Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2753 ggr
Labolina_73
1

varför sån skillnad då?

gällande kastreringar på hundar och katter.

varför är det sådan psisskillnad,, jo narkosen blir dyrare har man ju alltid fått höra..

men låt säga att jag har en Chihuahua tik på 2 kg och en main coon hona på 6 kg.. då kostar iaf katten alltid samma,,, dvs ca 1000 kr, men att hunden kostar ca 7000:-

är det verkligen sån stor skillnad på hur djuren ser ut innuti att det bör vara så himla stor skillnad?

ok om man har en dogo argentino eller annan liknande stor hund och att dom då givetvis väger mer och kräver mera narkosmedel.

borde man inte istället gå på vikt istället för djurart?

bara en fundering.

jag tror faktiskt att väldigt många undviker att kastrera innan det händer nåt,, tyvärr,, men just bara för att det är så fasligt dyrt..

eller vad tror ni andra?

sedan så är det ju givetvis bra att kastrera då man slipper många sjukdomar och oönskade valpar.

//Linda

Chilli10
0

Att en vavva på 2 kg kostar 7000 att kastrera låter sjukt mkt! Förvånad

Min tik kostade 5900 att kastrera, då vägde hon 26 kg.  Så på den kliniken går de iaf efter vikten.

Anibaz
0

Min förra hane på 30 kg kostade det 2900 kr för. Men det är ju alltid dyrare på tikar eftersom det blir ett helt annat ingrepp.

[Lostmybrain]
0

Jag förstår tankesättet men då kan man undra varför kläder av storleken xl kostar lika mycket som storleken xs :p dålig jämförelse kanske.

[Tess86]
1

Vissa kliniker går ju redan efter vikt, men då brukar det bara vara ett visst gränsvärde, t.ex. att väger hunden över 25 kilo kostar det mer. Vår tik vägde ca 20 kilo och det kostade 4200 kr. Men just den kliniken hade inget dyrare pris för större hundar.

Men jag tror att skillnaden i pris helt enkelt beror på att hundmänniskor är vana vid att punga ut med mer pengar, man är van att det kostar mycket att gå till veterinären med sin hund. Kattmänniskor (jag säger inte alla, men vissa) lägger inte så mycket pengar på sin katt och skulle inte kastrera den om det kostade flera tusen.

När jag kastrerade min kaninhane, som väger 3 kilo, kostade det 700 kr, visserligen för sju år sedan men ändå. Det är nog absolut inte många som skulle kastrera en kanin om det kostade för mycket. Många tycker nog redan att 700 är en ganska hög smärtgräns för vad man är villig att lägga på sin kanin. Man tänker väl att det är ett enkelt och billigt husdjur att ha.

Vet inte, kanske tänker helt fel, men det är en anledning till de olika priserna som jag kan tänka mig.

russin
0

Det är skillnad att kastrera en hund jämfört med en katt. Allting är mycket större på en hund och där behövs sys en del. På större hundar behöver även ofta själva pungsäcker tas bort för att inte hänga och "fladdra" senare.

Michaela-N
3

Tillgång och efterfrågan, mina vänner. Flört

russin
0

och sedan är det nog så att priserna på katter är nersatt just för att försöka få så många som möjligt att kastrera just pga mängden löskater.

Labolina_73
0

jo, samtidigt som det borde vara billigare att kastrera hundar än vad det är just för att man minskar sjukdomar ganska radikalt.

JAg tycker att det är jättedumt att det ska vara så himla dyrt.. jag tror att flera hade kastrerat om det vore billigare.

Jag vet många som sagt,,, näe jag har valt att inte kastrera för att det är så fasligt dyrt,, och "om det händer nåt" så går det ju på försäkringen.-..

ska det behöva vara så?=

//Linda

Mischa
0

jag tror att traditionen med att kastrera katt är något vi haft längre, och något som måste göras iom att det finns inget annat tamdjur som tillåts spring utan tillsyn så som just katter gör och en population vildkatter kan öka något enormt.

Är priset inte billigare/humant på katt så lägger folk inte ner pengarna för att snitta sina utekatter.

Men priserna varierar ju såklart beroende på klinik och vissa har även kampanjperioder med sänkt pris även för hund.

≧◔◡◔≦

Cassii
0

Ungefär hur mycket brukar det kosta att kastrera en tik på fem kilo? Glad

[Forest]
1

10 det är helt olika vissa vetrinärer har ett fast pris väger tiken 1 kg kostar det lika mycket som en på 50 kg anser det bra iaf om man har stor hund. Ring runt o kolla vad det kostar är mitt tips :)

Mullemums
0

Har nere hos oss går en katt på 400-600:- och en hund runt 3000-4000:-

russin
0

Jag är helt mot att kastrera hundar slentrianmässigt. Vi har inte problem med lösdrivande hundar och behöver inte kastrera pga det.

Det finns risker med att kastrera - inte bara själva operationen. Urinläckage är en sak. Könshormoner är viktiga för mycket - inte bara fortplantning utan även för hur hundar kommunicerar.

Jag skulle aldrig kastrera om det inte finns stora problem. Har låtit kastrera en tik och det var pga att hon blev oerhört skendräktig efter sin kull och fick mjölkstockning och hög feber varje skendräktighet.

russin
0

10# Vårt djursjukhus tar 5500 oavsett vilken storlek hunden har.

Changrila
0

Jag håller med #13.

De gånger jag hört det pratas "ordentligt" om just priser för kastrering så har det varit som vissa här i tråden sagt. Kattmänniskor betalar inte mer. Många kattägare avlivar sina katter om de blir sjuka, för att de inte vill betala behandling (även om det är en lätt behandling), få katter är försäkrade osv.

Någonstans måste pengarna till veterinärerna in ändå, och eftersom hundägare är beredda att betala mer än kattägare (rent generellt) så får hundägarna "ta smällen" av att kattägarna är snåla/inte värderar sina djur högre.

Och ang att det kostar mycket på hund men att fler borde kastrera för att undvika sjukdomar - tex Agria ger 10% rabatt på försäkringen om tiken är kastrerad. Jag tror inte att Agria är ensamma om det och det borde väl räcka som "lockbete"?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Chilli10
0

#15 Folksam ha också så.

[Forest]
0

13 håller jag tycker själva "ska inte hunden gå i avel ska den kastreas" fattar inte riktigt den påängen. För hundar går inte lösa och förhoppningsvis så har man koll på sin hund. Jag kan nästan inte heller fatta att olyckor sker hur kan det ske om man har tik som löper o har koll på den biten jag skulle aldrig låta min höglapande tik gå lös med hanhundar eller att de får den chansen.  Säger inget om hanen nu kanske lider vid löptider, tikar löper idag tyvärr oftare o finns det många tikar i närheten kan det bli jobbigt. Likaså om tiken får livmoderinflamation då givet att man kastrerar henne.

Kalli
0

#5: Källa på det? Har aldrig hört att den måste tas bort för att inte fladdra på större hundar, vad räknas förresten som en större hund?

Labolina_73
0

men det handlar ju faktiskt inte bara om att hundar inte går lösa ute och blir parade som tyvärr utekatter blir om dom inte är kastrerade,,

utan det handlar ju om,, (iaf för mej) om hundens hälsa.

hanar: hamnar oftare i slagsmål /kommer inte överänns med andra hanar om dom är fertila. Kissar mer eller mindre överallt för att markera att här har jag varit, blir väldigt stressade av alla löpande tikar året igonom. mm..mm

tikar: hamnar alltid i skendräktighet efter löp (på vissa märks det ingenting dock) men andra mår inte bra av det,, och det kan bli mjölkstockning och juvertumörer, livmoderinflammation. mm.mm

Det är som jag ser det ALLTID bättre att kastrera alla djur som inte ska gå i planerad avel.

Så kontentan rent medicinskt är ju faktiskt densamma som för katterna?

Sedan att säga att katter inte är försäkrade etc etc,,, där kan man inte dra alla över samma tycker jag..

jag som är kattuppfödare av rasen norsk skogkatt pch väldigt många med mej försöker ju att få upp statusen på katter oxå i samhället.. Man får inte så mycket till hjälp av alla dessa människor som anser och tycker att katter är "födda" till att få springa löst ute..

Nåja,, inte mina iaf,, mina är födda till att bli älskade och ha uppsikt så inget hemskt kan hända dom,, bland annat.

Men måste man absolut ha sina katter ute så kastrera för gudsskull..

men jag tycker inte att det är bara för att dom inte ska föröka sej, det blir mer ett plus att det blir så, men man måste se rent medicinskt på det oxå,, hur mår katter/hundar alla djur som har sin drift endast i fortplantingssyfte och dom inte får para sej…

Hur jysst är det… varför då inte hjälpa hjuret så det slipper dessa alla hormoner.?

Så för mej som har en tik på 1 år, nästan 7 kg skulle kosta mej nästan 6500-7000 för att kastrera henne, medans mina katter kostar 1000: att kastrera och det skilljer 1 kg på dom.

Det är för mej helt sjukt att det ska vara så dyrt för tikar. Att tikar ska behöva vänta på att bli sjuka innan det händer nåt,, fö att man då får det på försäkringen…..

Har hundar det då verkligen bättre än katterna?

//Linda

Chilli10
0

#19 Kattarna min föäldrar har är alla kastrerade :)

Finns det inte någonstans det är billigare? Du får ju liksom betala mer än vad jag fick göra för min 25kilos tik..

Ketang
0

#18 Många veterinärer lämnar pungsäcken för den krymper ihop och blir som ett stort russin tillslut. Jag har aldrig hört talas om att en hane fått den bortopererad. Har kastrerat tre hanar och den har krymp ihop fint på dom alla.

Jag håller stenhårt på att man inte ska kastrera hundar på rutin. Inkontinens problemen ökar i sverige och detta pga att många väljer att kastrera sina hundar. I england finns en klinik som livnär sig på att enbart ta emot hundar som fått div olika problem pga kastrering. Och vad jag förstod på föreläsaren som berättade detta var att den var ganska stor.

LinaK
0

#21 På min hane tog dom bort påsen, så det förekommer.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ketang
0

#22 Ja det tvivlar jag inte på. Men att säga att det är vanligt?

LinaK
0

#23 Okej, det var så du menade. Nej vet inte hur pass vanligt eller ovanligt det är.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kalli
0

#21: Jag vet att många lämnar pungsäcken, så även på min hane. Min fråga var på en källa till att den måste tas bort på större hundar, tycker det låter väldigt konstigt om det skulle vara så.

russin
1

Tja, irländska varghunden som kastrerades skulle fått en rejäl påse om inte pungsäcken tagits bort - så jag vet att på flertalet hund tas den bort pga att den är så pass stor. Det är dock olika hos olika veterinärer och givetvis på hur stor påse hunden har.

Det är skillnad på hund och katt. Oerhört få honkatter t ex får problem med inkontinens. Ganska många tikar får det däremot - och en mindre del hanar. Har endast låtit kastrera en tik och hon blev det periodvis och här snackar vi enorma pölen då hon sovit ! Kan säga att det var en väldigt olycklig hund som vaknade i sitt eget kiss, då hon var en oerhört renlig hund. Nu hade hon problem med sina skendräktigheter och blev rent sjuk av dom så kastrering blev ett måste. Men att kastrera en frisk hund för att sedan behöva ge mediciner för inkontinens uppkommet av operationen känns helt bakvänt för mig.

Konstigt nog har jag aldrig haft en tik med livmoderinflammation eller ljuvertumörer trots många år år med hund (jag är 47) ! Men det kommer säkert det med, men jag kommer ändå aldrig låta kastrera i förebyggande syfte. Jag har dock inte haft ras där det är så vanligt med dessa sjukdomar - för det är så att det är vanligare i vissa raser = ärftlighet ligger bakom.

Någon sa att slagsmål undviks med kastrering - det är inte säkert. Visst, den kastrerade kanske blir lugnare - MEN många hundar reagerar negativt på kastrater just pga att kastraterna inte kan kommunicera med "rätta" dofterna. Har själv ägt hundar (tikar) som avskytt kastrerade hanar med fungerat ihop i stort med alla hundar av båda könen om dom är intakta. Även min nuvarande unghund har svårt för kastrater då dom doftar "fel " !

Så könshormonerna är viktiga för hundar.

Jag klankar dock inte ner på dom som verkligen vill kastrera (har själv sålt en valp där jag visste hon skulle bli kastrat efter första löpet) - men jag tycker man ska tänka sig för både en och två gånger. Man kan inte säga att hundar mår bättre av att bli kastrerade, för det stämmer inte.

Har även för mig det finns forskning gjort på rottis där dom upptäckte problem hos dom kastrerade som hade med tillväxt/sjukdomar. Tror det handlade om stor ökad cancer-risk hos dom tidigt kastrerade. Kommer dock inte ihåg vart den länken finns just nu.

SaraC
0

#26 Bra inlägg röstade jag. Höll inte med om precis allt personligen men ett bra och informativt inlägg var det verkligen tycker jag!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Kalli
0

#26: Att det varierar mellan olika veterinärer vet jag, men att det beror på hundens storlek har jag aldrig hört eller upplevt. Har träffat små hundar som fått den borttagen och större hundar som haft den kvar, båda utan problem.

Sen när det gäller att vissa hundar reagerar negativt på kastrerade hundar säger mer om dessa hundar än om en kastrering. En klar majoritet av alla hundar har nämligen inga som helst problem med kastrerade hundar. Av alla jag träffat (ett hundratal) har det bara varit två som inte klarade av kastrerade hanhundar, den ena hunden klarar inte heller av tikar eller hundmöten utan att matte snurrar kopplet runt en lyckstolpe. Den andra var mina föräldrars hund och tyvärr var inte den heller helt mentalt sund.

Nu uppmanar jag inte människor att kastrera, jag tycker det är helt upp till var och en att bestämma. Vad andra tycker struntar jag ännu mer i eftersom kastrering var det bästa för min hund, han mår mycket bättre. :)

SaraC
0

#28 Håller med i mycket där också Glad

Kul att ni har så mycket olika, tänkvärda synpunkter att fundera över!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Labolina_73
0

#28,,, jag håller med dej,, jättekul med olika åsikter.

/L