Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3696 ggr
[Nalle-]
0

Liten hund?

Jag har varit inställd på att min nästa hund blir en större hund, en storpudel. Men nu har jag börjat tänka, av flera olika anledninger, att en liten hund egentligen skulle passa bättre in i vardagen. Så jag undrar, har ni några tips på små raser som man ändå kan gå en timmes långpromenad varje kväll med? Och som kan hänga med och springa ett par km på somrarna. Jag vill också kunna träna ordentligt i lydnad och agility, och testa på att tävla i det. Inte för att komma högt upp i klasserna, men för att ha någonting att träna mot. Jag vill också köra viltspår och freestyle för skojs skull. 
Skulle en liten hund passa för det, eller är det bättre att så satsa på en medelstor till stor ras? Rasen får heller inte fälla.

[countess]
0

Dvärg / mellan Pudel kankse?

[Forest]
0

Jag ser inte en ända ras som inte skulle orka gå ut o gå eller träna enligt dina krav, därimot fäller det gör rätt många raser därmed kan man stryka dom pga det. Men förutom Pudel finns nakenhundar även de håriga puffarna de fäller inte. Dvärgpudel o mellanpudel är arbetsglada som gärna hänger på, själv både springer jag o cycklar med våran. (snart våra då vi har 2)

Cassii
2

Alla raser, varenda en klarar en timmes promenad? Lura dig inte av storleken Flört

[Nalle-]
0

Orkar gör nog alla, men de ska gärna vilja det också. Min hund uppskattar inte alls långa promenader, trots att jag försöker göra de så roliga som möjligt Tungan ute

Dvärgpudel är det jag har tänkt också. Är de vanliga i lydnadssammanhang?

Det som oroar mig när jag kollar i rasgrupp 9, är att man ska få en individ som inte är arbetsvillig. Är det ett säkert kort då att kolla på föräldrarna? Jag känner inte till någon som avlar tex på löwchen till annat än utställning och sällskap.

Cassii
0

Det beror allra oftast på hur du gör under valptiden, är valpen van vid att träna så kommer den nästan garanterat kräva det som vuxen eller åtminstonde tycka det är kul.

En timmes promenad på en dag vet jag inte om det räcker för någon hund, alla hundar behöver hjärngympa och för de flesta hundar så blir de inte ett dugg trötta av hur länge man än går, utan av intryck och hjärngympa. Pudeln ligger även den i grupp 9 Flört och jag har sett ett par i agility.

[Forest]
0

4 det är olika jag har en arbetsglad hund som man bör träna aktervera med något annars blir hon lite jäklig skäller mer, stressar upp sig lättare o blir jobbigare i lek med andra hundar. Våran andra är mer avlad för sällskap men visst duktig på lyssna o villig på lära sig, men de är olika. Jag hade valp en uppfödare då som avlar o andvänder sina egna pudlar till något. Lydnad nja där är de inte så värst vanliga, men de kan lära sig :) Enjas uppfödare tävlar själv i agility o de är duktiga tar sina SM-pinnar själv är jag inte insatt i agility så kör bara hobbynivo o för att vi tycker det är roligt :)

[Nalle-]
0

I så fall känns det hoppfullt!

Det har jag verkligen aldrig påstått heller, hunden kommer få kanske 4 promenader per dag, var av en kommer vara på en timma. Resten på kanske 20. 
Och jag är medveten om att hundar behöver hjärngympa, men jag tog inte med det i inlägget just för att det är självklart Glad
Jag vet att de ligger i grupp 9, men pudeln tycker jag är mer aktiv än tex shih tzus.

[Nalle-]
0

Det förra var till #5 :)

[Forest]
0

7 oja det är en glad sprallig aktiv ras tycker iaf jag :)

[Nalle-]
0

#6, Då får jag väl kika runt mer, tror att det finns åtminstone en här som tävlar med sina dvärgpudlar i viltspår, så där finns det nog en chans att hitta aktiva individer. 
Lydnad tycker jag själv skulle vara jätteroligt att träna, men jag är anpassningsbar.

[Nalle-]
0

#9, Det är min uppfattning också Glad Även fast det tyvärr inte finns så många bra exempel där jag bor, men jag är rätt säker på att samtliga är grovt understimulerade. Ser aldrig att de går längre än runt kvarteret.

sofiek90
0

Träna lydnad kan väl alla hundar göras med, hur det går är ju individuellt ;)

MVH

Sofie

[Nalle-]
0

#12, Och om man vill bli nog duktig för att kunna tävla? Vad är din åsikt? :)

sofiek90
0

#13 Jag tror det gäller att hitta rätt hund. Även en hund i grupp 9 kan ju tävla i lydnad, med rätt träning :)

Jag har två väldigt olika hundar själv, och ingen av dom kommer in på en lydnadstävling ;) Inte med mig i alla fall. Här är det rallylydnad som tränas å tävlas och då i nybörjarklassen så dom är kopplade ;) Tibben hade sprungit iväg annars å hälsat på publiken ;)

MVH

Sofie

Cassii
0

Chihuahua är ju stora hundar i smått format :) sen annars kanske bostonterrier, chinese crested, papillion/phaléne, affenpinscher eller bedlingtonterrier de jag kan komma på nu :)

[Nalle-]
0

#14, Självklart handlar det om att träna ordentligt på det man vill göra, och på rätt sätt som du säger :) Men jag vet inte om en ren sällskapshund har samma förutsättningar att bli duktig. Riktar den frågan till alla, vill höra vad ni säger.

Rallylydnad har jag glömt nämna! Min hund tycker det är skittråkigt, men jag tycker det är kul! Flört Så det skulle jag också vilja testa på. 
Haha, nej det hade kanske inte varit så lyckat :)

[Nalle-]
0

#15, Jag gillar pappilions, men de och andra raser du skrivit fäller! Så de går tyvärr bort :) Chinese crested skulle nog kanske kunna vara något, bedlington terriers är lite stora om jag vill ha en liten.

Cassii
0

chineser och bedlington fäller ingenting, gör affenpinschern det..? Flört

[Nalle-]
0

#18, Det vet jag att de inte gör, så tack för de tipsen. Glad Var tvungen att googla på affenpincher och de gör visst inte det heller, men det är ändå inte riktigt en ras som tilltalar mig.

Cassii
0

Okej :) Men där har du ett par förslag iaf :) sen hundar med längre päls och som har underull fäller två ggr/år :) o då i "tussar" som bomull och då är de bara o plocka upp :) ex. sheltien

Alexandra-S
0

Den rasen jag kommer och tänka på på en gång är ju dvärg/mellan Pudel!
Dom passar utmärkt i agility, lydnaden och freestyle likaså Glad Med viltspår har jag tyvärr ingen egen erfarenhet av med just Pudel, men det ska väl inte vara några problem? 
Rallylydnad kommer nog också vara perfekt för en Pudel!
Som dom andra säger, det är nog inte många hundar som skulle säga nej till en timmes promenad, vilken storlek på hunden det än är Glad

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

sofiek90
0

#16 Visst kan du tävla med en sällskapshund också. :) Du kan få låna mina ;) Men det gäller ju att hitta en gren som både hund å matte och husse gillar :) Jag ska ta tag i agilityn å testa med schäfern. Tibben kan ju inte vara lös så det funkar ju inte med den busen.

Jag känner en som en shi tzu och den hunden hade säkert gillat å träna lydnad :)

MVH

Sofie

[Nalle-]
0

#20, Har vänner med shelties och tyvärr så känner jag av dom ändå! I alla fall när jag är förkyld. Annars hade shelties varit att fundera på, tycker de är härliga hundar. :)

#21, Roligt att höra :) Din hund är delvis Pudel väl, har jag för mig? Tränar ni något särskilt?
Viltspår vet jag att många dvärgpudlar kör, och många är duktiga i det :)
Det med 1timmes promenaden var nog ett dåligt exempel med andra ord.

[Nalle-]
0

#22, Det är ju helt sant, jag tvingar inte min hund att träna det han inte vill :) Han gillar agility så vi tränar lite sånt! Hoppas det går bra med agilityn för dig.

Då verkar det vara rätt olika, en vän till mig hade en shih tzu och han var värdens envisaste. Hade inte alls lust att lära sig nya saker. Men de fick honom när han var runt halvåret och då kunde han ingenting alls, så det kan ju haft att göra med det.

[Forest]
0

Vart bor du vilket län?

[Nalle-]
0

#25, Västerbotten Glad Utanför Umeå.

LinaK
0

coton de tulear kanske vore något, dom fäller inte och det är mycket fart i dom. Riktigt härliga hundar. Min uppfödare föder upp den rasen också och en av hennes valpköpare tävlar aktivt i rallylydnad. Dom passar ypperligt för agility då det är mycket fart i dom :-) jag funderar på en som nästa hund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

26 ska spåna lite förmig jag hört om en bra kennel utanför Umeå, kan ha fel… det är väl 120 mil bort du bor från mig iaf Flört

[Forest]
0

titta lite på uppfödarelistan http://www.pudelklubben.se/

Alexandra-S
0

#23 Du har så rätt så, han är en blandning mellan Pudel och papillon Glad
Han har precis fyllt ett, så agility har jag inte vågat träna så mycket med än, iallafall inte hopphinder, men det är tänkt att vi ska tävla i det så småningom. En tjej i min klass är agilitytränare så det ska nog inte vara några problem att komma igång med Flört Rallylydnaden har vi som mål med att starta i tävling för första gången i vår någon gång Glad Sen funderar jag på lydnad också, men jag vet inte om vi ska tävla i det riktigt, vissa moment tycker jag inte alls om i den grenen.

Kan även tillägga att jag är allergisk mot hund, ganska mycket faktiskt, och jag känner inte av Gizmo alls!! Skrattande Vi går ju på forshagaakademin, med inriktning hundsport, och det är faktiskt inte många raser i klassen som jag har reagerat på!

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

[Nalle-]
0

#27, Tack för tipset! Ska kolla upp mer kring den rasen Glad

#28, Jag har haft kontakt med en kennel i Umeå, kommer åka och hälsa på dom någon gång nästa år tror jag Glad Både för att kika och kolla så jag inte känner av just pudlar av någon anledning, men jag tvivlar på det. Alla andra icket-fällande raser har då fungerat fint! 120 mil var då inte lite Flört Tack för länken!

#30, Vad kul! Och vad roligt att det har fungerat så bra med allergin för dig! Skrattande Jag var också lite sugen på att gå ett gymnasium med inriktning hund, men jag övergav det pga min allergi. Och jag tror ändå jag har mer användning av den utbilning jag valde Glad

russin
0

Synd med fällningen, för annars passar lancashire heeler in på alltFlört

[Nalle-]
0

#32, Ja det är ju det, det begränsar ju valmöjligheterna en hel del. Har kikat in på din blogg någon gång, superfina hundar har du. Glad

sofiek90
0

#24 Min familj har haft en sådan hund med, fast han va korsning tibbe/pekinese :) Envis till tusen och några tusen till. Hittehund från polisen, väldigt speciell hund. Han lärde sig sitt å ligg i alla fall ;)

MVH

Sofie

[Nalle-]
0

#34, Det verkar ju lovande, haha Flört Coton eller shih tzu? Men där har det väl säkert också att göra med hur den var uppfostrad från början, kan jag tänka Glad Vill jag tänka, i alla fall!

sofiek90
0

#35 Den hunden som vi hade hemma var vilse i Göteborg, hittades och lämnades till polisen. Dom pratade om honom på radio å allt möjligt men ingen ville ha tillbaka honom. Han var då ca 1 år. Vi hade honom tills han var runt 7 då han fick dickbråk och avlivades. Jag tror inte dom som hade3 haft honom innan (som han tråligen rymt från) vart snälla mot honom så visst hade det med det att göra :)

MVH

Sofie

[Nalle-]
0

#36, Så sorgligt Rynkar på näsan Tur att han fick ett hem hos er!

htt
0

TS: Tror att någon av de mindre pudlarna skulle passa bra! 
Självklart finns det säkert andra raser men när du ändå varit inne på Pudel tidigare så..

De jag träffat (ganska många!) är glada och livliga, sjukt duktiga inom agilityn och väldigt lättlärda samt samarbetsvilliga.

Becca-
1

Jag tycker att Lagotto Romagnolo passar! Lite lagom stor/liten, fäller inte, passar bra till ALLT, iprincip. Ska själv skaffa en till sommaren (förhoppningsvis).

Se bara till att kontrollera att uppfödaren är seriös, och inte avlar på sjuka hundar, då höftproblem är ganska vanligt.

jollycox
0

Om du kan tänka dig en terrier så finns irish softcoated wheaten terrier. Mellanstora, ca 44-48cm med mycket energi. Dom hänger med på det mesta, våran ena tik är LP1, tävlar i agility och spårar flera gånger per år, hon älskar allt. En kullsyster till min hund är LP1, svensk champion i agility och hoppklass, och gillar att spåra. Även hennes dotter är LP1, svensk champion i hoppklass och har 2 cert i agility klass 3.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sofiek90
0

#36 Min mor blev ju kär så. Han va verkligen hennes hund med fast pappa var den som gick fler promenader med honom än va hon gjorde. ^^ Men jag kommer inte köpa en sådan korsning igen även om alla hundar e olika. Han var inte den snällaste direkt, tyvärr.

MVH

Sofie

[Nalle-]
0

#38, Vad roligt! Känner själv att jag dras mest till pudlar av de alternativ jag har kikat på, det spritter till lite extra i mig när jag får syn på en Pudel.

#39, Jag gillar lagottos och har varit inne på det tidigare, men jag känner att om jag ska ha en liten hund så blir det verkligen en liten. Glad Kring 35 cm som max.

#40, Lite samma som svaret ovan, en vän till mig hade en softis när vi var små och jag tycker de är underbara hundar. Men lite stora, om vi ska prata småhundar.

#41, Han var säkert charmig! Jag förstår det, min blandis är underbar men det är ju så olika. Nästa blir en renrasig.

Jenniferri
0

#39 Yay, du gillade mitt tips på ras till din familj, som jag gav (: Min familj ska oxå köpa en Lagotto tills sommaren, 2012 Tungan ute

#0 Som andra säger Lagotto, Coton de tuler, Dvärg/mellan Pudel, irish softcoated wheaten terrier, Shitzhu, Lahapso? och många fler raser som många har sagt här.

// Hannah

[Nalle-]
0

#43, Tack för tips, men är fortfarande skeptisk till att en shih tzu skulle vara så duktig på lydnad eller viltspår. Underbara hundar annars!

Har kollat upp mer om dvärgpudel och lydnad, och nog verkar det som att en dvärg kan bli duktig i det! Kul Glad

Becca-
0

#43 HAHA, ja jag är totalt såld på dem. Jaha, vilken uppfödare är det som är intressant? Själv har jag fått upp ögonen för Updates. (Sorry för OT!)

#42 Jaha.. synd, annars kan jag tycka att det är en hund i perfekt storlek. Liten och behändig men samtidigt stark och robust, så man slipper oroa sig för att dem ska bryta benen, haha.

Pappas kompisar har en blandras av toy Pudel och lhasa apso, som min pappa till och med tål! (Han är allergisk emot iprincip alla hundar). Ett mycket roligt litet cirkustroll är han.

[Nalle-]
0

#42, Jag brottas inte särskilt mycket med hundar, så jag är inte rädd för att jag ska bryta benen av dom haha Flört Men jag tycker det är mysigt och behändligt med små, de är mysiga att ha i knät och i sängen och enkla att ta med. Och betydligt lättare att hitta hundvakt till, i alla fall i min släkt. 
Roligt! Åter igen, det är ju så olika med blandisar. Min är lhasa apso, shih tzu, Pudel och bichon frisé. Världens lataste är han, skulle jag tro Flört

[Nalle-]
0

Borde kanske göra en egen tråd till den här frågan egentligen, men jag ställer den här till att börja med i alla fall. Om man har en liten hund och sen bestämmer sig för att man vill ha en stor också, hur funkar det? Någon med erfarenhet av det?

sofiek90
0

#47 för min familj funkade det bra. Vi hade ju korsningspojken (tibbe/pekinese) och köpte sedan en schäfertik. Tiken hade respekt för den lille, han visa helt klart från början att han bestämde. Men det funkade bra ändå.

Nu gjorde jag tvärtom denna gång, jag hade en schäfer och köpte sedan en liten. Dom gosar å leker å håller verkligen ihop. Vill inte bli delade :)

MVH

Sofie

sofiek90
0

#42 Han va jätte charmig! Jag har kvar bilder på honom, kan bifoga en när jag kommer för jag har de bästa bilderna på den andra datorn.

MVH

Sofie

mandyelisabeth
0

Jag har en japansk spets och den klarar mycket motion och gillar agility (inte alla givetvis, men rasen klarar det). Och en hane fäller endast 1 gång om året och då fäller den i tussar som du bara kan plocka upp lätt som en plätt! :) Och sen är dom mellanstora,hanarna iallafall. Så en väldigt bra ras enligt mig!

Jenniferri
0

#45 Hahaha, Samma här. :)

Gillar oxå Updates, Magicstorm (fast de får leveransklara sen sommar), Sen så får Graceline oxå kullar tills sommaren (vet dock inte så mycket om den kenneln, står inte så mycket på hemsidan så ska maila dom för mera information),

Men vilken kull gillar du mest hos Updates? Planerade kullar hos Updates är.. Kull 1 Contessa o Kull 2 Fortuna? :)

(sorryy för OT här med)

#44 Det är individ till individ min kompis mormor har en shitzhu som heter Nicko, han är grym på lydnad. Spår är jag osäker då de aldrig har provat det.. men annars är det hel sköna hundar :D

Ja, Pudel verkar vara ett toppen alterantiv för dig passar väldigt bra till dina krav på en hund o verkar vara den bästa hittils, om du bara letar efter ett bra & seriöst kennel så blir det en toppen ras ;)

// Hannah

Becca-
3

#51 Skickar ett PM!

malinroth
0

Fast en bedlington är ju inte nå stor? ska ju väga 8-10kg. En shih tzu får ju väga upp till 8,2 ;) Lätt bästa rasen. Läs på lite så ska du få se att det är precis en sån du är ute efter ;)

Jenniferri
0

#52 smart

// Hannah

Jenniferri
0

#53 Mankhöjd på Bedlington är ungefär 41 cm, och räknas väl som en mellan stor hund? Hon ville nog ha en hundras som når max 35 cm inte så stor skillnad men aja..

// Hannah

Belimas
0

Jag har haft en stor och en liten ihop utan några som helst problem =) Den stora var då STOR, leonberger hane på 78-80 cm i mkh och 72 kg tung, och så hade jag en släthårig foxterrier på dryga 7 kg. De lekte ihop hur fint som helst men sen var min LB en av dom snällaste hundarna jag någonsin har träffat, han var medveten om sin storlek och anpassade alltid leken efter storleken på den andra hunden.

[Nalle-]
0

#48, Vad bra att det fungerade för er!

#49, Det får du gärna göra Glad

#50, Japanska spetsar är jättefina, men jag känner mig orolig till alla hundar som fäller… De har ju en annorlunda päls jämfört med tex pudlar.

#51, Vad häftigt! Måste kanske söka på det Glad

#53, Som #55 säger så är det storleken jag tänker mest på, men jag har allt kollat in dom Flört Har aldrig träffat någon dock, och just "terrier" skrämmer mig lite.. 

#56, Härligt att höra! Det är ju verkligen stor skillnad också. Min hund går under magen på min väns leonberger, men då är hon ändå ovanligt liten för sin ras.

mandyelisabeth
0

#57 Ja det är sant. Men de är en väldigt fin päls :) Och som sagt hanar fäller 1ggr per år i tussar. Alltså inte massa lösa hårstrån :)

Belimas
0

Ja storleksvariationen inom leonberger är ganska stor och det finns en del som är väldigt små =) Min hane hörde till den större sidan (max mkh för en hane var 80 cm) men jag klagade inte, stora hundar är en favorit hos mig trots att jag har en liten =)

sofiek90
0

Träffade på Örebros hundutställning förr förra året en som fött upp leonberger innan hon (dom) började föda upp tibbar. De va fortfarande lite ovant för dem men dom klagade inte i alla fall :)

MVH

Sofie

Belimas
0

Ja det finns en leonbergeruppfödare som även föder upp tibbar, kanske samma vi tänker på =) Men hur som helst så är LB:n och tibben otroligt lika varandra om man bortser från utseendet och storleken, jag brukar säga att tibben är som en LB fast i miniatyr och det var väl därför jag fastnade för rasen skulle jag tro =)

sofiek90
0

#60 Kanske är det samma :)

Ja, lik schäfern är då inte min tibbe. Mina hundar kompletterar varann :) Den ena vaktar, kampar med leksaker, vill leka, gosa, mysa, går med på klippa klorna, gillar inte att bli blöt och tror golv äter upp henne. Den andra gillar inte kloklippning, älskar vatten, vill inte alltid leka, vill inte alltid gosa eller mysa , går på alla underlag och vill inte kampa med leksakerna samt vaktar inte lika mycket som den andra hunden.

Båda gillar att ligga i soffan/fåtöljerna/sängen. :) Bästa kompisar är dom och dom hänger ihop dygnet runt i alla väder.

MVH

Sofie