Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 672 ggr
SaraBieber
0

Vad tror ni :)

Hej!

Jag är en tjej på snart 15 år, som har en mamma, pappa och en lillebror på 11 år. Jag och brorsan vill ha hund, och pappa är nog också lite sugen. Mamma har haft hund när hon var liten, och samma med pappa. :)

Vi bor i en villa, med trädgård, i ett fint vanligt villa-område. Jag har mycket fritid, om man bortser från två dagar, då jag har cheerleading, men det är bara det som jag håller på med. Och det är ju på kvällen. :)

Våran familj är väldigt lugn, jag och min lillebror bråkar typ aldrig faktiskt, och mina föräldrar är jättesnälla och lugna som personer. :)

Vi vill gärna ha en hund, men det jag tänker på är vart hunden ska vara på dagarna. Hunddagis finns det många, men det är ju ganska dyrt. Mamma är hemma runt 2-4 ungefär varje dag, jag slutar som senast 4 :) och brorsan är hemma absolut senast 3 :) vi går hemmifrån runt 8, så det är ju ganska många timmar.. :/

Sen finns det ju hund-matte och sånt men hur bra är det för hunden?

Men det jag undrar är vad tycker ni?

Tror ni att det kommer funka om vi hittar nått bra ställe för hunden att vara på dagarna? :)

Hoppas ni kan komma med tips iallafall!

Ha en fortsatt trevlig och rolig jul! :)

reverse
0

Dagmatte, alternativt dog-walking kan ju vara ett alternativ till hunddagis, som lätt kan bli en för stressig miljö för många hundar. Skaffar ni en valp kan den inte vara ensam alls första tiden (räkna med några månader). Dagmatte och liknande kan vara bra och tacksamt sedan, men jag själv skulle inte vilja att någon annan utifrån var med under valptiden.

//Lina

Becca-
0

Vi har också samma problem, men vi har löst det så att valpen kommer till oss precis i början av sommarlovet, så vi får iallafall 3 månader tillsammans första tiden.

Sedan kommer jag kunna gå hem på lunchraster och rasta, samt att hunden kanske kommer få följa med mamma på jobbet vissa dagar. 

Alternativet är ju annars om ni har någon släkting eller mormor och morfar som kan ta sig an hunden på dagarna. Jag vet att min mormor och morfar gärna skulle tänka sig lite sällskap av en buse på dagarna.

Men som tidigare person har nämnt, så är det absolut bästa om man under de första månaderna är hemma med valpen!

Karmatarerskanise
0

Dagmatte är det bästa om ingen i familjen kan vara hemma.
Men det gäller att hitta en man kan lita på och som kan hund.