Tandvård och pälsvård?
Hej!
Tänkte få lite mer kunskap inom detta, jag ska skaffa en pom på foder, så det är ytterstviktigt att jag verkligen göra allt man kan göra!
Jag vet att man kan bortsa tänderna på hundar vilket jag tänkte göra men vad ska man ha då? Det är ju en väldigt liten mun ??
Vilka redskap är ett måste ha i pälsvård? Nåttt som någon rekomenderar?
Tänkte om man verkligen vill att pälsen ska bli riktigt ''pluffig'' måste man då ha en fön när man torkar för att uppnå det?
Plus kan man använda en hårfön som jag använder till hundar också?
Vill gärna ha så mycket tips som möjligt om dessa två kategorier ! :)
Jag vet inte något alls om hur man sköter en pommes päls, men jag kan tipsa om den här kardan, den är superbra att reda ut tovor med och verkar skonsam mot pälsen :)
Tack ! :D Allt jag kan få är bra infomation ! :D
Barntandborstar använder jag till mina katter så det borde gå till en pom också.
En pudelkam(glestandad kam) är bra om hunden får tovor.
Vet inte om pälsen ställer sig av sig själv eller om man fönar den som med bichon frise.
Ja du kan använda en människohårfön till hunden.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Barntandborste, den mjukaste som finnsska man använda. Ofta använder man för hårda tandborstar till hundar. Det ska vara som till människa extra soft. Eller vad nu de olika märkena kallar sina mjukaste.
Kolla på uppfödarsidor, där brukar dom ha massa specifik info om just den rasens pälsvård :) Vanlig människofön funkar nog finfint, tänk på att det inte blir för varmt så hunden bränner sig bara.
Då mins systerdotter äger än o jag har frågat lite om deras skötsel de är mycket päls på så liten hund :) Så här svara iaf hon mig. Borstar hunden ett par gg i månaden ibland oftare 1 gång i veckan. Hon klipper ner lite vid baken/ryggen där svansen ligger för att få den fin. Borstar tänderna varje kväll och hon har barntanborste viktigt att sköta tandhälsan, hennes hund står prick kl 21 o väntar på att han ska få sina tänder borstade :)
Tack för den infomationen! :D
Borstar min valp rätt ofta korta stunder så att han ska vänja sig.
Karda använder jag till honom det var vad uppfödaren sa att jag skulle använda. Klipper även pälsen imellan tassarna, runt om dem och även runt om öronen.
Tips är att använda en karda med en "kudde" den är mildare. =)
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold