Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2034 ggr
tvättäkta bybo
0

weezerdefekten

en bekant nämnde weezerdefekten om man parar två hundar med mycket blåögda individer i linjerna.

kan någon berätta mer om det? :)

Wand
0

Tass

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

dermot
0

Tassar också!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Labolina_73
0

tassar oxå.

tvättäkta bybo
0

det blev många tassar! :)

någon kunnig kanske t o m kan skriva en artikel om det!? :)

Lyan
0

Har det med själva ögonfärgen att göra? Har aldrig hört om det och blev nyfiken så jag tassar också :-P

Ronja06
0

Tass Tass Tass ;)

Mvh Emelie Förlägen

Mischa
0

Alrig hört talas om.

≧◔◡◔≦

Emo
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fler tassar:

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

tvättäkta bybo
0

#5 ja blåa ögon på hundar är ju inte naturligt, jag antar att det var en defekt från början.

avlar man på två blåögda hundar så kan det bli fel på valparna, jag var med om det en gång… när jag köpte två valpar från en kull där båda föräldrarna var blåögda. ena valpen var mentalt sjuk, han attakerade allt som rörde sig, han var oxå väldigt liten som valp, och den andra (misstänker jag) hade skört skelett. tror att det finns kvar en eller två valpar ur den kullen… :/

jag var tyvärr inte medveten då, och idag skulle jag inte köpa en valp ur en kull där båda föräldrarna var blåögda.

[Doglovers]
0

Jag har hört talas om den, men det blev ingen närmare beskrivning om den. Dom tog upp det på genetik kursen jag går på. Hör av er till Kattis på Kennel iFokus. Hon är duktig och kanske vet lite mer om det.

Kitten86
0

Tassar!

Aldrig hört talas om detta. Men hoppas det finns någon som kan "upplysa" alla oss andra Foten i munnen

[Empisen]
0

*Tass*

tvättäkta bybo
0

jag puttar upp den lite! :)

Katti
7

Jag har aldrig hört talas om weezerdefekten, men blue merle (samt harlequin hos t ex grand danios som egentligen är en variant av samma anlag) är ett semiletalt anlag, vilket innebär att om det kommer från båda föräldrarna så att valpen får det i dubbel uppsättning så kan valpen avlida och tillbakabildas redan i moderlivet (d v s den föds aldrig; kullen blir mindre p g a anlaget) eller så kan hunden födas med fel. Hundar som är s k "dubbelmerle" blir övervägande vita och är ofta helt eller delvis blinda och/eller döva. Ungefär detsamma bör gälla harlequin.

Om man man parar två hundar som båda har merle-genen så blir, statistiskt sett, 25% av valparna dubbel-merle, 50% enkelmerle, d v s "vanliga" merle och 25% får inte merle-anlaget alls. Hos collie och sheltie, där merleanlaget är vanligt, parar man merle med trefärgade hundar och får då trefärgade och blue merle. I detta fall är merle dominant, så bara de hundar som visar genen har den. man kan alltså anse sig ha full koll på anlaget.

Inom dessa raser finns även färgen sobel och den kan, helt eller delvis, dölja merle-anlaget. Därför har man bestämt att man inte parar sobel och merle och skulle det ändå ske så går avkommorna inte att registrera i SKK. Detta för att det inte ska spridas merle-anlag som vi inte vet riktigt var de finns.

Inom andra raser där merle-anlaget finns är det inte lika lätt eftersom det förekommer betydligt fler färger. Det gäller t ex Chihuahua. Det innebär att chi-uppfödarna ibland kan bjudas på ovälkomna överraskningar färgmässigt.

Blå ögon som det talas om här i tråden kan dock bero på annat än merle-anlag och behöver säkert inte ha semi-letala anlag inblandade.

Miolina
0

Tass

Min blogg hittar ni här

Kitten86
0

Kan tillägga till #14 att en blue merle sheltie (även bi blue) även kan paras med en svart/vit och inte bara med trefärgad.

provson
0

tass