Mat före eller efter promenad?
Ger ni era hundar frukost före eller efter morgonpromenaden?
Jag har hör att före ökar risken för tarmvred och att det inte är bra om de går på tom mage
Vad är det ultimata?
*tass*
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Jag brukar ge min hund efter morgonpromenaden.
Här får hunden mat innan promenad.
Min sambo har alltid gett innan men sen läste vi om det där med tarmvred, det låter inte kul…
kvällsätande hund=efter många promenader 
Jag ger alltid innan, troligen för att föräldrarna alltid gjort så med våra hundar.
Vad jag har förstått är det mer viktigt att inte ge hunden fast föda före och efter mycket hård träning. Min tränare berättade att om hon tex cyklar 1-2 mil med sina hundar får de inte mat på minst 3-4 h innan (dock viktigt att ge vatten) någon timme eller två efter träningen kan de få "blötmat" (typ som kattmat fast för hund) för att magen inte ska vara helt tom.
Så om det bara handlar om vanliga promenader mm ska det inte vara någon fara. Det finns ju dock raser där det är extra vanlig med magomvridning, tex Grand Danois.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag skulle säga att vi gör med hunden som med oss själv. Mat sedan lite vila och sedan promenad. Jag gillar inte själv att gå ut och gå direkt på maten, men efter en liten stund när maten sjunkit ner lite i magen så är det riktigt härligt.
#5 Äter din hund bara en gång om dagen?
Tack för svar! Jag fick nu höra att på en så stor hund som vi har så ska man ge efter, men jag tycker inte det känns rätt att låta henne gå på helt tom mage.. Så, man kanske kan ge lite innan och sen resten av frukostmängden när man kommer in igen
Jag gör som #7. Inge trevligt att gå ut direkt efter att man ätit. Så falcon brukar få mat ungefär samtidigt som vi äter.
Jag har ofta med mig hela morgonransonen torrfoder till hundarna, i fickorna, på morgonpromenaden. Sprider ut så att de får söka och äta maten. De dagar jag inte gör så, får de äta när vi kommer in. Det känns ganska naturligt att de lixom vandrar innan mat.
Jag brukar ge mina efter promenad, då verkar de mer hungriga också.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag ger mina mat innan jag går ut med dom, men dom brukar sällan gå upp och äta när jag häller upp maten. Dom äter den under dagen sen.
Släpper ut vår hund på tomten en stund, sedan får hon mat och sedan går vi promenad ca 2 timmar efter det:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina får mat när vi vaknar, sen går jag ut på baksidan så dem får kissa, sen är det vila i 1-2 timmar och sen går vi en ordentlig promenad.
Sabina
www.anibaz.blogg.se

Om jag går morgonpromenad så ger jag mat efter! Oftast får han gå ut på trädgården, sen mat och promenad ett par timmar efter det.
Våra hundar får mat morgon och kväll och de går oftast på promenad på eftermiddagen. De får alltså oftast mat efter att de har fått springa i skogen. :) Min hund är kräsen av sig så hon äter bättre när hon har fått motionera. Just eftersom att hon är så kräsen så har vi även gett henne ett litet mål mat under promenaderna tidigare när hon var som smalast.
Innan morgonpromenad.
Efter morgonpromenaden.

Jag kissar hunden på morgonen ute på tomten, sen är det frukost om hon vill ha det annars så får hon äta den under förmiddagen på jobbet. Promenad på lunchen och sen är det middag oftast innan vi äter, och därefter en rejäl prommis på kvällen. Så ser iaf vardagen ut, på helgen är det lite hur som helst beroende på vad vi gör. Men alltid första kissen och sen frukost. Nu är ju inte jag en sån person som rusar ut på morgonpromenad och inte sjusovarhunden heller utan snarare förmidagspromenad i sådana fall ;)
Det är väldig blandat för våra hundar.
Vi har en ganska ung hund fortfarande (8 månader) så vi kör oftast kissning, frukost, kort promenad med bajsning, paus ca 1 h och sen första "långsvängen"
Magomvridning har jag fått för mig är risk för om man leker/springer direkt efter maten, men jag är inte så insatt enligt vår uppfödare har hon aldrig hört talas om någon hund av vår ras som drabbats (boxer) men om man kollar på nätet så ska det vara en av de drabbade raserna… :-S
- Tillräckligt bra är perfekt! -
8 ja hon äter bara 1 gång per dag, hon vill inte äta sin mat innan trots att jag erbjuder den första gången redan vid 10 så ratar hon den, nästa gång vid 14-tiden även då ratas den. Vid 19 tiden är hon hungig o äter upp den eller sparar lite o den ger jag när jag går o lägger mig. Hon har alltid vart kvällsätare, jag ger färskfoder därmed åker den in i kylen för att hållas fräsh :) Torrfoder vägrar damen äta här hemma annat hos uppfödaren där äter hon torrfoder
och färskofder. (har samma torrfoder hemma men som sagt det äter hon inte här hemma)
Okej, Dipp börjar rata sin frukost med.. hon får torrfoder och på fm äter hon inte trots att hon erbjuds. På kvällen däremot - då slukar hon maten

Här hemma får våra hundar gå ut och göra sina behov innan maten på morgonen och sen får de mat och så¨väntar vi ett tag innan vi går morgonpromenaden.
På kvällen har de oftast fått långrunda samtidigt som jag kört hästen och då kommner vi hem så får de maten en stund efter att vi kommit hem vid klockan 7.
Men det händer att de får maten innan vi åker till stallet om vi är sena. Så då får de maten sen åker vi till stallet och då får de motion efter. Men har då ändå hunnit smälta maten lite innan vi kör iväg.
Jag ger maten EFTER första promenaden. Innan är min hund inte ens intresserad av maten så håller med de som tidigare skrivit att de verkar betydligt mer hungriga/sugna på maten efter promenaden. Det är också mycket mer naturligt att hundar får "jobba" (i detta fall en vanlig promenad) innan maten serveras. Så defenitivt efter morgonrundan :)
Min tös får sin mat efter promenad, oftast en till en och en halv timme efter först. Har själv en ras som lätt drabbas av magomvridning (borzoi), så jag är rätt sjåpig med det där. Efter mat går vi inte ut förrän det har gått två timmar.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Det är olika. Ger vi mat innan så är det minst en timme innan prommenad. Likadant så får han inte leka på minst en timme efter maten.

Ger alltid mat efter promenaden, däremot kan jag ge någon deciliter före om jag ska ut och träna dem. Man vet ju själv hur det känns att träna på tom mage.
Ger mat innan, av en ren vana! :)
Oftast efter första morgon promenaden, men det kan vara före också. Så jag antar att svaret blir det ena eller andra altenativet, beroende på vilken morgon det är.
Mina har fri tillgång till sin mat i och med att de äter lite halvdåligt. På morgonen (runt 05-05:30) är de ute på en snabb kisstur och väljer sen att äta sin frukost, för att sedan gå och sova igen ett par timmar.
Jag har en ras som har väldigt lätt för att få magomvridning och några orsaker till det är:
* Om man motionerar hunden efter ett mål mat
*** Om hunden dricker eller äter mycket mat/vatten för snabbt
**
* Har även hört att man ska blöta upp fodret (vet ej om det stämmer) så det gör jag också.
Jag vill inte ta risken eftersom dödligheten stiger innom den första halvtimmen ganska så rejält och jag bor 1 timme ifrån närmaste djursjukhus som har öppet dygnet runt (Malmö Djursjukhus). Om det skulle hända mellan 7-16 så har jag gångavstånd till djursjukhuset här i Ystad. Men allvarliga saker brukar alltid hända på kvällar och helger tycker jag…
Klenod får mat 3 gånger om dagen just för att hon inte ska äta så stora mål och därmed riskera magomvridning.
Jag går ut och går på promenad innan och efter det får hon sin frukost, middag eller kvällsmat.
Om rutinen mot förmodan skulle krascha så hoppar jag hellre över ett mål mat eller skjuter fram målet några timmar.
Aldrig motion innom 2-2½ timmar efter en måltid är mitt mått så magen har hunnit smälta en del.
Medarbetare på Hundar.ifokus