Om bilen hamnar i vatten
Såg på Weatherproof för ca 60 minuter sedan, och när de gjorde "överlevnadstestet" i en bil som hamnar i vatten, så tänkte jag först och främst - tänk om man har sin hund/katt i bilen?
Att försöka öppna dörren när bilen hamnat i vattnet till en början är omöjligt pga trycket. Dock att vänta tills bilen sjunkit ner helt under vatten, då är det mycket enklare att öppna dörren och sen simma upp.
Men vid det läget så är bilen redan fylld med vatten, och för oss människor är det enkelt att hålla andan. Om man har sin hund i en bur i bagageluckan så är det nästan hopplöst att försöka få ut hunden utan att vatten strömmar in = hunden (eller katten) andas in massa vatten, får panik el. dylikt.
I programmet så var det enklaste sättet att veva ner rutan under tiden som övre delen av bilen är ovanför ytan. Om man har hunden/katten i baksätet är det bara att greppa tag i hunden/katten och låta den simma ut.
Jag får rysningar när jag tänker på det, hur ska man göra om man har hunden i en bur i bagageluckan? Hur skulle du gjort?
Usch det där är en sån läskig grej som jag helst inte vill tänka på alls faktiskt. Samma med barn som sitter fastspända i baksätet eller så. FY FAAAN!
Det är klart att jag VILL tänka att man själv skulle kunna ta sig loss, och sen kravla runt och få loss alla barn, öppna hundens bur etc. Men att åla runt i en bil som står still på en parkering är ju svårt, hur skulle det då vara under vattnet, när den förmodligen lutar kraftigt framåt (där motorn oftast sitter)
Nä FYYYY!

- Tillräckligt bra är perfekt! -
#1 Tänk på språket 
Jag vill inte ens tänka tanken, eftersom att det förmodligen är omöjligt att få ut hunden..
Men självklart skulle jag göra allt för att få ut honom och jag skulle inte lämna honom där nere.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Min största rädsla är att bilen ska hamna under vatten och det har varit det så länge jag kan minnas :s USCH!
Om man åker själv med en hund i bilen så skulle jag ha ett skydd på passagerarsätet bredvid mig och ha en anpassad sele på hunden och spänna fast den.. Nu så kör jag ju inte bil men i framtiden 
Så är det enkelt att spänna av säkerhetsbältet på sig själv, sen på hunden och ut genom fönstret 
Men att hunden är fast i bagageluckan i en bur… nä, sånt vill man inte ens tänka på 
Men jag vill hellre att hunden/katten "andas in" vatten (sen är det ju bråttom o ta ut hunden/katten till ytan) och sen åka till veterinären. Chansen att överleva är större då (såklart) än om jag lämnar djuret i bilen och låter den drunkna.
#2 sorry, men det här är en sån där grej som jag verkligen kan skrämma upp mig själv med, eller folk som åker skridskor på sjöar med sina barn (fastspända) i barnvagnar framför sig…
aaaaaaaaaahhh
la la la la la, nu måste jag tänka på nåt annat
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Jag vet inte hur jag skulle gjort, vi får hoppas att det inte händer oss…
jag skulle nog ha gjort så som du sa veva ner och heva ut djuret fst jag skulle heva ut mig själv för att kunna hjälpa djuret såfort som möjligt:)