Hundar och tåg??
Hej alla!
Jo det är inte dags riktigt än med att få hem min fina framtida pom..
Men jag tänkte att det är ju bra att veta så mycket som möjligt verkligen innan! Bättre veta för mycket än för lite!
Så jag kommer troligen få åka tåg med hunden på vissa lov osv då jag ska hälsa på min föräldrar.
Det är ca 4 timmars resa… så jag undra lite om hur jag kan göra för att få hunden att var så bekväm som möjligt?
Tänkte att jag skulle skaffa mig en bra sån där ''tyg bur'' och ha den fråg början så att den buren kanske symboliserar trygghet hela tiden?
Ge gärna många tips!
Noter: Det finns hållplatser där man måste vänta i 20 minuter så går att ta kiss pauser.
Jag har åkt väldigt mycket tåg med min hund. Jag tycker att det verkar som en jättebra idé att ha hunden i en bur, så länge den är trygg där inne. Min hund som är väldigt lättstressad vande sig snabbt vid att åka tåg. Första resan var hon väldigt stressad men andra resan så var hon mycket tryggare. :) Vi åkte dock tåg i ca 18-20h och själva resorna tog ca 21-25h.. Det är väldigt trångt att åka tåg med hund så se till att inte ha en onödigt stor bur. De tänker inte alls på att hundarna tar upp ganska mycket plats om man tex har en bur eller om man har en stor hund så det är smart att ha så lite saker som möjligt vid sätet. En gång jag åkte tåg så fick jag, en till person och våra ca 60cm resp 60-70cm höga hundar försöka att få plats på två vanliga säten. Min hund fick ligga med huvudet ovanpå den andra hunden som låg med halva kroppen ute i gången. :p De som bygger tågen tänker inte alls på oss djurägare. Så var glad över att din hund inte kommer ta upp så mycket plats. ;)
Se till att vara påklädd och redo att stiga av direkt tåget stannar när du tänker rasta hunden, det är bättre att vara ute tidigt så att man kan gå på tåget i god tid innan det ska åka vidare.
Nu hunden är mogen nog hålla sig så behöver du inte ta kisspauser om ni bara ska åka 4 timmar, rasta honom ordentligt innan och låt honom ligga och vila under resen är det inge problem :)
Ska du åka med honom när han är valp/ung är inte tygväska att rekomendera för kissar han i den blir det svårt att få den ren + att den kommer droppa ner överallt när ni går. Ta även med papper, en olycka händer lätt när man är liten ;)
Jag har min lilla hund i en bur när vi åker tåg, buss o.s.v om det är längre sträckor. Hon ligger och sover i den under hela resan så jag brukar inte störa henne för att stressa ut när tåget stannar ca 20 minuter. Hon är inte förtjust i nya vägunderlag så kissar gör hon inte ändå xD Men det är väldigt praktiskt att ha henne i en transportbur, vill hon upp så kan hon sitta i knät.
Den stora hunden var tvungen att ligga i gången sist jag åkte med henne och det var ett huimla spring fram och tillbaka över henne så hon fick inte vilat något… :/ Inte konstigt att hon däckade på hotellet vid 20-tiden och snarkade i flera timmar…
Tänk på att ha extra filtar med, om olyckan skulle vara framme. Jag har en plastmatta i botten på buren och filtar över. Funkar bra och har funkat sedan hon var valp och åkte båt hem från Danmark när jag hämtade henne nästan 3 mån. gammal :) Då kunde hon inte kissa ute direkt ^^
MVH
Sofie