Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3598 ggr
IdaBabe
0

Inför en valpning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Min lilla tik är antagligen dräktig efter en tjuvparning med syrrans hund.. Vi har tagit abortspruta en gång tidigare men känner att vi inte vill ta den en gång till eftersom den inte är riskfri och vi vill inte ta den risken, hon mådde väldigt dåligt förra gången också tyvärr.. Syrran och hennes hund flyttar i månadsskiftet så sen kommer det inte bli fler parningar Flört

Nu ifall det är så att hon är dräktig så vill vi vara så förberädda som vi bara kan och som är mäjligt. Vi har aldrig fött upp valpar förut men vi har alltid haft hundar. Vi har bokat en tid hos veterinären som är om ca 2 veckor där hon ska undersökas m.m.
Jag vill nu ha tips på allt ni vet är bra att ha vid en valpning, i valphagen, m.m. Allt ni kan komma på är bra. Jag har läst en del på nätet men känner även att jag vill fråga. Tungan ute

Det har gått ca 5 veckor sedan parningen inträffade och henne ljuver är svullna och rosa, hennes buk har blivit lite hårdare och lite större nu dom senaste dagarna, hon är rätt illamående och känner hon inte vill äta (så har de varit i några dagar).

Tacksam för alla svar som jag får, allt är till hjälp Glad

MissManic79
0

*tass*

[Forest]
0

Låter som hon är dräcktig. Nu är det försent att komma med pekpinnen o hutta med. Förberedelser läs på massor om valpning, se till att vetrinären är väl informerad om valpningen om det skulle gå fel. Om du känner någon som är bra och kunning om detta ta tips av denna person gärna att den kan vara med under valpning.

nyfiken: Vad är det för ras och vad är fadern för ras? Hur gammal är tiken?

IdaBabe
0

#2 tack för ditt svar. Vi känner en som har jobbat som veterinärs assistent så vi kan vi kan höra med henne om hon har möjlighet att vara med under valpningen och även rådfråa henne :) vi ska även prata med veterinärer när vi ska dit. Hon är 75% chihuaua och 25% York sheri terrier. Jag vet tyvärr inte vad pappan var för ras då jag aldrig såg honom. Mamman till henne var inte i rummet när jag kollade på henne så kan tyvärr inte säga de heller. Hon är ca 1 1/2 år gammal. :)

Anibaz
0

#3 Du kan väl fråga din syster? Det är ju bra att veta ålder och ras på fadern inför valpköparna.

Chilli10
0

#4 Jag tror hon menar att hon inte vet vad pappan till hennes hund är för ras. Inte pappan till valparna Tungan ute

Katti
0

Som ett tips till andra i samma situation kan jag säga att det bästa att göra efter en tjuvparning är att omgående kastrera tiken. Då blir det garanterat inga valpar varken då eller senare.

Det finns böcker om valpning och uppfödning att köpa och låna. Det tycker jag absolut att man ska ha hemma inför förlossningen. Jag har varit med på över 20 hundförlossningar och säkert lika många kattförlossningar, men jag tittar ofta i böckerna ändå.

Vad är det för ras på pappan till valparna?

Hoppas allt går bra!

AnneN
0

Om du inte redan gjort det så kan jag rekomendera att läsa denna artikel.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

IdaBabe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 jag trodde hon menade fadern på min tik Tungan ute

#6 Att kastrera min tik är tyvärr inget allternativ för mig faktiskt, då vi hade tänkt att hon skulle få valpar med en annan hane lite längre fram, men nu tyärr blev de lite tidigare än tänkt o med "fel" hane. "/ Tanken var att det skulle vara en Chihuahua som skulle vara pappa.

Rasen på pappan till valparna är en blandning mellan papillon och shih tzu. (Han på bilden. Inte den bästa bilden jag hade på datorn.)

Cassii
2

#8 Varför ska du ens para din tik om det är en blandras?

IdaBabe
1

#7 Tack för tipset! Har inte läst den så ska läsa den! Glad

IdaBabe
4

#9 Jag ser inte att blandraser är "sämre" än renrasiga hundar, jag tycker personligen att blandraser är härligare hundar.

Cassii
5

#11 Men du vet inte vad du får. Din blandras kan ju vara en jätte bra hund som individ, det kan även blandraser vara. Men, du vet aldrig vad du får.

IdaBabe
1

#12 det är de, ingen vet hur din hund blir när den är blandras. Det är de jag gillar. Jag tycker inte om att ha en hund som folk kan säga "din hund kommer bli si o så" för att det är typiskt för just den rasen. Jag vill inte ha en hund som man vet hur den kommer bli.

russin
6

Tyvärr är riskera för kejsarsnitt stora i och med raserna och jag personligen tycker dom riskerna är större än att ge abostspruta.

Risken är även stor att du inte får ut på försäkringen för kejsarsnitt pga att det är Chihuahua i henne, så det är nog värt kolla upp med ditt försäkringsbolag ifall det skulle hända. Det kan bli en dyrköpt historia.

Är tiken hälsokollad för ögonsjukdomar och patellafri ! Med tanke på at du tänkt para henne senare trots att hon är blandras. är inte tiken patellafri kan du stå där med sålda valpar som behöver patellaopereras och som ingen försäkring i värden gäller för då tiken inte är kollad. Har du kollat upp dom sakerna ?

Att para och ta fram valpar är inte bara en kul grej. Ska man sälja valpar har man även ett väldigt stort ansvar och det är det många som "glömmer"…

dogg
5

Hej, om du det nu blir levande valpar som ska tas hand om och säljas, hoppas jag du noga förbereder dig nog inför de 8 veckorna innan de kan säljas. Det kan ju blir längre också om du inte hittar rätt köpare. Så att du ger valparna den bästa starten i sitt liv. Sen när du säljer dem får du verkligen fråga ut köparna så att valparna hamnar i aktiva hem med mycket hjärngympa och andra aktiviteter där hundarna får använda sin hjärna. Trots att de är små mår inga hundar bra om de inte får detta varje dag. De behöver också komma ut mycket. Se till att en bra bok med massor av aktiveringstips medföljer tex Min Bästa vän Marie Hansson Hallgren, äldre upplagor är lika bra som den nya och går att få tag på billigt. Möter så många små hundar som bara får gå på promenader eller leka stressande lekar som att kasta boll och pinnar. De jag har lyckats med att få dem att prova hjärngympa har upptäckt att plötsligt lyssnar hunden på dem och hunden tycker det är jättekul. Små hundar ska ju absolut inte blir några assecoarer utan få ett bra hundliv med massor av spännande aktiviteter och motion. Miljöträningen börjar ni ju hemma innan valparna är sålda och ge med information om hur den ska fortsättas till valpköpare innan 12 veckors ålder, alla kommer inte iväg på en bra valpkurs. Förklara också vikten av bra foder från en bra fackhandel inte typ ica, hemköp, willys etc., att de bara ska köpa hundgodis utan socker och att tänderna ska ses till och borstas flera ggr per vecka så mindre hundar lätt får tandsten och andra problem med tänderna. Men börjar man när de är valpar är tandborstningen inget problem. Det går inte heller att säga att man inte har tid eller orkar, du kan ju inte säga det om du får ett barn att du inte orkar och bara strunta i det. Alla har tid, det tar inte mer än en minut per dag och vissa klarar sig med bara 3-4 ggr per vecka. Lycka til!

IdaBabe
0

#14 jag är fullt medveten om att det är stor risk i med hon har Chihuahua i sig, och det vet jag om.

Hon har varit på 2 hälsoundersökningar där dom gått igenom hela henne, inte blilligt blev de kan jag säga haha.. En gång när hon var valp, och en gång när hon fyllde 1 år. Den enda dom hitta när hon var valp var att hon hade något lite trånga tårkanaler men att det inte var någon fara och skulle inte behövas behandlas eller skulle inte bli ärftligt eftersom att det var så lite. Andra gången var hon helt fri, inget om hennes tårkanaler heller, det hade blivit mycket bättre sedan sist.

Om det blir valpar denna gången är det inte alls säkert att vi parar henne senare! Jag har inte köpt henne enbart för att avla på.

Vi är redan medvetna om att man inte ska föda fram valpar bara för att dom är söta osv, och vi gör det självklart inte det bara för den saken kan jag berätta!

IdaBabe
0

#15 Tack så jätte mycket för ditt svar och alla dina bra tips.Skrattande Jag ska kolla upp den boken som du tipsa om, kan vara en bra idé att köparna får med den när dom hämtar valpen som dom sen kan kolla igenom och få en liten start med valpen Glad Tanken är att alla valparna ska säljas, ev köper min syster en.

myra82
2

Vill bara önska dig lycka till och hoppas du får friska små sötnosar och att allt går bra :)

IdaBabe
0

#18 tack så jätte mycket Glad Ja vi får verkligen hoppas på det bästa Glad

Denna kommentar har tagits bort.
fettmedkevlar
8

Lite nyfiken bara på varför ni inte hållt isär hundarna under tiden din tik har löpt. Jag menar, du skriver att en abortspruta har getts redan en gång tidigare och nu har det hänt igen.. En gång är ingen gång, två gånger är slarv!

Men rådfråga med veterinären om han/hon kan ge tips.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

IdaBabe
1

#23 jag tycker det är lite oförskämt att att påpeka till någon som man inte känner och som inte vet hur situationen är osv, att de är slarv m.m. Förstå gången hände när vi hade hundvakt åt henne och deras hund hoppa på henne (som dom sa inte skulle vara hemma!) Och eftersom den hunden hade en hudsjukdom o astma så blev det arbortspruta.. Och när vår egna hane hoppade över staketet in till henne(som är över 1m!) när hon löpte kände vi att vi att de var lite mer "acceptabelt" att behålla valparna denna gången, då vi visste allt om dom båda. + att min tik blev väldigt sjuk av abortsprutorna! Hon blev inlagd på djursjukhuset. Det var något i det som hon inte klarade av.

IdaBabe
0

Var kanske inte just astma förästen , men de beskrivs som det och är nästintill som astma.

exitingsvillemo
0

Förstår jag dig korrekt om du har planer på att para din tik, som du inte ens vet vilken pappan är och aldrig sett mamman?? Antar att du isåfall inte har en aning vad som gömmer sig längre bak i hennes gener..?

[jakke94]
5

du vet inte allt om din tik, du vet ju inte ens vem pappan är och vad han har för några raser i sig, sure, tjuvparning ok, förstår inte ditt tanktesätt angående abortsprutan, men, visst kan ju bli parningar av misstad, då får man ju göra det bästa av situationen, vilket jag hoppas du gör. 

Men att du har planerat att använda en blandras med okänd fader i avel gör mig lite förbannad! Du vet ju inte alls vad som ligger bakom ? Blandraser har inte direkt någon innehållsförteckning och jag tycker varken det är schysst mot valparna, eller dem okunniga valpköparna som köper en valp med okänd hälsostatus! 

varför göra parningen? 

Tycker du ska tänka om! 

Men stort lycka till med denna tjuvparningen och hoppas allt går bra!

IdaBabe
2

Jag skrev detta inlägg för jag ville ha lite tips inför en valpning! Intr massa nedstämdlingar om att jag borde tänka om, om att det är en blandras och då är de fel m.m. Jag klarar mig bra utan allt sånt snack. Har mest fått.negativa svar än positiva, och det ändrar intr mitt tänkesätt! Jag är MYCKET mer förtjust i blandraser än renrasiga, låt då mig tycka de! Arbortspruta tog jag för jag ville inte att valparna skulle hudsjukdom men då den vår ärftlig! Dr borde du väl förstå? Speciellt om du tycker syn om valpar som är blandraser är-.-' Blandraser är värda EXAKT lika mycket som en renrasig. Om ni inte har något svar till det som står i inlägget från.början kan ni vara snälla att inte skriva något alls, för de hjälper inte kan jag berätta!

exitingsvillemo
5

Jag har inget emot blandraser, äger två blandisar själv. Det jag ifrågasätter är hur du kan para en tik där du inte ens vet vem pappan är eller inte ens sätt modern. Hade det varit en renrasig hund hade jag frågat exakt samma sak.

IdaBabe
0

Vad jag än kommer svarar kommer jag säkert få ännu fler negativa svar så du får fortsätta undra med dom andra som vill veta.

exitingsvillemo
2

#30 tack, det var väl ungefär det svaret jag var ute efter. Att du helt enkelt inte KAN svara på min fråga. Ha en trevlig kväll =)

IdaBabe
1

Jag kan men vad ger mig en anledning till att du ska få veta? Du ger mig Skit i denna tråden och i en annan, så går de inte till om man vill ha svar på sina frågor. Hejdå tack för du inte kommenterar mer!

[jakke94]
2

Dina svar visar bara att du inte kan svara på frågorna o att du inte borde avla har inget emot blandrasindivider, bara aveln, spec sådan här avel.

exitingsvillemo
0

Inte komenterar mer? Har jag sagt att jag inte tänker diskutera mer? Jag ger dig inte skit, jag har ställt några frågor, som du inte kan/vill ge svar på. Och iom det så ifrågasätter jag din trovärdighet. Tycker du det är konstigt?

[jakke94]
4

Skriver man i ett disskutionforum så får man räkna med olika svar, jag personligen hänvisar dig vänligt till stallet.se där jag tror ditt tankesätt osv nog passar bättre…

IdaBabe
0

Jag säger så här, ni får tro vad ni vill, säga vad ni vill, tycka vad ni vill. Jag orkar inte bry mig. Säg att jag inte vill/kan svara på frågor. Gör vad ni vill, lämna tråden för det här är inget jag har tid med. Jag vill bara ha svar på frågorna jag ställt, inget annat. Hejdå!

IdaBabe
1

Jag säger så här, ni får tro vad ni vill, säga vad ni vill, tycka vad ni vill. Jag orkar inte bry mig. Säg att jag inte vill/kan svara på frågor. Gör vad ni vill, lämna tråden för det här är inget jag har tid med. Jag vill bara ha svar på frågorna jag ställt, inget annat. Hejdå!

[jakke94]
3

helt underbart!!!!!!!! Ska du svara så när intressenter till valparna börjar ställa liknande frågor;-)?

fettmedkevlar
5

#24 Kalla mig oförskämd, jag anser ändå att det är slarv när din tik har blivit oplanerat parad två gånger.. Nu har jag inte läst igenom alla dina inlägg, men är tiken över 18 månader? Har för mig att det är minimum åldern för att ta valpar på en hund.

Angående blandraser, jag har själv tre stycken och ser inget fel i att äga dem. Men skulle jag mot förmodan para någon av dessa tre så skulle jag ha gjort grundlig bakrundskontroll samt hälsokontroll.

IdaBabe
0

Ni får anse o tycka vad ni vill. Hon är över 18 månader! Om ni inte har något att svara på i det första inlägget så ber jag er att inte skriva, det har helt och hållet spårat ur!

exitingsvillemo
1

Lite utsvävningar får man nästan räkna med, på ett diskussionsforum =)

IdaBabe
0

Som du vill

Sophey
1

Du far helt enkelt ga ifran datorn och ta ett djupt andetag nar du kanner dig forbannad, du kommer att rycka av dig haret nar valparna finns och annu varre nar du far lov att ta hand om hundratals av valpkopare.

Jag tycker att du ska prata med en veterinar om saken och sedan lasa sa mycket bocker du kommer over om valpar. Katti har pa forumet som tar hand om Kennel iFokus ar valdigt duktig sa du kan ju fraga inne hos Kennel iFokus.

Jag vill bara papeka att en abortspruta ar mindre riskfylld an en forlossning, det ar inte ovanligt att mamma och valpar dor i forlossningen speciellt inte nar det handlar om oerfarna uppfodare som igentligen inte vet nagonting om rasen och uppfodning.

Du ar ganska ung, hjalper inte din mamma dig med det har? Eftersom du ar under arton ar det hennes ansvar ocksa.

Medarbetare på matlust

IdaBabe
2

Jag blir sur när alla möjliga människor kommer och säger att jag borde tänka om, att jag är oansvarig hundägare, inte kan någonting om rasen, synd om valparna m.m. Ingen av dom som har skrivit vet hur läget är eller känner varken mig eller min familj. Du hade också blivit irriterad i min situation. Situationen kommer inte att ändras och mina föräldrar är även inblandade och som har haft hundar i alla år. Abort spruta har hon tagit en gång tidigare o då blev hon mycket mycket sjuk och blev inlagd på djursjukhus och läget var väldigt kritiskt, hon var nära på att stryka med.. Hon tålde inte sprutorna och flera veterinärer avrådde att hon inte skulle få fler abortsprutor, och ifall det hände att hon skulle bli dräktig skulle vi låta henne föda valparna. Att säga att vi inte kan någonting om raserna är ju heller inte riktigt sant -.- båda raserna har vi haft i flera flera år, och vet mycket väl om dom. Mina föräldrar ställer upp till 100% och dom är också inställda och medvetna på att valparna ska födas om det är så att hon är dräktig. Dom är mycket mycket vana vid hundar och kan raserna. Min morster som är uppfödare av chihuaua och en kompis till familjen som är veterinärs assistent kommer isf vara med under valpningen. Jag orkar inte mer negativa svar för det hjälper inte någonting, läget är som det är. Jag ber snart sajtvärden spärra tråden om det fortsätter så här och om det inte håller sig till frågorna jag ville ha svar på…

Katti
3

Det är väl bra att du har proffs så nära till hands. Fråga dem så får du säkert svar på dina frågor!

Sophey
4

44 Du vet val att jag inte riktigt har vart otrevlig mot dig? Det dar du gav tillbaka ar bara att skrika om ett otrevligt svar tillbaka du kan inte lasa allt som otrevligt eller bara ta till dig det som kan lasas som otrevligt.

Jag blir sur när alla möjliga människor kommer och säger att jag borde tänka om, att jag är oansvarig hundägare, inte kan någonting om rasen, synd om valparna m.m. Ingen av dom som har skrivit vet hur läget är eller känner varken mig eller min familj. Du hade också blivit irriterad i min situation.
Situationen kommer inte att ändras och mina föräldrar är även inblandade och som har haft hundar i alla år.
- Det far du faktist ta nar du skriver pa ett stort oppet forum dar olika manniskor har olika tankar kring saker och ting, lika val som du beter dig illa beter sig andra ocksa illa pa forum och det ar bara sa det fungerar.
Du har ratt i att ingen forutom du vet hur det star till hemma hos dig men det hjalper inte att vara otrevlig for da ser folk dig som annu mer oserios. Jag har ocksa vart irriterad och blivit pahoppad har pa iFokus men man lar sig att det inte hjalper att ta allt som ett anfall eller skriva nagonting barnsligt tillbaka.
Bara for att man haft hundar i flera ar betyder det inte att man kan speciellt mycket om avel, genetik och raserna men det ar suverant att dina foraldrar hjalper till och har erfarenhet av hundar.

_Abort spruta har hon tagit en gång tidigare o då blev hon mycket mycket sjuk och blev inlagd på djursjukhus och läget var väldigt kritiskt, hon var nära på att stryka med.. Hon tålde inte sprutorna och flera veterinärer avrådde att hon inte skulle få fler abortsprutor, och ifall det hände att hon skulle bli dräktig skulle vi låta henne föda valparna.
_- Det ar trakigt att din hund fick genomga en del lidande vid den forsta sprutan men att en hund reagerar pa det viset ar inte bra och om hon ar kanslig for medicin kan det nedarvas till valparna vilket inte ar bra eller om det blir andra komplikationer kan det sluta riktigt illa om hon ar kanslig for sant. Jag vet att ett flertal ovanstaende som har kommenterat hade kastrerat hunden om den reagerat pa det viset av sprutan.

_Att säga att vi inte kan någonting om raserna är ju heller inte riktigt sant -.- båda raserna har vi haft i flera flera år, och vet mycket väl om dom.
_- Jag vet inte hur mycket eller lite du kan om rasen men ingen har ens sagt nagonting sant heller och eftersom du kommer pa ett forum och inte har en aning om vad valpning innebar vet du tydligen inte speciellt mycket om avel. Jag antar att du inte luslast rasernas rasstandard och avelsprogram? Vilka sjukdommar och defekter som ar vanliga bland raserna och allt som tillkommer med avel. Du sager ju sjalv pa blandrashundar iFokus att du inte ar helt saker pa vad din tik har for raser i sig.

Mina föräldrar ställer upp till 100% och dom är också inställda och medvetna på att valparna ska födas om det är så att hon är dräktig. Dom är mycket mycket vana vid hundar och kan raserna.
_Min morster som är uppfödare av chihuaua och en kompis till familjen som är veterinärs assistent kommer isf vara med under valpningen.
_- Det ar super bra att dina foraldrar staller upp till hundra procent och att du har chiahuahua uppfodare och veterinarassistenter som kan hjalpa dig men kan du far nog fler svar av din moster an du far fran iFokus.

Jag orkar inte mer negativa svar för det hjälper inte någonting, läget är som det är. Jag ber snart sajtvärden spärra tråden om det fortsätter så här och om det inte håller sig till frågorna jag ville ha svar på… - Synd att du kanner pa det viset men du har ju inte fragat nagonting?

Medarbetare på matlust

IdaBabe
0

#45 Det var inte meningen att det skulle uppfattas som att jag "skrek" på dig, verkligen inte.. Isåfall ber jag om ursäkt. Det Ang abortsprutan så pratade vi faktiskt också med veterinären om att kastrera henne, men eftersom hon reagerade på det sättet med sprutan vår han orolig att hon skulle reagera värre eftersom de är större ingrepp o starkare saker som används m.m.. Du skrev i ditt tidigare inlägg; "Jag vill bara papeka att en abortspruta ar mindre riskfylld an en forlossning, det ar inte ovanligt att mamma och valpar dor i forlossningen speciellt inte nar det handlar om oerfarna uppfodare som igentligen inte vet nagonting om rasen och uppfodning." Där står det "som egentligen inte vet någonting om rasen".. De vi fått reda på är hon chihuaua och York men så klart vet jag inte om hon har något mer i sig, de kan man aldrig veta med blandraser. Mina frågor gällde inför valpning. Tex valphage, vad som kan vara bra att ha inför en valpning m.m. Förlåt om där är lite olika konstiga stavfel, mobilen är inte helt på min sida haha.

Katti
5

Du får ursäkta mig, men jag tror faktiskt inte på att veterinären skulle ha sagt så. En abortspruta är hormoner, vid ett snitt ger man narkos. Det är inte alls samma sak!

Om nu veterinären sa att en kastrering vore en risk för din hund så borde han/hon även ha sagt att ett kejsarsnitt, som är oerhört vanligt bland småhundar och då framför allt Chihuahua och chihuahuablandisar, innebär en mångdubbelt större risk än en kastrering.

IdaBabe
0

#48 förstår vad du menar men jag tror att han menade efter operationen då hon skulle få medicin eftrt.

fettmedkevlar
2

#49 Medicinen efter en operation är inte heller hormoner, utan smärtstillande och antibiotika.

IdaBabe
0

#50 aha, men då vet jag inte varför han sa så faktiskt :s han sa att de kunde bli samma biverkningar som de blev med sprutan, om inte värre :s

Sophey
0

Kanske dags att byta veterinar? Glad

Medarbetare på matlust

IdaBabe
0

#52 ja, vi har haft honom i många år, fast de skadar inte om man någon gång förnyar sig lite :)

[Doglovers]
0

Glöm inte att du står för "dolda fel" i 3 år efter att du sålt valparna. Du kan alltså få stå för en del omkostnader om det skulle uppkomma problem med valparna 3 år framöver. Så om du får några kronor över efter försäljning (om dom blir sålda) så lägg undan pengarna.

Vi fick göra ett snitt på vår tik och det gick på ca 25000 kr. Tungt. Och det var med försäkring.