vilken hund passar...
hej
jag skriver här åt min syster som går i hundtankar
dock är hon lite tveksam över vilken hund hon vill ha. hon bor i en trea med sin 3 åriga son. hon som jag är uppvuxen med hund
här är hennes krav
- mindre hund (kanske 5-g kg)
- lättskött/lättlärd
- familjehund
- kräver inte mycket
- inte för skällig
hon kan även tänka sig skaffa en omplaceringshund, men då blir det troligtvis en äldre som kan det mesta och är rumsren
blandras/renras kvittar men ta gärna med ev sjukdomar på renras eftersom det kan bli extra kostand
Med omplacering, skulle hon då även kunna tänka sig en från utlandet isf?
1# jag tror hon delar samma åsikt som mej där
det finns tillräckligt många hundar i Sverige som behöver ett nytt hem, det är bättre att hjälpa dem först
dessutom vet man aldrig vad de hundarna har varit med om och även om de varit kanon i ett stall kan det bli en för stor chock för dem att komma till ett nytt ställe och nytt land/hem
har varit med om flera fall där man fått avliva hunden då den blivit aggresiv efter ett tag och det är inget man kan riskera med ett litet barn i familjen
Shih tzu, Bostonterrier eller Tibetansk spaniel.
Förutfattade meningar enligt mig. Men annars är ju ett bra tips blocket! Finns många hundar ute där, med bra beskrivning, plus att man kan få chansen att träffa hunden innan om man bor tillräckligt nära.
Shih Tzu kan dock kräva en del när det gäller pälsvård. Om det är nåt hon vill slippa!
#5 Håller man den kortklippt så blir den lättskött.
Det är ju också det om man vill slippa klippa den :)
Nu är ju inte det jättejobbigt, men en korthårig hund är ju ytterligare lite mer lättskött.
Hon kanske inte orkar klippa den?
// Hannah
7# jo men vi alla är olika. jag vill själv i framtiden ha ett litet hem där jag kan ta emot hundar innan de omplaceras vidare, men jag kommer koncentera mej på våra djur.
tyvärr är det så med allt, att vårt eget land glöms undan medan vi skänker miljoner till andra länder. jag själv är en av de som drabbas av vår underbara politik
dock är det bra att det finns såna organisationer och att hundarna får en andra chans, men det är inget för mej
shih tzu, på vilket sätt kräver de vård och vad kostar dem?
berätta gärna mer om rasen om du vet
Det finns en organisation här i Sverige som endast håller sig till svenska hundar, hon kan ju alltid kolla upp den! :)
Shih tzu ligger på ca 7-9000:-
De kräver ju en del pälsvård. Antingen så klipper man den och slipper borsta alldeles för ofta, men då måste man underhålla pälsen genom att klippa den ist. Klipper man den inte kräver den ju förstås mer pälsvård.
Hade en Shih tzu/chinese crested mix tidigare och trots att han var någorlunda kortklippt behövde man ändå borsta honom en hel del då det gärna "trasslade ihop sig" just i botten.
#8 Orkar man inte det kan man gå till en som klipper hundar. Inte svårare än så!
#9 Shih tzu behöver pälsvård i form av borstning och badning, dock kan man klippa ner den så blir den desto mer lättskött. Vad dem kostar är ju väldigt olika.
Rasens ursprungsland är Tibet, där den har funnits i århundraden. Hundar av denna typ gavs ofta som gåvor från Tibet till det kejserliga hovet i Kina. Rasen kom till Skandinavien på 1930-talet.
Den är en utpräglad sällskapshund. Rasen är sund och frisk med mycket få hälsoproblem. Uppnår ofta en hög ålder.
Rasen är glad, vänlig, positiv och livlig. Den är en liten, robust hund med riklig päls. Mankhöjd får inte överstiga 26,7 cm. Vikt är ca 4,5-8,2 kg. Alla färger är tillåtna.
En bra och anpassningsbar familjehund, som är lätt att ha, även tillsammans med andra hundar.
10 och 11#
jag vet inte om syrran hade orkat med det, men det hade nog varit något för hennes son, asså att borsta hunden. han är jättemild med hundar :)
men klart man måste ha koll på honom men tror han hade gillat att kunna hjälpa till. dessutom kan han alltid öva på Cola först XD
planerna ligger minst 1 år frammåt så han är ca 4½ då
men det låter annars som en bra hund för dem
hur är dem i aktivitetsnivån?
Frågan är ju hur länge han "orkar" hjälpa till :)
Personligen var Loke, min shih tzu mix, bland de roligaste hundar jag mött. En väldigt rolig hund. Vi kallade alltid Loke för "tokloke".
Aktivitetsnivån vi höll på Loke var rätt medel/liten. Alla hundar mår ju bättre ju mer motion de får, men det är ju ingen hund som kräver att få komma ut flera timmar/dag.
Varför köpa en hund om man inte vill behöva bry sig om den? Alla hundar behöver aktivering och omvårdnad! Har man inte tid/ork så skaffar man ingen hund. Att sedan tala om omplaceringshund? Verkar ju bara som om man inte är insatt i vad en sådan hund behöver.
Vad har hon faktiskt tänkt göra med hunden?
En omplaceringshund behöver inte alltid ha haft en "tragisk" bakgrund. Räcker med att någon flyttar utomlands, får dåligt med tid eller får allergi inom familjen.
linoleum; nej, men ofta så finns det någon problematik när en hund avyttras. Sedan krävs det en omställningstid för en vuxen hund att byta familj, vanor och rutiner även om det skulle vara en väluppfostrad och välanpassad vuxen hund.
#11 det kostar några hundra lite onödigt att lägga pengar på sånt.. Skulle själv aldrig göra så.
// Hannah
13# jag tror han skulle engagera sig mycket. han älskar verkligen hundar och brukar hålla kopplet när vi är ute och går med mina (såklart håller jag med)
en kväll ville han ha kvar cola, och eftersom hon var skendräktig fick hon stanna ett par timmar. när han vaknade på morgonen gick han runt och letade efter cola, sne frågade han syrran var cola var hihi
han var även den som fick socialträna mina 6 valpar. redan dagen efter de föddes då var han och kelade med dem och när han skulle sova middag blev han jättearg för han ville vara kvar hos valparna haha
med en mindre hund kommer han ju med kunna hålla hunden på promenad vilket med är meningen med en mindre hund
tror hon är ute efter en hund som får komma ut 3-4 ggr dag (varav 2 längre promenader fram och tillbaka från dagis) samt kunna leka mycket med lilleman. så den kommer få rätt stimulans.
(värsta är när han tömmer ut alla leksaker här hemma!! sen tar evoca dem och sprider ut haha)
14# jag har aldrig sagt att hunden inte kommer få rätt omvårdnad. jag hjälper min syster att hitta en hund som kan passa hennes behov.
det kommer bli främst en familjehund, men hon älskar hundar men har inte kommit så långt att skaffa en ännu. hon vill vänta till jakob är stor nog att förstå lite mera. och samtidigt involvera honom i allt eftersom han älskar hundar
och som 13 säger, många hundar i sverige omplaceras av andra själ än tråkiga. två om mina valpar blev tyvärr omplacerade (som tur var till samma ägare) och de var inga problemhundar!
vi har även haft 3 omplaceringshundar i vår uppväxt. första, molly, blev misshandlad sina första 8 månader, sen kom hon till oss
frida kom till oss av en slump då ägarna inte kunde ha kvar henne (för ung för att minnas varför)
Trixie var understimulerad i sitt em och krafsade sönder dörrarna. vi fick veta att även hon blivit skadad av sin första ägare (vi var ägare nr 3).
molly dog 98, Frida blev omplacerad efter ett år till mammas gamla vänner när hon levde tills hon avled av en sjukdom.
även trixie blev omplacerad. hon hamnade på en bondgård där hon kunde på utlopp för all sin energi. hon var igång hela dagarna, fick 3-4 kullar. hon bodde kvar där tills hon somnade in 09
så även om man haft omplaceringshundar kan man göra dem till underbara hundar. även om det är så många år sen molly dog så kan jag fortfarande gråta av saknad. hon är anledningen till att jag skaffade hund
jag kan vara stolt att veta att vi har gett 3 hundar ett underbart liv under deras tid hos oss!
(ps! anledningen till att frida och trixie blev omplacerade var att pappa började reagera på deras päls. de var strävhåriga. idag klarar dem fortfarande inte av att ha hundar 100%. när jag bodde hemma damsugades det väldigt ofta för att jag och cola skulle kunna bo kvar)
17# vi har bara en som klipper här i stan och är svindyr!! men om inte hunden ska ställas ut så tror jag nog inte att hunden dör av att ha lite hackig päls innan man lärt sig klippa rätt ;) en trimmer kostar 199 kr på netto och funkar kanon
BJUDER PÅ EN BILD MED JAKOB OCH EVOCA. HÄR ÄR EVOCA 5 DAGAR GAMMAL (jag sitter bakom som lite stöd ifall att, men det var inga problem <3)
Enligt mig så är Shih Tzu's underbara familjehundar! Och som du säger, pälsen behöver inte vara perfekt klippt!
Jag skötte pälsen på vår Loke helt själv och man får in snitsen till slut. Jag använde dock aldrig trimmer då jag föredrog att använda frisörsax :) Det viktigaste är iaf att se till så att ansiktet trimmas ordentligt, så att inte ögonen blir irriterade. Men så är det egentligen med alla långhåriga hundar, sköter man inte klippningen ordentligt i ansiktet får de lätt ögoninfektion.
Köper hon en trimmer eller en nätt, liten sax (helst en som är till för päls eller hår) så bör det gå fint! :)
Kollar man dessutom på blocket finns det dussintals med valpar av antingen renrasig Shih Tzu, eller blandras! :) En mix mellan Shih Tzu och en något korthårigare hund kan ju också vara något.
Jag föredrar personligen blandraser, även om Shih Tzu inte är känd för något direkt hälsoproblem.
20# oki :) ska tipsa henne om det :)
kan man se på valpar om de blir långåriga eller inte? asså om det är blandras med en korthårig?
jo blandraser är riktit goa! har själv två hemma :D har mest sibbe i mina som även dem har otroligt lite sjukdomar
Just på valpar kan det bli svårt att se exakt hur hårlaget är, så man kan ju aldrig sätta några garantier.
Kom förresten på två andra bra familjehundar! Som inte kräver mer än eventuellt lite trimning runt ögonen. Cairnterrier och west highland white terrier (westie).
Vet dock inget om rasernas hälsobakgrund men har däremot haft en granne som hade 4 westies. Underbara hundar! Två av dem gick bort pga ålderdom under tiden jag bodde där.
Men det är ju som du säger, blandraser är ofta lite "friskare" än renrasiga hundar :)
#23 Hur vet du det? Finns det någon forskning på detta?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Det är bevisat att renrasiga hundar har lättare för att få hälsoproblem. Inte ALLA raser, men väldigt många. Boxer, king charles, rhode island ridgeback etcetcetc.
#25 Kan jag få del av dom bevisen då? 
Jag har bara kollat dokumentärer och olika information om sönderavling osv. Krävs inte så mycket research för att hitta ett och annat.
Har hört det här i flera års tid, från olika håll, så kan inte fastställa exakta källan.
Men vill du fortsätta den diskussionen så är ju inte detta riktigt rätta inlägget :) Jag ger henne bara tips om raser och nämnde mest att från vad jag läst och sett så löper renrasiga hundar större risk för sjukdom. Men det betyder inte att jag "smutskastar" dem.
#27 Hm jaja, tyckte bara att ditt påstående i inlägg #23 var lite konstigt. Givetvis finns det ohälsosamma renrasiga hundar det nekar jag inte till. Men jag tror det finns lika många sjuka blandraser faktiskt.
Nu blev det off-topic känner jag så jag lämnar tråden här.
26# det är bevisat från agria eller vilket försäkringsbolag som gjorde en sån undersökning :) bara leta på nätet :)
ja, men troligtvis inte lika allvarliga (som kräver vet vård)
#31 Nu är det ju inte så att agria har alla sveriges blandraser som försäkrade hos sig, så det tar jag faktiskt med en nypa salt 
#31: Om det är så att blandraser är friskare än renrasiga hundar och försäkringsbolagen "bevisat det". Hur kommer det sig då att blandraser inte tillhör den lägsta premiegruppen, alltså inte är billigast att försäkra?
Om vi bortser från de uppenbara problemet att en sån statisik bara skulle visa de sjukdomar som anmäls till det försäkringsbolaget, inte nödvändigtvis alla sjukdomar/skador som drabbar hunden.
Blandras VS renrasig:
Ganska enkelt- Parar du 2 olika raser- en renrasig hund med en annan renrasig hund- som inte har samma rastypiska sjukdomar- är chansen förmodligen en aning större att det föds en friskare blandras då inte båda föräldrarna är bärare av sjukdomarna.
Parar du däremot denna avkomma så är den bärare av 2 olika rasers rastypiska sjukdomar och har därför väldigt stor risk för att bli sjuk av någon/flera av dessa sjukdomar.
Så jag skulle nog inte våga påstå att blandraser är friskare än renrasiga, snarare att det är en mer okontrollerad sjukdomsblandning/spridning mellan blandraserna :)
Sajtvärd på Iller.ifokus