Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1522 ggr
[Linsenhejhej]
0

När valpen gör ifrån sig

Ska man verkligen berömma en valp rikligt när den går på toaletten utomhus?
I så fall, ska man använda bara rösten då, eller klicker?
Stör man inte hunden om man berömmer när den går på toaletten?

Dosi
0

Ja, beröm massor! Den är ju jätteduktig Glad Jag brukade berömma precis när valpen började kissa eller gjorde en ansats att börja kissa för att sen ge en godis när de precis blev klar. Funkade finfint för oss.

Om man berömmer under tiden den håller på att kissa kan det hända att den avbryter sig för att få sin godis så det får man väl avgöra lite själv när man berömmer Glad

SaraC
1

Ja, självklart ska du berömma hunden. När en hund gör något rätt ska den ha beröm = bekräftelse på att den gör rätt. Så lär sig hunden hur den "ska" bete sig. Jag tror inte att du stör hunden genom att säga "bra!" när den bajsar/kissar ute. Och sen när den är klar kanske man klappar eller småbusar lite. Jag skulle inte personligen blandat in något annat i den träningen för det skulle kännas förvirrande tycker jag, att stå där och knäppa med klickern och mata in en godis medans hunden sitter och gör behoven..

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

thildatessie
0

förlåt att jag snor tråden lite men om den kissar/bajsar inne då? ska man säga fy då eller inte? känns som att det är skilda meningar om det

[Asta]
0

Jag har i vart fall aldrig sagt något fy eller annat inomhus. Däremot lyfter jag upp valpen och när den gör vad den ska utomhus så berömmer jag.

Chalin3
1

När han gjorde det han skulle ute, så fick han beröm och när han var färdig fick han en liten godisbit.

Efter ett tag började vi säga kissa, just när han började kissa. Så nu kan jag tala om för honom att kissa, om det är så att man bara precis är ute för att kissa. Detta började vi inte med förrän han var i princip rumsren.

Men kan vara bra att kunna säga åt hunden, för ibland finns det bara precis tud för att kissa och inte så mycket annat.

[Forest]
0

Beröm ute :) jag har gett både godis o belöning via ord ducktig tjeja osv

3, jag har aldrig fyat inne varför ska man fya en valp som inte kan kontrolera blåsan eller musklerna? det är inte valpens fel att den gör inne mer att man inte har vart för snabb att se när den är nödig eller går ut i tid. Våran valp var helt rumsren vid 13 v inte en olycka har hänt efter 13v åldern. Men så har jag vart flitig med gå ut och även vart ute längre tid.

thildatessie
0

#6 okej, för min Stitch gick det med fort :)