Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 15804 ggr
mandyelisabeth
0

Börja ensamträna

Jag har en valp på 14 veckor som har varit hos oss sen han var tio veckor. När tycker ni man kan börja ensamträna? Ibland går ja ut med sopor eller upp på övervåningen och då är han själv i någon minut. Men mer än så har vi inte gjort…

Så när och hur ska ja börja?

russin
0

Jag gör det alltid trevligt för en valp som ska vara ensam, så den får en trevlig stund - märgben. En valp lär sog snabbt att när t ex en filt kommer fram så ska den vara ensam en stund och få gnaga gott.

Min egen valp på 11 veckor hoppar jämfota av glädje och kutar fram och tillbaka till fälle på golvet när jag tar på mig jackan, för hon vet hon ska fått ben då.

Detta gör att min vuxna hund kan få sina promenader - om än i lite förkortare versioner. När vi kommer hem ligger valpen på rygg och sover gott i sin bädd.

Det enda jag för övrigt gör, är att stänga in till vardagsrummet - för övrigt har hon fri tillgång till kök, hall och sovrum. Detta för att få henne själv att välja vart hon vill sova när hon blir trött efter bengragningen. Nuvarande valp valde köket och bädden. Min nu vuxna valde skohyllan som valp….

Denna metod har fungerar super på mina senaste valpar och har gett fortsatt trygghet på dom som är vuxna nu. Är man ute bara en pyttekort liten stund, så tar man bort benet direkt man kommer in - den guldstunden ska enbart vara när valpen är själv - så den lär sig förknippa ensamheten med supertrevligt gott. Så förlänger man tiden efter hand.

Detta är min metod och den har fungerat för migGlad jag är dock noga med att enbart använda märgben som ä'r tillräckligt stora för att ingen valp ska kunna fastna med käke eller tänder i hålet. Jag använder även rengnagda märgben och smörjer då in ett tunnt lager med leverpastej istället. Lite variation.

russin
0

Glömde säga att när valpen blir större så glesar man ut det goda - tills att valpen är äldre och bara får en mindre tuggbit av något . Min vuxna 1 åring får idag vara en liten godbit var 3:e gång ungefär som jag går hemifrån.

sarae
0

Fick hem min valpis i lördags och började i princip ensamhetsträningen dagen därpå, försvann ut för att röka och stod utanför fönstret lääänge och lyssnade, gå ut med sopor eller umgås med mina andra djur i ett annat rum. Har även en avspärrning mellan hennes yta på dagtid och resten av lägenheten, som jag försvinner över titt som tätt. Hon brydde sig inte ett smack. Sa ett ynk vid ett tillfälle, såg att jag inte var där, och gick och lade sig i sin snuttefilt.

Laddade hem ett inspelningsprogram som jag sätter på när hon är själv, så att jag kan höra om hon gnyr eller skäller. Jätte praktiskt program som visar ljudfrekvensen i ett diagram, så slipper man lyssna igenom x antal minuters inspelning. Idag har hon faktiskt  efter en  promenad och en massa lek och bus varit ensam i köket i 2 timmar. Gav henne en aktiveringsboll med torrfoder i och stängde dörren. hon sade ynk 2 gånger. Sen har hon varit knäpptyst och sovit hela tiden.

Har även laddadt hem en App som låter mig styra min dator via min iphone, vilket innebär att jag då kan se ljudinspelningen vart jag än är, och då evt, skynda hem om det skulle vara så att hon är vild och galen längre fram. Men lilltösen verkar såpass tuff och självständig av sig att jag inte räknar med några större problem

LinaK
3

#3 OJ det var verkligen tidigt. Jag tycker att man ska låta valpen bo in sig innan man börjar att ensamhetsträna den Obestämd Dagen efter man fått hem den låter galet tidigt enligt mig. Lämnade du valpen 2 timmar själv? Eller var du i lägenheten?

---------------------------------------------------------

Vi började inte ensamhetsträna våra hundar förrens dom var runt 16 veckor, och då bara korta stunder som vi sedan ökade på successivt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

russin
0

#4 jag börjar typ dag 3 när en valp kommit hem då jag har oftast har en vuxen hund som behöver få komma ut. Ju tidigare jag börjat desto lättare har valpen lärt sig att vara ensam. Valpen är ju för övrigt oftast van från uppfödaren att inte ha folk omkring sig 24 timmar per dygn.

En valp sover mycket och det är då man ska passa på - strax före man vet den kommer att somna. Självklart individanpassar man, men både min nuvarande valp och när den nu vuxna var valp så gick det kanonbra - båda är trygga att va själva - både var för sig och tillsammans.

LinaK
3

#5 Då skiljer sig våra åsikter här! Har inte haft några problem med ensamhetsträningen med mina två hundar trots att vi inte började förens dom var runt 4 månader.

Tycker det är rätt stor skillnad om valpen varit ensam hos uppfödaren, där finns ju mamman och eventuellt kullsyskonen. När man tar hem en valp blir den då helt själv (om man inte har en större hund, som jag förövrigt aldrig skulle släppa ihop ensam med en ny valp så pass tidigt)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Karmatarerskanise
2

Håller med Lina i detta.

Tycker det är för tidigt att träna någon dag efter man fått hem hunden.

sarae
0

Jag tycker att man får ta det i den takten som passar valpen. Min tös har redan fått vara ensam lite redan hos uppfödaren, och är väldigt självständig. Innan hon kom hem hade jag tänkt avvakta ett par dagar, men baserat på hennes beteende verkade inte det nödvändigt, eftersom hon inte brydde sig när jag lämnade rummet (även om hon har möjlighet att följa med mig om hon vill) och jag tror inte att jag tagit fel gällande henne heller ;) Har ingen brådska med att få henne att klara av att vara själv, då jag nästan alltid har möjlighet att ha med henne, men samtidigt vill jag att hon ska klara av det och känna sig trygg själv. Bara att konstatera att det finns lika många olika metoder och åsikter som det finns hundägare - och man får själv avgöra vad som passar en själv och framförallt ens hund. Skulle däremot inte lämna henne ensam i köket när hon har fullt ös medvetslös eller är kinkig på något vis, utan bara när hon är trött och nöjd, och jag vet att hon kommer att sova.

russin
0

håller med i vad #8 skriver

Allting baseras på valpen och själv har jag fått hem väldigt trygga och avslappnade valpar senaste gångerna.

mandyelisabeth
0

OKej… Tack för tipsen! SOm sagt, ja slänger sopor eller matar mina marsvin ibland och då får han va ensam :) Han gnäller lite ibland men sen brukar han lägga sig ned och sova, när ja är på övervåningen och ger marsvinen.

men nu tänkte vi spärra av köket och börja ensamträna lite smått där, alltså att han bara får vara i ett rum, de känns bättre att börja på en liten yta. Jag kanske ska ge honom ett ben eller något då?

SmileyMalin
0

Men att lämna en liten valp ensam 2 timmar är väl inte ens lagligt? Jag trodde hundar under 4 månader endast fick lämnas ensamma "korta stunden".. Och det tycker jag inte 2 timmar är!

Min valp blir 13 veckor idg och vi började lite smått ensamhetsträna för några dagar sedan. Ensamhetsträning i hans fall innebär ju dock att han är tillsammans med familjens två vuxna hundar.

Han har fått stanna hemma när jag lämnat barnen på förskola, vilket tar typ 20 minuter. Allt som  tar längre tid ser jag till att göra på kvällstid när maken är hemma eller när jag har hundvakt. Planen är att dryga ut tiden succesivt så att han vid 5 månaders ålder kan vara ensam 2-3 timmar och i höst när han är nästan året kan vara hemma en heldag med övriga hundar (som då har frå tillgång till rastgård).

Också har jag köpt en underbar ryggsäck som han åker i när jag är på långpromenad md övriga hundar. På så vis kan jag motionera dom vuxna minst lika mycket som innan valpen kom och valpen får chansen att leka fritt i skogen lagom långa stunder :-)

Cassii
0

Vi började när hon var cirka 4 månader, från att hon varit 7-8 månader har hon varit själv 4 timmar per dag (ibland kortare) men i genomsnitt fyra timmar, hon sover bara. (filmat) och har varit det sen dess. Idag är hon nästan ett år. Aldrig ett pip, bara världens gladaste när mamma kommer hem! Flört