Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2092 ggr
Royalz
0

"Oplanerat" valpköp

Jag blev erbjuden att ta en lovande tikvalp på halvfoder. Egentligen var ju planen att skaffa valp till sommaren men nu finns dessa valpar och ja, det är svårt att motstå.

Jag gillar verkligen denna valp och hon är så lugn men ändå frammåt och busig.

Som det ser ut nu så har jag all tid i världen åt en valp. Jag är bara borta 2 timmar per dag och då är det troligtvis så att jag kan ha med valpen. (annars löses det) Jag vet inte hur det ser ut om ett halvår men då är ju valpen såpass stor att den klarar sig själv några timmar tillsammans med min äldre hund.

Så vad hade ni gjort om ni var i min situation?

Em_
0

Ush vilket svårt val! Hjärtat säger köp, hjärnan säger vänta ;) Hur mycket har du träffat valpen? Dagsformen kan ju variera och det är ju så lätt att falla för en valp. Personligen tycker jag det verkar trevligare att ha valp på sommaren, springa ut en gång i timmen i mörker och kyla… brrrr!

Royalz
0

Jo en sommarvalp är ju det optimala ;) Men uppfödaren ska inte ha några kullar nästa år.. Och det är från den uppfödaren jag vill ha valp ifrån.

Detta är svårt!

Som sagt så passar det ju nu.. men vintervalp?

[Tess86]
0

Om du verkligen, verkligen känner för det så säger jag kör. Du har ju redan hund så du vet ju hur det är att ha hund. Och du planerar ju redan en till hund så uppenbarligen har du tänkt igenom situationen. Du verkar ju kunna lösa det tidsmässigt. Så länge du kan lösa det ekonomiskt och orkesmässigt (det är ju dubbelt så jobbigt att ha två hundar som en) så tycker jag att du ska ta den valp som du fallit för. Annars i sommar kanske du får leta ett substitut till denna valp som inte känns lika bra.

Vi fick hem Skade i mitten av december. Visst, man fick kasta på sig alla ytterkläder i en väldans fart och springa ut i den djupa snön. Men på mornarna drog jag på mig termobyxorna över pyamasbyxorna och drog på mig jacka, mössa och vantar i hissen ner. Och man stannar ju inte ute länge varje gång. Vid de där panikkissningarna som man springer ut på stup i kvarten går man ju in snart igen, så är man inte allt för frusen av sig så måste ju inte hela vintergarderoben på. Jobbigare är det nog då ifall man har en hundras som fryser mycket som valp på vintern. Vår tjej frös ju inte alls så länge man inte stod stilla.

rebz
1

Om det är en valp från en kull och en uppfödare som du verkligen vill ha och om du har tiden just nu så varför inte? Du kommer säkert ångra dig om du inte gör det, speciellt eftersom att du verkligen vill ha från den här uppfödaren och att denne inte tar någon kull nästa år. Det är inte mycket skillnad på att ha sommarvalp som att ha vintervalp. Samma procedur vilken årstid det än är. Så du får ha skor och jacka/tröja redo vid dörren helatiden och gå ut regelbundet, efter mat/lek/sovstund och ett par gånger däremellan i början. :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Royalz
0

Vi bor ju i hus med inhägnad tomt så det är ju bara att slänga på sig ett ar lätta skor och jacka och gå ut. Än kan man ju ta ballerinaskorna vid akuta fall ;-)

Nä men jag ska tänka över detta lite och fråga om det är okej att ta med valpen dom 2 timmarna jag är borta varje dag så får vi se.

Sen fick jag reda på att min daghund inte är vaccinerad. Problem?

Karmatarerskanise
0

#5 Ja, valpen ska ju inte träffa andra hundar som inte är vaccinerade.

Maja2
0

Håller med Hera ang. att valpen inte ska träffa ovaccinerade hundar, i övrigt är det väl så att det känns inte sååå oplanerat ändå, du har bestämt uppfödare, och uppfödaren ska inte ha några valpar i sommar. Endera tar du valpen nu men ser till att daghunden endera vaccineras eller inte kommer på ett bra tag, eller så måste du ju vänta tills nästa kull planeras.

Fridaaaa
0

Lillan är vintervalp, fungerade jättebra med rumsrenhet osv:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ketang
1

Efter som du har en till hund tycker jag du ska kräva att daghunden vaccineras även om du inte tar hem valpen. Tycker det är ganska oansvarigt av folk att inte vaccinera sina hundar.

Sen tycker jag att du ska ta chansen med valpen! Har du möjlighet att ta hem den så varför inte? Verkar ju inte direkt bli 2m snö denna vintern och kommer inte uppfödaren ta valpar nästa år så kör! Passa på Flört

[hehlenaaa]
0

Vad är det för valp? :)

[Doglovers]
0

Jaa, det är väl bara att slå till, eller…?Skrattande Det låter väl jätte bra. Jag har en liten valp nu som är 12 veckor och det fungerar hur bra som helst. Har valpar vilken årstid som helst och det är inga problemGlad

Royalz
0

Det är en chinese crested powder puff :)

Jag tror det lutar åt att jag köper valpen trots allt. Ska ringa till uppfödaren imorgon bitti och prata med henne igen.

Valpen kommer vara min och uppfödaren har rätt att ta en kull innan 5års ålder och hon kommer inte kräva någon utställningsrätt osv, så det känns väldigt skönt :)

[Forest]
0

Jag ser inget som säger att du ska vänta det låter som en bra tid för dig att skaffa valp så varför vänta? Att det är vintervalp vad gör det? skotta lite gångar ute så valpen kan gå omkring i gångar ofta brukar de uppskattas med små gångar ändå :) tro mig även du med träskor gillar att det är skottat lite här o där Flört

Em_
0

Är det just den uppfödaren du vill så tycker jag du ska ta valpen, om det löser sig passning sedan. Känns det inte riktigt ändå så finns det ju säkert bra uppfödare som får fina valpar i vår :)