Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 18106 ggr
Labolina_73
37

ålder vid parning?

hejsan, vilken ålder rekomenderar man för parning för första gången som yngst resp äldst hos tik.

//Linda

Cassii
0

*tassavtryck*

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
2

18 månader som tidigast, helst över 2 år. Högst 7 år.

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/ovrigt/parning.pdf

Anibaz
1

Har tiken aldrig fått valpar rekommenderar man inte att para dem efter 5 år. Beckenbenet stelnar och kan bli förödande konsekvenser.

[Doglovers]
1

Första kullen vid 2 års ålder och inte senare än 5 år.

Labolina_73
2

oki,, :-)

att jag frågade var för att jag tycker att man ser var och varannan dag på blocket att det är tikar som får bebisar redan vid 1 års ålder och ända uppemot 8 år,,

måste vara en stor skillnad på hundar och katter utvecklingsmässigt då man rekomenderar katthonor att paras redan vid 1 år men inte senare än ca 3-4 år vid första parning.

//Linda

[Doglovers]
2

Har en tik fått en kull tidigare så kan hon få en senare, vid 7 år, men då måste hon veterinärbesiktas innan.

Och dom får ha högst 5 kullar enligt skk,s regler. Tiken kan få 2 kullar på 2 löp efter varandra, MEN då måste hon vila 12 månader innan nästa kull.

På Blocket kan man nog få se både ett och annat, tyvärr.

Mischa
0

Mycket av det som syns på blocket/annonssidor är ganska sorgligt.

Det finns inga krav eller begränsningar på vem som får föda upp hundar.

≧◔◡◔≦

russin
5

Vet man inte det bör man inte ens tänka tanken på att para en tik !

Plugga avel och hälsa först - och skaffa en mentor som har god kunskap om avel och uppfödning. Det är mycket mer än enbart ålder vid parning man behöver veta - oerhört mycket mer.

[Forest]
0

som 3 säger. Sen anser jag att man vetrinärbesiktar o gör (om) rastypsika tester enligt sin rasklubb rek innan parning, är givet olika beroende på ras.

Labolina_73
3

#9 vilken otrevlig ton,,,

jag vet vad som står i skk,s regler men det skilljer sej ju oxå mellan olika raser, små kan få tidigare och stora senare etc.

vissa säger 3 löpet medans andra pratar om ålder.

jag tänkte att denna tråd skulle innebära lite utbyte av erfarenheter och info för sånna som kanske inte vet riktigt men endå vill vara här inne och läsa vad vi skrivit.

Jag har varesej sagt att jag ska eller inte ska ta en kull på min hund när åldern är inne och hon är ögonlyst. Jag pratade inte om MEJ själv när frågan ställdes utan det var en generell fråga vad man rekomenderar för ålder vidförstagångsparning och iom att det varierar mellan raserna lite så kan det vara kul att se skillnaderna..

anser jag iaf..

så tagga ner lite och var inte så otrevlig i dina svar..

+ att du skriver om man inte vet,,, läs på,, etc… jag ställde ju frågan eller hur? inte menat så¨att jag inte kan men är det så du vill tolka in det så. Så varsågod.

//Linda

tvättäkta bybo
2

håller med #11!

Lo-katt håller en väldigt otrevlig ton!

Jag har reagerat på det ett antal gånger…

Tråkigt!

[Doglovers]
1

Oj då, vad är detta…?

Det var nog ingen otrevlig ton, utan ett gott råd. Jag tänkte skriva det samma men gjorde det inte eftersom frågan enbart gällde åldern på en tik för parning.

Jag föder upp hundar och det är mycket mycket mer jobb än man kan tänka sej. Kanske har LO-Katt haft en kull och vill dela med sej liteObestämd

Jag tror inte det är någon skillnad mellan raser ålder och storlekar. Föder upp hundar i 3 olika storlekar och det gäller samma för all 3.

russin
6

Det var inte menat elakt, utan är bara så trött på alla dessa sk valpar som kommer till när uppfödaren inte vet något och bara vill ta en kull "för skojs skull". Jag menar allvar i att man absolut bör veta basicgjerer innan man ens tänker tanken på att ta en kull.

Man behöver veta hur och när en parning går till, vad man parar och med vem - hälsostatus på föräldrarna etc etc.

Det finns otroligt mycket valpar till salu på blocket kommna ur "ta-en-kull-för-skojs-skul". Därav min kanske något bryska ton.

En tik får över huvud taget inte paras före 18 månaders ålder och tidigast 2:a löpet därefter hänger allting på vad för ras man har. Små raser mognag snabbare i kropp och själv än större individer. Små raser kan paras vid tidigare ålder för att inte bäcknet ska stelna till inför första kullen, men större raser bör vänta tills dom fyllt 2-3 år - allt är beroende på ras och hälsostatus i rasen.

Man bör uppfylla alla krav från rasklubben och SKK för just dom saker som gäller för ens egen ras och alla viktigast är att vara självkritisk. Dugen min tik verkligen till avel. Har hon något att tillföra rasen, eller vill jag bara ta en kull för skojs skull.

Var jag trevligare nuFlört

Labolina_73
2

#14 ja mycket trevligare.. :-)

Såklart ska man ha kunskap om vad man sysslar med,, och man ska absolut vara självkritiskt,, bara för att man har en renrasig hund innebär inte det att hon / han måste avlas på..

Jag har god kontakt med min uppfödare som säger att min lilla skulle passa bra i avel då hon själv funderade på att behålla henne i sin kennel men jag vet iaf inte om jag kommer att avla på henne.

Jag har kattuppfödning men det är en jäkla skillnad på parningen mellan hundar och katter,, det är skillnad på att ha en kattungekull/hundvalpskull.

Det ska finnas både tid och pengar om man ska avla anser jag,, man måste ha för oförutsedda utgifter om något skulle hända.

Vad jag ville med denna tråd var att man kunde föra en konversation mellan olika personer och vad man "rekmenderar" inte enbart vad SKK säger utifrån vad man får. Vad är det bästa för hunden? Man FÅR ta en kull vid 18 månader men är det att rekomendera? förstår ni hur jag menar?

//Linda :-)

russin
1

Kanon att du har god kontakt med din uppfödare - det är guld värtGlad

Det är svårt rekommendera när en tik ska paras första gången om den ska gå  avel. Allt är beroende på först och främt ras och vilka skjukdomar som finns i just den rasen. Vissa sjukdomar debuterar sent t ex och då är det en fördel att vänta.

En tik av väldigt liten ras bör man ju inte vänta för länge med då dom blir färdiga i kroppen mycket tidigare och risken finns att bäcknet stelnar - så där är mer 18-20 månadersgränsen att rekommendera. Högsta ålder för parning av förstagångstik är ju 7 år, men det skulle vara oerhörda risker med att para en så pass gammal tik av liten ras. Stor risk för kejsarsnitt.

Annars är väl allt mellan 2-4 år bästa åldern på en normalstor ras som ska genomgå röntgen, MH och lite annan meritering beroende på ras, samtidigt vara på topp i kondition och fortfarande kroppsligt pigg och fräsch att paras. Väntar man lite, så vet man även mer vad man har i snöret så att säga då alla sjukdomar inte visar sig på unga hundar - men samma sak där, inte vänta för länge. Själv skulle jag aldrig para en 7 årig tik för första gången.

Sitter har jag ju en tik som förhoppningsvis ska kunna gå i avel senare, om hon fyller alla krav på hälsa och det jag vill Flört. Spännade väntan på hälsokoller mm först innan jag ens vågar börja fundera på ev kombinationer senare Flört

russin
1

Själv har jag ju bytt ras, då jag gått från en ras med mycket problem där jag endast tog en kull och blev inte alls nöjd med resultatet trots att jag var helt övertygad om att jag hade en mycket sund och frisk individ i tiken. Tyvärr utvecklade hon en rassjukdom mycket sent i livet, vilket känns hemskt då sjukdomen är ärftlig. Det finns visserligen inga garantier ändå, då den sjukdomen även överförs via friska bärare - men hemskt i alla fall. En ras jag älskar och haft i 12 år, men aldrig kommer ha igen. Det blev för mycket. Sysslar med avel vill man även kunna se sina valpköpare i ögonen och säga att jag har gjort allt för att det ska bli friska och sunda valpar - så det är ett stort ansvar. Man vill ju att både ens egna och dom sålda fyrbenta kompisarna ska leva länge, längeGlad

Så spännande är det att gått över till helt ny ras i en helt annan rasgrupp och hur det blir på avelsfronten framöver - ja det får vi seTungan ute.

[Forest]
0

tycker faktist att Lo katt har rätt det är massor man ska lära sig innan man parar en tik :) Sen var det väl lite synd att TS tog det illa tror inte det var riktigt så som lokatt mena utan det är mycket mycket mer runt om både före o efter man ska planera paring. Jag har mentor OM jag vill börja med avel men det tror jag inte jag ska, men iaf jag ska lära mig allt om just avel vad man ska tänka på även när man letar avelshane. Ja det är som sagt var mycket :)

[Doglovers]
2

Jag kan rekomendera en uppfödar utbildning. Den ger nog inte allt man vill veta men en hel del. Så får man se till att få en egen erfarenhet att bygga på. Jobba hos någon stor kennel till exempelObestämd

Denna kommentar har tagits bort.