Prova på hund..
Jag har funderat ett tag på att skaffa hund nummer 2.
Så att min tik får lite sällskap hemma, hon är väldigt seg hemma.
Sover för det mesta men när hon är med andra hundar så blir hon mycket mer pigg och lekfull.
Jag skulle först vilja ha en "prova på hund" asså en till hund här hemma under en viss period mest för att prova på hur det är att ha 2 hundar hemma.
Jag har vart hundvakt innan och jobbat med hundar. Men har aldrig haft flera hundar hos mig i flera dagar.
Hur går jag till väga?
För jag känner ingen som kan lämna bort sin hund heller.
Du kan ju tex se efter på blocket, det finns folk hela tiden som behöver tex dagmatte. Om du där kan finna en passande hund i liknande storlek/ras på vad du eventuellt skulle köpa som hund nr 2, så kan ju detta bli lite "prova på" för er båda.
Lycka till! :)
Tycker du borde vänta ett litet tag till.. :)
#2 Vad är det hon skriver som gör att du tycker det?
TS, varför vill du inte att hon ska sova när hon är inne? Det är precis så som jag vill att min hund ska bete sig - pigg ute och lugn inne 
- Mvh Emma
#3 Hennes hund är inte ens ett år.
#3 Jag har inte sagt att jag inte vill att hon ska sova när hon är inne :P
Jag menar bara det att det är tråkigt för henne att sova hela dagarna och leka runt på egen hand. Skulle vara roligare om hon hade någon kompis
#4 Vad spelar det för roll? =/ Tycker att hon är klar med grunden till att vara en stabil och bra hund. Så varför inte skaffa en till?
#5 - DU kan vara hennes kompis. Lek & busa & umgås med henne! Ha kul. Och aktivera hennes hjärna med tex tricks. Det stärker er relation. Det är nog det allra bästa man kan göra för att plussa på & få en strarkare relation med sin hund.
#5 Är hon helt klar? Min hund är också klar om jag menar att hon är en bra hund, men hon är inte mogen. Hon skulle bli flamsig, skita i mig och tycka att det är roligare med en hund än vad det är med mig.. Är du säker på att hon är helt klar i huvudet?
#6 Håller helt klart med!
Känner du dig redo så ser jag inga hinder alls. Förstår inte va de andra menar. Vissa hundar blir "klara" tidigt och kanske är hennes cavalier det likosm. Det är ju inte så mycket jobbigare med 2 hundar än 1 hund tycker jag.
Vad är det för ras du syftar på? jag blev nyfiken :)
Lycka till :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#8 När jag skrev att jag ville ha nr 2, till sommaren 2012 tyckte folk här inne att det var på tok för tidigt :) Har kollat runt och insett vad alla menar. Nu blir nästa (ifall hon inte har dåliga höfter) 2015/2016 :) Har hon dåliga höfter blir det under 2012/2013 och då en vuxen :)
Fast folk kanske ser skillnad på om man ska tävla eller inte :)
#8 - Tror de andra har menat i välmening att det blir skillnad på att ha 1 eller 2. Jag tycker också att det utgör en rätt stor skillnad. Allt blir dubbelt och när hundarna är unga KAN det väldigt ofta bli så att de präglas mycket på varandra istället för att präglas på ägarens uppfotran. Detta beror givetsvis på hur mycket tid man kan lägga ner, men har man ett jobb många timmar om dagen så kan det mycket väl bli svårare att hinna med 2. De ska ju tränas separat under lång tid tex, för att "köras in på" ägaren. Så innan man skaffar en till är det nog bara bra att veta att det inte bara behöver betyda gott att skaffa en nr 2. Hade jag inte tänkt i dessa banor själv hade jag uppskattat om någon hade upplyst mig från deras perspektiv.
Men, det beror väl kanske på vilken lydnad & relation man vill ha till sina hundar.
Lycka till! :)
Håller med #8 känner du dig redo så finns det väl inga problem med att skaffa en till hund. :) vissa skaffar två valpar samtidigt och har inga problem med det. Jag har själv en hund på 1,5 år och en på 4 månader. och bara att se hur kul dom har tillsammans gör mig helt varm inombords :)
På blocket brukar det kunna ligga lite annonser om akut hundvakt eller dagmatte. :) Ta en titt där :)
#8 & 11 Tack för ert stöttande. Har vart hundvakt åt olika raser innan så Ruby vet hur det är att ha en till hund här. Passar oxå min bästa vänns hund. En 16 månaders Keeshond( skulle gärna haft henne mer här om jag inte var känslig för hennes päls)
Ras vet jag inte riktigt än. Vet att stora spetsar klarar jag inte av pga pälsen, jag får inte ha "bull" raser pga min lägenhets kontrakt.
Helst en till spaniel av nån stort eller någon ras ur Sällskaps gruppen asså grupp 9. Har vart inne på att skaffa en fransk bulldog eller en till spaniel fast större så det skulle vara jätte kul att prova på.
Kollar på blocket då och då,så ska hålla utkik där :)
Du kommer nog nästan säkert kunna hitta någon passande ras att prova att vara hundvakt till för det finns som sagt massor med annonser ute på blocket. Folk jobbar osv så vill de ha vakt vissa dagar i veckan tex. Lycka till :)
Jag vet flera som har skaffat hundar som är skapligt gämngammla o det har funkat kanon bra. Jag kan väl tänka mig att du kan prova på att vara dagmatte lite för att se "hur ser en dag ut med två hundar" . Sen finns det massor med hundar även renrasiga som söker nya hem så även en omplaceringshund kan funka för er kan jag tänka mig iaf. Det kostar o kräver mer tid med två hundar, men mycket träning kan man göra med båda hundarna.
Känner en uppfödare som har skaffat jämngamla hundar två gånger eller nästan jämngamla. Är enbart några månader emellan dem och dem har så mycket i utbyte av varandra. Min föräldrar skaffade sin andra valp när han var 1år och inga problem.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Fast det tåls oxå nämna jag vet om flera som har hyffsat nära ålder på sina hundar o det har gått åt fanders. En har kvar hundarna men vid löp funkar dom verkligen inte ihop, tikar slåss så in ihavet det är inte bra gruff när dom slåss utan det är med livet som insatts. Så jag ska inte säga att det alltid går bra. Men träffat på mer som funkat än inte ändå :)
Tror att allt handlar om indevider. Om dom passar eller inte ihop och så. Har man två dominanta tikar/hanar så funkar det oftast inte så bra men har man en underlägsen och en mer dominant så brukar d funka bra.
Eller två som är mer underlägsna. :P