Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3805 ggr
nadilda
0

Lagotto Romangnolo?

Jag och min familj ska förhoppningsvis skaffa en hund till sommaren :D

Vi är en väldigt aktiv familj där ingen har nått imot att gå långt, vi gillar och vara ute och är i våran stuga i skogen en tredje del av all våran tid annars bor vi i lägenhet. Vi vill ha en hund som inte bara fäster sig vid en person i familjen utan en som gillar hela familjen. Pappa vill leta kantareller med hunden och jag vill träna lite (eller mycket) agility.

Tror ni att en Lagotto skulle passa oss?

KvirrZ
0

Ja, det tycker jag :)

- Mvh Emma

deluxx
0

yes det tycker jag som ett bra alternativ.. det lagottos jag träffat har varit glada och väldigt aktiva familjehundar men som inte tytt sig extra till någon medlem utan precis lika glada och älskvärda mot alla! Dock har jag märkt skärpa i vissa individer och vet inte om det är vanligt i rasen.. kanske bara träffat dåliga exemplar. Förutom de så tycker jag de verkar urhärliga hundar =) skönt att slippa päls överallt oxå

nadilda
0

Tack för svaren :D Visste ni föresten att det är 28 veckor tills i sommar, började räkna ner när det var 73 veckor kvar Tungan ute

[Nalle-]
0

Lägger ett tassavtryck här om någon skulle berätt mer om rasen Glad Tycker lagottos verkar vara härliga hundar! Men visst är det inte helt ovanligt med agressivitet inom rasen? Jag läste det på ett annat forum men vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

NathalieT
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tor att en lagotto skulle passa utmärkt :D De är riktiga energiknippen som äslkar att jobba med sin nos så kantarell sök är en bra sysselsättning och de allra flesta lagottos älskar agility.

#4 Jag tycker inte att det är mycket agrissivitet i rasen alls! Jag tycker att den är (och det står även i rasstandarden) att den är vänlig mot andra hundar och djur. Sen så finns det självklart undantag, men så är det ju med alla raser :)

deluxx
0

nämän vilket gosigt snötroll du har!! SmälterKyss

LinaK
0

#5 Din vovve måste vara den finaste lagotton jag sett Glad
Var bara tvungen att säga det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

NathalieT
0

#7 Nämen tack så mycket :D

Rafflan
0

Lagottos låter perfekt om ni får en som dem ska vara :)

Dock finns det endel/många lagottos som bara tyr sig mer till en person tyvärr, och dyker upp endel agressiva individer, och enligt veterinären jag var hos sist verkar det bara bli fler och fler osäkra och agressiva individer hos lagotto…

Detta kan vara värt att tänka på innan man skaffar rasen.

nadilda
0

#5 jätte fin hund :), #9 tack för tipset, då får man vara noga med kennel och föräldrar

Rafflan
0

#10 ja man kan bara göra det bästa möjliga, men kan ändå ha otur, det kan man dock ha oavsett ras :)

nadilda
0

#11 Vi får hoppas att vi har turen med oss :)

Katti
0

Se till att uppfödaren är seriös och kolla upp föräldrarna noga är mitt tips. Lagotto är en ras som på mycket kort tid har blivit väldigt populär och sånt medför alltid problem. Nya uppfödare som inte kan rasen dyker upp och det avlas på allt bara för att valparna går att sälja (och ta bra betalt för…). Tyvärr Rynkar på näsan.

nadilda
0

#13 Synd att det blir så :(  Men vi har 28 veckor på oss att hitta en bra kennel så det hinner vi nog

Katti
0

Ja, sätt igång på en gång bara! Det är mycket möjligt att det redan är långa kölistor på sommarvalpar hos de bra uppfödarna!

[Sarahansson1]
0

#5 vad söötGlad

NathalieT
0

Om du vill ha tips om bra kennlar så kan du skicka ett PM :)