Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1970 ggr
[Tess86]
0

Lydnad vid agilityträning

Vår tjej blir hela tiden piggare och friskare i benen av sjukgymnastiken. Just nu är det mest raska koppelpromenader i skogen som gäller (som fysträning alltså, vi tränar lydnad, blodspår osv för mental träning) och så släpper vi henne lös i hundrastgård ett par gånger i veckan, ibland är hon ensam och ibland leker hon med andra hundar där.

Men när hon blir starkare och friskare i benen och vi får klartecken att börja träna hårdare fysiskt så är jag lite sugen på att börja med agility med henne. Jag vill bara hålla på på hobbynivå, inga tävlingar eller sånt. Jag tänker mig att agility måste vara en ganska bra syssla för en jakthund, de tränar balans och smidighet, bygger upp muskler och övar på att samarbeta med sin förare.

Det jag funderar på är om hennes lydnad räcker till. Oftast är hon väldigt lydig, vi kan släppa henne lös och hon kommer på inkallning eller sitter på kommando. Hon kan det som hon behöver kunna för jakt. Men, när hon ser andra hundar så glömmer hon allt. Det enda viktiga för henne då är att få leka med de andra hundarna. Vi övar på detta varje dag, att ignorera andra hundar på promenaderna, att kunna sitta fint trots att andra hundar går förbi eller leker men vi har ännu inte fått bort hennes "besatthet" av andra hundar.

Så nu undrar jag hur det är om man ska träna agility. Måste hunden kunna vara lös och träna bland andra hundar? Hon kommer ju helt klart att springa fram till de andra hundarna och störa dem i så fall.

[countess]
0

Jag håller på med agility och det händer att hundar springer fram det händer alla men om jag hade haft en hund som hela tiden sprang fram skulle jag enbart åka och träna när man var själv på plan och träna hunden mer att kunna lyda även om hunden ser andra hundar! Visst hade din hund dåliga höfter för då skulle jag inte rekomendera agility om inte sjukgymnasten säger något annat just nu känner vet jag om 2 hundar som är under 6 år som kommer måsta gå på smärtstillande resten av livet pga ägarna kört agiligty trots C - höfter . Eller har jag blanat ihop allt?

Maja2
0

På många hundklubbar måste man avlägga ett prov som går ut på att man ska kunna ha sin hund lös och gå förbi andra ekipage utan att hunden går dit.  Kolla några hundklubbar, om hur de resonerar. Går det inte att du får gå kurs kan du bygga eller köpa lite egna hinder och träna själv.

[Driva]
0

På min brukshundsklubb så var det flera hundar på nybörjar kursen som hade problem med att vara lösa just för de var glada i andra hundar. Men då övade man kanske på ett eller två hinder i taget och fukserade jättemycket på kontakten, så det gick jättebra :)

Min hund avr jag jätteorolig för hon är också sån att hon älskar andra hundar och lätt glömmer sig. Men på träning är hon väldigt mycket bättre på det än på vanliga promenader (nu är hon jättebra i vanliga fall också, men för ett år sen ca var det inte så). Sen är de ju kopplade hela tiden förutom just när man kör och då ligger ofta fokus helt på matte eftersom det är hon som har godiset:p

Sen kör de flesta hundar ett ärevarv, men jag ser inte det som ett problem om de tär glada hundar… Så jag tycker du ska testa en nybörjar kurs, det går nog bättre än du tror :)

[Tess86]
0

#1 Ja, hon har dåliga höfter och därför kommer jag inte börja med agility om inte veterinären säger att hon klarar av det. Veterinären har ju sagt att det är högst troligt att vi kommer kunna jaga henne, och en heldag i skogen är ju inte värre än en stund på agilitybanan, så klarar hon jakt kommer hon nog att klara agility också. Men det är därför jag vet redan nu att jag inte kommer att tävla med henne, dels för att hon inte tillhör en ras som är bland de mest dressyrvilliga, dels för att jakten kommer att vara den viktigaste träningen och dels för att om jag bara tränar på hobbynivå så kan jag välja hinder som är skonsamma för henne, t.ex. balans och gå genom tunnlar osv, men inte hoppa med henne, eller sätta hopphindrena väldigt lågt.

Skönt att höra att det händer andra också att hunden smiter iväg, ibland känns det som om det bara är vår hund som är så extremt galen i andra hundar.

#2 Ja, jag ska kolla med hundklubbarna vad som gäller hos dem. Jag har kollat in både Svenska hundklubben och Brukshundsklubben här i stan men de verkar inte ha några fler agilitykurser innan vintern, de kör igång igen till våren. Kanske jag får köpa några hinder och börja hemma, jag tror att man kan få låna hundklubbens hinder (på deras mark) också om man är medlem. Vi får se om Skade blir tillräckligt frisk i benen för att få börja lite smått innan snön kommer.

#3 Kul att höra att det gick så mycket bättre på agilitybanan än på promenaderna i början, och att det nu funkar i huvudtaget. Jag tänker lite samma om vår tjej, att om jag börjar med någon aktivitet med henne där vi verkligen tränar kontakt så kanske hon blir bättre på promenaderna också.

Dock är ju inte Skade så godisfixerad. Jakthund som hon är så går ju jakten före allt, och lek med andra hundar är ju en sort övning inför jakt, så när hon får upp ett viltspår eller ser en annan hund så tar hon inte godis.

Maja2
0

#4 Belöning innebär att ta reda på vad just DIN hund ser som belöning. Kanske leksak eller kamp eller lek med DIG passar bättre som belöning för just Skade?

[countess]
0

#4 ja det låter klokt av dig :D Jo har sett hundar i toppklass som springer av plan ;) Men som sakt det är ju inte bra om hunden sticker hela tiden osv och stör alla men någong det händer dom flesta

[Tess86]
0

#5 Ja, lek och framför allt dragkamp brukar funka rätt bra på henne, det älskar hon. Men ser hon andra hundar så räcker inte det heller. Enda sättet det kan funka på är att snabbt dra med henne i springande takt (så att vi springer ifrån den andra hunden) och samtidigt locka något extremt med leksaken, då funkar det ibland, men inte alltid.

#6 Jo, jag förstår vad du menar. Det är ju störande för alla, inklusive en själv, om hunden hela tiden springer iväg och fram till alla andra. Men jag tror att agility, om det funkar, är bra träning för henne också på det planet, att hon får lära sig att acceptera att man kan vara på samma ställe som andra hundar utan att få leka.