Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 894 ggr
[marthiiina]
0

Egen lösning på Hundproblem

Jag har alltid varit emot att lagföra rasförbud. Tror även att körkort kan bli svårt att få fungerande, för de människor som med flit massproducerar hundar som hamnar i kamp eller blir vanvåradade etc. De bryr sig inte redan nu om att värna för hunden, de flesta registerar inte sina hundar heller. Eftersom de smo planerar göra olagliga saker med hunden vill ju inte kunna bli spårade.

Men till sak, jag tror att en del av problematiken med hundar som hamnar i orätta händer kan lösas med att när hundar registreras i jordbruksverkat som de enligt lag måste, (de som ändock väljer att inte göra det kommer ju då givetvis undan) så ska hundens syfte registreras.

Oavsett om det är en privat persons syfte eller företagare, oavsett hundes rasrenhet eller ej.

Det jag menar då med syfte är att är ägarens plan att hunden sk bli vallhund, vakt hund jakthund etc. eller sällskapshund.
Detta måste noteras!
För iochmed att man i förväg vet vad hunden skall användas till är det lättare att utbilda ägaren och lämlighets värdera hunden.
På detta införa reglemente om "yreks" specifika tester ska göras (ex vallprov, polisens lämplighets prov för väktar hund etc) inom en viss tidsram, samt att för rasgrupper (även blandrashundar) göra lämpliga åldersbarrärer när mh skall ha utförst.

På så vis kan man se om hundens psyka är lämpat för dess yrke. Men frammför allt ngt som många inte tänker på, är att du får även en chans att se ägarens hundförar egenskaper.

Klarar inte hunden kraven som ställs i de två utvärderingarna så måste! hunden omplaceras i ett bättre lämpat "yrke".
Om man bedömmer att hunden "misslyckats" pga bristfällig ägare, kan man erbjuda en tidsfrist där ägaren får utbildning och hjälp i sin relation till hunden och vad man ska "använda" den till. För att sedan få chans att göra omprov. 

Visst måste det specificeras mer och bearbetas, men jag tror att många hundar som pga ägare formas till problem individer kan fångar upp på detta vis. Då många t.ex vill ha sin "privata vakthund", inte har ngn aning om hur de ska bete sig eller inte. 

Men det får absolut inte införas monopol på tränings typ, dvs när hunden+förare för utbildning via ex skk får det inte regleras att alla hundar måste tränas enligt "godis metoden" elelr bara enligt"dominans" etc etc. Hundar är individer, och det finns ingen metod som fungerar på alla. Utav man lär använda sig av det som verkar fungera bäst förn individen. På det viset slipper man förtivlade ägare som fått utdömda hundar, bara för att tränaren är bristfällig.

Måste även tillägga, att utöver detta anser jag att lagen som klassar djur som varor måste ses över, då uppfödare msået få större rättightere när det gäller att välja lämpliga hem.
Dessutom måste det införas hårdare krav på uppfödare, hurvida det är renraskull eller inte ska inte spela roll. De måste visa att de har den kunskap som krävs för att ta kullen, att de tänkt igenom framtida hem och ägare. Men som ovan, behövs utformas mer än så här, bearbetas och struktureras. 
Vad tror ni?