Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1082 ggr
jonnson
0

I valet och kvalet, omplacering

Förra veckan skapade jag en tråd här, om saker att tänka på vid omplacering. Nu har jag varit och tittat på hunden, sett hur han fungerar tillsammans med min lille Milo. Nu är det ju bara att bestämma sig för om jag vill ha honom eller inte, eller ha honom på prov och se hur han fungerar i mitt liv åtminstone. Men, nu står jag här i valet och kvalet, väger för- och nackdelar mot varann.. Önskar sååå att någon bara kunde tala om för mig hur jag ska göra. Men jag vet ju att valet är mitt, att det bara är jag som kan veta om jag vill ha honom eller inte. Men jag tänkte att jag skriver upp både för- och nackdelarna här, så kanske någon kan hjälpa mig i hur jag ska tänka kring det här. FÖRDELARNA: - Han fungerade otroligt bra ihop med Milo. Har aldrig sett honom leka så bra med en stor hund innan. - Han är en av dom på min topp3 lista över hundraser jag vill ha. - Hans nuvarande ägare bor nära så vi kan det är lätt att få stöttning, råd och hjälp om det dyker upp några problem. - Han är vuxen, och lite äldre till och med, vilket gör att jag på ett lätt sätt kan testa på rasen, ta reda på om jag vill köpa fler hundar av den rasen längre fram. - Eftersom han är vuxen så slipper jag allt det jobbiga valpiga med rumsrenhetsträning och bitande lite här och var. - Han är redan van vid att bo i lägenhet, alltså slipper jag ha en till hund som skäller så fort någon går i trapphuset. - Han är inte "överaktiverad" utan allt jag gör med honom kommer vara nytt och (förhoppningsvis) kul. NACKDELARNA: - Ägaren vill bara lämna ut på foder, vilket blir en osäkerhet för mig att jag kanske inte får ha kvar honom. - Han är nu 7 år, vilket innebär att han bara har runt 7 år kvar i livet. - Jag blev inte störtförälskad i hunden med en gång, vilket jag blev med Milo när han var valp. - Det är trots allt en stor hund, och jag bor i en liten lägenhet. - Hunden har nog nu ganska lösa regler hemma, går inte särskilt bra i koppel och får inte så mycket aktivering specifikt för honom - hur kommer han bli hos mig dör det är tydliga och strikta regler som gäller, man går ordentligt i koppel och får mycket aktivering, träning och egentid med mig, som hund i mitt hem. - Ägaren påpekade flera gånger att han inte har några hudproblem (vilket han hade som valp) men ändå hade han små röda "utslag" på huvudet och hon höll hans diet strikt till hans foder, inget alls utöver det. Varför?

KvirrZ
0

Vi kan ju som du sa inte göra valet åt dig, men med dina för och nackdelar så skulle iaf jag inte ta hunden. Inte pågrund av att han är av stor ras eller så, utan att jag vill äga min egen hund eller ha SKK-avtal för foder.
Och det med hudproblem som hon verkar dölja, nej det låter inte bra.

- Mvh Emma

zoolatri
0

Jag tycker att du ska tala om för nuvarande ägaren att det där foderavtalet för dig orolig. Om hon vill hundens bästa borde det vara förhandlingsbart, tex att du har hunden en lite längre tid om det känns bättre för henne. Givetvis bör ni ha ett avtal för det i så fall.

Det där med allergin är skumt…men samtidigt, om hon vill att du har hunden på foder så lönar det sig inte för henne att ljuga? Eller så gör det det, för då kan hon ta tillbaka hunden om det blir problem. Hm…

Det var ju tråkigt att det inte klickade direkt. Det skulle det iofs kunna göra om du tar honom på prov. Du får fundera helt enkelt! Jag hade tagit ett snack med nuvarande ägare, hade saker varit oklara efter det så hade jag inte velat ha hunden.