroligt många metoder, men det som funkat bäst är när jag bara går förbi och tittar åt det håller jag ska till. Det kan verka som att jag skiter i vad Troja gör, men jag gör inte det. Håller jag mig lugn och går bara åt det hållet jag ska till så gör Troja också det. Men spänner jag mig och är orolig då går det åt helvete.
Jag tränar inte bara Troja att hålla sig lugn, utan mig själv också. Efter att man kämpat med utfallen ett tag och inget hjälper då blir man nojjig vid vartenda hundmöte och man undviker att möta andra hundar. Jag har börjat göra framsteg med mig själv och det märks. Tidigare gick jag en annan väg direkt jag såg en hund komma emot oss.
Från första början vet jag inte varför hon började göra utfall. Men senare blev det mitt fel för att jag spände mig och var nervös, då reagerade Troja på samma sätt.

Varför ska man bry sig om någon annans hund? Är dte inte bättre att man försöker skärpa till sin hund än att man skäller på alla andras. Om man skyller på att hundar som gör utfall saboterar ens hund därför att den vanligtvis går fint. Då har man ju inte gjort allting rätt. Håll er själva lugna och gå förbi lugnt.

Håller med!!
Hundar är inte robotar! Ingen hund är perfekt!! ingen människa heller för den delen.

# 24, Amen for that.
Dom flesta gör så gott dom kan, för jag tror att ingen vill ha en bråkig hund.
kan säga så här. jag var hundvakt en liten Shih-tzu tik såg hon en hund levde hon rövare, en tant går utan hund men ser detta o går över på andra sidan vägen o säger ursh vilken farlig hund :O jag vart rätt arg o sa ja för f*n akta dig hon biter av benen på folk om hon kan. dumhuve till komma med komentarer o jag träna henne och hon satt ner (stilla) men skällde som en stålle. jag fick henne till sitta ner o var still men hon "lät" rätt bra :) jag tycker rätt synd om hundägare som faktist kämpar o kämpar som dårar. Hundfolk borde se hur en riktigt arg hund ser ut än bara klanka ner på de som låter osv. denna tik var himmla snäll mot hundar men osäker på nya hundar. hon var kompis mer rätt många hundar och de lekte jätte bra ihop stora raser som småraser var som vildar de 5 när vi släppte de lösa för bus.
Jag har möt dom här riktigt skräck exemplen, en tjej som slänger ner sin hund på sidan och satte jag gränsle över den och trök ner den mot marken så fort hon fick syn på mig å min hund och 3 ägare som har tappat sina hundar så dom anfallit min (2 gånger var jag med min hund på våran gård och dom kom in till oss, 1 gång var vi ute och gick. Jag släppte min hund och tog tag i den andra hunden)
Så inte konstigt om jag ogillar hundar som gör utfall i kopplen.
Sen tänkte jag, typ varje gång en hund anfaller en annan, kanske biet ihjäl den andra hunden. Å det står i tidningen tänker många av er här "å nej vad hemskt" men har ni då tänkt på att den hunden som anföll då säkert är hund argsint och gör då utfall å drar å skäller i kopplet.
Sen hur vet jag som mötaren att den hunden jag möter bara vill hälsa och leka och inte är nervös/osäker och agressiv?
Jag blir så ledsen när jag ser sådana här trådar, jag har nämligen en hund som gjort utfall sedan jag fick hem honom som 8 veckors valp, jag var 14 år och han var min allra första valp. Jag har jobbat som skjutton med min hund och lagt ner all min tid, men inget resultat i över tre år. Gissa hur kul det är, när man skaffar sin första efterlängtade hund? Och så får man höra sånt här HELA tiden. Jätte kul att få veta vad folk går och tänker.
Min hund är då väldigt väldigt osäker, men det syns inte, han ser mest arg ut när han gör utfall. Men för mig spelar det ingen roll om hundar man möter gör "arga" eller "glada" utfall (vilket du verkar tycka är mer okej) för min hund blir lika rädd endå. Och jag skyller det inte heller på dom andra hundägarna för jag vet vad jobbigt det är.
Varför ska man behöva vända för, sålänge man vet att man klarar av att hålla sin hund? Det kan väl ingen annan bestämma över. Däremot blir jag också jättearg (speciellt eftersom jag har en sån osäker hund) när jag möter såna som inte kan hålla sina hundar, eller har dom lösa fast dom inte lyder. Då spelar det ingen roll om det är en glad eller arg hund, min hund får panik.
Kan ju tillägga att efter ett halvår med klicker vid hundmöten så har det blivit mycket mycket bättre, men osäkerheten finns fortfarande kvar.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Jag måste bara fråga. Vi som kämpar med våra hundar, vad kan vi göra bättre? Det duger tydligen inte att vi sliter som ett djur med att få bort problemet. Ska vi börja bära munkorg på våra hundar, anti drag selar, köpa egen mark som vi kan rasta hundarna på? Blir ni nöjd då eller hur vill ni att vi ska göra?
Det är inte bara obehagligt för er som möter en hund som gör utfall, även för ägaren till hunden är det obehagligt. Tror ni att vi vill ha kvar problemet?
Jag vet ägare som inte alls försöker få bort utfallen, men vi som faktist gör något ska inte behöva ta skit. Problemet försvinner inte över en natt, det kan ta år innan man har fått bort utfallen.

okej, det är konstaterat att ägarna till hundarna tycker att det är jätte jobbigt att ha en hund som är litet av ett problem! jag är en av dom.
Hundar är inga robotar, ingen är perfekt som jag skrev förut. Så varför kan vi inte ta bort tråden?! Den är meningslös tycker jag. Jag tar illa vid mig när någon skriver att min hund är dålig eftersom den skäller eller hoppar. Det är många som har det problemet och försöker lösa det, det ÄR INTE SÅ LÄTT!!
Jag tycker i allafall att vi tar bort tråden, det är så många som har blivit irriterade.
Nu kanske det inte är så många som tycker att jag har rätt men, så tycker jag i allafalll.

30# låsa den är ett annat alternativ
Här vart det tjaffs och massa högre toner också… Tänk att det inte ska gå att framföra en åsikt. Innan ni hoppar på och skriver, läs en gång till. Jag syftar alltså inte på ALLA! Vi har här i området X antal ägare som går med sina hundar. Dom säger inget, låter dem hänga i kopplet. Ja som hundägare själv märker man om de jobbar med problemet eller ej. Man kanske borde sluta med att lägga ut trådar, skapar bara bråk…

#32 om du kunnat nått om hundar så hade du vetat att det inte hjälper att säga nått till hunden i ett sådant läge. Sen har du inte svarat på mina frågor heller i #17 .
#32 " Dom säger inget, låter dem hänga i kopplet. Ja som hundägare själv märker man om de jobbar med problemet eller ej."
Men ovanstående medlemmar som har detta problem säger att det faktiskt är effektivast att bara gå förbi, ha blicken frammåt och försöka få med sig hunden. Hur vet du om dessa tränar sina hundar eller inte?

Jag hade problem med att min terrier ofta började morra och skälla på förbigående hundar. Jag gjorde precis som de flesta här, bytte sida på honom om så behövdes, hade blicken rakt fram, slappnade av i kroppen och kollade inte en enda gång på hundarna.
Sedan när vi gått förbi hundarna och han slappnat av i kroppen samt lugnat ned sig så tog jag direkt fram hans leksak och berömde. Detta såg inte de andra hundägarna, och kanske tyckte att jag var ansvarslös, men det bryr jag mig inte om då jag vet att jag agerade korrekt.
Nu kan han gå i slappt koppel förbi hundar som hänger i kopplet och skäller/morrar på honom, han reser inte ens raggen utan kollar på hundarna och blickar sedan framåt, precis som jag. Visst, detta fungerar inte på alla, vissa kanske måste korrigera, men jag detta har fungerat bäst på oss. Han höll på såhär från ca 10 mån ålder - 13 månader, och han blev lugnare och lugnare för varje gång.

Utan att någon nu ska ta illa upp eller känna sig utpekad… Jag har tre hundar, när vi möter hundar så går de förbi utan utfall, bjäbb och annat olämpligt beteende, skulle någon av dem göra något får den direkt en skarp tillsägelse av mig. När min kille går ut med dem är det tre andra hundar han har i kopplet, det bjäbbas och gapas, görs utfall osv… Kan det ha med vem som håller i kopplet att göra tro?

36# det kan mycket väl ha med det att göra… Min hund tiggar aldrig hos mej eller när jag är med men när min kille är med s börjar tiggandet och det dåliga uppförandet med henne
#33 Synd att du ska behöva klanka ned hit och dit. Min kunskap om hundar kan inte du veta något om, likaså som jag inte vet om någon av era kunskaper om hundar. Lite onödigt att klanka ned på dom. Svar på din fråga i 17, jag skrev om du läser inlägg 0 igen;) att jag inte menar alla! Jag syftar som exempelvis på en tant med sina två taxar här i området som inte har någon koll alls. ta och läs igen innan du svarar nästa gång.

#38 Nej det är du som inte läser ordentligt. Eftersom du inte tycker att man ska möta andra hundar om man har en hund som gör så vart ska man då få gå? Och hur ska man förutse vart andra hundägare går? Du måste ju ha svar på det om du nu tycker så. Och hur skulle du hantera en hund som gör så? Har du aldrig ens varit i den situationen med en hund så ska du inte klaga på att hunden är ouppfostrad osv.
Ja, något som är helt säkert är att en tråd om hur en granne går med sin hund aldrig kommer hjälpa. Aldrig. chansen att människan finns här och tar åt sig är minimal, tala direkt med henne om du stör dig så mycket, ignorera och jobba med din hund självsäkerhet(om du nu tycker det är jobbigt att h*n blir rädd) eller gå åt ett annat håll helt enkelt.
I övrigt möter jag mer än gärna aggressiva hundar som gör utfall! Folk får gärna träna sina hundar när de passerar mig, ett perfekt tillfälle också för mig att slappna av så mina hundar går snyggt förbi(det kan alltid bli bättre). Det är inte förrän de kommer fram till mig som det blir ett problem.
Make love not war you know ;)
Mötte tidigare en dam i parken som har två hundar. Ena lös och andra i koppel. Båda skäller och rusar fram mot min hund. Hon går på samma gång som mig. Vi stannar och pratar lite för jag vill se lite vad hon har för syn på detta. Hon sger då, att ja dom skäller ju så mycket och hoppar och den här och ser ned på den kopplade hunden går inte att ha lös för han blir så galen mot andra hundar. Hon säger återigen och igen att det inte går att göra något åt. Hon är alltså inte ute och tränar utan ute och går för att ratsa sina hundar vilket alla måste få göra. Men det är fasen inte rätt att ha hundar lösa som skäller eller gå med hundar på samma gång om hon inte håller avstånd.
Som många här ovan skriver att de kanske är ute och trnar sina hundar, att inte jag kan veta det. Självklart det är INTE dessa jag syftar på som man tydligt kan läsa i inlägg 0. Jag syftar på gare som dessa. Jag tillägger att tanten är 50+ och inte alls pigg på att göra något åt problemet. Hon har gett upp. Och det kan andra få lida för när hon inte kan hantera sina två hundar. Sånt stör mig enormt mycket och det är sådana personer jag syftar på i inlägg 0 också.
Usch ja! På lander finns två golden retrieves som springer lösa, skäller och hoppas på folk. Min lillasyster är livrädd för hundar, vad händer den dagen en av hundarna hoppar på henne? Ja, då kommer jag troligen aldrig få köpa en hund…
T.o.m. jag är lite smått rädd för dem där hundarna, de är ju så stora och om dem då hoppar på en!
Jag stör mig också på det.
Idag så skulle jag gå till en vän.
Och så kom det en hund med sin ägare…
Hunden var en rottweiler.
Och den skällde och ville slänga sig på mig.
Och jag sa "Oj då!"
Och ägaren sa "Det är lugnt, hunden är jätte snäll, den vill bara leka."
Hmm visst, tänkte jag, den ville ju typ bita mej
Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.se & blodgivning.ifokus

våran hund gör utfall.. men inte för att han är oupfostrad utan för att han är livrädd för just svarta hundar. Han har själv blivit anfallen av en hund
// Elin
www.Duettvagenskaniner.webs.com
Medlem i Wienerteddy klubben!
#43 jo många hunder låter elaka men e snälla, men ändå inte kul när dom kommer sådär :O
#44 redan? ni har väl bara haft den några dagar? :O
våran hund är en larvpotta, igår slet en new fanlands tik sig lös 2 gg (skinn koppel) o hopapr över staketet o mot chanel, inte blir jag arg men jag vet ju inte alls hur den adnre hunden är såg inte vidare glad ut :S iaf chanel skälde till o den stanna jag bad dottern gå o ringa på ägaren o be dom ta in sin hund. Jag blir inte arg men paff såg inte hunden eftersom hon låg o sov :D vips va hon där. Det är trevligt folk som äger hunden men jag sa väl lite fint till eftersom detta var andra gg att gör ett bra staket slipper hon hoppa ut.
Jag bryr mig inte om vad andra har för hundar. Jag har koll på mina hundar.. Det är bara att gå förbi, man behöver inte titta ens.
Dagligen går jag förbi hundar som skäller, hoppar eller drar iväg med ägaren, men sålänge jag har koll på mina hundar anser jag inte att deras ouppfostrade är mitt problem.. Orkar inte lägga energi på att reta upp mig på vad alla andra gör med sina hundar..
Då lägger jag heller energin på att träna mina hundar ytterligare för att de ska bli ännu bättre.
Just detta med hundmöten sitter som en smäck, men det finns ju alltid andra saker som kan bli bättre 
-Dock inte sagt att det inte finns problem bakom.
Vet själv hur svårt det kan vara, men man kan nästan se på reaktionerna från ägaren om det är något annat problem än just lata ägare.
Nu är jag glad att jag har hundar som inte ens tittar åt andra hundar när man går förbi, oavsett hur nära de kommer och hur mycket de låter.. Alla har vi som sagt var olika krav.

#45 neejjj inte lille Algot :P Jag menar våran stora hund benji! :P
// Elin
#48 haha jo annars hade den lilla haft otur XD

#49 haha aa :P är dock orolig över att han själv kommer bli anfallen o han oxå kommer bli förstörd
// Elin
#50 jo, det är då det gäller mycket social träning med trevliga hundar så dom lär sig att andra hundar är kul, hellre en hund som drar mot andra hundar och vill leka än en som drar å vill anfalla ;)

#51 precis , ska ju gå på valpkurs osv , nu så träffar han ju lite hundar som är jättetrevliga o det går bara bra , men våran andra vovve gör ju somsagt utfall mot vissa hundar o om vi är ute tsm med båda kanske han för över det på algot ?
// Elin
#52 Finns en liten risk. Jag hade valt det säkra före det osäkra - två promenader och försöka lösa den äldre hundens problem/rädsla.

#53 okejj! tror du det kan hjälpa våran äldre vovve att gå på en kurs eller så ?
// Elin
#55 Det kan säkert hjälpa, en privat eller problemlösar-kurs. Ta kontakt med en klubb eller en hundtränare i närheten av er och hör om de kan hjälpa till!
Och jobba mycket hemma på problemet, se till att alla hundar betyder något bra, och att han håller sig lugn när ni passerar. Koncentrerar sig på dig, inte mötet. Du är roligare/bättre/säkrare. Osv osv!

#55 okejj! :)
// Elin

Jag har personligen inget problem med andras problem, men jag blir precis lika arg som TS när jag ser hundar som gör rena utfall som går i flexi koppel, eller annan totalt undermålig utrustning för att ägaren skall kunna hålla sin hund eller på något annat sätt kontrollera den. Det är mer än en gång som hundar som gör utfall i flexi har efter passering fått utsläppt koppel och susar iväg mot min hund. Min ignorerar i klassiskt maner och jag får ställa mig imellan för att försvara min hund(som oftast inte ens har vänt sig om) från den andre personens hund. Medans ägaren försöker få grepp om den tunna flexi linan som i värsta fall är fästad i en sele… Jag ger själva fasen i om någons hund hoppar skäller, hotar eller liknande så länge ägaren har kontroll på djuret.
För kommer den hunden fram till min då kommer jag att försvara min hund utan tvekan för jag tar inte chansen att få min trygga lugna hund förstörd pga av någon annans dumhet.
#57 Sista stycket hade kunnat varit mina ord. Och det är precis så jag fått göra!

#58 Jag skäms inte en sekund om jag skulle bli tvungen att försvara min hund med våld, det är inte mitt ansvar utan den som äger hunden att kunna kontrollera sin hund. Det är tråkigt när det skall bli så men ibland krävs det.
Vadå skall ja behöva gå omvägar ifall hunden framför är rädd för andra hundar????
#60 Nej, det tycker jag inte.
Det enda jag brukar göra, om hunden är en hund man känner är att koppla mina hundar så att ägaren kanner sig lite tryggare om inte annat.. Men inget man måste, gör bara det av respekt för ägaren man känner.. annars brukar jag inte bry mig så mycket.
#61 Han är ALLTID kopplad men han skäller på allt och alla.. Morrar och gläfser. Inte lätt och säga till han heller eftersom han blir mer triggad då..
#62 Boka tid med en duktig och lugn tränare som är specialicerad på fall som ditt, så får du bukt med problemet 
#63 Vi har sökt hjälp överallt än så länge ingen som kunnat hjälpa oss.. Men de finns en annan som ja tänkt på som håller till i kalmar sthlm uppsala och vad det är?? Kommer inte ihåg vad den heter just nu
#64 Vet hur det är.. Själv haft problem med att hitta rätt till min förra tik. De hundarna jag har nu behöver jag ingen hjälp med.. Vi anlitade 6 st. privata instruktörer innan jag hittade den här mannen.
Helt underbar, och han fick bukt på en del problem.
Så jag känner med dig, hoppad det löser sig med din hund.
#65 ja hoppet är inte borta ännu.. Vi gillar ju han så de skall ju gå och lösa…
#66 Ja visst. Hur gammal är han då?
Har det hänt något som fått han att bli såhär?
#67 han ör 3år om en månad. Neej de här har krypit fram sakta men säkert.. De tränare vi träffat säger att han är dominant.. Men de slog ut rejält när vi kastrera han.. Kom på vad ja tänkte på förut hundstyrkan var det.. maila dit nu..
#68 AH, hoppas det löser sig!
#62 Har ni testat det motsatta, att istället för att säga till ge honom ett bättre alternativ? Om han triggas när ni säger till, kanske han lugnar sig om ni gör något medan den andra hunden passerar. Ge honom en uppgift, koppla mötande hundar med en godisbit… finns många alternativ till att säga till (funkar ibland men inte alltid). Hoppas ni hittar någon med många idéer på hur man kan lösa problemet!
#70 ja du vi har testat köttbullar leksaker men ingenting biter de är bara den andra hunden på andra sidan han har koll på helt blockad på oss…
#71 Har han hunnit låsa sig på den andra hunden måste ni börja tidigare, då han är "öppen för förslag". Sitter ni med godis, eller leker med en leksak, något han verkligen gillar, och han upptäcker en hund så finns det oftast ett litet litet ögonblick då han tittar tillbaka på det ni höll på med, och det är det ögonblicket ni måste leta efter. Det precis innan han låser sig på hunden, och då verkligen få honom att göra något bättre med er. Börja på avstånd alltså, innan det är "för sent"!
#71 Min hund blev påhoppad av en hund och efter de, så fort han hörde eller såg en annan hund skällde han.
Jag testa en hel del saker..inget funka.
Sen testa jag en ny sak. Så fort jag hörde att nån hund började skälla eller de kom en i sikte hade jag små bitar av hans favogodis på mig kasta de lite här var och sa sök.
Han hade så fullt upp och leta efter godisar och när han hade sökt klart var den andra hunden förbi, gjorde så gång på gång och nu är han som vanligt igen. :)
De flesta hundar gillar ju att jobba med nosen, så jag tycker du ska testa:).
#72 han är blockad bara vi går utanför dörren..
#74 Då får ni börja så fort ni går utanför dörren! Kontaktövningar inomhus, sen utanför dörren och utöka antalet störningar. Det går om ni vill! Om ni nu vill att han inte ska vara blockerad utomhus. Funkar det inne då?
#75 Inne är han världens goaste hund.. Men som sagt väntar svar från en så kanske man åker iväg på en hund kurs,
Det är när man ser sådana här trolltrådar som man inser hur många underbara människor det finns online, jag själv blir oerhört tacksam över att det finns hopp för mänskligheten! Så många som inte skäms över sina fina skällkorvar! Man ska inte skämmas, för det gör inte något bättre. Man ska tänka positiva, kreativa tankar och SATSA! Och så fina människor som möter en med förståelse och respekt trots allt, är bland det mest underbara som finns.
Min hund har äntligen, efter några månaders ihärdig träning efter att hon blivit biten (inte mindre än två hela gånger), blivit mindre rädd för främmande hundar. Man får jobba och se framstegen, klart det känns tufft ibland och då ser man inte direkt fram emot att gå ut. Men ut går man, med finurliga bus i sinnet och de mest glädjeframkallande leksakerna i väskan, beredd på ÄVENTYR!
Det man får tillbaka av all träning är så mycket mer värt än allt guld i världen. :)
Själv har jag aldrig någonsin upplevt sann aggressivitet förrän min hund blev biten. Inga ljud eller något från den andra hunden, bara rakt på sak. Av alla hundar jag mött genom åren har jag lärt mig att tom tunna skramlar mest. Och tro mig eller ej, det stämmer både med människor och djur.
De riktiga framstegen började när jag kunde erbjuda små, råa köttbitar. DET är uppenbarligen en belöning som tar sig igenom hela barriären av rädsla! Haha, helt underbart! Och att LEKA, det är viktigt. Inte så mycket för hundens skull, utan kanske mer för att själv släppa alla enerverande tankar om att man är otillräcklig. Sådant är inte heller något att skämmas över, det är tyvärr en sak vi människor tvingas leva med när vi har en lite väl avancerad hjärna. ;D
Här kommer formeln som fungerar för oss:_
Läskig hund /annan läskig situation --> Se på matte --> Beröm --> Fortsätta se på matte --> Snask --> Följa mattes direktiv --> Mer snask
_
Ha det fint alla grymma ifokus-människor! :')
Vi tog en hund för omplacering för länge sedan. Han hade utfall, vilket vi var medvetna om och vi kom fram till att det antagligen hade med förlite motion att göra. De förra ägarna var sjuka och tog korta runder mellan 5-10 min varje dag. Detta var en stor hund på 60 kilo (alltså lika mycket som jag väger). Vi tränade bort utfallen, iallafall så att dom var till 99% borta men tack vare en ägare till en rottis i rena muskler inte höll sin hund kopplad blev min hund biten i halsen, och över ryggen. Jag släppte inte min hund för jag visste dom skulle ha ihjäl varandra och fick inte heller bort rottisen. Efter den dagen eskalerade hans utfall till att bli så allvarliga att han var farligt för allmänheten och för oss som hade honom. Vi kontaktade hundtränare,hundpsykologer och allt annat men det var ingen som lyckades med det. Droppen för mig gick när han drog omkull mig och släpade mig efter honom när det kom en liten hund gåendes förbi. han släppade mig på asfalten så jag sår överallt. Den lilla hunden klarade sig för ägaren plockade upp hunden och gick vidare. Sen blev det inte bara utfall mot hundar utan joggare,cyklar,barnvagnar, människor. Vi kontaktade dom gamla ägarna och sa att vi inte kunde behålla en hund som vi inte kunde hantera (dom gamla ägarna visste om vad som hände med rottisen samma kväll). Därefter så bestämde vi oss att avliva honom trots åtagliga försök att träna bort han utfall men när han blev en fara för alla andra och oss själva och de gamla ägarna inte ville ha tillbaka honom så bestämde vi oss för att låta han somna in.
jag skulle aldrig någonsin kunnat gå med ett rent samvete om hunden hade haft ihjäl någon.
Numera är jag rädd för att gå med hundar överhuvudtaget, då jag blir nervös,rädd och börjas svettas.
En sak jag reagerade på var på Mydog. Det var en som gick förbi med sina hundar en annan hund och den ena hunden gör ett (tillsynes ) oprovocerst utfall på en annan hund och biter den, som tur var verkade som han inte fick tag i ansiktet utan bara pälsen. Och ägaren bara fortsätter helt utan bry sig.
För det första frågar man väl om den andra hunden är okej?
För det andra, om det var min hund hade den ju fått veta att den levde och att det är absolut inte okej!
#79 Ja, där undrar jag väl mer hur ägaren till den hund som blev biten tänkte? Att den ägaren överhuvudtaget lät den andra ägaren bara gå iväg.
#80 chokad kanske?
#0 Dax att fixa sin egen hund först innan man klagar på andra? Du har inte tänkt på att hundarna du möter är också osäkra men agerar på annat sätt än din ? Om du inte an fixa din hund hur kan du då förvänta digg att andra ska göra detta !
#80, jag kan också gissa på chock. Det tillståndet var jag i efter rottisen bet min herre. Jag stod som ett jäkla frågetecken och bara glodde.
#81 och #83 Ja, så kan det vara. Det finns nog alltid anledningar till varför hundägare beter sig som de gör, även ägare till hundar som gör utfall, eller på andra sätt inte beter sig exemplariskt.
#84 absolut. Tycker man får ta sitt ansvar som hundägare om du har en hund som gör utfall, även fast en ursäkt inte kan rätta till det som hänt så är det de minsta man kan göra när det har hänt en olycka ^^
Nu har jag inte läst hela diskussionen, men jag hoppar ändå in och gör ett litet inlägg: Självklart är det inte okej att låta sin hund hoppa och göra utfall mot andra och som hundägare tycka att det är okej och inte bry sig att förbättra problemet. Men jag som hundägare till en nyligen könsmogen hane som tror sig vara störst bäst och vackrast vet hur svåra situationer det kan uppstå. När vi är ute och går och det kommer en hane som Movitz reagerar på kan han hoppa och göra ett litet halvargt utfall mot hunden även om jag har honom i koppel. Detta är inget som jag kan rå för men självklart gör jag allt jag kan för att få honom att förstå att det inte är okej. Men det vet ju inte den andra hundägaren i fråga, som skulle kunna vara t.ex. TS. Är jag dålig hundägare för det?
Det här är ju en helt sanslös diskussion och jag borde väl inte lägga mig i, men det är svårt.
Min ettåriga tik skäller som en stolle på andra hundar och har så gjort sedan hon hade sitt första löp. Hon är inte aggressiv på något vis utan bara så överlycklig över att träffa likasinnade. Andra hunder läser av henne och ser vad hon säger, medan många hundägare ser det som aggressiva utfall.
Jag låter henne ofta gå lös, och hon stannar alltid när jag säger till för att kunna koppla henne inför ett kommande hundmöte.
Faktum är att c:a en av tio hundägare berättar att de haft samma problem med sina hundar i ungåren.
Naturligtvis arbetar jag med henne och hennes skällande och min fråga är att: HUR skulle jag kunna arbeta och öva med min hund om vi inte har "rätt" att promenera där andra hundar befinner sig? Övning sker ju via hundmöten.
Jag låter henne aldrig hälsa på en hund under pågående skall och aldrig utan att kommunicera med den andra hundägaren först.
Däremot tycker jag att om man har en känslig hund så bör man kanske vara schysst mot den och öva och träna så att den succesivt kan vistas i naturliga miljöer… för hur det nu är så är skall en naturlig egenskap hos en hund.
Med varm och vänlig hälsning
Annie
www.joella.bloggplatsen.se
blir också jäkligt irriterad som dom flesta i tråden. Har haft problem med min tik i fyra år nu och kämpat som in i ---- och nu börjar det äntligen ge resultat.
#28 Din text är som min egen typ (stämmer in på min hund & mig).
Precis som #87 säger så borde inte jag heller lägga mig i. Men hemma är det några grannar som har en ganska liten hund, inte mer än kanske 45cm hög. Denna hund gillar inte min schäfer (inte ägarna heller) men det blir ju inte bättre av att dom står och retas med sin hund framför min schäfer när vi stöter på varandra på vägen. När jag är ute med mina hundar på tomten och tränar och dom går på vägen (det är en äng mellan vår tomt och vägen) och den hunden börjar skälla så står bara ägaren där på vägen med sin hund. Varför inte fortsätta gå? Och blir det verkligen bättre av att vända när de får syn på oss när vi är ute och går i stället för att gå förbi? Det kanske någon av er som arbetar med sin hund för att få bort beteendet kan svara på.. När jag mött dom har det vart precis ovanför oss, så någon av oss har kunnat gå på ängen om dom tycker vägen är för smal.
Jag har inte problem med mina hundar, visst vill den lilla fram och hälsa men hon viftar på svansen och fortsätter jag gå så följer hon med. Schäfer bryr sig inte om andra hundar när vi är ute på promenad, och jag hoppas att det smittat av sig på lillan. Än har hon inte skällt på någon hund när jag vart ute med dom i alla fall. Och ska hon tävlas så är det ju en bra egenskap att hon inte är liten och ettrig.
En annan som bor i närheten har en liten dvärgschnauzer, en hane. Och när jag hade min förra schäfer + den andra lilla hunden som inte gillade hanhundar var det ett problem när denna hund smet och ägaren sedan tyckte mina hundar var jobbiga.. Denna hund ska jag inte påstå att jag gillar, för det gör jag inte. jag gillar inte heller ägarna av olika andledningar. Men när man som hundägare har en hanhund som inte gillar andra hanhundar och en schäfertik som löper då är det inte roligt med smitande hanhundar… Nu har jag ju två hela andra hundar, men jag vill ju inte ha besök av en liten hund som dom inte kan hålla kopplad och som dom låter springa lös för det..
Nu vet jag att de flesta som skrivit i denna tråden tränar med sina hundar, vilket ju är jätte bra. Jag vet också hur det är att ha en hund som inte gillar andra hundar och hur krävande det är att träna bort det.
MVH
Sofie
Jag kan faktiskt hålla med om att det är irriterande att så pass många av alla hundar man möter har det här beteendet. Det är ju trots allt inte naturligt för en hund att vilt skällande kasta sig mot en annan hund oavsett om den är rädd, arg, lekfull osv. Och att alla dessa hundar har en jobbig historia bakom sig har jag ärligt talat svårt att tro.
Jag har också en hund som är lite rädd och ostabil av sig, dock har han lärt sig att gå undan istället för att uppsöka konflikter vilket innebär att han aldrig ens sneglar mot en annan hund hur illa dom än uppför sig. Men det blir ju ändå ett litet steg tillbaka i mitt arbete för att få en lugn och stabil hund varje gång någon annans hund gör aggresiva utfall i kopplet. Tur att vi bor på landet och ytterst sällan träffar främmande hundar!
#91 men som TS skriver: då min hund är så osäker och rädd då någon hund skäller.
Hur naturligt är det att en hund då går runt och är osäker/rädd såfort en hund skäller?
Jag ser inte problemet i det hela. Dom osäka/rädda hundarna kan faktiskt påverka vissa hundars beteenden/utfall. Min hund är en sådan hund, hon gör endast utfall mot osäkra/rädda hundar, det är sällan hon gör utfall på en hund som inte ens bryr sig om henne.
Borde inte då dom med osäkra/rädda hundar också bättra sina hundars beteenden? Typ försöka ge dom bättre självförtroende eller något? Nejdå, bara för att våra hundars hörs och syns mest så är det dom som är problemet!
*succkk*
Sen är det väl skillnad om man möter en person en gång och hunden uppför sig illa (skäller hoppar runt osv) och ägaren inte gör något än omdet är en hund som man möter ofta där man ser att ägaren aldrig gär något- Eller när man känner personer med hund som låter sina hundar uppföra sig precis hur som helst utan att göra något åt saken…
sen hundar i koppel som ägaren håller sig på avstång reagerar inte jag på oavsett vad hunden gör. Jag koncentrerar mig på min hund så hon uppför sig när vi går förbi..
Därmot de med lösa hundar som de har viund för våg eller de som har koppel men ändå låter hunden i princip gå fram till min utan att fråga. DE blir jag tokig på…
När jag och Ture träffar hundar som skäller och gör utfall så bryr sig Ture oftast inte om dem. Men ibland stannar han och tittar faschinerat på dem "matte, får man verkligen göra så?!". Då brukar jag låta Ture titta klart på dem i lugn och ro, och när han söker kontakt blir det puss och belöning. Så jag ser alla dessa hundar som träningstillfällen att få en egen bättre hund. Kanske lite taskigt mot dem som kämpar med sina "dårar" - men det får dem ta ;)
Tycker synd om de hundar som gör utfall i kopplet, Självklart finns det en bakomliggande faktor. Har man som ägare "gjort rätt" och inga trauman har förekommit så gör inte hundarna utfall.

#94 det är ungefär så jag försöker träna med gibson, tittar han på en hund och sedan på mig så blicr det ett klick och belöning vilket resulterar (förhoppningsvis) i att han senare kommer sluta att bli livrädd när hundar skäller och hoppar.. =) det går finns alltid ett tillfälle att träna :P