Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2144 ggr
[Surina]
0

Blir så himla sur!

När jag söker runt på nätet om mer infomation om Pomeranian, så kommer jag in på en blogg.

Hon skriver att hon vill ha en pom för att de är så söta och ser ut som ett gossedjur…..

Sen så på samma blogg ser man massa bilder på djur med klänningar och hund väskor som är ''inne'' osv..

Sen kollar man ibland på blocket också att det står tex… måste sälja min tex Chihuahua 6 mån.

Måste tyvärr sälja honom pga tidsbrist..?? Ibland kan ju jag fatta att det kommer upp nått som man inte har räknat med.

Men en kompis ringde en sån här annons och i andra lurer var det en ganska ung tjej som berättade att det var en födelsedags present osv(ca 14 år)

Man blir ju så ledsen att det finns så många som ser små hundar som leksaker! Plus att det drar ner andra i samma ålder då man blir stämplad direkt :(

Hur tycker ni om detta? Är vad går gränsen med hundar och kläder?

Maja2
3

Visst blir man både frustrerad och irriterad när folk köper en valp och upptäcker att de inte borde gjort det. Dvs, inte vetat vad de gav sig in på. Samtidigt så är det väl så att det är bättre att de säljer hunden istället för att tjuras att behålla den, och ger den ett ovärdigt liv.

Detta tycker jag inte har med hundar och kläder att göra. En del hundägare, speciellt ägare till småhundar, klär sina hundar i både klänningar och annat, men sköter hundarna precis hur bra som helst. Det finns inget likamedtecken vid kläder- dåligt hundägande. Alla som klär hundarna ser inte hunden som leksak.

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar vad tidsbrist betyder egentligen, spec när man har en Chihuahua. Dem behöver inte arbeta hela tiden och nöjer sig nog med promenader och trix och godissök :o Men det är ju hennes föräldrars fel som gav hunden till henne eller accepterade presenten.

Jag klär min nakenhund, jag låter min rottis ha en slags halsduk när det är kallt ute. Jag klär på dem när jag tar kort också, men skulle aldrig klä på dem något som inte passade dem. Jag har satt tofsar på nakenhundens hår som haft en liten rosett på sig, för det är gulligt. Jag väljer fina kläder till henne att köpa, men jag är ingen dålig hundägare för det.

Jag tycker man får klä sin hund så länge den inte har svårt att gå eller lider. Jag tycker inte att man "förmänskliggör" hunden egentligen, det är värre när man låter hunden köra med en hela tiden och låta hunden sno mat/dra i koppel/göra vad den vill.

[Surina]
0

nee finns alltid undantag men jag personligen är emot just att sätta på tex klänningar på hundar om det inte fyller ett användnings område.

Sen finns det ju både gott och ont om allt så alla är ju inte dåliga.

Men det är synd att de dåliga ofta smutsar ner alla i samma grupp så att säga.

[Surina]
0

Ja det är helt okej som du säger, att man bara har saker på som inte sitter ombekvämt eller jobbigt för hunden.

Sen så speciella kläder på bilder går också bra.

Det är ju roligt att kanske ta ett roligt kort som julkort :)

Banankaka320
0

#4 Ja :) Min syrras Pudel hade ett diadem på huvudet så det såg ut som renhorn, hon hatade den först tills hon upptäckte hur mycket uppmärksamhet hon fick av den xD

[Surina]
0

Hehe XD

Viccan92
0

Själv har jag iaf nu på vintern ofta kläder på min hund. Utomhus då såklart. Nu är det bara jacka men när snön kommer så blir det overall. Snön fastnar i pälsen så han ser ut som en snögubbe när han kommer in. Tar evigheter att få bort det.

Sen har han också en lite tofs i luggen för att han ska se något. Räknas inte så kläder. På julen har han faktiskt en tomtedräkt på sig under ett par timmar när vi delar ut julklapparna och så. På vissa kalas har han även en fluga men den är stör ju honom inte på något sätt. Är ju ungefär som ett koppel fast mindre.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Zabina
0

#2 Oavsett ras så tar det mycket tid!

[Forest]
0

2 vilken fin julbild Flört 

Jag tar gärna på finare snoddar, hårspännen mm för att hålla upp luggen åt dom, lite pippinett men tycker Enja kan se lite söt ut ibland annars är vi verkligen inte såna ;) Hon är nu klippt obehöver ingen håruppsättning.

Sen har jag sett flera snygga och bra täcken som vart lite onödigt som luva o ficka på, men sitter det bra o har bra funktion så varför inte. Jag är mer sån som vill ha täcke så man ser att det är ett täcke eller ovarall inte en massa plotter. Men har flera bekanta som gärna köper just lie pluttiga saker de värmer o håller hunden torr så jag säger inget om det.

Banankaka320
0

#8 Klart det tar tid, men inte lika mycket tid som med andra raser. Det märker jag jättetydlgt på min rottis och nakenhund, nakenhunden blir "Klar" på två-tre timmar medans rottisen aldrig blir riktigt klar utan vill leka jobba och springa så mkt hon får :)

#9 Tack :D