Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5418 ggr
[Lillfjanten]
0

tea-cups chihuahua?

vad är det? en mindre modell av rasen eller?

fidojunior
0

Tror inte det. Har sett videos och bilder på bl.a. pudlar och yorkies som ska vara i tea cup-modell men har inte lyckats hitta en med en fullvuxen hund. Alla har varit små valpar som de bl.a. har placerat i en tekopp så jag tror det bara är på låtsas. Chihuahua är ju redan liten.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Lillfjanten]
0

ok, jag såg en sådan annons, så jag blev nyfiken.

Rafflan
0

Tea cup betyder att det är en miniatyr av dem redan små raserna.

Jag ifrågasätter dock hur hälsosamt det är att förminska den redan så lilla hunden som tex chihuahua….

[Lillfjanten]
0

6500 för en sån.. Låter det vettigt?

Royalz
1

#4 Då är det ju helt klart en blandras.

[Surina]
0

The black and tan is 5 months old, she was born July 16th,and has been wormed, micro chipped, and vaccinated. The white and black is 3 months old, she was born september 5th.Both of these puppies are true Tea-Cups, and will be very, very tiny.We have reduced the price on both puppies to sell them quickly, as my wife is going to have a baby any day now. If you are serious about buying one of these puppies, then call me ,or email me your phone number and I will call you. Please don't email me your life story, or ask for ask for a thousand pictures to be sent to you. If you want a gorgeous, tiny, healthy puppy, then you need to come to our home and meet these little guys.They are Priced at 6450kr.Thanks for looking…

Är det den annonsen? På blocket ? Det står som sagt inget om de är renrasiga :S

[Lillfjanten]
0

japp, men jag ville  inte länka eller skriva ut texten.. nej, det står inget om stamtavla så jag antog inte heller att det var renrasigt.

[Surina]
0

7#

Det verkar finns en till annons med en hund som är tea cup som är 87,5/ Chihuahua, 12,5% papillion… kostar 10 500kr :S

[Lillfjanten]
0

samma säljare?

[Surina]
2

7#

Nee men det var roligt hur man kan veta om en hund är

Precis 87,5% Chihuahua, 12,5% papillion. XD

Sen att ta 10 500kr för den tyckte jag var lite löjligt.

Kitten86
0

Hutlöst pris för en blandras tycker jag! Klart att även den hunden är värd något men inte lika högt som en renrasig….!!

Tea Cup kan ju inte heller vara godkänt då alla hundar har en rasstandard med en viss höjd som hunden ska ha! Att dågöra den mindre måste ju betyda att man i praktiken avlar på för små individer, neligt rasstandarden..!?

Katti
6

Det är väl inget svårt att veta procentsatserna. I det här fallet är det en hund i tredje led som är papillon.

Att avla "teacup" är enligt mig mycket oseriöst. De små raserna har redan problem för att de är så små, så att göra dem ännu mindre är idiotiskt. De har i generationer selekterats på litenhet, inte så mycket annat… Det här görs bara för att människor ska kunna känna sig unika, inte på något sätt för djurens skull.

SLennartsson
0

Jag har väldigt svårt för det där med teacup.. Förstår inte alls grejen med det. Chihuahuan är liten som den är. 

6500 kr, då är det nästan helt säkert inte någon renrasig.

Katti
0

Renrasig och renrasig. De kan säkert till och med ha stamtavla, men man har ju valt att avla efter något annat än standarden för att få fram en annorlunda och mindre hund, så de har definitivt inget att hämta på utställning. Det mest sannolika är ju att man har skippat det där "krånglet" med stamtavlor och hälsoundersökningar på vägen… Jag menar vad spelar patellaluxation för roll, det är väl knappast meningen att hunden ska gå… Skrikandes

Ixectrona
0

Jag skulle aldrig någonsin köpa en "minivariant" av någon av de små raserna, som teacup-Chihuahua, sleeve-Pekingese osv. Jag hittade artikeln av veterinär Berit Wallin Håkansson i Hundsport 12/2007 på internet och här har vi den.

"Vid tjugofem kilos vikt har en hund optimal storlek för arten. Skelettets format och vikt, nervtrådarnas längd, hjärtats storlek och kraft, blodkärlsträdet; alla dessa står i balands med varandra. Man kan inte ostraffat minska storleken till en femtedel utan att det uppstår problem.

Utgå från vikten hos en slank kvinna på, säg, sextio kilo. Dela med fem och du får en liten minidam på tolv kilo.
Eller tänk dig fyra personer som spelar tennis, men inte på en vanlig tennisplan. I stället är de hopträngda i garaget."

Mischa
6

"Hittepå-namn" för att kunna sälja bättre och dyrare.

≧◔◡◔≦

Em_
0

#12 Det går inte alls veta procenten :) Arvsanlgen blandas i när könscellerna bildas. En 50-50 labbe/tollare (1:a genertaionen blandras) kan ha en 80-20 spermie, hans syster kan ha ett 60-40 ägg. Deras valp skulle bli 70-30. Men förmodligen har de räknat så som du säger.

Enligt denna sidan ska en teacup Pudel som vuxen väga 1,8 kg och vara 20 cm hög. http://www.shananigansteacuppoodles.com/teacupsataglance.htm

Labolina_73
0

#15 jätte bra artikel.. :-D

Katti
1

17, nej, så är det inte. Det finns fantastiskt många miljoner anlag, så själva procenten stämmer. Det är ju så man räknar ut inavelsgraden, d v s hur många gener som är samma, eller hur många som har gått förlorde är kanske ett rättare uttryck

Vad som visar sig är ju däremot en helt annan sak. En 50/50-korsning kan ha temperament som en av föräldrarna och en färg som ingen av dem har t ex. Men i det här fallet kommer 12,5 % av generna från papillonen!

Mymlan
0

Jag har en Chihuahua som är 3 år och väger endast 1.3-1.4 kg han räknas väl som en tekopps modell *han kom hit från ett vanvårdshem*..

Jag tycker inte man ska avla fram sådana här små.. Tiken skall orka bära dem, ska kunna föda fram dem normalt.. Han min lille krabat har även problem med höfterna vet ej om det kan ha med att göra att han är liten osv..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Labolina_73
0

vissa hävdar ju oxå att inälverna inte får plats ordentligt.. jag vet inte sxakt vad dom menar med det men med det i baktanke så kan man ju iaf undra varför det ska behöva vara sååå himla liten,,

asså jag har kattungar hemma nu som bara är 8 veckor ca och dom vägde strax över kilot,, en fullvuxen hund i samma storlek är ju helt galet..

//Linda

Mymlan
0

Gizmo är ju 3 år och jag har en valp här hemma nu som är född 2011-09-09 och hon vägde sist jag vägde henne 1.7.. Även hon en chihuahua

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

reverse
0

Stöd inte detta genom att köpa, hur gilligt det än är att titta på dem. Vad jag har hört så tvingas hundarna i den "industrin" att födas för tidigt och blir sedan parade med andra för tidigt födda hundar osv. Om inte det så tar man de minsta ur kullarna (vilket generellt är de svagare) och använder i avel. I Korea är det enormt populärt och har ploppat upp "puppy mills" som sysslar enbart med teacup småhundar. Om hundarna ens överlever kan de säljas för dyra pengar.

http://jungpuppyclub.com/

http://www.teacupspuppies.com/TeacupPuppiesForSale.html

//Lina