Byta foder tidigt?
Hej alla !
Jo jag vet att min uppfödare använder sig av Royal Canin valpfoder.
Men jag vill hellre ge min valp Magnusson junior då det är bättre tycker iaf jag..
Men hur kan jag göra då tro? Kan man byta så tidigt på en valp? Jag kommer torligen att hämta valpen när den är 12 veckor istället för 8 veckor.
Då jag blir fodervärd så ska uppfödaren vaccinera klart valpen först innan den kommer till mig så att säga.
Någon som kan berätta lite för mig? Och sen hur länge ska jag ge en pom valpfoder? 1 år?
Jag hade inte bytt från RC till Magnusson. Tycker inte man bör välja billigaste fodret i fackhandeln. Bättre foder är enl mig : Eukanuba, Specifik, james W tex. En liten hund växer färdigt snabbare. Räcker med valpfoder upp till ca 6 mån enl mig.
Med sunt förnuft kommer man långt!

är det en fodervärdshund tycker jag du ska prata med uppfödaren om det.. o magnussons är ganska mkt spannmål i. Kan rekommendera Precept Plus annars, men som sagt; prata med uppfödaren..
Nyfiken är valpen född? Isf hur många valpar fick tiken? blir det tikvalp du ska ha? Säger som de andra du väljer inte ett bättre foder, men så anser jag inte heller R C är bra :P
Nee den är inte född än :) Men jag vet att uppfödaren använder RC och jag tänkte att om hon tycker det är okej att jag byter så undrar jag ju lite hur tidigt det kan bli eller om man ska vänta ?
Alla som säger att magnusson skulle vara så bra :S Det känns verkligen som en jungel med foder XD
Min uppfödare gav eukanuba och jag fortsatte att ge detta tills Saga bott hos mig i två månader, sedan bytte jag. Anledningen till detta var för att det inte skulle bli så mycket nytt i början. Tänkte göra det efter ca en månad, men jag kunde inte riktigt bestämma mig vilket det nya fodret skulle bli ;)
Ge royal i början tills allt lugnat ner sig och valpen känner sig hemma, sedan kan du göra en långsam övergång, så ska det nog inte vara några problem :)
och jag skulle absolut byta bort RC ot Magnussonsn Meat & Bisquit
Jag har bytt foder inom de första dagarna på mian valpar, men det är mycket för att jag ger färskfoder och bytena har alltid gått utan problem. Att byta från RC till Magnussons Meat & Bisquit torde inte vara några problem - mer än att M&B har lite större bitar på sitt juniorfoder än RC
4 det är en djungel i foderbiten jag anser man ska ta foder med mycket kött i o så lite sädeslag eller annat i som man kan. Jag tycker inte man ska byta foder när den är liten utan avakta till den är 5 mån eller äldre vissligen är valpåldern en viktigt roll att äta bra foder. Jag hade väl lite tur som tycker orijen är bra och färskfoder det åt redan Enja, Donna bytte vi foder på under 2 v tid hon åt RC men hon var oxå 5 månader när hon kom :)
Jag tycker art Magnussons meat & bisquit är ett jättebra torrfoder! Men jag vet inte hur bra det är att göra foderbyte tidigt, gör man det under lång tid torde det inte vara några problem:)

Man ska försöka ge hundar foder som är spannmåls fria. Magnussons har en hel del spannmål i sig. Jag skulle rekommendera Dig Orijen, Standart eller färskfoder.
Om du däremot ska ha en tik på helfoder, så vill nog säkert ägaren ha ett finger med i spelet vad gäller foder även om hon aldrig kan tvinga dig. Men då hon föder upp så har hon förhoppnigsvis även erfarenhet av hur resultatet på kullarna blivit och foder har mycket med biten att göra med. Även om jag själv aldrig skulle ge RC till hund, så kan det ju vara så att hon vill du ska fortsätta ge det då hon vet hur hennes hundar fingerar på det.
Så diskutera detta med henne framöver.
10 står inget sånt i skk fodervärdsavtal iaf men jag förstår om nu uppfödaren vill vara smidig o ha samma foder på samtliga hundar. Tycker som du att man bör iaf rådfråga uppfödaren om detta.