Vilken ras passar mig?
Hej, nu är det inte så att jag tänkt köpa hund precis men skule vilja se vad ni tycker för ras skulle passa mig. En kul grej bara.
Jag går två långa promenader om dagen på minst en och en halv timme i snabb takt och jag aktiverar min hund minst en gång varje dag plus två kortisar på 30min. Jag är riktigt intresserad av agility men tränar bara det för skojs skull alltså inte allvarigt :) Storleken på hunden ska vara minst labbe storlek och större. Pälsen kvittar. Den ska vara lättlärd och arbetsvillig. Såå… vilken tycker du? :) Tack på förhand!
BOXER!!!!! har två st o kör agility med yngsta jätte arbetsvillig och lättlärd har lärt min hund flera trix som nån annan inte änns skulle kunna drömma om o ja e bara 13 så lättlärd som sjutton!!
Tillägg: Jag skulle tänka mig att köra weigh pull då det verkar väldigt intressant. :)
då passar boxer osså!! xD
#4 ursöt bild! Min hund är snäll, busig o tackar aldrig nej till lek ;P hon följer efter mig v extra lugn runt småbarn fast trycker gärna upp nosen i ansiktet o pussas om hon får chansen <3 annars lugn inomhus och toksnabb när vi kör agility! jättebra nybörjarhund enligt mig!

Ja boxer är ju urgoa hundar,,, alla jag tröffat har varit helt underbart goa… kan upplevas som "för" glada,, men vadå….. underbart.. :-)
har dock ingen själv…….
//Linda
jade kan upplevas som lite "för" glada men ja tkr inte man kan bli för glad!
en glad hund passar min glada personlighet! :P
Så boxern passar in i min beskrivning? Så som du beskrivr din hund är min hund, hehe. Hon ska med överallt annars är hon jätte deppig.
Själv har jag aldrig träffat en boxer så vet faktiskt inte hur de är tråkigt nog :/ Men härligt att de är så glada!
#5 Hon tackar! Tack för svaren =-)
Boxer tror jag absolut skulle passa :) glad, sprallig, lättlärd och väldigt människoglad ras. Mycket motor och arbetsvilja. Dock inte så att dom klättrar på väggarna om man vill ta det lugnt nån dag.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
va så lite! kul att kunna hjälpa till bara och det finns inget som är sötare än en 8 veckors gammal boxervalp!!!! <33 och OM ni skaffar en boxer så skulle ja gärna vilja se lite bilder hehe :P men ingen brådska!
Nytagen bild på Valle
#10 Okej vad kul, då kanske det blir en boxer om några år då :) Är det någon skillnad på tik och hane? Då menar jag beteendet.
#11 Det blir ingen boxer de närmaste åren iallafall då vi redan har fyra hundar hemma. Detta var mest för att se vilken ras jag kan redan nu ta in fakta och sånt. Till dess kämpar jag och min schäfer på! =-)
#12 Jiddrans vad fin han är!
#13 Ja du har ju redan Schäfer så du vet ju säkert vad en bruksras kräver fysiskt och mentalt. Men det är en jättehärlig ras :) tycker du ska läsa på lite och se om det är nåt för dig.
Nej det har jag inte hört nånting om. Det är nog ingen större skillnad. Det handlar ju rätt mycket om individer också.
#14 Tack! 
#15 Jo precis men min schäfer kräver inte mycket hon.. Nu tänker ni säkert att det gör alla schäfrar men min är cool lugn. Då menar jag verkligen lugn. Hon har aldrig klättrat i väggarna om hon inte fått en sysselsättning eller dyl.
Jo jag får göra det, du vet ingen bra sida med bra info? :)
Varför ska du nödvändigtvis ha en så stor hund?
En stor hund är kanske mysigt ute i skogen men när ni kommer hem efter regn o rusk promenaden så blir halva köksgolvet smutsigt direkt och det är bara att städa. Och ska man resa bort är det inte lätt att få hundvakt åt en stor jycke. Plus att den är mer svårhanterlig när man ska lära den lyda, svårare att resa med eftersom den tar upp typ halva bilen osv, svårare att ta med när man hälsar på osv.
Jag har haft berner sennen, vackra "sagobokshundar" som verkligen är härliga på många sätt. Rekommenderar den och liknande stora bjässar till alla som bor på en gård på landet. Men folk skaffar stora hundar fast de inte bor på landet utan i stan och så blir det problem. Kolla t ex Blocket, där finns massor av stora hundar till salu eller bortskänkes, "gärna till familj på landet". Då har matte eller husse drabbats av allergi eller annat svepskäl till att man tröttnat, eller upptäckt att hunden tuggar på soffan när den får vara hemma hela dagarna medan matte/husse jobbar - och inser att den charmiga valpen varken är så charmig eller lättfostrad som de trodde, och att den drar värre än ett lokomotiv när man är ute. Framför allt fattar dessa människor knappast att svenska folket inte bor på landet längre där deras älsklingar till hundar kan gå lösa och ha ett gammaldags liv som gårdvar. Den tiden är förbi. Folk bor i stan och i tätorter numera, och de flesta vuxna jobbar om dagarna.
Och "raska promenader"… Tänk på att hundar älskar att stanna vid var och varannan lyktstolpe eller vid alla träd och nosa och smiffa och kissa en skvätt. Det blir ryckiga promenader, för hunden vill inte stressas utan få "läsa av morgonnyheterna" som matte/husse läser tidningen i lugn och ro.
Ska du ha hund så fundera igenom om du verkligen ska ha en stor kalv till hund. En liten pigg jycke är så mycket lättsammare och kan följa med på ett annat sätt, Finns massor av trevliga raser, även sådana som inte är så svåra för allergiker, med päls som ej fäller. Många mindre raser är intelligenta, snabba, friska och robusta trots sin litenhet. Lever ofta mycket längre än stora raser också.
Lycka till!
Tack för länkarna!:)
Jo, varför stor hund? Jag stör mig på småhundar eftersom ALLA småhundar jag mött är så himla skälliga och allmänt irriterande pga deras storlek och dessutom har jag växt upp med stora hundar och föredrar då dem. Inget illa menat mot någon.
Och i mina "raska promenader" så är det väl ändå en självklarhet att jag stannar och låter henne göra ifrån sig och lukta om hon så vill? Dessutom är min hund inte mycket för att stanna och ha sig och då blir mina promenader raska och med raska menar jag inte att vi stressar och har oss utan att vi går fort bara.
Och med "minst labbe storlek och större" menar jag t.ex amstaff, golden, rottweiler och liknande storlekar. Inte värsta bjässar. Hoppas du förstår vad jag menar, blev en ganska rörig text. Vill tillägga igen att jag inte kommer skaffa hund de närmsta åren eller när jag bor hemma (är snart 15år) eftersom jag redan har hund men tyckte det skulle vara kul och se vad för ras man kan börja läsa och ta reda på mer om. :)
#19 Oj oj oj så många felaktigheter i en text…
Det må hända att det är svårare att hitta hundvakt åt en större hund.
Och det må hända att större hundar drar in mer smuts. Men resten av din text är rent skitsnack i mina öron.
"Plus att den är mer svårhanterlig när man ska lära den lyda" Hur menar du här? Storleken har ingen betydelse när det kommer till lydnadsträning.
"Men folk skaffar stora hundar fast de inte bor på landet utan i stan och så blir det problem." Vad spelar det för roll om man bor i lägenhet eller hus? Det är väl ändå ute som hunden motioneras? Inomhus ska hunden ta det lugnt.
"Kolla t ex Blocket, där finns massor av stora hundar till salu eller bortskänkes, "gärna till familj på landet". Då har matte eller husse drabbats av allergi eller annat svepskäl till att man tröttnat, eller upptäckt att hunden tuggar på soffan när den får vara hemma hela dagarna medan matte/husse jobbar - och inser att den charmiga valpen varken är så charmig eller lättfostrad som de trodde, och att den drar värre än ett lokomotiv när man är ute." Så du tror att det handlar om att hunden är stor? Nej… det handlar i många fall om att hunden inte får den aktivering och mentala stimulans den behöver! Att gnaga på soffan är ett tydligt tecken på understimulans.
#21 Håller med dig till fullo!
Jag tycker att det är tråkigt att du har fått den erfarenheten av att små hundar endast skäller. Det handlar ju inte alltid om storleken.. Det handlar mest om att ägaren ofta tycker att det inte gör så mycket, i och med att det är en liten hund.
T.ex - en labrador som skäller och hoppar på människor är ju farligt och människor kan tycka att det är obehagligt, men en liten Chihuahua kanske inte åstakommer så mycket skada, och människor kanske uppfattar skällandet som något sött!
Jag tycker att Lagotton skulle passa dig utmärkt! Mycket härlig hund utifrån det jag har tagit reda på och fått höra hittils.
man ska aldrig uppfatta skällandet som nåt sött och små hundar är mkt lättare o skämma bort o strunta i när de skäller t.ex så de blir agressiva. jag har BARA träffat elaka, snoffsiga, skälliga och rent ut sagt elaka små bjäffsar! så om man ska ha en HUND så tkr ja att man ska börja med en stor hund.
och det är inte bara mysigt att gå uti skogen med en stor hund utan även kunna mysa med i sängen eller soffan o kunna krama den utan att oroa sig för att den ska gå sönder, o att man ska råka trampa på den!
hela min släkt har små hundar förutom mina kusiner och morbror som har rottis/schäfer-blandning o en rottis som är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ mkt snällare än mina andra släktingars kinesiska nakenhundar, dvärgpudlar o små blandraser av nån dvärgterrier!
om du kramar en hund (eller stor hund som du kallar det boxer är faktiskt en medelhund!!) så kmr den tycka det är mysigt o den kmr o förstå vrf du kramar den men om du kramar en liten hund kmr den undra vrf du försöker krama ihjäl den 
plus att boxer inte är en stor hund, självklart finns det undantag o hanar blir större än tikar oxå men min tik är en ganska stor boxer o hon kör på medel i agility o hon kör på samma som en pyttehund, grand danois däremot är en stor hund den kan du kalla kalv
#24-25 Tycker att du har en ganska dålig uppfattning om vad en liten hund är egentligen. En liten hund är nästan precis lika tålig som en stor hund, visst den har skörare benstomme, men för det betyder det ju inte att hunden "går sönder" så fort du trampar på den!
Att rekommendera stora hundar till nybörjare förstår jag inte varför du gör. Visst stora hundar har många fördelar, men vad finns det för problem med att gå ut i skogen, mysa i sängen och busa med en liten hund. Det är inte precis porslindockor vi talar om, eller har jag fattat fel?
Och om du oroar dig för att hunden ska skadas om den är liten, så kanske du ska börja bli lite mera försiktig i din lek.
Och varför skulle inte en liten hund förstå att du kramar den, om en stor hund förstår? Tycker du resonerar superkonsigt..
Jättesynd om dig som har fått träffa sådana dåliga och ouppostrade exemplar av små raser! Det är ägaren det är fel på. Punkt.
Det där med att allt beror på ägaren är inte helt sant, små hundar har lättare till skall än stora hundar, det är bara så!
#27 Självklart har de lättare till skall, men man kan ju fortfarande uppfostra sina hundar till att inte skälla, eller hur?
det beror inte alls alltid på ägaren! och att jag rekomenderar stora hundar till nybörjare tkr jag är helt solklart för att det är ju tusen gr lättare att lära en schäfer eller boxer att göra vad du vill medans det går trögt o segt o till slut blir det inte änns kul o träna en liten Chihuahua, men att du är så aggro till stora hundar förstår jag inte?? ja gillar inte små hundar för att ja bara träffat aggressiva småbjäffsar men det är ju bara min åsikt. jag är väldigt försiktig när ja myser o leker, men inte när ja busar. när jag busar vill ja ha något o busa med, inte en liten dammtuss. Jag tkr personligen inte det är trevligt att mysa med en liten hund i sängen eller soffan. och det skulle INTE förvåna mig om det finns fler aggressiva småhundar än de så kallade "kamphundar".
ts, tips på två aktiva nybörjarhundar!
boxer <3
finsk lapphund
#28 Jo självklart, men det är faktiskt inte alltid det fungerar. En bekant till mig har en Bichon som skäller väldigt mycket, dom har tränat jättemycket ända sedan de fick honom vid 8 veckors ålder och det har tyvärr inte skett så stor förädring :/
och det var ett skämt!
#26 Men jag är ju inte nybörjare och jag vet inte huur många gånger jag skrivit att jag har FYRA stora hundar varav schäfern är min. Jag vill helt enkelt inte ha en liten hund, jag stör mig något enormt på deras storlek, som idag när jag tog ut farmors Chihuahua mix höll jag på att trampa på henne och sen är hennes hund nervös, skäller, enormt kaxig och så som hon beter har ALLA småhundar betett sig som jag mött och dessutom vill jag ha en större hund då JAG anser att det finns "mer att ta i" och jag tycker att stora hundar är charmigare då tänker jag på när de leker, det ser så klumpigt och gulligt ut.
Förstår inte vad problemet är med att tjata om en liten hund när jag skrivit minst labbe storlek? Jag är helt enkelt inte intresserad av småhundar.
#32 oj, ja glömde bort de hehe :P det är exakt den anledningen oxå vrf jag inte gillar småbjäffsar!! jag brukar kalla de för råttor oxå 
#33 Jo samma här. Dessutom känner jag mig mer trygg med en större hund..
Jag och min fästman har en pitbull/whippet-korsning, hon är relativt liten men det finns massor av energi i henne. Korsningen gör att hon får den där vinthundssnabbheten samtidigt som hon är ohyggligt stark och musklig. Hon har en kompakt whippetkropp.
Whippets och vinthundar i överlag får aldrig nog av motion - De är framavlade för att kunna springa snabbt och länge, och de är väldigt lättlärda och trevliga hundar.
Agility passar helt UTMÄRKT, och man kan ju även tävla i löp med dem. Och inte nog med det så är de ju bara helt underbart vackra.
Min mors väninna föder upp whippets och sloughis, "Del Khazari" heter kenneln. Hennes hundar är helt fantastiska!
Rekommenderar varmt att du träffar ett gäng vinthundar och bildar dig en egen uppfattning. Alla hundar är speciella, men jag kommer aldrig släppa vinthundarna (framförallt Greyhound och whippet) ur mitt huvud.
Vackra, smarta, snabba, roliga, kvicktänkta - Perfekta! 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#31 Tyckte du verkligen att det var roligt? Ser inget roligt i det iallafall..
#32 Jag accepterar att du inte gillar små hundar, man kan inte gilla allt, men jag tycker bara det är tråkigt att du tycker så illa om små hundar, och drar alla över en kam i grund av dina erfarenheter.
Jag har inte tjatat om en liten hund? Jag har inget emot stora hundar? Jag har inte sagt att TS är nybörjare?
#36 Om man ska vara petig så har du det ;)
"Att rekommendera stora hundar till nybörjare förstår jag inte varför du gör."
#37 Jag menade ju inte att det var TS som var nybörjare, utan att hon rekommenderade stora hundar till nybörjare överlag.
Jaja, skitsamma 
#36 Precis, som sagt tycker alla olika. Jag tror nog alla sm bara mött småhundar som bara skäller tycker som jag. Skönt att du mött bra småhundar iallafall :) Sen handlar det inte bara om deras beteende, verkligen inte! Utan det är just storleken, tycker som sagt om att ha "något att ta i" och jag känner mig tryggare med större hundar =-)
Att rekommendera stora hundar till nybörjare förstår jag inte varför du gör. Antog att du menade att jag var nybörjare när du skrev så eftersom hon rekommenderade boxern och varför är det vara fel att rekommendera stora hundar till nybörjare?
Själv tycker jag att allt handlar om kunskaperna till att klara av en större hundras (en hund överhuvudtagen) och har man inte de kunskaperna som krävs så skaffar man helt enkelt inte hund fören när man kan bättre om hundrasen. :-)
#39 Jag tycker absolut inte att det är fel att hon rekommenderar stora hundar till nybörjare. Jag tror att jag formulerade mig lite fel, det jag menar är att jag tycker det är fel att bara rekommendera stora hundar, och utesluta små hundar helt.
Håller med dig helt i det sista!