Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 4384 ggr
IdaT
0

Vad använder du för reflexer?

Vad använder du för reflexer när du är ute och går, både på dig själv och hunden? Har du en lång- eller korthårig hund? Gör du någon skillnad på om det är becksvart eller bara skymning och om det är en kort (typ kissning) eller lång promenad? Hur har du tänkt när du valt vilka reflexer du använder?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
0

Så kanske man ska svara själv också… För det mesta använder jag ett reflextäcke på Kraxen, eftersom han är långhårig känns det tryggt med något som lägger sig över pälsen, så kan jag vara säker på att reflexen syns. Ett halsband eller liknande skulle försvinna i hans svarta päls.
På kissning, eller om vi bara är ute tills det skymmer och jag vet att det inte hinner bli mörkt har han en reflexscarf, den syns inte lika bra, men är enkel att sätta på om man bara ska ut lite snabbt. Själv använder jag alltid reflexväst, även om jag ibland kan glömma den hemma… Skäms

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

KvirrZ
0

Min golden hade ett reflextäcke förut, men det tycker hon oftast inte om och försöker få av mot buskar. Nu har hon en reflexsele som hon ärvt av min systers bästa väns avlidna hund.
Jag använder en reflexväst.

Jag använder det främst om det är mörkt ute, inte när det håller på att mörkna.

- Mvh Emma

Loveradio
0

Just nu ingenting. Både jag och hunden måste skaffa oss reflexer nu när det är så mörkt.

Till honom (han är en tigrerad boxer, alltså korthårig och mörk i pälsen) så ska jag köpa ett reflextäcke. Och ett reflexhalsband tror jag.

Ska man ut lite kort, bara för att typ kissa på tomten, så kommer jag nog strunta i reflexerna. Sätter kanske bara på reflexhalsbandet.

Ska man ut på längre promenader blir det nog reflextäcke och reflexhalsband.

Själv funderar jag på att skaffa väst, eller reflexband.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Max koppel har insydd reflex. Regnar det finns det reflexer på västen också.

Själv har jag inga reflexer ännu, har precis bytat till vinterjacka så det får jag väl se till att ordna.

Hades hade en reflexsele.

Workingdog
0

Har en hurta lifeguard reflexväst till Lexi, Schäfer korthårig. Utan den ser man henne inte då hon är svart

Jag har inte några reflexer än ( skäms på mig!) men det ska införskaffas! Eller jo jag har någon reflex på jackan.

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

malinroth
0

Brukar ha lite olika varianter på Nelly.

reflexhalsband+reflexkoppel+reflexväst

reflexsele+reflexkoppel

Regntäcke/värmetäcke med reflexer+reflexkoppel+reflexhalsband

Eller retrieverkoppel med reflex+reflexväst eller täcke med reflex på

Hon har även benreflexer som kan användas till alla varianter, dessa gör att hon syns bra både framifån och bakifrån ,dessa vinklar (iaf bakifrån) syns ju inte väst eller sele särskilt bra eller alls. Dessa är dock lite besvärliga att sätta på ordenligt så dessa används i princip aldrig när vi bara går ut och kissar lite men på promenader där man går på trafikerade ställen är de super :)

På Nelly använder jag ALLTID reflexer när det är mörkt, själv är jag sämre tyvärr men jag brukar ha minst en reflex runt en arm iaf men har jag reflexer runt båda armar och båda benen känns det lagom, det brukar synas bra från alla vinklar.  Tyvärr dålig på att använda reflexväst.

AnneN
0

Velvet har reflexsele alla promenader oavsett om det är korta eller långa året om. På vintern då det är kallt så har hon täcke med reflex i sömmarna.

Jag är tyvärr sämre på att kommaihåg att ta på mig själv reflexer, men då jag kommer ihåg det så är det reflex i snören och/eller reflexväst.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

russin
0

Mini har Hurttas reflexväst - super på en liten mörk hund och hon syns lång väg även där det inte är lysen.

Själv är jag tyvärr lite dålig med reflexer då jag haft reflexjacka förut - så jag måste införskaffa nåt så jag syns bättre.

zoolatri
0

Själv har jag reflexväst som jag brukar glömma att ta på mig… Jag brukar ha små reflexer på snöre i fickorna som bara är att hänga ut men jag hittar inte dom, får väl köpa nya. Hundarna har oxå reflexvästar, sedan har jag små lampor och reflex"ändar" jag kan sätta på kopplen, men jag gillar inte dom. Har funderat på hurttas fina runda koppel med inflätad reflex, mötte ett par hundar ute häromkvällen som hade såna och de syndes jättebra.

SaraC
0

På sommaren och varmare höst och vår har jag oftast en vattentät vindjacka som är knallgul. Annars har jag lite olika beroende på vart jag går. Antingen reflexväst och reflexer på armarna eller hängande reflex, eller bara reflexer på armarna och hängande reflex.

Hunden har insydda reflex i sele och koppel. Ska vi gå en längre promenad längs väg så får han reflextäcke också.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Chanku
0

Jag använder Hurttas lifeguard-reflexkoppel. Har selen också, men den används inte lika flitigt. Brukar ha reflexväst på mig själv eller en dinglande reflex. Brukar också ha en lampa i halsbandet.

Jag har en sheltie, dvs en hund med ganska mycket päls.

Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

elinenglund
0

Vi har en reflexväst eller täcke eller vad man säger ;)

fridaas
0

Vi har lite olika på Celine, fast på hennes läderkoppel har jag satt fast två kardborrerefler som egentligen är till för tyglar till häst.

När vi cyklar har hon en reflexsele, är det promenader när det är skymmning/mörkt har hon ett reflextäcke, ett fleecefodrat sådant när det är kallt.
Är det miljöträning som gäller har hon en omsydd reflexväst till människor som det står "rädd hund i träning" på.

Jag har en reflexjacka och ibland även snappreflexer kring benen

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

pius314
0

jag har såna reflexband (snappreflexer?) runt ett ben och en arm. Ibland pannlampa…

hunden däremot har inget… måste fixa, reflexkoppel låter bra! ska köpa!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
rebz
0

Bino har en reflexväst, han hade reflexhalsband förr men det syndes inte för all päls så blev väst istället. Själv har jag sådana där reflexremsor som "snurrar ihop sig själv" med metallgrej i. Tror ni vet vad jg menar. Brukar sätta en på benet o en på armen :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Skyress
0

Diablo har en egen reflexväst, han är shetlands sheepdog och har mycket päls men det går att få på honom västen, får bara se till att all päls ligger rätt. Jag har sytt på en reflex på hans läder koppel ca 30 cm från karbinhaken och uppåt på kopplet. Min son och jag har alltid väst och en ficklampa på oss, där vi bor är det kolsvart.

megabrekt
0

Jag använder reflextäcke (det som inte är reflex är sån där grön flourcerande färg eller vad det nu heter). Ett ganska stort och synligt reflexhalsband brukar jag också sätta på. Funderar även på att hänga på nån liten blinkande lampa i halsbandet men jag vet inte riktigt om det blir för mycket "häng" vid tassarna.. Själv använder jag reflexväst, reflexmössa och pannlampa. Sätter nästan alltid på allt detta oavsett tid och ljus då min hund går lös, ifall att han skulle springa iväg och vara borta även när det är mörkt. Min jycke är en långhårig BC. :)

[Forest]
0

reflexväst och reflexer runt benen på mig och även har jag en pannlampa alltid bra att ha ficklampa om hunden bajsar så ser man den Flört Hunden har ett reflextäcke och reflexkoppel, hon är långhårig.

Anibaz
0

Just nu har tiken en reflexväst och hanen en reflexsele. Ska köpa en väst åt hanen också. Jag har en hundförarjacka med reflexer. Har även reflexremsor jag ska sätta på kopplet.

Mina hundar är långhåriga, en svart och en brun.

[Star-Di]
0

Hunden har en reflexväst från Hurtta. Lite dyr, men funkar helt klart bra än så länge.  Har provat de billigare märken med tassar på sidorna och de är totalt värdelösa! Bara lossnar från hunden, då karborren inte håller fast och sömmarna släpper.

Han har också ett reflexhalsband och på kopplet sitter det en tränsreflex som man egentligen ska ha på hästars träns, men jag tycker de passar perfekt till kopplena.

Jag brukar ha sådana där man sätter på armarna och ska vi gå efter vägar där det inte är lysen har jag en reflexväst.

Zvintos
0

Till mig själv har jag 2 reflexer om det bara är en snabbkiss ute när det är mörkt. Är det längre promenad åker reflexvästen på. Tiken har en sele med reflex längs hela, samt en extra där man fäster kopplet. Hanen har en i halsbandet och en extra där man fäster kopplet. Ska införskaffa reflexvästar åt båda imorgon.

Loveradio
0

Kan uppdatera. Har precis köpt Hurtta värmetäcke till min hund, och på den är det reflexer. Sen har jag hittat en refex som man kan sätta fast på kopplet, så den åker på när det är mörkt ute. Reflex till mig själv återstår att fixa.

Beckibus
0

*tassavtryck*

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Viccan92
0

Jag har en reflexväst på kvällen och jag har två reflexer på min jacka. Men annars har jag för det mesta inget. På hans jacka finns föresten lite reflexer med men jag har inte börjat använda den än.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Noa-Nisse
0

har ett Hurtta reflexhalsband och inget annat. Jag går ju nästan bara mitt i stan och här finns bra belysning.

Själv har jag reflexer som sitter i jackan så behöver inga extra där heller ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

KvirrZ
0

Jag har en reflexjacka från hööks, ett hurtta lifeguard halvstryp reflex gul och ett hurtta lifeguard reflexkoppel gul.

Nu syns vi bra i mörkret Glad

- Mvh Emma

JessieS
0

Jag använder en sån här reflexväst på min hund. http://mshop.motormannen.se/bilder/artiklar/5202.jpg

Jag använder den om det är mörkt, skymning och under jaktperioden när vi är ute i skogen. Jag vill ju inte att någon ska missta min hund för en räv eller så.. :S

Hon är en tervueren och har lång, och fluffig päls runt halsen så reflexhalsband och blinkande halsband försvinner in i pälsen, därför använder jag en ordentlig reflexväst. :)

Jag använder reflexväst om jag ska promenera iväg till stallet, om vi är i skogen så använder jag inte reflexer. Vi kissar bara hundarna på gården så då behöver de inga reflexer. :p

Cassii
0

Lexie har en twilight reflexväst från hurtta.. :) Och även en sån där blink lampa, så hon syns även om det inte finns lampor just där :)

Ska införskaffa en väst till mig, eller såna där reflexer man bara sätter över jackan :)

Hon är långhårig.

Maja2
0

Jag har reflexväst, från oktober afton fram till sista april ungefär, det har blivit en vana att dra den på mig. Hundarna har reflexvästar på kvällarna, i övrigt ingenting.

Qepta
0

Jag har reflexväst till båda tjejerna, den ena är ljusare än den andra, (båda är långhåriga) I lördags köpte vi reflexkoppel så att hundarna syns!
Jag har på mig en reflexväst ovanpå jackan när det börjar bli mörkt.
En ficklampa är alltid med också.

Vi bor på landet och där gäller det att man har reflexer på sig när man går ut. 

Går man över åkern (finns en stig genom åkern) så behöver man reflexer och en ficklampa för att se vart man går.

Sedan så kan man gå längst stora vägen för att komma till promenad ställern vi går till då och då.

Det är väldigt farligt att gå längst den vägen då folk kör som dårar, bilföraren tävlar med varandra osv.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

ajik
0

jag har ett superbra halsband i reflex och med röda binkande små lampor runt, och en reflexväst om jag inte har regntäcket med insydda reflexer i :)

En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

pius314
0

har sedan #14 investerat i en varseljacka (neongul) till mig och ett reflexkoppel till hunden. Nu syns vi rackarns så bra :-). Har funderat på ett sånt halsband med lampor också…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Kitten86
0

Jag har en dvärgpudel och en sheltie. På båda har jag reflexväst och blinkhalsband, på sheltien har jag även en reflex scarf som extra syblighet framifrån då han har så mycket krage. Om det är lite skymmigt så är det inte alltid som jag startar blinkhalsbandet då man ser dem ganska bra ändå.

På mig själv har jag reflex/varsel fleece eller jacka beroende på temperatur. På hösten/våren när det är mildare temperatur brukar jag använda "snap-on" reflexer på armar och ben istället för jacka.

[Sarahansson1]
0

Jag använder mit utavn reflex väst

Zabina
0

Reflexväst och en liten blinkande lampa som jag sätter fast i selen. Även selen har reflexer.

Själv använder jag pannlampa, ficklampa och reflexband runt armen. Vi bor ute på landet så det behövs endel för att ta sig fram på kvällen Glad

Nicolina
0

Min lilla tjej har en blinklampa med reflex på sin sele, mötande ser lampan o reflexen o jag ser henne i mörkret också då hon är liten o mörk! Kalasbra! =)

Själv är det sämre med, men jag har iaf en liten reflex i jackfickan som jag kan hänga ut när det är mörkt.

NathalieT
0

Jag har en reflex väst som jag använder på Pelle när det är mörkt, han har medel lång päls.

När det bara är skymmning använder jag endast en lampa som sitter på hans halsband som blinkar, den använder jag när det är mörkt ute också!

Jag har inga reflexer på mig själv :p

ahlbergaren
0

Jag har hurttas sele med insydda reflexer. Har även reflexkoppel från hurtta. Om jag ska gå där jag vet att det kan finnas trafik har jag även reflextäcke eftersom min hund är långhårig och på mig själv har jag reflexväst ibland. Pannlampa/ficklampa har jag om jag är ute i skogen/på otrafikerad grusväg…

Tur att man bor i skogen.. ibland kan man se ganska dum ut :P

fettmedkevlar
0

Jag använder reflexväst på hundarna, sen har dom även halsband med insydd reflex. Har en reflexsele, men den används sällan då hundarna har en del päls som gör att den "göms".

Själv använder jag reflexväst om jag går efter dem större vägarna eller elljusspåren. Om jag går i kvarteren så använder jag en "dingel"reflex, alltså en sådan som hänger i snöre på luvan.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Beckibus
0

På Iza(sheltie) använder reflex-sele (hos mormor), reflex koppel och en såndär reflex som man sätter på kopplet, så om man inte ser henne ska man inte köra bil..Och på mig en väst :)

Men när vi är hos en kompis så har hon blinkhalsband, elr olika varianter på reflexselen och ett reflex koppel.Jag har bara en väst på mig då..

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Labolina_73
0

reflex eller blinkljus??

detta är min första vinter med hund i ålder att vara ute betydligt mer än när hon var 8 veckor.

jag har ännu ingenting på någon av oss.. mycket slarvigt ska skaffa..

men jag har funderat lite på blinkljus, halsband eller sån man hänget på halsbandet.

refles syns ju i princip enbart när det kommer ljus på, bra för bilar och så.. men syns inte sån blink lika bra? eller är det mest för ägarens skull så man ser sin hund om den är lös?

tacksam för svar?

mvh Linda

KvirrZ
0

#41 Reflex är bra för bilarna, blink är bra för att se hunden i mörkret om den är lös Glad

- Mvh Emma

Labolina_73
0

hehe som jag trodde då.. :-D

kanske blir båda då… men framförallt reflex.

tack för svaret..

//Linda

[jakke94]
0

I lund finns det jättehäftiga stolpar med små lampor på, så jag behöver inte oroa mig för att en bil ska köra upp på någon av cykelvägarna och köra över mig o daddy, alltså inga refleker OskyldigFlört

Dem få gångerna vi går ute på landet o det är mörkt har han reflexer på sin sele =)

malinroth
0

Även där det är belysning är det viktigt att ha reflexer, just på gångvägar och trottoarer går det ju bra utan men ofta korsar man ju en trafikerad väg och då ska man ha reflexer oavsett belysning eller inte. man syns sämre än man tror vid ett belyst övergångsställe.

Suzi.shih-tzu
0

Jag har ingen reflex på min hund för  jag går inte över gator och så. Men jag har typ 1-2 reflexband på armen så att jag syns. Fast när jag nu går över gatorna (för jag gör det ibland ) så har min hund en sån typ sele som har små (lampor som lyser)……

[Forest]
0

Har ni tips på vad en hund kan ha på sig då våran Donna vägrar gå med sin väst? då hon är långhårig funkar inte reflexselen så bra eller halsband har testat men de försvinner lixom i pälsen på henne. Förlängningsreflex har jag men då blir halsbandet så tung så hon går på sidan liten hund tåls nämna…. Tips! Har just nu bara reflexkoppel ett runt lätt o bra men jag vill att hunden ska synas lite

Beckibus
0

#47 Kanske reflextäcke? Eller har ni provat? Annars blinkhalsband funkar ju också.Hunden brukar ju gå nära/bredvid en så se till att du syns mycket.  Men annars kan du inte göra så mkt mer :/

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Loveradio
0

#47 Blinkhalsband är bra. Dock syns hon inte bakifrån

malinroth
0

Just bakifrån är ju svårast att få hunden att synas tycker jag, varken halsband sele eller väst syns ju bakifrån. Därför har jag benreflexer på Nelly då syns hon runtom :) Sen är det ju bra att ha ett bra reflexkoppel och ha mycket reflexer på sig själv

.

Loveradio
0

#50 Halsband syns väl bakifrån. Halsen sitter ju högre upp än kroppen.

Maliiin
0

Vi har snap on reflexer på oss själva. De snor vi om armarna och benen.

Sen på hundarna har vi reflexväst, reflexhalsband och även en liten lampa som blinkar blått rött och vitt.

malinroth
0

#51 Du skrev ju själv att halsband inte syns bakifrån i #49?

Tycker inte att det brukar synas så bra iaf,  hunden går ju inte alltid med huvudet rakt upp och halsbandet sitter ju längst ner på halsen osv. Men kopplet syns ju däremot.

[Forest]
0

Tackar för tipsen! Glad  blinkhalsbandet har vi testat o det försvinner verkligen ser man ett blink av 17 st :S kom på det finns ju halsband med typ reflexer som sticker ut som en krage det ska jag ta o skaffa jakthunder brukar ha dessa :) då syns hunden bakifrån o framifrån.  Hon vägrar gå med reflexsele o antar att mina planer på täcke kommer vara svårt om hon vägrar gå med liten väst :S Jag har väst snap on på ben o armar + pannlampa o skaffade en urjobbig blinkande reflex som jag har på ryggen, Jag lovar jag lyser upp hela staden när jag går Flört men tänke om man "tappar" hunden så vill jag iaf att den ska synas lite inte för det inträffat men man vet ju aldrig. Flört

Loveradio
0

#53 Oj jag skrev fel. Jag menar såndär blinklampa som man fäster i halsbandet. Den syns dock inte bakifrån :)

#54 Blinklampa menade jag. Har du testat en sån?

[MinRonja]
0

Min hund har reflexväst, hurttas rosa reflexsele och en reflex man knippsar mellan kopplet och selen, det blir som en förlängning. Hon syns skit bra vill jag lova, haha. Hon är en långhårig schäfer.

Ninja
0

Reflexsele, reflex på kopplet och jag brukar ha reflexer som man slår runt handlederna. Ska jag gå längs trafikerad väg tar jag på mig en reflexväst, dock går jag mest i skogen.

Har ett halsband med ledbelysning, men jag gillade inte riktigt halsbandet, har funderat lite på en mindre lampa att sätta i selen i stället.

[134643]
0

Tigrerad Whippet, så rätt ljus korthårig ^^

Han har ett reflextäcke på honom sen är det en reflex på flexikopplet. Jag däremot har inga reflexer alls… Om det verkligen är kolsvart och vi ska gå en längre promenad där jag vet att vi kommer möta mycket människor kan jag ta på mig en reflexväst, men det är bara i nödfall ;)

[Forest]
0

55 tackar för tipset :) det kan man oxå ha på henne + denna halsband jag menar.

Loveradio
0

#59 Ja då borde hon synas bra :)