Rädd vid träning
Skrev ett inlägg på bloggen och kom på att jag nog kommer få mer respons här ute.. Jag är lat och orkar inte skriva om allt så här finns det en länk för de som orkar ta sig tid att läsa och hjälpa oss. Alla förslag motages!
Du kanske måste jobba mycket mer med att belöna ögonkontakt och fokus på dig? Hur gammal är hon?
skriv på sif också :)
Du måste klicka i rätt moment, börja med kontakt och stärkande. Räcker med cirka 4 ggr/ halvtimmen. Allt med dig ska vara kul.. Prova o träna med blodpudding? Byt miljö? Prova att stå upp? Sitt i sängen ist för golvet eller tvärtom. Släng maten i väg, eller lek med henne. Lek är ju det som bygger upp relationen mest tycker jag. Men tycker du o jag ska åka till VBK i morn, öppna boden o se om nåt balans hinder finns där. Agility stärker ju hunden, stor skillnad på Lexie sen hon börja!
#1 Ögonkontakt är det inget problem med utan det är just när man sitter och väntar ut ett beteede. Hon provar alltid med ögonkontakt först, men funkar inte det blir hon så som jag beskrivigt..
Hon är 8 månader och jag hämtade henne för två veckor sedan. Vad jag vet har hon ingen aning om vad begreppet ''träna'' är. Men hon är inklickad och vet att klick=godis och hon vet att jag förväntar mig något från henne, då hon kan gå upp på klossen och det har jag frishejpat in.
Så där var min omplasering också ! Jag fokuserar inte på att shejpa henne så mycket jag shejpar i rörelse . Om hunden inte är van och dessutom är sheltien rätt signalkänslig så blir allt bara stelt! Jag jobbade mycket med självförtroendet på min hund = gjorde henne galen för att sedan ta ner henne lite ! Tex fick hon faktiskt sno mat från gaffeln jag precis skulle stoppa i munnen ! Hade mycket dragkamp , Fick lära henne att kampa . I förrgår så tränade vi här hemma på att hoppa på alla möbler vi kunde komma på ^^ uppfödaren undrade om jag var riktigt klok ^^ Men nu nästan 1 år senare så kan jag faktiskt börja shejpa på allvar men inte helt stilla än då penny fortfarande blir lite stel om jag enbart står stilla !
Ett tips är också att börja med enkla saker tex musmatta på golvet som hon ska trampa på osv. Även klicka saker utomhus när ni går klicka ögonkontakt klicka så mycket som möjligt utan att kanske just vara ute efter ett specifikt beteende . För visst har inte du haft henne så länge än ? Tänk dig själv någon som står blickstilla och stirrar på dig såklart hon blir osäker :) men kämpa på och ha inte så stora krav :)
Sen vet jag inte hur tyra är men penny tex behöver jag bara harkla åt om hon försöker smyga upp på bordet eller hoppa ut ur bilen utan varsegod . Har aldrig behövt "säga till på skarpen" och inte träffat någon sheltie än heller där man behövt säga till på skarpen .
Har du bara haft henne i två veckor, skulle jag rekommendera att inte ha för stora krav. Lek med henne massor för att få en relation till att börja med.
#2 Ja, det får vi ta och göra! Dock är det ju osäkert om hindren finns kvar pga anledningen till flytt ;)
#4 Ja, det låter bra att fokusera på att stärka henne ^^ Dock är jag rädd att ifall jag tillåter henne göra vissa saker nu som hon inte kommer få göra senare blir det ett problem, eller det kanske inte blir det? :P
Det är inte så att jag skriker på henne men jag är sån som hela tiden pratar med bebisröst (jag har en väldigt naturlig ljus och liten röst) till hundar så med det menar jag att jag pratar ''normalt'' fast för både mig och henne blir det ju oerhört skarpare.
Det kan vara så att hon inte tycker det är särskilt trevligt att jag bara sitter där, och jag försöker vara avslappnad och så fort jag ser henne ''låg'' avbryter jag direkt och gör någonting annat. Men rör jag mig och ska inbjuda till lek vill hon bara upp i famnen och fjäska.. Tar jag upp någon leksak struntar hon fullständigt i den och gör allt för att komma upp i ansiktet för att pussas.
Tack :) Alltid bra att få veta hur andra gjort
#5 krav har jag nästan inga alls utom det ordinarie som ett varsågod innan tillgång till mat osv
De här passen jag gör har otroligt små krav och jag tar babysteps. Det jag kan klicka för är ifall hon vinklar huvudet eller flyttar tass/ställning osv. Men hon gör ingenting. Utom att se ut som om hom när som helst ska bli slagen :/
#6 jag har då inga problem längre :) Hon tar tex inte mat på bordet osv ! Sen kankse man inte ska lära henne bita barn i rumpan ;) Men också en grej som en shäferägare sa till mig !" Bara för att det är en liten hund behöver du inte viska och prata bäbis med henne!" man får tuffa till hundarna lite helt enkelt :) Men jag tycker att som fler har skrivit ställa inga krav på henne ! Va bara ni 2 lär känna henne låt henne bo in sig och inte ralla runt överallt och ingentans . Som sakt låt henne landa i det nya hemmet! Det tar mycket på hundar att flytta
# 7 hur är hon när ni leker? NÄr du är ute och går med henne osv?
#9 när vi lekar sittandes går hennes svans i 150 knyck och rumpn viftar den med. Även här har hon ett väldigt stort behov av att klänga på mig och vara högt uppe i ansiktet. Eller så ''slår'' hon med tassarna väldigt mycket när jag står och trummar i golvet :) Ståendes springer jag runt och hon springer efter och ÄVEN HÄR hoppar hon upp på benen. Väldigt ofta lyckas hon hoppa jämnfota och jag fångar henne varje gång i luften. Nu har det väl mer blivigt en vana att hoppa när vi leker^^ Men hon är väldigt glad i sig i övrigt och jag vill ju kunna klicka henne och det funkar just utom där jag väntar in henne.. Det är inte så att jag ställer krav på henne och förväntar mig något. Men gör hon något på väg mot det jag vill lära in vill jag ta tillfället och samtidigt göra henne klickerklok så att hon i framtiden vet att hon ska bjuda beteenden. Men då kommer vi ju till att hon förväntar sig ett slag eller något :/ Detta har hänt 2 utav 2 tillfällen och jag har avbrytit direkt.
#10 Att hon hela tiden vill upp i ansiktet på dig, skulle jag tolka som osäkerhet. Ge henne mycket mer tid. Lägg bort klickern och bara VAR med henne några veckor till. Hon HINNER bli klickerklok, ta det bara lugnt :) Det viktigaste i nuläget, skulle jag säga, är att hon börjar lita på dig och känna sig lugn, trygg och säker.
men vad gör hon om du tittar på tv ? rör hon sig själv? För isf kanske du kan ha klicker och godis med dig jämt och endaste liten öron vridning kan du ju klicka nästan och då blur det inte det där stela heller utan du sitter vid tv hon tar ett eget intsitiv att tex gå och lägga sig någon annanstans då klicker du när hon gör minsta rörelse !
Tänk också på att hon hade mamma runt sig hela tiden förut, hon sov ju tom på henne. Det är stor omväxling för henne.. Väldigt stor. O vissa är väl mer träningsglada än andra.. Men gör ingenting förutom lek, promenad o busa/träffa hundvänner.. sen lydnaden eftersom där verkar hon känna sig mkt tryggare!