Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1503 ggr
LeS-
0

Öron hjälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Någon som kan hjälpa mig lite?

Alltid när jag badar min cocker brukar jag kika i öronen och lukta på dom. De brukar lukta OK men idag luktade den ena mer än normalt så jag tog en tops och rengjorde lite, ut kom en del mörkt vax.
Rengjorde även de andra örat för att jämföra men det var helt normalt.

Vad ska jag göra? Räcker det med att jag rengör där med tops eller borde jag köpa nåt mer?

Vänligen; Lesley

Skunken
0

Se till att klippa ned pälsen ordentligt på insidan av öronlappen och örongången, har du rakapparat är det smidigast att avända men du kan också använda sax om du är försiktig. Tvätta ytterörat med någon typ av öronrengöring men mitt tips är att inte vara mycket nere i örongången och gräva, det kan ofta göra mer skada än nytta. Se till att hålla örat tort och torka rent ordentligt.

Om det luktar riktigt illa får du nog köpa någon typ av öronrengöring men är det inte så farligt kan det räcka med att hålla hårväxten borta och torka torrt ordentligt med bomull.

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

LeS-
0

#1 Tack för tipsen! Allt det du säger gör jag redan Glad

Innan jag skaffade honom läste jag på om öronproblem hos cocker osv. Jag håller insidan av öronlappen trimmade alltid och jag torkar ordentligt efter varje bad. Klipper upp resten av pälsen på öronen så att det inte ska bli så tunga.

Håller alltid upp hans öron när han dricker så de är alltid torra och fina. Därför blev jag lite förvånad över att det luktade unket i ena örat…hmmm…Obestämd

Skunken
0

En del linjer av cocker hat trängre örongångar (inte för att jag vet hur trånga örongångar din har) de är ofta de som drabbas och de kan drabbas trots allt jobb man gör, tyvärr…. Men hoppas att det inte blir allvarligt!

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

wixie
0

Har inte läst kommentarerna. Men du kan ju köpa nått rengöringsmedel också. Och topsa inte långt ner ihörselgången eller vad det heter.Glad

JessieS
0

Du kan ju köpa öronrengöring. :) Man häller det i örat där det får verka sen skakar hunden ut det själv. Det finns så klart olika varianter men då kommer du ju åt insidan utan att riskera att skada trumhinnan.

russin
0

Tops är inget vidare på hund - du riskerar packa ner skit i örongången.

Köp hellre öronrens - t ex Epi-Otic och häll i örat, gnugga runt ordentligt och låt hunden skaka ur skräpet som löst upp sig. Torka sedan med bomull i ytterörat.

Jag torkar endast ytterörat med bomull med några droppar öronrens på och de få gånger det behövs mer så bli det att hälla rens i örat (har ju ingen öronras längre tack och lov). Jag petar aldrg med tops.

Hultan
0

Tvätta 2 ggr/dag med öronrengöring för hund. Om det inte är bra efter 3 dgr eller hunden får ont uppsök veterinär.

Med sunt förnuft kommer man långt!