Lyckas alla allergiker?
Jag vill skaffa en hund men är allergisk. Därför har jag kollat runt på forum och trådar om allergihundar och förstår att det är individuellt vilken ras eller till och med individ man tål.
Jag har kollat runt lite och tycker att det är lite konstigt att jag inte hittat någon kommentar som säger att "Jag har testat allt men har inte lyckas". Det är mer att "Min mamma är väldigt allergisk men hon har haft den och den hundrasen och har inte haft några problem."
Det verkar alltså som att alla allergiker till slut hittar någon ras som de tål vilket jag inte tror stämmer. Så för att få lite mer realistiskt perspektiv så kan ni väl skriva både historier där man lyckats och historier där man inte hittade någon lösning.
Jag har själv lyckats klura ut ungefär vad som funkar för mig och vilka jag bör undvika. För mig funkar inte långhåriga raser, då reagerar jag på en gång. Kortåriga raser funkar däremot helt OK. Har haft rottweiler och äger just nu två staffordshire bullterrier utan några problem. 
Kul! Har du hört talas om någon som inte lyckats hitta nån ras som personen klarar av? Jag vill bara inte vara för optimistisk för att sedan få reda på att det inte gick 
Känner folk som skaffat hund trots allergi och sedan har fått omplacera dom. Känner också folk som hittat en hund som dom tål. Fast jag är tveksam till det också eftersom risken är större hos någon som redan har hundallergi att utveckla allergi för sin egen hund, än hos någon som inte har allergi.
#2: Känner en personligen - min pappa. Om han klappar en hund svullnar ögonen och blir röda, samt att han får jättemycket nässelutslag så fort de ex pussar på honom. Efter ett tag sätter det sig även på andningen. Så för honom spelar ingen ras roll, han tål varken mina staffar, dvärgpudlarna som mormor hade, en tibetansk spaniel vi hade på besök ett par timmar (som var på rymmen) mfl.
Jag är extremt allergisk (mot mycket) men framförallt pälsdjur. Det jag reagerar mest på är häst och hund. Nu bor jag på hästgård med en liten valp;)
Jag kan tippsa dig om att inte gå på myter om allergivänliga hundar. Jag reagerar mer på kinesiska nakenhundar än på mormor o morfars långhåriga schäfer ;)
Jag hade ett rent helvete i början, halsen kliade, ögonen svullnade och kliade men värst var att jag nästan inte fick luft. (astmarelaterad allergi) Men jag gav mig inte. Nu känner jag bara av det vid fällningsperioder :)
Lycka till!
Det där med allergier är ett helvete rent ut sagt. Jag har en kompis som inte vill hellre än att kunna ha en hund. Hon provade att umgås med hundar som sades vara allergivänliga - gick inte. Hon provade med att raka allergivänliga hundraser - gick inte. Till slut var det bara att acceptera att hon inte klarar pälsdjur. Hon är naturligtvis ledsen, men skaffade andra intressen.
Tack för snabba och ärliga svar! 
Då sonen inte tål alla raser långt därifrån kan vi säga. Så har han alltid tålt Chanel-blandras softis-gleen+ nån mer ras och dvärgpudel, inte bara våran vi har nu utan även de hos uppfödaren :)
Jag känner av allergi mot vissa raser som labbe, fox terrier, golden. Älskar dessa raser. Men min amris funkar jättebra. Jag känner väldigt lite nu när han fäller men det är ju bara att borsta och det älskar han. Sen om jag badar ofta så känner jag mindre med. Det är också bara bra för honom att bada eftersom han är allergisk och måste bada ofta för att vara frisk. Så som du förstår så passar vi varandra himla bra.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jag, mamma och syster är allergiska. Det går utmärkt med mina två hundar och våra katter sålänge man dammsuger regelbundet.
Sen är det nog mycket psykiskt också. Alla i familjen vet att jag aldrig skulle omplacera mina hundar, och det skulle dem aldrig begära heller. Sen är det mycket individuellt i raser också. Men dem två jag har nu är det inga problem med, och då är det långhåriga hundar som fäller båda två.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Jag känner av de hundar jag har och har haft. Håller jag på med dem mycket går jag och tvättar händerna efteråt och låter bli att ta mig i ansiktet.
Jag håller sovrummet som en hundfri zon.
Nu har jag haft två hundar utan större problem. Fick nyss besök av en collie en kort stund. Jag var noga med att inte klappa den och vi satt ute. Jag fick såna problem att jag hade svårt långt in på natten med att andas och klåda.
>>>Malum domesticum<<<
Jag har allergiska familjemedlemmar. De blir påverkade även av att bara klappa "allergivänliga" raser. Jag bor inte hemma längre men om de tar allergitabletter kan mind hund och jag hälsa på.
Min syster är allergisk men vi köpte en bichon havanais -96, hon var då 8år och det gich hur bra som helst. Hon tål även min wheaten terrier som jag har sedan 9år tillbaka, hon är dock inte lika allergisk längre men hon känner av de flesta fällhundarna men känner inte av de raser som sägs vara allergivänliga. Ä
ven min farbror som har astma och är väldigt allergisk mot pälsdjur klarade av havanaisen, så dom ville gärna vara hundvakt åt henne eftersom de aldrig annars kunde ha djur hemma. hon sov tom i deras säng och han kände inte av henne alls. Min andra farbror har haft massa olika raser, dobermann, labrador, lancashire heeler, curly coated retriever osv och min allergiske farbror blir allergisk bara hundfarbror har samma kläder på sig som han haft med hundarna.
Så visst funkar det med dessa allergivänliga raser för vissa alltid. Men som sagt det är ju väldigt individuellt. Ska man som allergiker skaffa hund är det ju bra att verkligen utsätta sig för rasen innan för att se om man känner av dem. Hälsa på hos uppfödare, gosa med hundarna klappa dom och om det går låna hem en hund och passa en helg eller så innan man bestämmer sig.
Måste berätta om min kompis också. Hon hade astma som liten men klarade av en bichon frisé. Senare skaffade familjen flera små hundar av olika raser och det gick också bra. Det är nog väldigt olika. Allergikerna som tvingas ge upp hunddrömmen spenderar nog inte så mycket tid på hundforum. Förmodligen därför man hör om fler lyckliga slut.
Nu när du säger det så är det ju faktiskt lite lustigt att allergiker till slut hittar en hund som de tål. Men när jag tänker efter så känner jag nog ingen, allergiker eller ej, som har varit allergisk emot alla hundraser.
I våran familj t.ex så är vi jätteallergiska emot pälsdjur, men vår hund funkade kanon och ingen reagerade på henne.
Har massvis med allergiska vänner som senare fått hem hund som funkat kanon för dem (då har de även varit iväg och känt före för att vara säkra, såklart) och så vidare. Så jag har nog faktiskt ingen "tråkig historia" att dela med mig av, men jag tvivlar på att det är så för EXAKT alla, såklart. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det verkar ju som att det slutar med en hund för de flesta i alla fall! Så det är väl bara att hålla tummarna och åka runt och testa lite! 
15, astma och pälsallergi anser inte jag samma. Min syster har astma o alltid tålt alla djur. Min son har astma och pälsallergi så han fick båda delarna.
17, Jag tror du får det svarat lite eftersom det är ett hundforum oxå ;) men ta denna fråga inne på Allgerier o se resultatet där 
Mn sambo är allergisk fast mest på katter. Han har aldrig sagt att han känner av vår hund, så det verkar gå bra :)
I min släkt så är vi många som är allergiska, mot lite allt möjligt men alla har fått pälsdjursallergin (av oss som är allergiska då). Men min morfar (allergiker) har alltid haft hund, kungspudel eller whippet. Mamma (allergiker) har alltid haft djur också, uppvuxen med pudlar, haft afghan, Greyhound har nu 4 hästar och 5 katter, plus min lille hund ibland. Jag själv är allergisk mot pälsdjur bland annat, men är uppvuxen med Greyhound, katter, kanin, hästar och har nu min egna hund. Har jobbat som veterinärsassistent i närmare ett år och det gick fint.
Jag är av åsikten att vill man, så går det. Visst, vissa dagar är det lite sämre och man känner av något av djuren. Men jag, och mamma, har alltid kört på teorin att man härdar sig och vänjer sig vid just dom individer man utsätter sig för. Som mammas ena katt, som jag är uppvuxen med och gjorde ALLT ihop med som yngre, känner jag av så fort jag kommer hem till dom nu. Mina egna katter som jag hade innan, vande jag mig vid efter 2 månader ungefär, men då levde dom som innekatter i en liten tvåa, så det var därför det tog lite längre tid. Men då hade jag sovrummet som en kattfri zon och vädrade i hela lägenheten ett bra stund varje dag, med korsdrag. Tyvärr har mina katter fått flytta ut till mamma nu, men inte pga allergin.
Men sen är det ju olika vad man reagerar på också. Jag reagerar aldrig på pälsen eller deras stöv i pälsen (heter stöv på häst iaf.. men aa, mjället typ.). Utan det har alltid varit deras saliv jag reagerat på. Så då spelar det ingen roll om jag träffar de så kallade allergivänliga raserna eller inte, för alla har ju saliv. Men jag har upptäckt att för mig är det värre med trubbnosiga hundar. Vet inte om dom har en annan bakteriflora i munnen än andra hundar? Men jag står fast vid min dröm om att en dag äga en engelsk bulldog. Dock ska jag köra ett "dreggel-test" hos uppfödaren först, för att se hur mycket jag reagerar på den typen av hundar.
Men jag tycker att du ska köra på! Men inte ge upp med en gång om det inte går, det kan ta lite tid att vänja sig. Så länge det inte är med fara för liv och hälsa, så kan man gå ganska länga med en allergisk reaktion innan det är farligt. Se till att ha tabletter nära till hands hela tiden bara, och kanske även medicin mot allergichocker om du har såna (Betapred tex)
LYCKA TILL
Jag har varit väldigt allergisk ända sedan jag var riktigt liten. Hade astma från början. Sedan har det stegvis förbättrats. När jag var i tonåren gick det bättre, då hade vi kanin som inte bodde med oss inne i huset och det gick bra. Sedan skaffade vi hamster inne och även det gick bra. Då hade vi hela tiden back-up i min moster som skulle ta över om vi inte klarade det.
Efter det var jag utan egna pälsdjur länge. Märkte att det gick bättre och bättre när jag träffade djur. När jag var 20 år skaffade min dåvarande pojkvän en hund som jag inte hade några problem med och i och uppbrottet med den pojkvännen blev hunden min egen. Så när jag var 20 år skaffade jag min hund och han har jag aldrig känt av, när jag var 24 skaffade vi även katterna och de har också gått bra.
För mig har troligen allergin mot just hundar och katter växt bort. Men jag skulle aldrig "utmana" ödet och skaffa en annan typ av djur utan att prova först, som jag gjort med de djur jag har idag. Och rekommenderar samma sak till alla andra allergiker. Ha tålamod och testa noga! Jag har alltid varit en riktig djurälskare men fick inte mitt "riktiga" husdjur förrän jag var 20 (och då trodde jag att det inte skulle funka) och jag är så otroligt glad över det så nog ingen som inte själv varit allergisk kan förstå!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
18 - Visst har du rätt i att det är två olika saker :) Kompisens familj blev dock rekommenderade att inte skaffa hund på grund av astman.
jag har inte läst igenom tråden
Men jag är jätte allergisk mot allt. Speciellt Hasselnötter. Huskatter/bondkatter går absolut inte bra.
Alla de här springer spaniel, cocker spaniel.. osv går inte heller bra för mig.
Men papillon, Pudel och flatcoated retriever funkar utmärkt för mig. Så man får helt enkelt pröva sig fram och besöka uppfödare eller grannar/vänner med hundar.
Jag själv hade en flatte hemma hos mig i 2 veckor. Han hårade ner i stort sett hela huset men det gick utmärkt i allafall. Bara jag inte hade ansiktet intryckt i hans päls :)
Så testa dig fram så ska du nog hitta en ras som passar dig :)
Jag, min bror och vår pappa är allergiker men för oss funkar det med vår lhasa apso/shih tzu/bichon frisé/pudel korsning.
Jag reagerade lite i början när han var valp, men sedan ingenting. Fast jag är inte särskilt allergisk mot hundar, det är bara när de fäller som värst jag brukar känna av.
Känner flera familjer med allergiker där det har funkat med hundar som inte fäller.
Den enda gången, som jag vet om, när det inte fungerat var när en familj testade med en bichon frisé. Den kände de av, men de har efter det inte heller testat någon annan "allergivänlig" ras så jag tror nog ändå att de skulle kunna hitta någon som det fungerar med.
jag har lyckats stort för ett år sedan min mamma och mina bröder som är allergiska vi skaffade en bolognese men tyver kunde vi inte ha den kvar mamma blev allergisk men då hadde pappa redan pratat med sin kolega om att vi kanse inte kunde ha kvar den där hunden och så frågade pappa han om vi kunde få låna deras ena hund från deras kennel men innan det dog min favorit hund på gatan såklart blev jag jette ledsen men då när min femtonde tår rann ner brettade pappa att han hade pratar med sin kolega om det jag viste inte vilken hund vi skulle låna men vi fick den divigaste hunden dom hade man kan inte säga att det är deras hund för vi har henne mer en dubbelt så mycket som dom har henne eller vi har henne nästan hela tiden vi har "lånat" henne 1år nu och hela familjen älskar vår lilla diva som ochså heter diva önskar er alla lycka till som har försökr med hund men kanske fick göra sig av med sin lilla fantastiska vovve juste diva är en liten havanis om ni är sugen på en havanais så kan jag rekomendera kenneln www.shakatak.se
jag håller tumarnaför er som vill ha vovve av shaktak eller ha vovve vilken ras som hälst.
.
Min pappa är väldigt allergisk mot pålsdjur men vi har två hundar just nu; en Briard och en Tibetansk terrier och dem funkar jättebra för honom:D efter att vi skaffade hund så klarar han faktiskt av att vara nära andra djur:P ge inte upp bara! stoppa näsan i alla hundar du träffar för att kolla om du klarar av dem!:D
Raser som jag vet har funkat för vissa är:
Portugisik vattenhund
Pudel
Lagotto
Briard
Tibetansk terrier
Berner sennen
Kommondor
Bichon frisé
Coton de tulear
Greyhound
Malteser
Bolognese
Goldendoodle
Hoppas det hjälper ditt letande!:D
här kommer tips på "allergi fria" hundar men som alla vet finns det bara 1 hund ras i hela universum som är helt allergi fri alltså en coton dé tuléar. men som nestan alla hund ägare säger är hållåå det finns inga allergi fria hundar alls. men du som är sådan måste lära dig att "coton" är en helt allergi fri hund en sak bara dom alltså coton är en liten liten "vovve" som är glad,positiv och mjuk fluffig och go hund men nu ska jag bretta raserna som ska kallas och är "allergi fri".
bichon havanais
bichon frisé
bichon bolognese
goldendoodle
japansk spets när den inte feller
coton dé tuléar.
tack och tyver kanske ni inte lyckas med ert val men jaja men iallafall "coton" har helt samma :ph som menniskor lycka till
#27 Och hur kommer det sig att Coton är helt allergifri? Har den inget fett i hårsäckarna, helt annorlunda saliv än andra hundar? Finns inget som heter allergifri eftersom allergin kan komma från annat än pälsen.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#27 Ledsen att göra dig besviken, men inte ens den rasen är allergifri.
Har en manlig kompis som inte tål den rasen eller någon annan ras.
Så du får nog tänka om.
Jag tror att det är väldigt individuellt och att det beror på hur allergisk man är.
Nu ska jag bli lite flummig och många kommer säkert säga emot mig.
Men jag tror att inställning och kärlek kan hjälpa en bit på vägen. Då menar jag inte att om man är super allergisk kan intala sig att man inte är det. Men det kan nog göra att det går lättare och att symptomen blir mildare. Våra sinnen är starkare än vad vi tror.

Hörde om en slags allergi mot hundens saliv. Det börjar klia och svullnar upp och blir rött och inflammerat.
Då spelar ju pälsen ingen roll alls.
Vad är det för slags allergi? Är det någon som vet?
>>>Malum domesticum<<<
#30 Visst kan vår hjärna göra mycket. Men är man riktig allergiker så ska man inte vara så dum att man utsätter sig dagligen för det man är riktigt allergisk mot. Det kan sluta med svår astma, eller att allergin plöstligt blossar upp dödligt mycket.
#31 Vad det är för sort allergi vet jag inte, men det är inte alls ovanligt att folk reagerar på saliven.
#32 Självklart inte.
#31 Vanlig pälsdjursallergi. Vanliga syptom är kliningar i hals och ögon, rinniga ögon/näsa och just nässelutslag som du beskriver.
Det är en vanlig missuppfattning att pälsen på hunden/djuret spelar roll. Man reagerar på allergiframkallande ämnen, oftast från djurens saliv, urin eller talgkörtlar. Djur med kortare päls eller djur som inte fäller päls kan vara lättare för allergiker på grund av att det samlas mer allergen i tätare päls. Men det finns inga allergifria hundar överhuvudtaget, inte ens nakna djur är allergen-fria.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
hm hm jag vet bäst själv vad jag hört 

tänker inte kolla här längre hm hm haha

#35 Det man har hört överensstämmer inte alltid med sanningen, tyvärr. Så det gäller att man är öppen för det andra säger också.
#35 Så kan man ju inte resonera?! Dummaste jag har hört.
Allting fungerar ju olika för olika människor och hundar.
Finns saker om allt som är olika,
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
åh inte nu igen jag har missförstått mig igen förlåt jag var sur hela dan då jagbara skrev något min hund är sjuk och det recker för mig besök gärna akut??akut!!nöd!!