Lösa hundar
Måste fråga er en sak.
Vad tycker ni om att gå med hunden lös på stan osv? Här var jag bor(dock inte så stor stad) går väldigt många med hunden utan koppel. På stan och bland bilar som kör.
Vad tycker ni, ska man gå med hunden lös på sådana platser?
/Lova
Ny blogg!
Jag går allt mer löst med min hund, här runt området och i skogen. Dock bor jag i en storstad och skulle aldrig ha henne lös i stan. Man vet aldrig vad som händer. Så bättre att vara på den säkra sidan :)
Hundar är djur och oavsett hur mycket lydnad man har så kan det hända saker - hunden kan bli skrämd och hoppa åt sidan rätt ut framför en bil t ex.
Nix, koppel på nära väg/spårväg mm.

Med tanke på hur otroligt väl hundar läser vårt kroppsspråk hade jag aldrig vågat det! För risken finns alltid att man signalerar något utan att själv veta om det. Det kan vara att hunden tror man ska gå över gatan och börjar gå fast det kommer bilar tex. Jag har ett mycket bra exempel på det, därför vet jag att det ibland inte spelar någon roll om hunden är världens lydigaste hund…
Precis! Otroligt onödigt att gå med hunden lös på sådana platser och speciellt i trafiken. Känns som att de vill visa att de minsann kan ha sin hund lös.
Självklart är det ju bra att kunna ha hunden lös, men man kan ju hitta andra ställen än på vägar där det kör mycket bilar.
/Lova
Ny blogg!
Håller med #2 & #3
Sen kan jag tycka att det är lite respektlös mot hundrädda personer, jag känner en hundrädd person ( en bekant) som säger att om dom ser en lös hund så får hon panik, oavsett om hunden går fot vid förarens sida.
Så nej för mig ska hundar vara kopplade när dom vistas inne i stan där det finns mycket folk och trafik.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag kom på att min pappa höll på att köra på en hund som stod med sin ägare vid vägkanten (stor väg!). Precis när pappa körde förbi sprang hunden rakt ut i vägen, pappa vejade i sista sekunden men vad hade hänt om han fått möte? Hundägaren hade på så sätt kunnat orsaka en mycket alvarlig döds olycka! Sånt gör mig så förbannad!
Troligtvis gjorde ägaren tecken med kroppen att gå över utan att hon visste det själv för det kom inga fler bilar efter pappa…
Ett litet inlägg: många som har hunden löst påstår att de är så väluppfostrade, de kommer inte lämna deras sida. Då kan man väl lika gärna ha koppel på?! Knyt det runt magen om du inte orkar hålla det, men går hunden snällt stör det ju inte att ha kopplet på för alla rädda osv!
Själv skulle jag aldrig ha hunden lös i stan med tanke på bilar osv!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har svårt att begripa varför det skall vara så jobbigt att sätta på koppel på en lös hund som ändå borde gå tillräckligt nära föraren när man är i tätort.
För mig osar det (tyvärr) enbart prestige och är ganska hänsynslöst, dom som möter hunden känner den ju inte.
≧◔◡◔≦
Jag förstår om man har hunden lös på tex ängar/skogen (förusatt att man har koll på hunden då) så att hunden ska få springa av sig. Men i stan?! Där kan man ju ändå inte låta hunden springa hejj vilt, så varför ha den lös? Är ju bara farligt…
Nej jag håller med er andra, av flera orsaker är det bara dumt att ha hunden lös i stan.
Så länge hunden lyssnar 110%, men om någon kommer mötandes tycker jag att dem bör koppla hunden. För dem känner inte den andra hunden/människan alls och jag tror inte att det finns så många hundar som kan stå emot att sniffa en hundrumpa som går förbi :)
Jag har mött en sån hjälphund för en blind, och tillochmed den var tvungen att sniffa efter min vovve :)
Jag går aldrig med min hund lös av flera anledningar även om jag bor i ett ganska litet samhälle.
För det första så gäller det respekt för hundrädda personer och min hund är ganska rädd av sig också och skrämmer något honom så får han panik och vill bara komma därifrån vilket kan leda till att han blir påkörd.
Sedan tycker jag inte själv om när folk har hundar lösa för hur ska jag kunna veta att den inte är farlig och hoppar på mig eller min hund.

#10 Det hjälper inte om hunden är lydig. Det är för det första ett djur och går inte att lita på till 110%, sen kan det vara så illa att man som ägare ger hunden en signal som den följer och då blir påkörd…
#12 Vadå signal så hunden bli påkörd? Hur ofta blir en hund påkörd när den är lös egentligen? Och jag tror inte det är så många som går ut med sin hund lös brevid en trafikerad gata

#13 Fast det var ju precis det vi diskuterade. Varför vissa har sina hundar lösa mitt i stan ex.
För att förklara för dig hur hundar kan läsa olika signaler ska jag berätta en sak:
En kompis till mig fick problem med att hennes hund hoppade över hindret och toh apportbocken innan hon gav hunden tillåtelse. Vi studerade henne väldigt noga och precis innan hon sa "hopp" höjde hon på ögonbrynen och det tog hunden som signal för hopp efter som hon visste att matte skulle säga hopp.
Säg att man har hunden lös och står vid ett övergångställe och väntar på att bilarna ska stanna. Då kan det räcka med att man lutar sig lite granna frammåt eller sätter fram ena foten lite för att hunden ska tolka det som att "nu ska vi gå" och då går ut framför en bil. Det är så lätt hänt efter som vi inte alls har så stor koll på vad det är hunden läser av hos oss. Och då anser jag att det är för riskabelt att ha hunden lös även om den är lydig.
Sen kan man väl inte säga "Hur ofta blir en hund påkörd när den är lös egentligen?" Jag skulle snarare fråga hur många påkörda hundar som är kopplade? Inte många…
Jag tycker inte man ska ha hunden lös bland mycket folk, med tanke på hundrädda.
Pratat med hundrädda och dem tycker det är läskigt när hundar går lösa oavsett hur mycket pli ägaren har på sin hund, så jag respekterar dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag är av åsikten att man inte bör ha hundar lösa om det inte är i inhägnader.
Är oerhört trött på folk som inte kan visa respekt till andra människor och djur.
Jag tycker itne alls att hundar ska vara lösa i stan. Även om hunden är duktig och lyssnar och hra bra kontakt med sin ägare, så vet ju ingen av alla de främlingar som skulle möta den hunden, hur pass dresserad och snäll den är. Kan tänka mig att det är extra jobbigt för dom som är hundrädda.
Och som någon annan skrev i tråden, har man sådan bra bli på hunden så att den går fot vid sidan utan koppel, så kan man ju lika gärna ha koppel på den. Meningen med att ha en lös hund är väl för att den ska få möjlighet att få lite mer frihet än vad ett koppel kan ge?
Bra fråga.
Självklart ska man hålla hunden i koppel på allmän plats. Jag har ett antal hundar och är inte speciellt rädd för hundar. MEN andras har jag ingen aning om hur dom fungerar och jag tycker det är hemskt obehagligt med lösa hundar omkring mej.
Så jag anser att man ska hålla hunden i koppel av respekt för andra.
jag har mina egna kopplade, sen när jag passar en staffe, typ en gång i veckan, brukar jag ha honom lös på bostadsområdet, dock får jag bara ha honom lös på landet numera då mina grannar inte tycker det är ok o ha en staffe lös här eftersom det finns barn
Har man hundra koll på sin hund, så tycker jag det är okej att ha den lös i utkanten av stan/landet/skogen sålänge man är långt ifrån trafik :)
Jag har alltid haft stor respekt för hundar och har aldrig hälsat på dem, vare sig de kommit skuttande, galopperande eller liknande mot mig, utan alltid ignorerat dem.
Men efter jag blev oprovocerat hundbiten (gick förbi en hund som satt bunden vid en grind och eftersom jag inte såg någon ägare i närheten av kopplet så gick jag ut i vägen för att inte gå för nära, tyvärr hade hunden längre koppel än jag såg och den högg mig i benet).
Sedan dess fungerar jag själv inte så bra vid hundmöten, tänker oftast: hur långt bort måste jag gå så att hunden inte når fram till mig, när jag går förbi?
För en annan sak som jag märkt vissa hundägare gör, som är otroligt jobbigt för mig, är när ägare, som har sina hundar i koppel, låter hundarna nosa på mina ben eller händer i förbifarten, alltså, så att hundens nos nuddar mig, då kan jag säga att då startar paniken lite smått för mig, just för att jag minns tillbaka. Jag praktiskt taget ser framför mig hur hunden helt plötsligt sätter tänderna i mig.
En allmän fråga (för jag vet inte hur hundägare ser på det). Är det något ni hundägare brukar låta era hundar göra? Även om de skulle vara kopplade? Får de komma så nära andra människor som bara går förbi, så nosen nuddar ben eller hand eller vad det nu skulle vara? För jag har varit med om båda sakerna och jag känner väl lite att det är respektlöst mot mig, att man som ägare inte ser till att hunden låter förbipasserande vara? Hoppas ni förstår mig rätt nu.
SJälvklart gäller detta inte alla hundar och hundägare.
Hundar som är helt uppe i annat när jag går förbi, nosar i backen eller fokuserar på matte/husse tänker jag inte ens på. Vare sig de är kopplade eller okopplade. Men de hundar som lägger märke till mig och "fokuserar" på mig gör mig lite nervös och spänd. Då litar jag inte längre på att ägaren har koll på hunden… kanske inte vettigaste tankegången, men det är så det blir.
Och nu blev det ett långt utlägg, hoppas ingen tar illa upp, försöker bara förklara hur jag känner mig i de olika situationerna.
För mej är att använda koppel likvärdigt med att hålla sitt barn i handen! :) Man kan ALDRIG vara 100% säker…oavsett hur lydig eller hur mycket träning det ligger bakom så kan man ju inte veta hur andra hundar är.
Sen tycker jag att det är en självklarhet att visa respekt mot andra. Det finns så många som är rädda för hundar…och de finns ju massor som är allergiska!

#20 Jag förstår precis vad du menar, och det är något jag som hundägare också råkar ut för, folk låter hundarna nosa på mina hundar i förbifarten.
Jag brukar göra allt för att det inte ska hända. Men ibland händer det ändå, oftast med min valp som inte har riktigt mycket vett i skallen än. Men oftast händer det om vi går där det är väldigt mycket människor, alltså inte på en väg där man möter 1-2 människor samtidigt, utan där det går männsikor hela tiden nära nära. Då kan det hända, men jag försöker alltid förhindra det.
Ang att ha hundar lösa inne i stan, jag skulle inte ha det. Jag har mina hundar lösa i princip överallt utom vid bilvägar och inne i stan/centrum och så pga olycksrisken. Det kan ju vara så att en männsika tränger sig mellan mig och min hund ( sånna folk finns det gott om) och hunden blir förvirrad av det och det händer något.
Nej där det är mycket folk har jag mina hundar i koppel!
Samtidigt har jag respekt för sånna som är hundrädda. Om jag ser att någon är rädd, vilket jag oftast ser, så går jag åt sidan och tar in hundarna till mig och sätter/lägger dom ner.
Där jag bor har jag Klenod lös och lite runtomkring. Men mitt i stan skulle jag aldrig våga ha henne lös. Jag varken litar på omgivningen eller Klenod där. Dock är ju "innerstan" i vår stad bara en gata sååå…
#19, fy va tragiskt att de tänker så :O Jag hade fortsatt ha hunden lös ändå. Jag menar vem är dom att säga till dig vad du ska göra och inte göra! Isåfall måste de ha sina barn kopplade också!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#24 jo men vill endå ligga lågt då våra grannar inte gillar hundar alls :P måste va ett helvete för dem o bo bredvid oss hahaha… du såg ju själv hur den ena blängde på oss när vi stod på gatan med din grand danois, han som körde förbi med bilen… ahaha
Jag ser faktiskt väldigt sällan lösa hundar. Det var jättelänge sedan. Varken inne i stan där jag jobbar eller hemma. Själv har jag bara min lös på tomten på dagtid. Sen även på hundpromenaderna får ropar en matte/husse så kommer alla hundarna. Jag är lite harig när det gäller att ha honom lös.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#25 just det… Ja om blickar kunde mörda…
Medarbetare på Hundar.ifokus
Finns det något värre än när det kommer fram folk med en hund och säger "men den är ju inte farlig" !!! Den som är hundrädd är väl rädd ändå. Och när dom släpper fram sin hund till min och säger samma sak. Då säger jag att mina har skabb. Då försvinner dom snabbt som blixten
För det finns ju ingen garanti att min hund accepterar den andra hunden.
Har faktistk funderat på detta ett tag.
Jag bor i stan, har nära till en ganska stor park, det är många som har sina hundar lösa där. Visst, de flesta jag sett/mött har haft pli på sina hundar. Men en jobbarkompis berättade att hon sett en lös schäfer som helt oprovocerad rusat 20-30 meter för att hugga tag runt halsen på en annan hund. Ägaren till schäfern hade gått fram, tagit bort sin hund och sedan gått därifån utan att säga ett ord 
Man ser ju endel som bara har sina hundar lösa när de kastar boll eller liknande och det känns lite mer ok..
Jag har lite svårt att veta vad jag ska tycka om detta faktiskt. På ett sätt känns det ok, om man har pli på sin hund, inte har nära till trafik. Men samtidigt vet man inte vad hunden kan få för sig, tänk om den helt plötsligt inte lyssnar..
Sen får man ju tänka på att det finns folk som är hundrädda, och detta bör ju respekteras.
I parken där vi brukar gå står det tom förbudsskylar att man inte får ha hunden lös också.
I nuläget är Chilli alltid kopplad inne i stan. Vi brukar åka ut en bit utanför stan där det inte ä så mkt folk eller anda hundar ist.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
En gång när jag satt på tåget så var den hund som slet sig från sin ägare och kom ner till min. Både jag och min hund fick en chock så vi bara frös till. Ägaren kom och tog hunden innan vi hann reagera. Han bad mycket om ursäkt. Sen kom han tillbaka och skulle hämta vatten och sa "hon är snäll i vanliga fall". Jag tänkte nästan säga det att ja visst men min hund är inte lika snäll. Ännu en anledning till att inte ha sin hund lös.

#30 fast nu sa du ju att hunden slet sig och att ägaren faktiskt bad om ursäkt. det har ju inget med att ha hunden lös att göra? Slita sig kan alla hundar göra.
#30 Att hunden sliter sig är ju inte samma sak som att ha den lös:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#31-32 Jag vet men det var något inläg jag tänkte som tilläg till. Kommer inte ihåg vilket för tillfället.
Jag tycker att man ska ha hunden kopplad på allmänna platser av hänsyn till hundfobiker osv. Och för vilda djur, typ rådjur. Annars tycker jag det är helt ok att ha den lös. Jag brukar gå med lösa hundar men så fort jag ser någon annan människa eller djur så kopplar jag genast upp! Min hund skulle alldrig gå fram till någon utan min tilåtelse men de vet ju inte den mötande personen. Därför tycker jag det är Lite taskigt att ha hunden lös på stan osv…
#20 Eftersom jag själv har stor förståelse för hundrädda, brukar jag i största möjliga mån se till att min hund inte är för nära andra människor. Kan be henne byta sida eller så går vi helt enkelt åt sidan. Hundar är nyfikna varelser, så man får ha bra koll som ägare (särskilt jag som har en hund som lider av kroniskt pussgurkesyndrom).
Det är väldigt lätt att se vilka som är hundrädda, de rör sig stelare och får en smått stirrande blick där de försöker läsa av hunden.
Jag själv är alltid noga med att hålla ett säkert avstånd till främmande hundar när jag är ute själv, i vintras blev även jag oprovocerat biten av en hund. Jag har för vana vända bort huvudet lite och gäspa för att visa att jag inte är något att bry sig om. Skulle jag råka stirra på en hund kan det tolkas som ett hot, och även den mest snälla hund kan bli osäker och rädd. Inget jag vill utsätta en hund för direkt.
Hälsar jag på en ny hund brukar jag sätta mig en bit bort och pyssla med något annat och låter hunden själv ta kontakt, det fungerar bra med riktigt rädda, skygga hundar med. :)
Det är inte tillåtet att ha hundar lösa där jag bor, annat än i skogen och mindre bebodda platser, men även om det var tillåtet skulle jag använda det. Även de som inte är hundrädda känner sig tryggare om de ser att man har hunden kopplad. Hänsyn, respekt och förståelse tycker jag är viktigt om man inte bor helt ensam i skogen. ;)
Koppel är överlag en billig livförsäkring annars, för det kan hända saker man inte förutsett.