Jag bryter ihop!
Nu är det nära bristningsgränser . Jag orkar inte mer ! Jag ångrar så fruktansvärt att jag tog hem denna valp ! Det är inte kul för 5 öre ! JAG ÖNSKAR ATT JAG HATADE HUNDAR OCH ALDRIG VELST VSRS I NÄRHETEN AV DOM! Nu har jag ingnorerat en skällande valp i en timme det funkar inte hon blir inte tyst , medans kommer grannarna och klagar ! Alla jag pratat med säger ingorear det finns inget annat att göra ! Men 8 veckor av att ignorera, nånstans borde det bli bättre ? Om hon då skällde på något vettigt iaf !
Jag sitter här och störtbölar snart lägger jag in mig på psyket ! vad fan ska jag göra ? Så fort hon är vaken skäller hon mer eller mindre , före mat 1 timme efter mat ! När hon väl blir tyst och jag bekönar börjar hon om ! Om jag inte belönar spelar det ju ingen roll för henne då kan hon lika gärna skälla som att inte skälla !
Det värsta är att det lika gärna kan fortsätta livet ut !
Och nog vet jag att det är jobbigt att ha valp men att inte kunna ha en endaste liten rolig stund med valpen det tar alldeles för mycket att man ska känna sig arg hela tiden + att min äldre hund kryper runt här just för att valpen skäller och hon känner att jag blir frustreard "hon är jätte känslig för signaler och läser av mig som tusan även om jag bara sitter still "
Det här funkar inte !
vad är det för ras på hunden? Förstår om det är frustrerande. Men har aldrig hört om en hund som skäller så mycket. Jo möjligtvis terrier eller pincher. Men usch vad jobbigt för dig=(
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
#1 sheltie är det ! Jag blir bara så frustrerad när jag inte vet vad jag ska göra
Nej fyfan så träligt rent utsagt! Jag har själv en valp här hemma som är glad i att skälla när han hör någon i trapphuset och det ända som kan få honom att sluta för stunden är att avleda honom och börja busa med honom eller avleda honom på annat sätt.. men misstänker att du redan provat den metoden..att ignorera min hund fungerar absolut inte då skäller han bara ännu mer. Så att avleda har funkat bättre i så fall.
Lycka till och hoppas verkligen det löser sig för dig
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Förstår verkligen dig… usch vad jobbigt. Måste vara otroligt psykiskt påfrestande och frustrerande.
Ja vad ska man göra. Lämna tillbaka valpen? Om det inte funkar att ignorera och du verkligen har testat allt så ser iallafall jag inte nån annan lösning på problemet. Du kan ju inte ha det sådär, ingen mår ju av att ha det så.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Förstår att det är störtjobbigt!
Finns det någon du kan få hjälp av? Uppfödaren?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Avledning funkar inte heller ! Hon skäller mest när hon vill något å då är det mat för det mesta och då funkar det inte att avleda ! Har till och med avlett med träning och get hela matpotionen via träning men efteråt ska hon ha mat iaf då ställer hon sig där och skäller!
#4 lämna tillbaka vill jag inte det kommer jag aldrig att göra ! Men någonting måste ju funka nånting iaf ?
Det känns helt hopplöst antingen får jag sitta och tvångshålla henne till hon somnar i knät eller så sitter hon och skäller !
Förut var hon värre men då var det ju för att hon fick mat varje timme och endast en matsked åt gången ! Sedan fick hon 2,5 uppdelat på 4 ggr nu får hon hela 4 dl uppdelat på 4 ggr och hon är endå helt inne i mat ! Enligt vett är det inga fel på henne och enligt 2 hund tränare så säger dom bara att jag ska ignorera för att hon försöker få maten genom att skälla ! Men som sakt ignorera funkar inte !
ÅHHHHH jag känner mig så misslyckad
Men varför skäller hon då? Sitter hon vid dina fötter och bara skäller? Eller har du henne i ett rum? Eller liknande?
~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~
Jaha, såg nu vad du hade skrivit.
För det mesta i köket ! Jag kan inte vara inne i köket då skäller hon som ett tok , jag kan inte gå förbi köket så skäller hon om vi är i vardags rummet och jag sätter för grinden så ska ho nut från summet och sitter och skäller !
Visst kan hon leka och annat också men då skäller hon också men då leker hon ju !

När du ignorerar henne, gör du det helt, eller bara så att du inte pratar med henne?
En blick på henne gör att hon fått kontakt och "vinner" på sitt beteende.
Om det är för att hon är så hungrig, kanske du får försöka göra något åt matsituationen. Är mat väldigt viktigt för henne, kanske hion behöver pyssla mer med det. Kika på foderberikning, artikel finns här inne och inne på spetsar och urhundar, men klipper in texten om foderberikning direkt här, så slipper du leta:
Ätbeteenden
Den vilda hunden söker sin föda, undersöker om något är ätbart eller inte, den sliter, gnager, tuggar och sväljer sin föda, och ibland gräver den ner en del att ha till senare.
De allra flesta hundar får sin mat serverad i en skål en eller två gånger om dagen. Det är oftast torrfoder, och samma sak varje dag. Visst mår hunden ofta bäst av att man inte byter foder varje dag, men det går att göra maten intressantare utan större problem för varken hund eller ägare.
Alla hundar behöver födosökberikning. Detta kan enkelt ske genom att lägga mat eller godis i en qula, kub, boxerboll eller liknande. Ett billigare alternativ är en Petflaska. 
Enkelt är annars att strö ut mat att söka i olika miljöer, kanske tom i en vedhög. Man kan även göra isglass till hundarna. Frys in lite godis i en plastlåda med vatten, eller kanske god buljong. Ta ut den ur frysen och servera varma sommardagar.
En viktig punkt här, är att det ska finnas så mycket av maten, att det inte leder till konkurrens och stress om flera hundar delar födosökberikning.
De hundar som är lite petiga med maten, har ofta behov av att undersöka och sortera. Detta gör man lättast genom att variera innehållet i matskålen. Lägg utöver det vanliga fodret i något nytt varje dag, både något gott och något mindre gott. Allt behöver inte ens vara ätbart, utan en gaffel måste också undersökas och kanske flyttas på. Prova dig fram, kanske lite matrester, en äppelskrutt, lite sallad, ett helt kokt ägg osv. Det ska inte vara för mycket, max 10% av innehållet i skålen, och nya saker varje gång.
Vidare kan man erbjuda sin hund frukt och grönsaker som ”mellanmål”, där det viktiga inte är att de äter, utan att de får undersöka. Frukt med både skal, kött och kärna är som ett kinderägg, 3 saker i 1! Tänk här på att glupska hundar som kan svälja stora bitar inte ska få hel ananas eller annat som kan fastna i tarmen.
Många hundar har även ett stort behov av att slita. Detta kan de få utlopp för om de får en kong med godis, en tross som man petar in lite små godisbitar i (lättast om man ”vrider upp” dem lite, och vrider igen med godiset i flätan) eller genom att gömma godis i gamla strumpor. Om man tar en godis i en strumpa, stoppar den strumpan i en annan strumpa med en godis i, och gör en hel ”stock” av flera strumpor, få även den envisaste terrier utlopp för sitt slitande. Gnagandet är lättast att tillfredställa. Ge din hund ben, både oxhudstugg, torkade grisöron, märgben o.d. Hundar som inte tål märgben kan få dem kokta, eller med märgen urgröpt.
Gamla tomma märgben kan ”hottas upp”, om man fyller dem igen med tex. korv, ost eller leverpastej.
Hundar har olika stort behov av tuggande och sväljande. Vissa har liten aptit, andra stor. En hund med liten aptit bör man ge få små mål med energität mat. En hund med stor aptit bör istället få flera mål med mycket mat, och givetvis då med lägre energinivå. Man kan tex. fylla på den dagliga givan av hundmat med grovfoder, som tex. havrekross eller rårivna morötter.
Hundar som har ett riktigt stort behov av att äta kan man ge fri tillgång på popcorn. Viktigt är då att dessa popcorn är luftpoppade, dvs. helt utan fett och salt. Meningen är att det inte ska tillföra någon energi, utan bara att hunden ska få äta hur mycket den vill, och att den ska få möjligheten att äta NÄR den vill. Nypoppat är godast, så en glupsk hund bör få gamla popcorn för att dämpa aptiten en aning.
En annan sak att tänka på är att det rent näringsmässigt och ur magomvridningssynpunkt är bra med fasta mattider för hundar, men berikningsmässigt är det bättre att inte ha fasta tider.
Prova ev med foderberikning av olika sorter, så att hon känner att maten räcker längre och att hon får pyssla mer med det. Ge ev ett energifattigare foder, så att du kan ge mer utan att hon blir knubbig av det. Du kan annars fylla på med något som hon inte blir tjock av, ex morötter, vitkål (tas upp sämre om det är stora bitar och rått) eller hel säd (välj inte havre, som är vass) som då bara passerar rakt igenom. Kokt ris är oxå bukfylla som mest passerar rakt igenom. För att en hund ska kunna ta upp näring ur ris, ska det kokas med bubbla mängden vatten dubbla tiden. Gör du "människoris" tas inte mkt upp.
Om hon sedan skäller massor ändå, tänk över varför hon skäller. Är det bara mat? Skäller hon för att hon har tråkigt? Är hon kanske överstimulerad?
Skällande/gnällande kan driva en till vansinne, och tyvärr är det ofta så att tillsist blir man arg och reagerar, och då får de uppmärksamhet.
Om inget annat fungerar, kanske en blomspruta med vatten kan avleda?
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
9 Så allt har med maten att göra då antar jag? Det här kanske låter konstigt. Men du ska inte prova byta till ett billigare foder? Som kanske inte är lika gott. För det verkar ju som att hon är fixerad av maten just.
Skulle det varit min hund som skällt sådär så hade jag nypit till henne och sagt till på skarpen eller användt vattenspruta och gett henne en dusch om hon inte gav sig.
Fy för skällande hundar. Hoppas du hittar ett sätt som gör att hon slutar.
FInns en lite smått "Elak" metod.
En halsband som sprutan citronsaft näe hunden skäller.
Har haft en nästan likadan hund som skällde på ALLT!
På datorn, dörren, skorna, borden, stolarna! ALLT!
Bacon, svaret är bacon.
#10 tack tack tack jag har inte ens tänkt på berikning som jag dessutom gjort på min äldre tik eftersom hon varit dålig på att äta ! Ska genast testa på det nu vid nästa mål mat!
#13 känns endå inte som rätt sätt att gå att nypa till för det första känns det som att jag inte hinner fram och för det andra känns det som stressrelaterat och då lär hon bli ännu mer stressad :/ Vatten spruta kan ju vara något om hon förstätter med det här tros en massa andra försök !
Nu ska jag lägga godis i en hundleksak där dom måste flytta på "pinnar i gångar för att få ut maten"
Så nu fick hon sin lunch i ett nina ottoson spel ! Tänkte även på en annan sak här detta gör ju så hon får tänka ut hur hon ska få ut maten vilket hon kankse lär sig av att man måste försöka på andra sätt än att skälla ? Eller tänker jag för långt nu ?
Hon pysslar på som tusan =) Tack vattnadal !
Tack även till er andra , Det är så jobbig situation när man känner sig helt hjälplös och det står still i skallen !

Jag skulle kontakta en person som är dukigt på hundbetenda och som använder sig av belöninde metoder för att få hjälp. Jag kan tipsa om Eva bertilson. Hon är lyckad ge ett svart på alla mina frågor om hundträning och jur man kan lösa dom :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Du tänker ju hur bra som helst! Om hon lär sig att man får mat av att uppföra sig, och att man aldrig får något av att skälla (helst inte ens ett argt ögonkast) så borde skällandet ebba ut. Tyvärr så ökar de på beteendet innan det släcks ut, för det brukar ju funka. Bit ihop, ha ryggen åt henne när hon skäller, och så fort hon är tyst (om så bara för att ta ett andetag, beröm och ge ett alternativt beteende.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 skulle aldrig sätta på ett anti skäll halsband finns inte en enda possetiv sak med dessa halsband !
#17 funkar det inte med berikningen ska jag absolut kontakta henne tack så mycket!
#18 Tack , Hur ska jag berömma ? Ex hon skäller jag står med ryggen i mot henne , hon tystnar jag vänder mig om och belönar med vad ? Godis ? det känns dom mest givande ? Men samtidigt är det inte lätt att hon skäller så jag ska vända ryggen till och sedan tysta?
Nu har jag inte haft en skällande valp, däremot en BITANDE valp och skällande vuxna hundar.
Wikus bet mig så händerna blev blodiga när han var 8-10 veckor. INGENTING verkade fungera. Allt från att "avleda", till att snällt säga nej, till att brotta ned honom i marken och hålla fast - ingenting fungerade i mer än max två sekunder. Han var rabiat.
Men jag var konsekvent och fortsatte säga nej varje gång han bet (hur hårt jag sade till/tog tag i honom berodde på hur hårt han bet mig), och efter några veckor drogs bitandet ned rejält.
Det var dock inte förrän vid drygt ett års ålder bitandet började försvinna på riktigt, så det tar tid.
Ang. mina erfarenheter med just skällande så kopierar jag något jag skrivit förut…
"När jag bodde på jourhem förra vintern hade jag att göra med en gammal skällig Riesenschnauzer, Totte. Han sprang ofta ut på stallgården och skällde på allt och inget, han skällde inomhus för husse och matte var inte det minsta konsekventa och efter några skall fick Totte precis vad han ville ha.
Han försökte det med mig också, men fick snart lära sig att skälla och vara ohyfsad biter inte på mig, jag viker inte för sådant beteende.
Jag gav honom inte godis för att han inte skällde, jag ignorerade honom inte, och jag gjorde honom inte illa.
_Det jag gjorde var att helt enkelt peta till honom (ex. på halsen) och _säga åt honom_ att vara tyst. Inte låta honom få en syl i vädret, och låta honom veta att först när han är snäll och tyst så uppför han sig bra. (Han skällde ju inte bara för att få saker, som mat, utan även utomhus, av ingen riktig anledning alls.)_
Det var som ett "Hörru" *petar på honom* "Jag tycker inte om det där beteendet, lägg av". Det var något som behövde upprepas om och om igen, då han ju dittills bara levt med ett par väldigt inkonsekventa och lättstyrda människor. Men snart efter det hade jag hans respekt (för sjuttielftetusende gången, respekt och rädsla är INTE INTE INTE samma sak
), och han lyssnade på mig.
Sedan fortsatte skallen såklart när jag inte var i närheten, eftersom den enda som var konsekvent var jag. Men det verkade som om jag var den enda som kunde få tyst på honom.
Några månader senare köpte hans husse ett citronhalsband till honom som sprutade citronsaft i ansiktet på honom varje gång han skällde. Jag vet inte vad jag tycker om de metoderna, men det var väl för svårt att träna bort (den här hunden sprang ju lös i och runt stallet mycket, och människorna var upptagna med annat) på annat sätt antar jag.
Din hund verkar vara väldigt extrem (så han kommer troligen inte låta sig påverkas av några små tillsägningar i början), men det är det enda sättet jag kan tänka mig - få hundens respekt, och låt honom veta att han kommer inte undan med beteendet.
_Inte för att hoppa på någon nu (
) men ofta är sådana saker (diverse små beteendeproblem) "produkten" av andra brister i ens hundhållning. Wikus är ofta en jättebra hund, MEN han är en skitstövel vid hundmöten (överdrivet leksugen och rent ut sagt oförskämd, han är i princip en stor valp på 35 kg korsad med en murbräcka
).Han är bara så med vissa människor och miljöer, så då "skyller jag" ofta det på de människorna, de miljöerna, "det är något _de_ gör"._
Men samtidigt vet jag att det är mitt fel i grunden; visst, det hade varit lättare om de betedde sig på rätt sätt runt honom. Men en hund på 1½ år som Wikus ska kunna uppföra sig utan att slå knut på sig själv. Så det är mitt fel, för att jag är för spänd, för stressad (det är säkert något sådant, för i de situationerna har jag extremt svårt för att hålla mig själv lugn, och en hund tar inte en stressad och spänd människa på allvar, varesig människan är bestämd eller inte) för inkonsekvent, eller något dylikt."
Och kom ihåg - är du arg, frustrerad eller nervös, så fungerar inte tillsägelser. De kan göra mer skada än nytta då, om hunden bryr sig överhuvudtaget.
#20 absolut håller jag med dig ! Som sakt har aldrig sakt i från till henne utan enbart ignorerat och vid något tillfälle försökt avleda när hon har varit tyst i någon sekund ! När jag blir frustrerad = Arg på mig mig själv så går jag undan eftersom det inte alls gör någon nytta ! Som idag tillexempel satte mig i soffan och grät och skrev ett ut allt här i stället !
testat spruta vatten på henne??
Provat luft?? Jag såg en rolig teknik :) Det var en lite lufttryck burk(inte de man köper för datorer eller kamera)
De ställde den här lila saken på golvet där hunden var och sen varje gång hunden skällde så tryckte de på knappen och då kom en lite luft pust!
Men nog mycket för att valpen blev lite förvirrad… för den såg sin vän sittande i soffan.
Efter några gånger så insåg valpen att han fick mer uppmerksamhet när han inte skällde och att det hände nått skumt varje gång han skällde desperat igen :)
Uppdatering … Snart dax för mat och valp är tyst och lugn iaf =) Alltid när vi kommer in springer hon in i köket men nyss när vi kom in sprang hon in i rummet och busade med den äldre hunden istället =)
Det tog henne närmare 60 minuter att äta upp sin lunch på slutet hjälptes vi åt då leksaken kan haka upp lite . Trött och framförallt NÖJD valp så vi får se hur detta fortsätter ska skriva ner en lista på olika saker som jag kan servera maten på ! Även pratat med dagmatten "min mamma" Om vad som gäller nu framöver =)
Har inte läst igenom allt, men har en spets som är ganska bra på att skälla. Men har alltid kört på "fy-sprutan" en vanlig blomsterspray så får hon sig en dusch.
Det gör inte ont utan "chockerar" bara hunden som får annat att tänka på. Det bästa är om h*n inte ser att det är du som sprayar.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag har läst om en bra metod, dock vet jag inte om den funkar på valpar?!
För det första, sätt på valpen ett halsband. När den börjar skälla, så bara leder/bär du in valpen på toan/i ett annat rum. Stänger dörren och gör något annat. Säg inget, klappa den inte, utan bara sätt ner den och stäng. Så fort den slutar, och är tyst i någon minut, så bara öppnar du dörren. Klappa inte, säg inte heller något.
Om valpen börjar skälla igen, gör om samma visa igen.
Om man inte skäller - får man vara med. Om man skäller - lämnas man ensam.
Att lämnas ensam för en valp är ett hårt straff, och jag vet inte om denna metod kanske ger andra problem med att var ensam hemma senare i livet. Men om det är så akut med en lösning, som det verkar, så kanske denna metod kan funka?
Sedan såg jag någonstans att du sade att det kanske var stressrelaterat. Ligger h*n och sover mycket, eller går h*n runt mycket?
Efter h*n har lekt eller ätit, led den till dens säng och säg godnatt. Reser h*n sig upp och går, led tillbaka och säg godnatt. Fortsätt så tills h*n stannar kvar.
Hoppas det löser sig med valpen!
#26 jag tror inte på den metoden var sig det gäller vuxna hundar eller valpar då hunden lär sluta skälla när man lyfter / leder in den i ett annat rum , tar då hunden som bestraffning att inte få vara med så kommer den inte att fatta att det var för att den skällde iaf enligt min åsikt . Sen min valp kan springa in i köket och skälla trots att jag är i ett annat rum . Sen tycker jag det låter som en hemsk metod att använda sig av då det kommer förstöra för hundar som redan blir stressade vid att vara själv och hundar som är helt trygga i sig själv kommer formodligen inte att bry sig om att man stänger dörren!
Jo jag tror det är stressrelaterat hon utveklade stressbeetender när hon var sjuk , nu är det inte lika mycket dock men hon går upp i varv så fruktansvärt ! Under tiden hon gick på diet fick jag ta upp henne i famnen och tvinga henne att somna ! Nu går hon och sover som en vanlig valp =)
#27 Okej, vad synd att du tycker så om den metoden! Men självklart accepterar jag det, och jag förstår dig! Har läst om metoden, och att den funkade väldigt bra. Har dock aldrig testat den själv o.s.v. så kan inte uttala mig om den funkar på riktigt eller inte.
Lycka till med busfröet.

En tanke som slog mig var att prova att det ge hunden mat på olika stället. För att få bort problemt med att skälla i köket. Ge maten på ovänade ställen. I vardagsrummet,badrummet, hallen, trapphuset, ut, under sägen, på blakogen.
Tycker ochså om du prova det att inte göra klart maten i köket utan på andra stället. De kanske tar tid men det kan få hunden att sluta gå till köket och skälla.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Jag har inte läst hela tråden så jag vet inte om du fått någon
hjälp som fungerat än. Men jag har en golden på 1.5 år som
runt 6-7 månaders ålder satte igång att skälla rätt bra i både
tid och otid, åt "allt och inget", och jag gjorde som så att jag
sa bara NEJ direkt när hon skällde i otid. Strängt, rejält NEJ.
Och sekunden hon tystnade så fick hon jätteberöm. Och så
höll vi på ett litet tag.
När hon lekte däremot så var det helt okej, eller om hon
blev/blir väldigt glad när man kommer hem och ger ifrån
sig ett skall så säger jag ingenting, jag bara ignorerar det.
Att ge ifrån sig ett skall tycker jag inte är så farligt så länge
det inte blir en fixering…
Detta kanske inte stämmer överens med vad alla andra
tycker är bra, men det har fungerat alldeles utmärkt för
oss iaf….
Din hund kanske har ett extremt behov av att få använda huvudet. Du skrev att det tog nästan en timme för henne att få ut maten sen var hon nöjd. Det kanske är den typen av tänkespel hon behöver. Om en hund är utråkad kan dom bli matfixerade. När hon sedan gör spelet snabbt så får du skaffa ett svårare spel:)