Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8440 ggr
Katti
1

Språkpolisen bråkar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Genom att erkänna redan i rubriken att jag är språkpolis hoppas jag slippa kommentarer om att alla får skriva som de vill! Så klart att man får, men det finns ändå ett sätt som är rätt!

Vill bara komma med en liten notis om att rasnamn skrivs med liten bokstav! Man skriver labrador, portugisisk vattenhund och finsk lapphund! Att lapphunden är från Finland är en annan sak Skrattande. Har rasnamnet flera ord så skrivs alla med små bokstäver!

PetraKarin
0

Åh tack för att du skriver detta! 
Jag är lite utav en språkpolis själv och vet att jag felar på just detta så tack för påpekandet Skrattande

Katti
0

Du är i mycket gott sällskap! Jag kom faktiskt att tänka på det härom dagen när jag fick ett mail från en av de värsta språkpoliser jag känner, och hon hade genomgående skrivit stor bokstav Skrattande.

Fridaaaa
0

Kan erkänna, att jag är lite utav en språkpolis med, fast är själv slarvig ibland så är inte 100% språkpolis ;) Dock är jag noga med stor & liten bokstav, punktar ect

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Doglovers]
0

Och snälla. Använd inte förkortningar. Det är så svårt för dom synskadade med talsyntes i datorn.

TjockaBerta
0

Roligast är språkpoliser som går in och rättar andras fel utan att veta hur det egentligen ska vara. Men de är övertygade om att de har rätt.

>>>Malum domesticum<<<

LinaK
3

Sådant orkar jag ärligt talat inte lägga energi på Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Fridaaaa
0

#5 Ja jag rättar inte om jag inte vet hur det verkligen ska vara, blir bara onödigt tjaffs då FlörtGlad

PetraKarin
0

#5 Ja det händer ju med jämna mellanrum. Själv hade jag uppskattat om någon påpekat det för mig om jag gjorde så.

TjockaBerta
0

#8 Fast om man påpekar det blir man ju själv språkpolis. ; D

>>>Malum domesticum<<<

PetraKarin
0

#9 Ja. Har man rätt så gör väl det ingenting?

Nicolina
3

Fast man ska nog vara lite försikigt med att vara språkpolis med tanke på att det kan vara unga personer bakom datorn som ännu inte har lärt sig skriva korrekt, eller så kan det vara personer med ex. dyslexi (haha, har inte en aning om hur man stavar det ordet) och de har ofta svårt att sätta punker, stora bokstäver och dela upp meningar i bra stycken osv.

NathalieT
0

Jaha, kanske något att tänka på :) Brukar nog skriva rasnamnet med stor bokstav, vet faktiskt inte riktigt varför dock :P

PetraKarin
2

#11 Mycket bra påpekande Nicolina!

Små slarvfel är i helheten oviktiga.
Däremot tycker jag att det måste få vara okej att påpeka om någon upprepande skriver något på ett sådant sätt att det kan tolkas illa eller om någon skriver så att en hel text blir svår att förstå.

Och allmäna upplysningar som Katti här har gjort tycker jag är jättebra. Då gäller det ju inte någon speciell person. Uppenbarligen beror det inte på språksvårigheter eftersom flera olika personer gör felet.

Labolina_73
1

men men men,,,, namnet på rasen är ju namnet på rasen och namn börjar ju med stor bokstav.

hur skilljer sej detta då?

//L

Fridaaaa
0

#14 Fast namn och rasnamn är inte samma sak.

DesK
0

#3 #…punktar ect"? För mig känns det naturligt att skriva rasnamn med stor bokstav, kan bero på mitt tyska påbrå. Jag skriver alltså Dobermann, Schäfer, Rottweiler och så vidare, men däremot dobermanndagar och andra sammansättningar med gemener.

#4 Av precis den anledningen har jag slutat använda förkortningar och skriver ut orden på mina sajter. Att jag skrev en förkortning i början av detta inlägg beror på att det är en fråga till #3 som skrev den förkortningen.

/Désirée

KvirrZ
0

#16 Det skulle nog vara "punkter etc.", punkter et cetera, eller "punkter med mera" för de som inte förstår. Glad

Jag bryr mig inte så länge jag förstår, det är så vanligt att folk har svårigheter.

- Mvh Emma

Karmatarerskanise
0

Jag har alltid trott att rasnamn räknas som just namn.

Loveradio
0

#18 Jag med.

Och det kommer nog bli svårt att sluta skriva rasnamn med stor bokstav eftersom jag alltid har gjort det. Är också lite av en språkpolis, stör mig på folk som inte sätter punkt, inte använder kommatecken, särskriver osv. Men just rasnamn trodde jag faktiskt skrevs med stor bokstav. Så jag kommer nog fortsätta göra det. Det är för svårt att sluta.

Bilmodeller skrivs ju med stor bokstav. Saab, Volvo osv. Också städer. Trodde raser också gjorde det. Eftersom det är namn.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Karmatarerskanise
0

Någon får gärna länka någonstans där det står att rasnamn skrivs med liten bokstav.

Zabina
0

#20 Jag hittade denna http://www.sprakradet.se/servlet/GetDoc?meta_id=1950 Sök på hundraser i sökrutan!

TjockaBerta
1

Sök svar på språkfrågor i Frågelådan!

tillbaka

fråga
Skrivs golden retriever med liten eller stor bokstav?

svar
Rasen golden retriever skrivs, liksom labradordobermann,sanktbernhardshundyorkshireterrier och andra hundraser, med liten begynnelsebokstav. Det beror på att djurraser betraktas som sortbeteckningar, inte som egenamn.

Liten bokstav används även i kortformer som en trogen sanktbernhard.

http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=45253;objekttyp=lan

>>>Malum domesticum<<<

Fridaaaa
0

#22 Inte för att vara språkpolis men det stavas inte sanktbernhard utan sankt bernhard med mellanrum Flört Så där har dem fel hur dem stavar det Glad

sallberglina
1

Åh jag är inte ensam!! Särskrivning har jag otroligt svårt för också, eller ska jag skriva sär skrivning kanske. Flört Fast så måste vi tänka på att det finns många med dyslexi och liknande också, och för dem är sådana saker som för en annan är självklart inte alltid det.

DesK
0

#3  Det vore trevligt om du själv svarade på min fråga i #16 + om du vill vara snäll att förklara varför du använder ordet dem i #23.

#24 Kloka ord! Glad

/Désirée

Fridaaaa
0

#25 Ett slarvfel bara, händer alla ibland Flört
Tryckfels-Nisse är inne ibland hos alla Flört

Karmatarerskanise
1

Tack #21 och #22 :)

Själv orkar jag inte bry mig om folk använder stor eller liten bokstav. Jag förstår ju vad som sägs i vilket som ;)

Däremot om ord är helt felstavade kan jag gå in och ändra i rubriker. Då är det lättare för sökmototrer att hitta hit.

DesK
1

#25 japp men "Så där har dem fel hur dem stavar det" Förvånad är i sådana fall lika med dubbelfel Förvånad

/Désirée

SaraC
0

TS: Vad stödjer du detta på?

Jag har fått lära mig att man kan se rasnamn som namn och stava med stor bokstav, men då måste man stava alla delar med stor bokstav, exempelvis American Staffordshire Terrier. Alternativt att man stavar allt med liten. Man kan inte skriva Finsk lapphund till exempel, då ska det vara Finsk Lapphund eller finsk lapphund.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Workingdog
0

Jag har alltid trott att rasnamn skrivs just med stor bokstav. Men sen gör jag även som #29 säger jag skriver alla delar med stora bokstäver. Så som Dogue De Bordeaux, Staffordshire Bullterrier osv

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Loveradio
0

#29 Det där känner jag också igen! Det är så jag skriver rasnamn.

Fridaaaa
0

#28 Ja jag tänkte inte hur jag skrev där, skriver så med kompisar (inte noga med sånt då eftersom det blir ofta slang). Så ber om ursäkt för det, vet hur man ska skriva sånt Glad

PetraKarin
2

#32 Men borde det inte bli dom i så fall? Dom kan ju betyda både dem och de men däremot är inte dem samma sak som de.

[arlington]
4

#33 "Dom" skriver man som talspråk eller om man inte kan använda "de", eller "dem" rätt. :)

Själv tycker jag bäst om att läsa text där raser är skrivna med en stor första bokstav. Blir ett trevligare flyt i texten då vilket jag finner försnöjsamt. Men det är ju en smakfråga, inte mer än så. :)

DesK
1

#33 Tack för de orden, du kom verkligen till pudelns kärna där Flört #32 hum tja men jag tror att du tänker lite galet, eftersom ordet dem långt ifrån alltid kan ersätta ordet dom. Således om du menar att du skriver talspråk så skriver du alltid ordet dom och aldrig ordet dem. Ordet dem är inte ett finare ord än ordet dom. Däremot uttalas ordet de och ordet dem ofta i talspråk som ordet dom, precis som #33 säger.

Instämmer med #29 och #30 för mig är det självklart att skriva varje delord i rasnamnet med versal, exempelvis Grand Danois, Old English Sheepdog och så vidare.

/Désirée

PetraKarin
1

#34 Ja precis. Frida skrev ju att hon skrev dem för att hon använder slang. Men dom är slang för de, inte dem.Jag själv använder dom ibland när jag skriver här inne och i andra informella fora och texter. Men det är ju talspråk och ersätter båda orden och är inte samma sak som att använda fel ord. 
(PS. Det här hade jag aldrig brytt mig om att påpeka vanligtvis eftersom det är oviktigt i ett forum av den här sorten, men nu när det kom upp en språkpolistråd passar jag på Tungan ute DS.)

Angående rasnamn hade jag också velat skriva dem med stor bokstav. T.ex. Labrador Retreiver och Douge de Bordeaux. Ja, de med liten bokstav Tungan ute

Katti
1

Ni skriver rasnamn hur ni vill! Tack vare mig vet ni nu i alla fall när ni gör fel Flört

Detta var ett år en fråga på högskoleprovet, så vetskapen har i alla fall för mig varit "lönsam" en gång!

SaraC
2

#37 Men det vore ju fortfarande kul om du då kunde ge ett exempel på vart det tas upp att det är korrekt att skriva så som du säger är det enda rätta sättet?

Katti
1

Du har ju fått en länk till Språkrådet, räcker inte det? Om du vill kan du ju kolla på www.skk.se. Där skrivs genomgående rasnamnen med liten bokstav. Likaså i Svenska Akademiens Ordlista. Duger det?

Noa-Nisse
2

Jag skriver alltid med stora bokstäver vid rasnamn men då vet jag att jag inte ska göra det mer Skrattande

Något jag kan störa mig på är att folk skriver tre stycken utropstecken i rad. Man ska aldrig skriva fler än ett eller två om man nu verkligen utropar något. Eller om man börjar en mening med "men" vilket är ett big no no. Eller om man skriver extremt många punkter eller bokstäver i ett ord.

ex: Jag blir så aaaaaarg…………

Max tre punkter får det vara och dessutom blir det jobbigt att läsa.

Jag är själv ganska slarvig ibland och kan göra både slarvfel och riktiga fel så denna tråden är inte dum alls :)

Kom att tänka på en särskrivning jag såg förra året utanför en restaurang. Där stod det: Ny Års Middag i tre ord ^^

Medarbetare på Hundar.ifokus

PetraKarin
0

#40 Jag kan vara riktigt duktig på att börja ord med men och ochTungan ute Jag vet att det är fel och håller mig naturligtvis till att göra det i "talskrift".

Jag kan också störa mig rejält på för många bokstäver, punkter eller dylikt. Det är så onödigt. Om jag verkligen vill uttrycka något på det sättet håller jag mig till max två vokaler eller tre punkter osv.

SaraC
1

#39 Jag vet inte om det är jag som är blind nu, men jag ser ingen annan länk till Språkrådet från dig än den du skickar nu?

Nej, SKK tycker jag inte alls är ett bra exempel då de inte är något att hänga i julgranen som språkexperter. Svenska akademins ordlista säger inte heller hur man ska tolka rasnamn.

SaraC
0

#21 Tyvärr får jag inte upp något via din länk. Den har stått och laddat med hela sidan minus texten i 10 minuter nu utan resultat.

DesK
1

Nix i likhet med #43 får jag inte upp något resultat. Sålees hävdar jag att vi fortsätter attt tolka rasnmn lika som egennamn och därmed skriver dem med versaler i de olika delarna - exempel: Golden Retriever, Jack Russel Terrier och så vidare

/Désirée

Chilli10
0

Om man skriver rasnamn med stor eller liten bokstav tycker jag faktiskt är rätt så ovesäntligt… Kanske kan vara bra att veta vad som är rätt dock.

Särskrivningar kan jag dock störa mig på enormt mycket.

Jag tror inte att folk tänker så mkt på att skriva korrekt när det är ett forum de skriver på. Det är ju skillnad om man tex skriver en uppsats eller om man som jag just nu jobbar med att svara på fågor och ge suppot via epost för ett stort företag. Det ser ju inte så proffsigt ut med särskrivningar eller stavfel då Tungan ute

SaraC
4

#45 Du grundar alltså allt det här på ett enda inlägg där? Ett inlägg som dessutom lades in av en person i tråden, alltså inget du hade till grund när du lade ut tråden.

#46 Precis, håller helt med dig! Finns en del jag skulle kunna anmärka på då det gäller #0 om man ska skriva korrekt, men låter bli. Likadant som jag hoppas att mina inlägg inte granskas totalt, för jag orkar inte alltid skriva korrekt. Jag satsar först och främst på att svara så många som möjligt, i andra hand på att ge ett så bra svar som möjligt och i tredje hand kommer språk och formulering. Jag skriver mina diverse uppgifter till Högskolan på ett sätt, skriver till kompisar/familj på ett sätt, skriver här på ett sätt och så vidare. Så tror jag det är för de flesta.

Chilli10
0

#47 Precis, man skriver olika beroende på mottagare :)

SaraC
0

#48 Ja, det skulle vara jobbigt om man hela tiden var tvungen att analysera sin text på samma sätt som man gör när man skriver "teoretiskt" till exempel.

Noa-Nisse
1

#49 Såklart ska man inte analysera sin text som om man skriver till skolan. Dock skadar det ju inte att läsa igenom texten en gång innan man skickar iväg den. Ibland glömmer folk att sätta kommatecken och det kan vara ganska så förvirrande ibland!

ex:
Han kom hem till mig för att räkna kakor åt vi också.

Han kom hem till mig för att räkna, kakor åt vi också.

Kanske dåligt exempel men det kan vara lite knivigt att få ihop meningarna då :P

Loveradio
0

#50 Håller med. Det skadar inte läsa igenom. Sen märker jag att folk ofta skriver fel i texter och ibland rubriker. T.ex "hundfder" istället för "hundfoder". Skummar man igenom inlägget en gång innan man skickar iväg den så brukar man snabbt kunna rätta till felet.

Tycker att folk ofta har för bråttom då de skriver inlägg. Tycker att inlägg ska vara igenomtänkta och så bra skrivna som möjligt. Har man jättebråttom så kan man vänta med att skriva.

SaraC
0

#50 Självklart bör man granska sin text.. Men att känna samma tunga ok man släpar via till exempel via Högskola skulle nog göra att få skrev här. TS huvudinlägg skulle ju till exempel på en gång dömmas ut, då hon inte har en enda referens eller källa till sitt påstående.

Noa-Nisse
0

#52 Nu har jag inte läst alla inlägg här i tråden men jag tror ingen har sagt att de ska skrivas på högskolevis. Det förstår nog de flesta att det hade blivit jobbigt. Jag hade inte klarat det eftersom jag inte gått i högskola ^^

Men jag förstår vad du menar. Man ska inte överdriva det hela utan man ska bara försöka kika igenom texten en gång innan man klickar på skicka så kanske man får bort slarvfel :)

SaraC
0

#53 Ja, precis så tycker jag också!

Problemet är väl att i råden från denna tråd så räcker inte det, få ska man forska yttterligare. Jag vet inte, men jag tror att sådana här trådar kan få många personer att känna sig avskräckta eller rädda för att skriva här och det vill jag inte.

TjockaBerta
1

Samtidigt är det så att TS faktiskt har rätt i den här frågan.

>>>Malum domesticum<<<

SaraC
0

#55 Baserat på..?

Jag kan absolut tänka mig att det är det rätta som TS säger, inga problem. Men gillar inte när man säger att si och så är det utan att stötta upp via någon form av källa.

TjockaBerta
2

TS har stöttat upp. Om du inte kan godta de fakta som flera gånger presenteras tycker jag att det är upp till dig att bevisa att TS har fel. Vi förväntar oss många länkar som stöder din åsikt.

>>>Malum domesticum<<<

SaraC
1

#57 Hon har gett en länk som stödjer, i inlägg #45. Vart är de andra du menar?

Det är ganska onödigt att du skriver som du gör när jag säger att jag inte misstror TS.

Vilka är vi?

Katti
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försökte i ursprungsinlägget göra klart att det jag kommer med är en upplysning i all välmening, men att alla självklart gör som de vill.

Jag har, i olika inlägg, lämnat tre olika "referenser", dock utan direktlänkar. Dessa referenser är Svenska Akademien, Svenska Kennelklubben och Högskoleverket. # 22 gav dessutom en länk till Språkrådet.

Här en länk till en fråga med svar i DN, men jag antar att den inte är vetenskaplig nog? http://www.dn.se/blogg/spraket/2009/03/04/gotlandspojke-med-versal-men-gotlandsruss-med-gemen-2493/

SaraC
0

#59 Det handlar som sagt inte om att jag misstror dig. Men jag vill gärna ha källor på påståenden om jag ska köpa dem Glad Ska man hårddra det kan det ju faktiskt vara en totalt oinsatt människa eller ett troll som går in och säger något sådant här och därför tycker jag att man inte bara ska ta in allt som skrivs här som fakta om du förstår vad jag menar Glad

Jag vet att du gett en del länkar nu men det är bara en av dessa som tar upp frågan överhuvudtaget, de andra är bara länkar till hur andra stavar och den som tar upp stavningen säger ingenting om varför bara det sättet är rätt och någon vidare diskussion. Jag har som sagt fått lära mig på ett sätt och även sett sidor på nätet där det varit en djupare diskussion om ämnet där det hänvisats till att det är okej att skriva "the American way" med stora bokstäver så länge man gör det i alla delar av rasnamnet, tyvärr hittar jag inte den sidan trots att jag letat (minns inte vart jag läste det).

Katti
0

Men varsågod att länka till dessa sidor du då! För du skriver ju att du läst det på sidor, d v s flera stycken. Det borde inte vara så svårt att hitta någon av dem!

Om du tittar i Svenska Akademiens ordlista och söker på ett rasnamn, t ex boxer så skrivs detta med liten bokstav. I mina ögon är det bevis nog. Eller vet du bättre än Svenska Akademien?

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Och länken du fick till just den frågan gick till Språkrådet vilket är Sveriges officiella språkvårdsorgan. så jag förstår faktiskt inte att du inte kan ge dig på den här punkten! Där står inte att man kan eller bör skriva med liten bokstav utan att det är det korrekta sättet att skriva. Men som jag har påpekat flera gånger tidigare gör du naturligtvis precis som du vill!